دیه خراشیدگی صورت و بدن

دیه خراشیدگی صورت و بدن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

جراحات جزئی بر پوست، به دو دسته حارصه و دامیه، قابل تقسیم بندی می باشند. حارصه، خراشیدگی پوست بدن، بدون خون ریزی است، و دامیه جراحت وارده بر پوست، با خون ریزی زیاد یا کم است. از نظر قانون، میزان دیه خراشیدگی صورت با میزان دیه خراشیدگی بدن، متفاوت است. همچنین، میزان دامیه وارده بر پوست صورت، با میزان دیه دامیه وارده بر پوست بدن، فرق دارد.

 

 

قانون گذار، برای کسانی که عمدی یا غیر عمدی به سلامت جسمی و روانی دیگران صدمه وارد می کنند، مجازات تعیین کرده است، تا افراد در حفظ حقوق شخصی و جسمانی دیگران دقت کافی کنند و مراقب اعمال و رفتار خویش باشند. این مجازات قطعا یکی از مجازات های اصلی مشخص شده در قانون است.

برای همه انسانها ممکن است پیش آمده باشد که بر اثر عمل فرد دیگری یا در یک نزاع و درگیری، دچار صدمه و آسیب جسمی شوند. این آسیب می تواند از یک خراشیدگی سطحی روی پوست باشد، تا شکستگی یا قطع و از بین رفتن یک عضو از بدن، یا از دست دادن جان فرد. باید دانست که کوچکی یا بزرگی این آسیب معیار تعلق مجازات نمی باشد و قانون گذار برای تمامی آسیب ها، از یک خراش ساده و کبودی گرفته تا موارد حادتر، مجازات دیه را در نظر گرفته است.

از این رو بر آن شدیم تا در این مقاله، به بررسی خراشیدگی پوست بپردازیم و دیه خراشیدگی پوست صورت و دیه خراشیدگی پوست بدن، تفاوت دیه حارصه و دامیه صورت و تفاوت دیه حارصه و دامیه بدن را از منظر قانون مجازات اسلامی بیان کنیم. چنانچه سوالاتی پیرامون دیه خراشیدگی صورت و بدن دارید، در ادامه با ما همراه باشید.



 

خراشیدگی پوست

جراحات جزئی بر پوست، از منظر قانون، به دو دسته حارصه و دامیه، قابل تقسیم بندی می باشند و دیه آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. بر اساس ماده 709 قانون مجازات اسلامی، حارصه عبارت است از خراشیدگی پوست، بدون آنکه خونریزی کند و دامیه جراحتی است که اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم یا زیاد خون باشد. مقدار نفوذ جراحت و وجود یا عدم وجود خونریزی، ملاک تعیین حارصه یا دامیه بودن خراشیدگی وارد شده بر پوست و تعلق دیه می باشد و طول و عرض جراحت وارده، تاثیری بر تعیین نوع جراحت یا میزان دیه ندارد.

همانگونه که گفتیم، ملاک تشخیص اینکه یک جراحت، خراشیدگی است، عمق آن است، نه طول و عرض آن؛ یعنی در صورتی که جراحتی تنها به اندازه یک خراشیدگی بدون خونریزی باشد، حارصه است و اینکه طول آن روی پوست به اندازه یک بند انگشت یا یک وجب باشد فرقی ندارد. دیه حارصه یا دیه خراشیدگی پوست، در مورد جراحتی که به پوست صورت وارد می شود با جراحتی که به پوست سایر اعضای بدن وارد می شود متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم.

حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

 

دیه خراشیدگی صورت

ممکن است پوست صورت شما، یکی از قسمت هایی باشد که بر اثر اصابت با جسم دیگر، حین تصادف، یا بر اثر اعمال شخص دیگری در دعوا، آسیب ببیند. یکی از این آسیب ها، ممکن است ایجاد خراشیدگی بر روی پوست سر و صورت شما باشد. خراشیدگی صورت یکی از انواع جراحات صورت است و دیه آن، در دسته دیه جراحات صورت قرار دارد.

قانون گذار، در ماده 709 قانون مجازات اسلامی، دیه خراشیدگی صورت یا حارصه صورت را مشخص کرده است. در بند الف ماده 709 قانون مجازات اسلامی، میزان دیه خراشیدگی پوست صورت به این ترتیب آمده است: "دیه حارصه یا دیه خراش پوست، بدون آنکه خونی جاری شود: یک صدم دیه کامل است". و در تبصره همین ماده بیان شده، خراشی که روی بینی، لب، زبان و داخل دهان ایجاد می شود، در حکم جراحت سر و صورت هستند، ولی گردن جز سر و صورت نیست.

دیه خراشیدگی سر و صورت، یک صدم دیه کامل می باشد.

بیشتر بخوانید: دیه زیبایی صورت

 

 

 

دیه خراشیدگی پوست بدن

در بالا، دیه خراشیدگی پوست صورت و نقاطی که جزو سر و صورت می باشند را از منظر قانون مجازات اسلامی، بیان نمودیم. قانون گذار، در خصوص دیه خراشیدگی پوست بدن، در ماده 710 قانون مجازات اسلامی صحبت نموده است و بر اساس ماده مذکور و تبصره های آن، هر گاه خراشیدگی پوست، در غیر سر و صورت، یعنی در سایر نقاط بدن واقع شود، دو حالت رخ می دهد:

برای آن عضو در قانون، دیه مشخص شده است: در این حالت، دیه خراشیدگی پوست آن عضو، به نسبت دیه آن عضو باید در نظر گرفته شود. یعنی اگر برای مثال، در قانون دیه دست مشخص شده است و معادل 135 میلیون تومان است، حال که دست در قانون دارای دیه مشخصی است، دیه خراشیدگی پوست، می شود یک صدم دیه خود دست. یعنی یک صدم 135 میلیون تومان که معادل 1 میلیون و 350 هزار تومان.

برای آن عضو در قانون، دیه مشخص نشده است: که در این حالت ارش، ثابت است. یعنی قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی درباره میزان و نوع جراحت، مقدار دیه را تعیین می کند که به این نوع دیه، دیه ارش می گویند.

بیشتر بخوانید: راه های اثبات دیه

 

تفاوت دیه حارصه صورت و دیه دامیه صورت 

همانگونه که در بالا بیان نمودیم، جراحات جزئی وارد شده بر بدن در حین یک حادثه یا دعوا، ممکن است به صورت جراحت و خراشیدگی پوست، بدون آنکه خونی جاری شود باشد، یا ممکن است جراحت وارده بر پوست، اندکی وارد گوشت شود و همراه با جریان کم و زیاد خون باشد. به جراحت و خراش پوست بدون خون ریزی، حارصه و به جراحت وارده بر پوست همراه خون ریزی، دامیه می گویند و بیان کردیم چنانچه خراشیدگی یا حارصه بر سر و صورت باشد، میزان دیه آن، با زمانی که خراشیدگی بر پوست بدن وارد شود متفاوت است.

در خصوص حارصه یا خراش وارد شده بر صورت و دامیه یا جراحت وارد شده بر صورت نیز، باید قائل به تفاوت شد. تفاوت میان حارصه و دامیه بر صورت در میزان دیه جراحت وارد شده است. دیه خراشیدگی پوست صورت یک صدم دیه کامل و دیه دامیه وارد شده بر پوست صورت دو صدم دیه کامل است.

دیه حارصه و خراشیدگی صورت، یک صدم دیه کامل و دیه دامیه صورت، دو صدم دیه کامل است.

بیشتر بخوانید: نرخ دیه در سال 1400

 

تفاوت دیه حارصه بدن و دیه دامیه بدن

در بالا بیان کردیم، چنانچه خراشیدگی و حارصه بر پوست بدن وارد شود، میزان دیه آن، با هنگامی که خراشیدگی بر پوست صورت واقع شود متفاوت است و در خصوص دیه حارصه و خراشیدگی پوست بدن بیان داشتیم که دو حالت متصور است: یا آن عضو خراشیده شده، دارای دیه معین است، که در این صورت یک صدم دیه، به نسبت دیه آن عضو آسیب دیده محاسبه می شود و یا آن عضو از بدن که خراشیده شده، دیه ندارد که در این حالت ارش جایگزین می شود.

در خصوص حارصه یا خراشیدگی بدن و دامیه یا جراحت وارد شده بر بدن نیز، باید قائل به تفاوت شد. تفاوت میان حارصه و دامیه وارد شده بر بدن، در میزان دیه جراحت وارد شده است. دیه خراشیدگی پوست بدن، چنانچه آن عضو دیه مشخص داشته باشد، یک صدم دیه آن عضو و چنانچه دیه معین نداشته باشد، ارش است و دیه دامیه وارد شده بر پوست بدن، در صورتی که عضو آسیب دیده، دیه معین داشته باشد، دو صدم دیه آن عضو و در صورت عدم دیه معین، ارش است.

در ادامه بخوانید: محاسبه دیه در ماه حرام

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه خراشیدگی صورت و بدن در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه خراشیدگی صورت و بدن پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- خراشیدگی پوست چیست؟

در قانون مجازات اسلامی خراشیدگی پوست حارصه نام دارد و عبارت است از خراشیدگی بدون خون ریزی پوست صورت یا بدن که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- دیه خراشیدگی صورت چقدر است؟

میزان دیه خراشیدگی صورت یک صدم دیه کامل است که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- دیه خراشیدگی بدن چقدر است؟

میزان دیه خراشیدگی بدن بسته به اینکه آن عضو دیه معین داشته باشد یا نداشته باشد متفاوت است در صورت داشتن دیه معین مبلغ یک صدم از دیه آن عضو محاسبه می شود که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : دیه خراشیدگی صورت و بدن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m1R9
نظرتان را بنویسید