زمان پرداخت مهریه در عقد موقت

زمان پرداخت مهریه در عقد موقت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مطابق ماده 1078 قانون مدنی هر چیزی که مالیت داشته باشد می تواند به عنوان مهریه بین زوجین توافق شود. مهریه می تواند مال منقول یا غیر منقول باشد، می تواند وجه نقد یا سکه بهار آزادی باشد و حتی می تواند انجام عملی خاص که برای آن عرفا اجرتی است باشد . اگر در عقد نکاح دائم مهریه ذکر نشود عقد باطل نیست اما عدم تعیین آن در عقد موقت موجب ابطال عقد است .

عقد موقت در صورتی صحیح است که مدت و مهریه در آن معلوم و مشخص باشد برعکس عقد نکاح دائم ، در موقع عقد لازم نیست مدت و مهریه مشخص باشد . حال ممکن است این سوال برای زنان و مردان خواهان انجام عقد موقت یا صیغه هستند یا زوجینی که بنابر عقد موقت با یکدیگر زن و شوهر هستند ایجاد شود که زمان پرداخت مهریه در این نوع از عقد چه زمانی است ؟

در این مقاله ضمن بیان زمان و مهلت پرداخت یا دریافت مهریه در عقد موقت نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت را هم مورد بررسی قرار خواهدیم داد .




زمان پرداخت مهریه در عقد موقت
 برای زمان پرداخت مهریه در عقد موقت می توان گفت امکان پرداخت مهریه از هنگام اجرای عقد وجود دارد تا زمانی که عقد موقت به هر دلیلی مثل پایان مدت یا بذل مدت به پایان برسد . به عبارت دیگر مرد در هنگام وقوع عقد ازدواج موقت مهریه را به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود .

 عقد ازدواج موقت اگر مدتش 99 ساله هم باشد ، باز هم عقد نکاح موقت یا صیغه موقت نامیده می شود . زمان های مختلف برای پرداخت مهریه در عقد دائم یا موقت بر اساس توافق طرفین در نوع مهریه به ترتیب زیر می باشد :

 مهریه به صورت حال در عقد تعیین شده باشد : در این صورت باید تا مهلتی که در هنگام عقد مشخص شده است زن مهریه را دریافت کند .

 مهریه به صورت مدت دار یا موجل در هنگام عقد تعیین شده باشد : در این مورد هم مانند مهریه حال باید زن مهریه را از مرد تا مهلت مشخص شده دریافت کند .

 مطالبه مهریه در هنگام عقد به صورت اختیار زوجه تعین شده باشد : در چنین حالتی هرگاه زوجه درخواست وصول مهریه کند می تواند اقدام به دریافت مهریه در عقد موقت ، یا دائم را بنماید که اصطلاحا مهریه عندالمطالبه است .

 مطالبه مهریه از جانب زن منوط باشد به استطاعت و توان مالی مرد در پرداخت : در این نوع از مهریه که هنگام عقد تعیین شده و توافق طرفین رسیده است ، زوجه باید اثبات کند که زوج تونایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد . آن وقت می ‌تواند اقدام به دریافت مهریه خود ‌کند که اصطلاحا مهریه عندالاستطاعه است .

 در صورتی که هنگام عقد مبلغ معینی به عنوان مهریه تعیین شود اما توافق شود که پرداخت آن به زن به صورت اقساطی باشد : در این حالت مرد باید در زمان تایین شده به عنوان زمان پرداخت قسط ، مبلغ مورد نظر را پرداخت کند . 



حتما بخوانید: راه های مطالبه مهریه




مطالبه مهریه در عقد موقت
گفته شد که مطالبه مهریه عقد موقت هم مانند عقد دائم است و بسته به توافق طرفین در نوع و زمان پرداخت زن می تواند از شروع مدت عقد تا پایان آن یا بعد از بذل مدت عقد ، از مرد مطالبه کند .

 عقد موقت یا صیغه در کشور ما در اغلب موارد به صورت پنهانی بین زن و مرد اتفاق می افتد برای همین کمتر اتفاق می افتد که عقد موقت در دفتر ازدواج به ثبت برسد و اصولا توسط خود زن و مرد خوانده می شود .

حال با توجه به این که عقد موقت ممکن است به ثبت رسیده یا نرسیده باشد نحوه مطالبه مهریه عقد موقت توسط زن نیز متفاوت خواهد بود .

 مطالبه مهریه در عقد موفقت ثبت شده .

 مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت نشده .

 در عقد موقتی که در دفتر ازدواج به ثبت رسیده است زن می تواند با مراجعه به دفتر ازدواج درخواست صدور اجراییه و ابلاغ آن به شوهر خود را بنماید. در آن جا مهلت یک ماهه برای پرداخت مهریه تعیین می شود و به مرد ابلاغ می شود .

 در صورتی که مرد در مهلت مقرر مهریه زن را نپردازد ، چون زن یک سند رسمی تحت عنوان صیغه نامه در دست دارد می تواند آن را به اجرا بگذارد که امکان توقیف اموال یا ممنوع الخروج کردن شوهر در این حالت وجود دارد .

 در صورتی که عقد موقت ثبت نشده باشد و طرفین صرفا به خواندن صیغه محرمیت بین خودشان و بدون حضور در دفتر ازدواج اکتفا کرده باشند ، مطالبه مهریه از طرف زن باید از طریق دادگاه به عمل آید چون زن سند رسمی برای اثبات صیغه انجام شده ما بین خودش و مردی که از او درخواست پرداخت مهریه دارد در دست ندارد .

 در حالتی که عقد موقت به ثبت نرسیده است زن باید با استفاده از سایر ادله اثبات دعوا همچون شهادت شهود یا اقرار خود مرد در دادگاه ادعای خود مبنی بر پرداخت مهریه را ثابت کند .

 در این صورت اگر مبلغ مهریه زن تا بیست میلیون تومان باشد ، دادخواست مطالبه مهریه توسط زن در عقد موقت باید به شورای حل اختلاف داده شود و در صورتی که مبلغ مهریه زن در عقد موقت بیش از بیست میلیون تومان باشد زن باید برای مطالبه مهریه عقد موقت به دادگاه خانواده مراجعه کند .

 اگر در طول مدت صیغه، زن فوت کند ، مهریه او از بین نمی رود و ورثه زوجه می توانند از شوهر مطالبه مهریه کنند . اگر هم زوج(شوهر) فوت کند ، زوجه ازدواج موقت می تواند مهریه را از محل ماترک به طرفیت وراث شوهر مطالبه کند .



در ادامه بخوانید: قانون جدید به اجرا گذاشتن مهریه


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زمان پرداخت مهریه در عقد موقت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان پرداخت مهریه در عقد موقت پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- آیا پرداخت مهریه در عقد موقت تابع قانون خاصی است ؟
خیر مانند عقد دائم از زمان اجرای عقد تا پایان مدت آن یا بذل مدت زن می تواند مهریه را درخواست و مرد هم می تواند مهریه را پرداخت کند .


2- اگر زن در عقد موقت فوت کند مهریه به او تعلق نمی گیرد ؟
با فوت زن در عقد موقت مهریه او ساقط نمی شود بلکه به ورثه او می رسد که در متن مقاله توضیح داده شده است .


3- در عقد موقت زن از چه راهی می تواند مهریه اش را مطالبه کند ؟
در عقد موقت اگر عقد به ثبت رسیده باشد زن هم از طریق دادگاه هم اجرای ثبت می تواند درخواست اجرای مهریه اش را بکند اما اگر به ثبت نرسیده باشد تنها می تواند از طریق دادگاه اقدام کند و ادعایش را با اسناد و شواهد به اثبات برساند .

منبع : زمان پرداخت مهریه در عقد موقت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z79g
نظرتان را بنویسید