ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مهریه حق مالی است و به عنوان دینی بر عهده مرد است تا آن را به زن کند ، زن می تواند مهریه اش را هر موقع بخواهد چه در ایام زندگی زناشویی چه هنگام طلاق از طریق دادگاه خانواده یا اجرای ثبت به اجرا گذاشته و مرد را ملزم به پرداخت کند .

در صورت درخواست زن از مرد مبنی بر پرداخت مهریه اگر مرد مهریه را نپردازد علاوه بر حبس و توقیف اموال ضمانت اجرای دیگری هم برای مرد وجود دارد .

برای مردان این سوال مطرح می شود که آیا ممکن است بدلیل طرح دعوای مهریه توسط زن یا محکومیت به پرداخت مهریه از کشور ممنوع الخروج شوند ؟ در این مقاله ضمن تعریف ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه به بیان شرایط ممنوع الخروج کردن مرد بابت پرداخت مهریه خواهیم پرداخت .




ممنوع الخروجی بابت مهریه
مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی ای است که بعد عقد ازدواج ، قانون برای زن در نظر گرفته است و مرد موظف است که در صورت مطالبه زن ، مهریه وی را بپردازد . اما گاهی بنا به دلایلی چه موجه و چه غیر موجه یا از روی لجبازی مهریه از جانب مرد پرداخت نمی‌شود .

 بنابراین در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد به زن با توجه به این که زن خواهان پرداخت مهریه اش است . ممنوع الخروج شدن مرد بدهکار، یکی از ابزاری است که مرد را جهت پرداخت بدهی مهریه تحت فشار قرار داده و او را وادار می‌کند تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند.

 زن می‌ تواند برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه یا اجرای ثبت نسبت به ممنوع الخروجی شوهرش اقدام نماید .





حتما بخوانید: سامانه استعلام ممنوع الخروجی




شرایط ممنوع الخروج کردن مرد بابت پرداخت مهریه
در متن مقاله بیان شد که زن برای این که بتواند شوهرش را بدلیل عدم پرداخت مهریه ای که خواهان پرداخت آن است ممنوع الخروج کند و بدین وسیله او را تحت فشار قرار دهد که مهریه اش را بپردازد از دو طریق و با رعایت شرایط خاصی می تواند این کار را نجام دهد .

شرایط ممنوع الخروج کردن مرد برای مهریه عبارت است از :

 ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه با مراجعه و اقدام از طریق دادگاه

 به موجب ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در دعاوی حقوقی از جمله مطالبه مهریه ، زمانی که زن دادخواست وصول مهریه را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارائه کرد دادگاه پس از رسیدگی رای محکومیت مرد به پرداخت مهریه را صادر می کند .

 در صورت نپرداختن مهریه از طرف مرد به زن و یا عدم درخواست قسط بندی مهریه توسط زوج برای پرداخت به زن ، محکوم له (زوجه) می‌تواند از دادگاه خانواده صادر کننده حکم محکومیت شوهر به پرداخت مهریه ، تقاضای صدور قرار ممنوع الخروج کردن شوهر را بنماید .

 دادگاه در چنین حالتی که مرد نسبت به حکم محکومیتش بی توجهی کرده است و در مدت یک ماهی که دادگاه برای پرداخت مهریه تعیین کرده است درخواست اعسار یا تقسیط مهریه را به دادگاه ارائه نکند ، مکلف است درخواست زن مبنی بر ممنوع الخروج کردن مرد را بپذیرد . مگر اینکه مهریه پرداخت شود یا اعسار زوج برای پرداخت مهریه از جانب دادگاه پذیرفته شود .

 منظور از اعسار زوج این است که وی توانایی پرداخت مهریه همسر خود را به صورت یکجا ندارد. زمانی که مرد بابت مهریه ممنوع الخروج شده باشد اما برای پرداخت مهریه به صورت یکجا ناتوان باشد و معسر بودن خود را به دادگاه ثابت نماید .

 باز هم با اثبات اعسار توسط مرد به دادگاه حکم ممنوع الخروج بودن رفع نمی‌شود . همچنین باید توجه داشت صرف گرفتن حکم تقسیط مهریه از جانب مرد از دادگاه باعث رفع ممنوعیت خروج از کشور نخواهد شد .

 ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق اجرای اسناد رسمی

 زوجه می‌تواند برای وصول مهریه اش به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد در آن واقع شده است مراجعه نموده و برای صدور اجراییه اقدام کند ، پس از ابلاغ شدن درخواست اجرا گذاشتن مهریه توسط زن به زوج ، زن می تواند اموال منقول و غیر منقول شوهر را برای وصول مهریه خود، توقیف نماید .

 گاها زن به اموال شوهرش دسترسی ندارد و نمی ‌تواند برای وصول طلبش مالی از شوهر را به اجرای ثبت معرفی کند و مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می ‌کند .

 در این مواقع زن می ‌تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن شوهر را بنماید تا از خروج شوهرش از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود . باید به این نکته توجه داشت که حتی در صورت شناسایی اموال زوج از طرف زوجه و توقیف آن‌ها در قبال پرداخت مهریه .

 چنانچه اموال توقیف شده پاسخگوی تمام طلب زن بابت مهریه نباشد، می‌تواند برای تامین باقیمانده طلب خود نیز تقاضای ممنوع الخروجی مرد را داشته باشد .

در این صورت زوجه باید به دفتر ازدواجی که در عقد نامه قید شده و نکاح را ثبت کرده مراجعه نماید و تقاضای صدور اجرائیه کند پس از صدور اجرائیه به اداره اجرای ثبت اسناد مراجعه می‌شود که آنجا هم می‌ تواند اموال زوج را توقیف کند و هم او را ممنوع الخروج کند .



در ادامه بخوانید: مطالبه مهریه از طریق ثبت


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا می توان مرد را به دلیل نپرداختن مهریه ممنوع الخروج کرد ؟
بله زن با اقدام از طریق دادگاه یا از طریق اجرای ثبت می تواند مرد را به دلیل نپرداختن مهریه ممنوع الخروج کند که در متن مقاله توضیح داده شده است .


2- زن برای ممنوع الخروج کردن شوهر بابت مهریه باید از طریق ثبت اقدام کند یا دادگاه ؟
در هر دو صورت زن خواهان مهریه با اقدام از طریق ثبت و دادگاه به این نتیجه می رسد اما برای ممنوع الخروج کردن شوهر از طریق دادگاه شوهر باید به صورت قطعی محکوم به پرداخت شود و بعدا ممنوع الخروج شود .


3- آیا صرف ادعای اعسار مرد حکم ممنوعیت خروج از کشور را لغو می کند ؟
برای رفع ممنوعیت خروج از کشور قانون خاصی باید طی شود و صرف ادعای اعسار و عدم پذیرش آن در دادگاه به صورت قطعی موجب رفع ممنوعیت نیست که در مقاله توضیح داده شده است . 

منبع : ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1Jvq
نظرتان را بنویسید