رادیولوژی بدون کنکور

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تنها راه ورود به رشته رادیولوژی در ایران فارغ التحصیلی در رشته پزشکی و قبولی در آزمون تخصص رشته رادیولوژی می باشد. به فارغ التحصیلان رشته رادیولوژی در دوره تخصص، رادیولوژیست هم می گویند. البته فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی می توانند به عنوان کارشناس رادیولوژی در مراکز تصویر برداری مشغول به کار شوند.




رشته رادیولوژی جزو رشته های پرطرفدار و محبوب در میان مجموع رشته های گروه علوم پزشکی است، ورود به این رشته راه های گوناگونی دارد اما به طور کلی افرادی که تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته را دارند، لازم است به این نکته توجه نمایند که رشته رادیولوژی در زیر گروه یک علوم تجربی در کنکور سراسری قرار گرفته دارد. بنابراین داوطلبان برای قبولی در رشته مورد علاقشان می بایست به ضرایب این زیرگروه دقت نمایند.

بسیاری از افراد نیز با علم رادیولوژی آشنایی کامل نداشته و صرفا به دلیل تعاریفی که در خصوص این رشته شنیده اند، تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته می گیرند. اما از طرفی هستند داوطلبانی که علاقه شدیدی به این رشته داشته و به دنبال راهی هستند تا بتوانند در رشته رادیولوژی تحصیل نمایند حتی به صورت بدون کنکور!

در این مقاله در خصوص ماهیت رشته رادیولوژی به صورت مختصر توضیح داده شده و به سوالاتی از قبیل " آیا امکان ورود به رشته رادیولوژی به صورت بدون کنکور وجود دارد؟ " نیز پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید!



چشم اندازی به رشته رادیولوژی و آینده شغلی آن
برای شروع به توضیح در خصوص رشته رادیولوژی باید در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که در این شغل با دو موقعیت شغلی کارشناس رادیولوژی و رادیولوژیست روبرو هستیم. احتمالا بسیاری افراد از تفاوت میان این دو شغل مطلع نیستند و یا اینکه تاکنون تفاوتی برای این دو قائل نبودند.



در وهله اول به معرفی رادیولوژیست می پردازیم. در واقع رادیولوژیست به فردی اطلاق می شود که در رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده است و پس در آزمون تخصص رشته رادیولوژی شرکت کرده و دوره تحصیلات خود را با موفقیت به اتمام رسانیده است. پزشک متخصص رادیولوژی یا همان رادیولوژیست وظیفه تفسیر عکس ها و تصاویر رادیوگرافی و همچنین تشخیص بیماری و شکستگی ها را بر عهده دارد. امروزه هر مرکز تصویر برداری حداقل به یک رادیولوژیست نیاز دارد. طول دوره تحصیل برای رادیولوژیست ها مجموعا 15 سال می باشد که جزئیات آن به شرح زیر می باشد:



طول دوره تحصیل تخصص رادیولوژی
 7 سال طول دوره پزشکی
2 سال تعهد خدمت دکتری عمومی
4 سال طول دوره تخصص
2 سال دوره تعهد برای مقطع تخصص


کارشناس رادیولوژی به فردی گفته می شود که در رشته تکنولوژی پرتوشناسی به مدت 4 سال به تحصیل پرداخته و در خصوص مباحث مهمی من جمله فیزیک، آناتومی، فیزیولوژی و دورس تخصصی تصویربرداری آموزش های کافی را دیده است.فارغ التحصیلان مقطع کاردانی رشته تکنولوژی پرتوشناسی می توانند به عنوان کاردان تصویربرداری، در بخش های رادیولوژی مراکز درمانی شروع به فعالیت نمایند.



یکی از امتیازاتی که فارغ التحصیلان مقطع تخصص رشته رادیولوژی دارند، امکان تاسیس کلینیک تصویربرداری است. برای اطلاع از شرایط تاسیس این کلینیک، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: شرایط تاسیس کلینیک رادیولوژی





رادیولوژی بدون کنکور
اصلی ترین مرحله برای ورود به حیطه رادیولوژی، ثبت نام کنکور سراسری و آماده شدن برای شرکت در این ماراتن بزرگ می باشد. همانطور که قسمت قبل بطور کامل توضیح داده شده است، داوطلبان می توانند از طریق رشته پزشکی برای گرفتن تخصص در این رشته اقدام کرده و یا برای دریافت عنوان کارشناسی رادیولوژی وارد رشته تکنولوژی پرتوشناسی شوند.



امروزه قبولی در رشته پزشکی کاری دشوار و طاقت فرساست. به طوری که هر سال شاهد تعداد زیادی از افراد هستیم که تصمیم دارند به صورت بدون کنکور وارد رشته پزشکی شوند و به دنبال راهی برای رسیدن به خواسته خود هستند. ادامه تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور شرایط و ضوابط خاصی دارد، برای اطلاع از این امر مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: پزشکی بدون کنکور
لازم به ذکر است در دانشگاه آزاد تاکنون هیچ یک از رشته های رادیولوژی، سونوگرافی، تکنولوژی پرتودرمانی، تکنولوژی پرتوشناسی، فیزیوتراپی و …. چه به صورت با کنکور و چه به صورت بدون کنکور ارائه نشده است. دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور نیز هیچ یک از رشته های گروه علوم پزشکی را ندارند.



بسیاری از افراد به دنبال تحصیل در رشته های مرتبط با رادیولوژی در خارج از کشور می باشند. این دسته از افراد در صورتی که هدفشان بازگشت به ایران و شروع به کار در کشور خودشان می باشد باد این نکته را در نظر داشته باشند تا کشوری را انتخاب نمایند که مدرک آن مورد پذیرش وزارت بهداشت و درمان ایران باشد. زیرا تنها این دسته از محصلان خارج از کشور اجازه شرکت در آزمون دستیاری و هم مجوز کار در ایران را دارند.

بیشتر بخوانید: لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت









رشته های مشابه به رادیولوژی
بدون شک برای ورود به شغل رادیولوژی به تخصص های ویژه ای از جمله شناخت آناتومی بدن انسان نیاز است. تمامی این تخصص ها علاوه بر رشته رادیولوژی در دوره تخصص، در رشته تکنولوژی پرتوشناسی نیز آموزش داده می شود.



در رشته تکنولوژی پرتوشناسی، نحوه تصویربرداری از اعضای مختلف بدن برای تشخیص پزشکی آموزش داده می شود. دانشجویان این رشته پس از اتمام دوره تحصیلات خود می توانند به با توجه به مقطع فارغ التحصیلی شان به عنوان کاردان و یا کارشناس رادیولوژی در مراکز درمانی تصویربرداری شروع به کار نمایند.



حیطه کاری کاردان و کارشناس رادیولوژی نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: تصویر برداری های ساده مانند عکس برداری از دست، پا و انگشتان که کاری ساده هستند بر عهده فارغ التحصیلان مقطع کاردانی است. اما تصویربرداری از سیستم گوارش، عروق و ادرار که نسبتا دشوار می باشد و نیاز به دانش ویژه دارد و همچنین کار با دستگاه های M.R.I و C.P بر عهده فارغ التحصیلان کارشناسی است.



در کل فارغ التحصیلان کاردانی این رشته در موسسه های تصویرنگاری و بیمارستان ها می توانند به عنوان مسئول آماده سازی دستگاه های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه های رادیوگرافی فعالیت کنند.



مطالعه مقاله زیر می تواند شما را در خصوص نحوه ورود به رشته سونوگرافی بدون کنکور راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی بدون کنکور







کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص ورود به رشته رادیولوژی و پرتودرمانی بدون کنکور می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات این کارشناسان در زمینه مورد نظر خود استفاده کنید. هم چنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به پذیرش رشته های بدون آزمون مطلع شوید.




سوالات متداول


1-  آیا می توان به صورت بدون کنکور در داخل کشور به تحصیل رشته رادیولوژی پرداخت؟
 خیر، همانطور که در متن مقاله بطور کامل گفته شد، تاکنون راهی جهت ادامه تحصیل رشته رادیولوژی بدون کنکور در ایران نداشتیم.




2-  چه فاکتورهایی برای ورود به رشته رادیولوژی تاثیرگذار است؟
 یکی از معیارهای اصلی برای ورود به این رشته، کسب حدنصاب قبولی در آزمون تخصص می باشد. الیته سایر راه ها نیز در متن مقاله قرار داده شده است.




3-  هزینه تحصیل رشته رادیولوژی در خارج از کشور چه مقدار می باشد؟
 این هزینه با توجه به نوسانات ارز در ایران نرخ مشخصی ندارد که جزئیات دقیق آن در این مقاله گفته شده است.

منبع : رادیولوژی بدون کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kpK5
نظرتان را بنویسید