سهمیه منطقه 3 در کنکور ۱۴۰۱

سهمیه منطقه 3 در کنکور ۱۴۰۱
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

سهمیه منطقه ۳ در کنکور ۱۴۰۱ مختص افرادی است که سه سال آخر تحصیل خود را در یکی از شهرها و روستاهای منطقه سه گذرانده و یا دارای معلولیت خاصی هستند جزو مشمولین منطقه سه در نظر گرفته می شوند که یکی از پرجمعیت ترین سهمیه های کنکور سراسری می باشد.

 

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کنکور سراسری که توجه ویژه ای به آن می شود سهمیه های کنکور سراسری است. زیرا داوطلبان پس از شرکت در کنکور سراسری براساس سهمیه اعمالی سنجیده شده و با توجه به رتبه و تراز اکتسابی در سهمیه مذکور مجاز به انتخاب رشته می باشند.

کنکور سراسری به عنوان یکی از اصلی ترین راه های ورود به دانشگاه و همچنین پرمتقاضی ترین آزمون از سهمیه های مختلفی مانند سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه بهیاری و سهمیه مناطق سیل و زلزله زده تشکیل شده است.

یکی از سهمیه هایی که معمولا بیشترین شرکت کننده های کنکور سراسری شامل آن می باشند سهمیه منطقه 3 است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از مشمولین این سهمیه، تاثیر سهمیه منطقه سه در کنکور سراسری و همچنین تعداد شرکت کنندگان این سهمیه در کنکور 1401 مطلع شوید.

 

مشمولین سهمیه منطقه ۳ کنکور ۱۴۰۱

داوطلبانی که متقاضی ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ هستند، هنگام تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری می بایست باتوجه به وضعیت خود یکی از سهمیه ها انتخاب نمایند. این سهمیه های انتخابی شامل سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصد می باشد که هر فرد با اطلاع از شرایط استفاده از هر سهمیه می تواند بند مربوط به خویش را انتخاب نماید.

 

اصلی ترین سهمیه کنکور سراسری، سهمیه مناطق می باشد که خود به سه دسته منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 تقسیم می گردد. این دسته بندی بر اساس رفاه و امکانات دانش آموزی قرار داده شده در هر منطقه در نظر گرفته شده است. با این تعریف می توان فهمید که سهمیه منطقه سه به دسته از افراد تعلق می گیرد که از نظر امکانات آموزشی و رفاه تحصیلی در پایین ترین حد ممکن بودند. مشمولین سهمیه منطقه سه کنکور سراسری شامل موارد زیر می باشند:

 

آن دسته از افرادی که سه سال آخر تحصیل خود در دوره دوم متوسطه یا دبیرستان را در منطقه ۳ گذرانده باشند در سهمیه منطقه سه سنجیده می شوند.

 

آن دسته از افرادی که  حداقل دو سال از سه سال آخر تحصيل دوره متوسطه خود و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از كشور گذرانده باشند در سهمیه منطقه سه مورد سنجش قرار می گیرند.

 

آن دسته از داوطلبان معلول ( کم بینا، کم شنوا، معلولين جسمی حركتی و... ) كه مشکل آنان را بهزیستی تایید کرده و بند معلوليت را در تقاضانامه ثبت نام علامت گذاری نمودند، جزو سهميه منطقه ۳ محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: سهمیه معلولین کنکور سراسری

 

 

تاثیر سهمیه منطقه ۳ کنکور ۱۴۰۱

همانطور که می دانید رفاه آموزشی در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها قابل مقایسه با شهرهای کوچک و حتی روستاهای دورافتاده نیست. سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده کنکور سراسری با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برقراری عدالت جهت پذیرش در رشته های دانشگاهی اقدام به ایجاد سهمیه های مختلفی از جمله سهمیه مناطق، سهمیه بهیاری، سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق محروم، سیل زده و زلزله زده نموده است.

 

تاثیر منطقه 3 چند درصد است؟ افرادی که در سهمیه منطقه سه کنکور سراسری قرار می گیرند در واقع با افرادی به رقابت می پردازند که از نظر رفاه و امکانات آموزشی با هم در یک سطح می باشند. بنابراین افرادی که در روستاهای دور افتاده سیستان یا شهرهای کوچکی مانند بم و ... زندگی می کنند نباید نگران این موضوع باشند که در کنکور سراسری با دانش آموزان استان های تهران، مشهد و ... سنجیده می گرند چون چنین چیزی صحت ندشته و تنها باعث ناامیدی داوطلب کنکور می گردد.

 

ظرفیت های هر رشته محل بین تمامی سهمیه های مناطق، ایثارگران، رزمندگان با عدالتی مشخص صورت می گیرد که در ادامه به بیان این موضوع می پردازیم.

 

طبق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، 70 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مناطق اختصاص می یابد. تقسیم ظرفیت هر رشته محل بدین شکل صورت می گیرد: کل ظرفیت اختصاص یافته به سهمیه مناطق با توجه به تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری میان مناطق 1، 2 و 3 و سهمیه خانواده شهدا تقسیم می شود.

 

به طور مثال پذیرش رشته ای در کنکور سراسری 100 نفر می باشد که 70 نفر از سهمیه مناطق برای این رشته انتخاب خواهند شد. حال برای هر یک از مناطق یک، دو و سه با توجه به تعداد مجازشدگان از این مناطق ظرفیت مشخصی در نظر گرفته می شود. اگر در یک سهمیه تعداد افراد بیشتری مجاز شده باشد طبیعتا به آن سهمیه ظرفیت بیشتری اختصاص می یابد و بلعکس.

بیشتر بخوانید: اسامی شهرهای منطقه ۳ در کنکور

 

 

 

 

تعداد شرکت کنندگان منطقه ۳ کنکور ۱۴۰۱

زمان برگزاری کنکور سراسری 1401 از هشتم لغایت یازدهم تیر ماه در نظر گرفته شده که هیچ یک از این آزمونه ها با هم تداخلی نداشته و داوطلبان می توانند در یکی از رشته های اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) و یک یا دو رشته فرعی (هنر و زبان) با یکدیگر به رقابت بپردازند.

 

پرجمعیت ترین سهمیه کنکور سراسری را سهمیه مناطق تشکیل می دهد که از بین سهمیه مناطق تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه سه نسبت به منطقه یک و دو کمتر می باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم امکانات آموزشی در شهرها و روستاهای منطقه سه کنکور کمتر از سایر مناطق می باشد بنابراین تعداد کمتری از این افراد با برنامه ریزی مشخص و مدون و داشتن هدف اقدام به شرکت در این رقابت می نمایند پس می توان گفت رقابت در کنکور سراسری میان افراد دارای منطقه سه کمتر می باشد.

 

از طرفی تقسیم بندی ظرفیت هر رشته و همچنین نوع رقابت میان افراد دارای سهمیه منطقه سه کنکور سراسری سبب می شود تا افراد با رتبه های بالاتر بتوانند در رشته های خوبی قبول شوند. در ادامه تعداد شرکت کنندگان منطقه 3 کنکور سراسری سال گذشته برای راهنمایی بیشتر داوطلبان در قالب جدولی قرار داده شده است.

 

تعداد داوطلبان دارای سهمیه منطقه ۳
گروه آزمایشیتعداد داوطلبان
علوم ریاضی38,064
تجربی216.932
انسانی 168,872
زبان ‌های خارجی51,800
هنر30,490
مجموع داوطلبان506,158

 

سهمیه مناطق به عنوان یک سهمیه عام برای تمامی افراد شرکت کننده در کنکور سراسری اعمال می گردد. آن دسته از افرادی که شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران را دارند، می بایست هنگام تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری اقدام به انتخاب بند مناسب با شرایط خود نمایند تا از مزایای سهمیه ایثارگران بهره مند گردند. برای آشنایی با سهمیه ایثارگران کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

در ادامه بخوانید: تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

 

 

 

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص سهمیه منطقه ۳ در کنکور را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چه افرادی مشمول استفاده از سهمیه منطقه سه کنکور می باشند؟

✔️ آن دسته از افرادی که سه سال آخر تحصیل خود در دوره دوم متوسطه یا دبیرستان را در منطقه 3 گذرانده باشند مشمول این سهمیه می باشند برای آشنایی با سایر مشمولان سهمیه منطقه سه مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.



 

2- ✔️ تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه 3 کنکور سراسری در سال گذشته چگونه بود؟

✔️ مطابق متن مقاله سال گذشته مجموعا 506,158 نفر در گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان شرکت کردند.



 

3- ✔️ آگر داوطلبی دو سال از سه سال دبیرستان خود را در خارج از کشور گذرانده باشد، مشمول چه سهمیه ای می باشد؟

✔️ مطابق متن مقاله این فرد در سهمیه منطقه 3 جای می گیرد.

منبع : سهمیه منطقه 3 در کنکور ۱۴۰۱

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yZOz
نظرتان را بنویسید