خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال آن می پردازیم .







قرارداد خرید و فروش که در حقوق به آن عقد بیع می گویند ،  به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود . عقد بیع حال و عقد بیع موجل . تفاوت عقد حال و موجل این است که در عقد بیع حال مهلتی برای پرداخت وجود ندارد و فروشنده باید فورا مال به خریدار تحویل دهد اما در عقد بیع موجل ، برای تسلیم مال به خریدار مهلتی وجود دارد که در تحویل باید در آن مدت انجام شود . اصل در قرارداد بر حال بودن است مگر اینکه ثابت شود برای قرارداد مهلتی تعیین شده است . حال فرض کنید برای قراردادی مهلت تعیین نشده و خریدار هم هزینه خرید خود را پرداخت نمی کند . تکلیف فروشنده در این میان چه خواهد بود . در این مقاله به بررسی خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن می پردازیم .



خیار تاخیر ثمن چیست
ثمن یعنی هزینه ای که بابت خرید چیزی پرداخت می شود . خیار تاخیر ثمن یکی از انواع خیارات است که در ماده 402 قانون مدنی تعریف شده است . بر اساس این ماده هر وقت مال فروخته شده یک عین خارجی باشد و برای پرداخت هزینه ( تادیه ثمن ) آن بین طرفین قرارداد مهلتی تعیین نشده باشد و سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد بگذرد و در این مدت نه فروشنده مال را به مشتری تحویل داده باشد و نه مشتری هزینه ای به خریدار پرداخت نکرده باشد ، فروشنده می تواند معامله را فسخ کند . 
بنابراین با توجه به این ماده اگر شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن وجود داشته باشد ، فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد . 



شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن
شرایط اعمال خیار تاخیر ثمن از قرار زیر است :



1- قرارداد منعقد شده باید حتما قرارداد خرید و فروش باشد ؛ بنابراین این خیار از انواع خیارات مختص عقد بیع است . 



2- مال مورد معامله باید عین خارجی و یا در حکم آن باشد . 



3- قرارداد باید حال باشد .



4- سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد گذشته باشد و نه مبیع ( مال مورد معامله ) تسلیم شده باشد و نه ثمن ( هزینه ) پرداخت شده باشد .



بنابراین می بینیم که خیار تاخیر ثمن مخصوص فروشنده است و برای مشتری این خیار اعمال نمی شود . در صورتی که خریدار بتواند ثابت کند که فروشنده به نحوی از انحا ، خریدار را ملزم به پرداخت ثمن کرده است ، خیار فسخ او ساقط خواهد شد . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال آن ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال آن پاسخ دهند . 

منبع : خیار تاخیر ثمن و شرایط اعمال آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZPj5
نظرتان را بنویسید