احساس گناه بعد از خیانت

احساس گناه بعد از خیانت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
همه ما می دانیم که انسان جلوه ای از خداوند تبارک و تعالی می باشد، چه مذهبی ها و چه غیر مذهبی ها بر این باورند که فطرت و ذات انسان پاک و عاری از هرگونه ناخالصی می باشد. به همین منظور اگر این موجود که اشرف مخلوقات جهان است دچار خبط و خطایی شود، احساس ناخوشایندی در خود تجربه خواهد کرد. علت امر هم تناقض عمل انجام شده با فطرت درونی او می باشد. احساس گناه بعد از خیانت یکی از حالاتی است که انسان پس از انجام دادن این عمل غیر اخلاقی به آن دچار می شود.



احساس گناه بعد از خیانت برای چیست
ابتدا بایستی عنوان کنیم که خیانت چیست؟ خیانت اصطلاح روشن و مبرهنی است که اغلب افراد با آن آشنایی دارند. به همین خاطر هر کس با توجه به برداشت خود از این واژه تعاریف معینی برای خود دارد. اما اگر بخواهیم به صورت کلی این واژه را در زندگی های مشترک تبیین کنیم، به معنای زیرپا گذاشتن تعهد و پیمان وفاداری که در موقع ازدواج با همسر خود بسته ایم. هرگونه عملی که خلاف بر پیمان زناشویی با همسر باشد، جزو رفتارهای خیانت آمیز محسوب می شود.

خیانت از آن جهت که به صورت مخفی و به دور از چشم همسر انجام می شود عملی بسیار غیر اخلاقی است که معمولا با پس از آشکار شدن منجر به عکس العمل های شدید و غیر قابل کنترل می شود. از طرفی دیگر به علت اینکه همسر در کمال اعتماد و باور به شخص در حال زندگی بوده و آن شخص از این اعتماد سوء استفاده کرده رابطه مثلثی و فرعی برقرار می کند، عملی غیر اخلاقی محسوب می شود.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که افراد پس از مرتکب شدن خیانت دچار یکسری تغییرات روانی و رفتاری می شوند که آن را احساس گناه بعد از خیانت می نامند. این حسی که در شخص خیانت کننده به وجود می آید سبب می شود تا همه ی دوران شیرینی که در رابطه ی مخفیانه ی خود داشته است، سوخت شود! زیرا این دوران بسیار سخت و مخرب می باشد.

احساس گناه بعد از خیانت به اصطلاح امروزی ها، عذاب وجدان پس از رویه ی خیانت می باشد. در این دوران شخص کاملا اشتباهات و خطاهای خود را پذیرفته و مسئولیت آن را به عهده گرفته است. قسمت سخت ماجرا آنجاست که اگر شخص از جانب همسر یا شخص سوم هم مورد بخشش قرار گیرد، اما همچنان عذاب وجدانی که افکار او را محاصره کرده است، پا برجا خواهد بود.

حتما بخوانید: چرا زوجین خیانت می کنند


چگونه با حس گناه بعد خیانت روبرو شویم
موضوع مهم درباره ی احساس گناه بعد از خیانت، که عموم جامعه از آن بی خبرند این است که وجود چنین حسی برای جبران گذشته کاملا ضروری و واجب می باشد.اغلب افراد با گمان اینکه حس به وجود آمده مخرب است و روحیات شخص را آزار می دهد، نسبت به این شرایط گارد دارند. اما تا زمانی که انسان مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده نگیرد، اقدامی در جهت جبران آن نمی تواند انجام دهد.

پس به وجود آمدن چنین حسی در شخص خیانت کننده به این معناست که او به منزله ی پشیمانی رسیده است و می تواند خوشحال باشد که آینده اتفاقات خوبی برای او رقم خواهد خورد و امکان بخشش خیانت همسر وجود دارد.

اولین موردی که در چنین مواقعی بایستی رعایت کنید، این است که از انجام هرگونه عمل شتاب زده و احساسی پرهیز کنید. تجربه ثابت کرده است که افراد در چنین مواقعی یا اقدام به انجام اعمال انتحاری خواهند کرد تا کمی عذاب وجدانشان راحت شود و یا اینکه برای جبران و دست به اقدامات صادقانه ای خواهند زد که شرایط موجود را چندین برابر سخت تر خواهد کرد.

نکته ی مهم دیگر اینکه هرگز نگویید آب که از سر گذشت، یک وجب و صد وجب آن فرقی ندارد! و بیشتر در گرداب اشتباهات فرو بروید. زمانی که دچار احساس گناه بعد از خیانت شدید اولین گام این است که کاملا خود را از چنین روابطی خارج کنید.



در بسیاری مواقع خیانت همسر ناشی از اختلافات زناشویی حل نشده و لجبازی یکی از طرفین بوده که منجر به عواقب بعدی می شود، بنابراین زوجین باید در مواقع اختلاف به بهترین نحو حل مشکل کنند.

حتما بخوانید: اختلافات زناشویی


رفع احساس گناه بعد از خیانت چگونه است
مهمترین دلیل احساس گناه در خیانت، این است که شخص از اعتماد همسر یا پارتنر خود سوء استفاده کرده است، این مورد به شدت شخص را تحت فشار می گذارد زیرا مواجهه به خیانت همسر بسیار دشوار است. برای اینکه هر چه زودتر از این حالت خارج شوید، نیاز است که با استفاده از تکنیک های آرام سازی ذهنی، باوری را در خود ایجاد کنید که خودتان، خودتان را بخشیده اید.

احساس گناه بعد از خیانت با توجه به قدرت زیادی که دارد، در بسیاری از موارد امکان فکر کردن منطقی را از شما می گیرد. به همین خاطر نیاز است که در چنین مواقعی حتما کسی را وارد حالت پیش آمده کند. بهترین فرد برای این کار روانشناس یا مشاور خانواده می باشد. این افراد با استفاده از روش ها و تکنیک های منحصر به فرد سبب خواهند شد تا هر چه سریعتر از وضعیت اضطراری که در آن حضور دارید، نجات پیدا کنید.

در چنین ایامی، انسان تمام فکر و ذهنش معطوف به گذشته می شود و مدام افسوس کارهایی که نباید انجام می داده و شکست عشقی که منجر به آن شده را می خورد. برای رهایی از چنین حالتی نیاز است که به جای گذشته، به آینده معطوف شوید. در مواقعی که افکار مربوط به گذشته گریبانگیرتان شدند، همان لحظه بایستی از خود بپرسید که اکنون برای جبران آن ایام چه کاری باید انجام دهم؟

در مواقعی که اشخاص دچار احساس گناه بعد از خیانت می شوند، اعتراف صادقانه در نزد افراد مختلف سبب می شود که آن ها احساس سبکی و راحتی کنند، در صورتیکه این عمل به شدت اشتباه می باشد. زمانی که نزد افراد مختلف اقدام به اعتراف می کنید، این افراد دید منفی به شما خواهند گرفت.

هنگامی که افراد پیرامون شما همگی دید منفی به شما پیدا کرده باشند، دیگر اعتبار سابق را نخواهید داشت. دقیقا در چنین مواقعی حس خواهید کرد که به علت اشتباهاتی که در گذشته منجر شده اید، هر روز محاکمه و مجازات می شوید. پس بهتر است سکوت پیشه کنید و خطاهایتان را جار نزنید. این عمل سبب خواهد شد تا زمینه برای امیدوار شدن به آینده بیشتر برایتان فراهم شود.

در ادامه بخوانید: عوارض شکست عشقی
کلام آخر

در نهایت می توان گفت که خیانت همسر در بسیاری مواقع قابل بخشش نبوده اما در برخی موارد فرد خیانت کار دچار پشیمانی و احساس گناه شده و مشتاق به حل و جبران این مسئله است. در این صورت پیشنهاد شده که زوجین قبل تصمیم گیری حتما به روان درمانگر متخصص مراجعه کنند.






سوالات متداول


1- احساس گناه بعد از خیانت برای چیست؟
افراد پس از مرتکب شدن خیانت دچار یکسری تغییرات روانی و رفتاری می شوند که آن را احساس گناه بعد از خیانت می نامند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- چگونه با حس گناه بعد خیانت روبرو شویم؟
برای رو به رویی با احساس گناه بعد خیانت از انجام هرگونه عمل شتاب زده و احساسی پرهیز کنید که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- رفع احساس گناه بعد از خیانت چگونه است؟
برای رفع احساس گناه بهتر است سکوت پیشه کنید و خطاهایتان را جار نزنید که در متن مقاله دلیل و توضیح آن به طور کامل شرح داده شده است.

منبع : احساس گناه بعد از خیانت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VLK5
نظرتان را بنویسید