هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
در هفته بیست و چهارم بارداری شما بیش از نیمه راه را به سلامتی طی کرده اید و این خبر بسیار خوبی است. در حال حاضر تقریبا شش ماه از بارداری شما گذشته و بهتر است که برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید. در هفته 24 بارداری زمان آزمایش غربالگری دیابت رسیده و این مسئله لزوما به معنی مبتلا بودن شما نیست بلکه جزو روند طبیعی مراقبت حاملگی است.

رحم شما نیز در هفته 24 رشد بسیار سریعی داشته و دیگران به راحتی بارداری شما را تشخیص می دهند، در این مقاله در مورد تغییرات و علائم بارداری مادر، جنین و نحوه تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری اطلاعاتی ارائه شده است.



وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری
حتی اگر 4 ماه به تاریخ زایمان شما مانده باشد، بدن شما برای ورود کودک به دنیای بیرونی آماده شده و تمریناتی انجام می دهد. سینه های شما به احتمال زیاد شروع به تولید مقدار کمی شیر اولیه کرده که به آن آغوز می گویند.

تولید آغوز تا پایان بارداری به طور قطع و وصل ترشح می شود اما در صورتی که شما آن را تجربه نکردید، جای نگرانی نیست زیرا برخی زنان آغوز تولید نمی کنند. ولی برای اطمینان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

در این هفته نیز مانند هفته بیست و سوم بارداری انقباضات برکستون هیکس (Braxton Hicks) که در واقع انقباضات کاذب و تمرینی است وجود داشته که همراه با گرفتگی عضلات و درد است و برای آمادگی زایمان رخ می دهد. اما در صورت ادامه دار بودن و زیاد بودن این گرفتگی ها حتما به پزشک مراجعه کرده زیرا این درد ها از علائم زایمان زودرس است.

حتما بخوانید: دیابت بارداری چیست


وضعیت جنین در هفته 24 بارداری
در بیست و چهارمین هفته حاملگی جنین حدود 25 تا 30 سانتی متر و وزن او حدود 0.6 یا 0.7 کیلوگرم می باشد که تقریبا اندازه یک بلال است. در این هفته مغز کودک نیز به سرعت در حال رشد است.

در هفته 24 بارداری حرکات جنین قوی تر، قابل لمس تر و بیشتر بوده و عضلات او نیز رشد کرده است. در عین حال گوش داخلی جنین نیز در هفته بیست و چهارم بارداری رشد کرده که حس تعادل را در او ایجاد می کند و به جنین حس عدم قرار گیری در جای مناسب مثل خارج شدن از رحم را منتقل می کند.

اگر چه در این هفته حاملگی ریه های کودک فرم گرفته اما ریه ها فقط در صورت شروع تولید ماده ای به نام سورفاکتانت (Surfactant) آماده به فعالیت در دنیای بیرون هستند. این تحول معمولا در هفته بیست و ششم بارداری به وجود می آید. در هفته بیست و چهارم بارداری جوانه های چشایی، مژه ها و ابروهای جنین نیز در حال رشد است.



یکی از مواردی که گاهی به دلیل بیماری و آلودگی منجر به آسیب جنین در بارداری می شود، برقرار رابطه دهانی در این دوران است، بنابراین قبل انجام آن باید با پزشک مشورت کرده و نکات لازم را رعایت کنید.

حتما بخوانید: رابطه دهانی در بارداری


نشانه های حاملگی در هفته بیست و چهارم بارداری
در هفته 24 حاملگی نیز علائم و نشانه های مختلفی در شما وجود داشته که دانستن آن ها منجر به عدم نگرانی می شود، در این جا برخی از این نشانه ها مطرح شده است.

تغییرات پوستی هفته 24 بارداری

ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی لکه های تیره رنگ بر روی پوست و بدن خود مشاهده کنید. این اتفاق به دلیل تحریک سلول های رنگدانه دار به نام ملانین رخ می دهد. معمولا بعد از به دنیا آمدن کودک این لکه ها به مرور کمرنگ می شود.

با رشد بدن ممکن است رگه های قرمزی در نواحی کشش پوست مثل شکم، باسن و پستان شما ایجاد شده و نمی توان از آن جلوگیری کرد اما امکان محو شدن آن ها نیز بعد از زایمان وجود دارد.

مشکلات خواب در هفته بیست و چهار حاملگی

اندازه شکم شما در هفته 24 ام شاید در پیدا کردن وضعیت مناسب برای خواب مشکل ایجاد کند و شما دچار بی خوابی در بارداری شوید، خوابیدن به پهلو با زانو های خمیده و قرار دادن بالش زیر شکم و بین پاها کمک بسیاری می کند.

سرگیجه در هفته 24  بارداری

تغییرات در گردش خون گاهی منجر به سرگیجه و سبکی سر شده بنابراین برای رفع آن آب زیادی را مصرف کرده و یا به پهلو دراز بکشید. در صورت نگرانی زیاد در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

گرفتگی عضلات پا در بیست و چهارمین هفته بارداری

تجربه گرفتگی عضلات پا در این هفته بسیار طبیعی است و امکان ادامه دار بودن آن تا زمان به دنیا آمدن کودک وجود دارد. دلیل مشخصی برای گرفتگی پا مشخص نشده اما برای کاهش این گرفتگی ساق پای خود را قبل از خواب کشیده، ورزش پا انجام داده و آب بنوشید.

درد رباط گرد در هفته بیست و چهار بارداری

در هفته 24 حاملگی امکان داشته که در یک یا دو طرف شکم و ران خود احساس درد داشته که کاملا طبیعی بوده و به آن درد رباط گرد می گویند. این اتفاق می افتد، زیرا رباط هایی که رحم شما را در محل خود نگه داشته اند دچار کشیدگی می شوند.

کشش آرام و تغییر وضعیت بدن به این درد کمک می کند، اما اگر این درد شدید شد و همراه با علائم دیگری مثل خونریزی بود حتما با پزشک خود مشورت کرده تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

حتما بخوانید: پریود در بارداری
تغذیه مادر در هفته 24 بارداری
در هفته بیست و چهار حاملگی باید مراقب وزن خود بوده و از اضافه وزن جلوگیری کنید، در این جا رژیم غذایی بارداری در این هفته و تغذیه مناسب برای آن را مشاهده می کنید.

محصولات لبنی

حبوبات

ماهی سالمون

تخم مرغ

کلم بروکلی

سبزیجات تیره و برگ دار

گوشت بدون چربی و پروتئین

توت

مصرف زیاد آب

کلام آخر

در این هفته هایی که شکم شما رو به جلو آمده شاید یکی از مواردی که ذهن شما را درگیر کرده برقراری رابطه جنسی است، در صورتی که شما بارداری بی دردسر داشته و با مشکلات زیادی رو به رو نشدید به احتمال زیاد رابطه جنسی ضرری نداشته اما حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه بخوانید: رابطه جنسی تا چه ماهی از بارداری می تواند باشد



سوالات متداول


1- وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری چیست؟
در این هفته نیز مانند هفته بیست و سوم بارداری انقباضات برکستون هیکس وجود داشته که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- وضعیت جنین در هفته 24 بارداری چگونه است؟
در بیست و چهارمین هفته حاملگی جنین حدود 25 تا 30 سانتی متر و وزن او حدود 0.6 یا 0.7 کیلوگرم می باشد که در متن شرح داده شده است.




3- علائم هفته 24 بارداری چیست؟
در هفته 24 حاملگی نیز علائم و نشانه های مختلفی در شما وجود داشته که دانستن آن ها منجر به عدم نگرانی می شود که در متن مقاله مشاده می کنید.

منبع : هفته بیست و چهارم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vEvg
نظرتان را بنویسید