طلاق زن به دلیل نازا بودن

طلاق زن به دلیل نازا بودن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
یکی از دعاوی مهم و پیچیده خانوادگی ، دعوای طلاق است . پیچیدگی این نوع دعوا از این جهت است که قانون‌گذار ما برای حفظ کیان خانواده تشریفات طولانی و سختی را برای صدور حکم طلاق زوجین در نظر گرفته است . به موجب ماده 1133 قانون مدنی مرد می ‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق بدهد ، مخالفت زن هم مانع صدور حکم طلاق نخواهد بود .

مسئله نازایی زن و طلاق از جمله موضوعاتی است که هنوز در پرونده‌ های طلاق شاهد آن هستیم ، با توجه به قانون مدنی که حق طلاق را برای مرد دانسته است . این سوال ممکن است در ذهن عده ای از مردانی که زنانشان با مشکل ناباروری یا همان نازایی رو برو هستند شکل بگیرد که با توجه به این که قانونا حق طلاق دارند چطور می توانند زنی را که بچه دار نمی شود طلاق دهند آیا در صورت طلاق دادن مهریه هم به زن بایستی پرداخت بکنند یا خیر ؟

در این مقاله ضمن تعریف طلاق دادن زن به دلیل نازایی به این نیز می پردازیم که برای طلاق دادن زن نازا مرد چه شرایطی و مراحلی را باید طی کند تا زن نازا را طلاق بدهد و این که به این زن مهریه هم تعلق می گیرد یا خیر .




طلاق زن به دلیل نازا بودن
گفته شده که مطابق با ماده 1133 قانون مدنی مرد می ‌تواند هر موقع بخواهد زنش را با رعایت تشریفات خاص طلاق مثل ثبت نام در سامانه طلاق ، رفتن به جلسات مشاوره و ارائه دادخواست طلاق ، طلاق دهد و مخالفت زن هم مانع صدور حکم طلاق از طرف مرد نخواهد بود . با توجه به این ماده می توان فهمید که مرد برای جدایی و طلاق دادن زن نیازی به ارائه دلیل محکمه پسند در ضمن برگه دادخواست طلاق و اثبات آن در جلسه رسیدگی دادگاه ندارد تا بتواند زن را طلاق بدهد .

 پس اگر زن نازا و نتواند فرزندی به دنیا بیاورد باشد یا هر مشکل دیگری که بعد از عقد برای او بوجود آمده است را داشته باشد که جزء موارد فسخ نکاح نباشد مرد می تواند با پرداخت تمام حقوق مالی زن به او گواهی عدم امکان سازش را برای طلاق دادن زن از دادگاه بگیرد که مهلت استفاده از این گواهی سه ماه است ، نازایی زن یا بچه دار نشدن او از موارد فسخ نکاح نیست .





مراحل و نحوه طلاق دادن زن به دلیل نازا بودن
با توجه به این که در متن مقاله گفته شد مرد برای طلاق دادن زن نیاز به ارائه دلیل خاصی در دادخواست طلاق و اثبات آن در دادگاه خانواده رسیدگی کننده به پرونده طلاق ندارد پس لازم نیست که مرد به جز رعایت شرایط خاص طلاق شرایط دیگری را برای طلاق دادن زنش داشته باشد . شرایط طلاق دادن زن سالم یا نازا از طرف مرد عبارت است از :

 ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق و انتخاب نوع طلاق به درخواست مرد .

 شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق .

 مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تنظیم و ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد .

 پرداخت تمام تمام حق حقوق مالی زن به او از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، شرط تنصیف اموال و نحله یا روشن کردن تکلیف پرداخت آن ها به زن .

گرفتن گواهی عدم امکان سازش از دادگاه رسیدگی گننده به پرونده طلاق .

 مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و آزمایش عدم بارداری زن در طول مدت سه ماه از تاریخ صدور این گواهی .



حتما بخوانید: راه های طلاق از طرف مرد


شرایط مهریه زن در طلاق به دلیل نازا بودن
تنها شرطی که قانون برای طلاق دادن زن از طرف مرد معین کرده است پرداخت تمامی حق و حقوق مالی زن به او است . حق و حقوق مالی زن در طلاق به درخواست مرد عبارت است از :

 مهریه که در هر صورت و در هر شرایطی چه زن نازا باشد چه نباشد ، چه خیانت کرده باشد یا غیره به او تعلق می گیرد مگر این که خود زن آن را ببخشد .

 نفقه ، در طلاق دادن زن از طرف مرد در طول مدت عده زن باید به او نفقه بپردازد چون طلاق رجعی است ، همچنین اگر مرد قبل از طلاق نفقه زن را به او پرداخت نکرده باشد این نفقه معوقه زن را نیز باید به او پرداخت کند یا حداقل در دادگاه تکلیف پرداخت آن را روشن کند .

 اجرت المثل ، زن می تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از دادگاه ، تقاضای مطالبه اجرت المثل با جلب نظر کارشناس را بکند . آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست اجرت المثل آن ها را بدهد .

 البته زن در صورتی می تواند از شوهر اجرت المثل بگیرد که اولا ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می کرده است و ثالثا قصد اینکه به صورت رایگان باشد نداشته است . به تعبیر حقوقی تبرعی نبوده یعنی رایگان نبوده است .

 نحله ، اگر به زن اجرت المثل تعلق نگیرد و طلاق به درخواست مرد باشد دادگاه مبلغی از بابت بخشش یا همان نحله تعیین می کند تا به زن تعلق بگیرد .

 شرط تنصیف اموال اگر مرد آن را در عقد نامه امضا کرده باشد و زن بابت آن دادخواست بدهد .

 با توجه به بیان تمام حقوق مالی که در طلاق از طرف مرد او باید به زن پرداخت کند متوجه شدیم که مهریه در هر صورت و تحت هر شرایطی به زن تعلق می گیرد چه زن فرزندی برای او آورده باشد اما خیانت کار باشد یا عدم تمکین کرده باشد چه زن نابارور باشد و نتواند فرزندی به دنیا بیاورد . در مورد دیگر حقوق مالی نام برده شده غیر از مهریه اگر مرد بتواند عدم تمکین یا سوءرفتار زن یا هر دلیل محکمه پسندی را در دادگاه ثابت کند به زن تعلق نخواهد گرفت و این موضوع ربطی به نازایی و سلامت زن هم ندارد .



حتما بخوانید: طلاق دادن زن بدون دلیل
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق به دلیل نازا بودن زن در کانال تلگرام موضوعات حقوقی حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به دلیل نازا بودن زن پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- آیا مرد برای طلاق دادن زن نازا باید این موضوع را به دادگاه ثابت کند ؟
مرد هر موقع بخواهد می تواند زنش را طلاق بدهد و برای این کار نیازی به ارائه دلیل در دادگاه ندارد که در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است .


2- آیا مرد برای طلاق دادن زن نازا باید مهریه هم به او پرداخت کند ؟
مهریه در هر صورت به زن تعلق می گیرد چه نازا باشد یا نباشد که در متن مقاله توضیح داده شده است .


3- آیا مرد برای طلاق دادن زن نازا بایستی شرایطی هم داشته باشد ؟
خیر طلاق دادن طبق قانون حق مرد است و برای طلاق دادن زن چه نازا چه سالم تنها یاز به رعایت تشریفات خاص طلاق دارد که در متن مقاله توضیح داده شده است .
منبع : طلاق زن به دلیل نازا بودن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5NoX
نظرتان را بنویسید