استعلام خودروهای مکشوفه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
روش های استعلام خودروهای مکشوفه که امکان پیگیری ماشین سرقتی را بدون نیاز به مراجعه حضوری برای مالکین اتومبیل های سرقتی فراهم نموده، عبارتند از : سامانه جستجوی پیدا شده ها(خودرو) سایت پست یافته، برنامه پلیس من و سامانه پیامکی 110106060 که از سامانه های پیامکی نیروی انتظامی می باشد.







یکی از جرایمی که به نحو فزاینده ای در سطح کشور اتفاق می افتد، جرم سرقت خودرو بوده ، به نحوی که در هر ساعت، تعداد قابل توجهی از مالکین ماشین های سرقتی برای ثبت شکایت سرقت خودرو به اداره های پلیس مراجعه نموده و اقدام به ثبت شکایت سرقت خودرو نموده و سپس مراحل شکایت خود را از طریق دادسرا پیگیری می نمایند.

در این میان، نیروی انتظامی نیز به منظور تسریع و تسهیل پیگیری ماشین سرقتی برای مالکان این خودروها، سایت ها، سامانه ها و برنامه های کاربردی را راه اندازی نموده تا مالکین خودروهای سرقتی بتوانند بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری به آگاهی باشد، به روشی الکترونیکی، اقدام به استعلام خودرو های مکشوفه خود نمایند.

از آنجا که استعلام خودرو های مکشوفه از طریق هر یک از این روش ها دارای ترتیب خاصی می باشد، در این مقاله به معرفی روش های استعلام خودرو های مکشوفه شامل سامانه جستجوی پیدا شده ها(خودرو) سایت پست یافته، برنامه پلیس من و سامانه پیامکی 110106060 پرداخته و روش های استعلام خودرو مکشوفه من جمله نحوه استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من را توضیح خواهیم داد.




استعلام خودرو های مکشوفه
روزانه تعداد زیادی خودرو در سطح کشور به سرقت رفته و مالکان این خودروها برای ثبت شکایت سرقت خودرو به اداره های پلیس مراجعه نموده و اقدام به ثبت شکایت سرقت خودرو نموده و سپس مراحل شکایت خود را از طریق دادسرا پیگیری می نمایند. 

نکته ای که باید در نظر داشت آن است که ثبت شکایت سرقت خودرو و پیگیری آن، تنها یک حق قانونی برای مالک خودرو نبوده و یک تکلیف قانونی می باشد، به نحوی که عدم انجام آن، مالک اتومبیل را با ضمانت اجرای جزای نقدی مواجه می سلزد.

ماده 722 قانون مجازات اسلامی در این رابطه مقرر داشته: « چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود ، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا‌ نبوده ، پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام نماید . متخلف از این ماده به جزای نقدی از پانصد هزار تا ‌یک میلیون ریال محکوم خواهد شد »

در کنار اقدام قضایی شکایت سرقت خودرو، مالکینی که خودرو آن ها به سرقت رفته نیاز دارند تا از آخرین روند ردیابی ماشین خود توسط پلیس مطلع شده و به عبارت دیگر برای پیگیری ماشین سرقتی خود از طریق استعلام خودرو های مکشوفه اقدام نمایند.

به همین دلیل و با هدف تسهیل پیگیری ماشین سرقتی برای مالکان این خودروها، سایت ها، سامانه هایی همچون سایت پلیس راهور 120 www.rahvar120.ir و برنامه های کاربردی از سوی دولت راه اندازی گردیده تا مالکین خودروهای سرقتی بتوانند بی آنکه نیاز به مراجعه حضوری به اداره های نیروی انتظامی باشد، به روشی الکترونیکی، اقدام به استعلام خودرو های مکشوفه خود نمایند که از مهم ترین روش های پیگیری ماشین سرقتی می توان به سامانه پست یافته سایت شرکت ملی پست و برنامه پلیس من اشاره نمود.

حتما بخوانید : نحوه ثبت سرقت خودرو


روش های استعلام خودرو های مکشوفه
در سال های اخیر همگام با سایر بخش های دولتی، نیروی انتظامی نیز خدمات خود را از شکل حضوری خارج کرده و در قالب سایت هاو سامانه ها ی اینترنتی و برنامه های قابل نصب بر روی تلفن همراه همچون نرم افزار راهور 120 به مراجعین خود ارائه نموده است. گسترش کرونا در کشورمان، این روند را سرعت بخشیده به نحوی که امروزه اکثریت قریب به اتفاق خدمات نیروی انتظامی به روش غیر حضوری و الکترونیکی به مخاطبان این نهاد ارائه می گردد.

یکی از خدمات نیروی انتظامی، استعلام خودرو های مکشوفه بوده که از طریق آن، مالکان اتومبیل های سرقتی می توانند برای پیگیری ماشین سرقتی خود اقدام نمایند. در ادامه به معرفی روش های استعلام خودرو های مکشوفه و  نحوه پیگیری ماشین سرقتی از طریق این روش ها می پردازیم:

استعلام خودرو های مکشوفه از طریق سامانه سایت پست یافته

یکی از روش هایی که صاحبان خودرو سرقتی می توانند با مراجعه به آن برای استعلام خودرو های مکشوفه اقدام نمایند، سامانه خودروها پیدا شده سایت پست یافته می باشد. استعلام خودرو های مکشوفه از طریق سامانه سایت پست یافته مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

1آدرس سایت پست یافته یعنی postyafteh.post.ir را در مرورگر دستگاه خود وارد کرده و آن را جست و جو نمایید تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی سایت پست یافته شوید. اکنون برای ورود به سامانه استعلام خودرو های مکشوفه سامانه سایت پست یافته، گزینه جستجوی پیدا شده ها(خودرو) را در بالای صفحه کلیک نمایید.







2همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد سامانه استعلام خودرو های مکشوفه سایت پست یافته شده اید. به منظور پیگیری ماشین سرقتی خود، اطلاعات مربوط به نام مالک، نام پدر، کد ملی یا اطلاعات مربوط به پلاک خودرو خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از انتخاب گزینه وسائط نقلیه از منوی ( نوع پیدا شده)، دکمه جستجو را بزنید. به این ترتیب، سامانه استعلام خودرو های مکشوفه سایت پست یافته ، آخرین اطلاعات مربوط به ردیابی ماشین سرقتی شما را به شما نشان خواهد داد.







استعلام خودرو های مکشوفه از طریق برنامه پلیس من

یکی دیگر از روش های استعلام خودرو های مکشوفه، اپلیکیشن پلیس من بوده که امکان پیگیری ماشین سرقتی را بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره های پلیس برای اشخاص فراهم کرده است. استعلام خودرو های مکشوفه از طریق برنامه پلیس من به دو روش امکان پذیر می باشد: استعلام خودرو مکشوفه با پلاک و استعلام خودرو مکشوفه از طریق شماره کلاسه پرونده آگاهی و شماره vin خودرو . لازم به ذکر است که در بخش سوم مقاله، استعلام خودرو های مکشوفه از طریق برنامه پلیس من را ضمن راهنمای تصویری به طور کامل توضیح خواهیم داد.



استعلام خودرو های مکشوفه از طریق پیامک

استعلام خودرو های مکشوفه از طریق پیامک روش دیگری است که به ساده ترین طریق ممکن، امکان پیگیری ماشین سرقتی را برای مالکان اتومبیل های دزدیده شده فراهم می کند. سامانه پیامکی 110106060 که از سامانه های پیامکی نیروی انتظامی می باشد، این امکان را برای کاربران فراهم نموده که بدو نیاز به مراجعه حضوری به آگاهی، اقدام به استعلام خودروهای مکشوفه خود نمایند

بیشتر بخوانید : استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی


نحوه استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من
در بخش قبل به معرفی روش های استعلام خودرو های مکشوفه پرداخته و توضیح دادیم که به طور کلی سه روش برای استعلام خودروهای مکشوفه و پیگیری ماشینی که به سرقت رفته، وجود داشته که برنامه پلیس من، یکی از آن روش ها می باشد. اکنون در این بخش، نحوه استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من می پردازیم. مراحل پیگیری ماسین سرقتی از برنامه پلیس من، مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

1برنامه پلیس من را اجرا کرده ، شماره موبایل خود را در کادر تعیین شده وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید.







2اکنون، برنامه کادری را با عنوان سیاست ها و حریم خصوصی به شما نشان می دهد. مطالب این صفحه را مطالعه نموده و در پایان، تیک کنار عبارت تایید قوانین را بزنید .







3در این مرحله از استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من، اپلیکیشن یک کد 6 رقمی را به شماره همراه شما ارسال می کند. این کد را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید.







4در صفحه جدید بر روی گزینه آگاهی کلیک کرده و گزینه استعلام خودرو مکشوفه را انتخاب نمایید.







5اکنون به دو روش می توانید برای استعلام خودرو مکشوفه و پیگیری ماشین سرقتی خود اقدام نمایید. در روش اول، بر روی گزینه استعلام خودرو با پلاک کلیک کرده و از طریق وارد کردن اطلاعات پلاک خودرو برای پیگیری ماشین سرقتی خود اقدام نمایید.







6در روش دوم استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من، بر روی گزینه استعلام خودرو با شماره کلاسه کلیک کرده، سپس با وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره کلاسه پرونده آگاهی و شماره vin خودرو، اقدام به پیگیری و استعلام خودرو مکشوفه خود نمایید.







 استعلام خودروهای مکشوفه تنها خدمتی نبوده که در سال های اخیر از سوی نیروی انتظامی از شکل حضوری خارج شده و در قالب الکترونیکی به شهروندان ارائه گردیده، استعلام خلافی خودرو یکی دیگر از این خدمات می باشد که جهت آشنایی با نحوه استعلام خلافی خودرو به شکل الکترونیکی مطالعه مقاله زیر توصیه می شود:

در ادامه بخوانید : استعلام خلافی خودرو
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام خودروهای مکشوفه در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام خودروهای مکشوفه پاسخ دهند.



سوالات متداول


1- روش های استعلام خودرو های مکشوفه شامل چه مواردی است؟
سامانه جستجوی پیدا شده های خودرو سایت پست یافته برنامه پلیس من و سامانه پیامکی 110106060 روش های استعلام خودروهای مکشوفه بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- نحوه استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من به چه صورت است؟
نحوه استعلام خودرو های مکشوفه از برنامه پلیس من با ورود به بخش آگاهی و گزینه استعلام خودرو مکشوفه امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- استعلام خودرو های مکشوفه از طریق سامانه سایت پست یافته به چه صورت می باشد؟
استعلام خودرو های مکشوفه از طریق سامانه سایت پست یافته از طریق آدرس سایت پست یافته یعنی postyafteh.post.ir امکان پذیر می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : استعلام خودروهای مکشوفه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qKKy
نظرتان را بنویسید