طلاق غیابی از طرف زن

طلاق غیابی از طرف زن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
بر اساس قانون مدنی ، مرد می تواند هر زمان بخواهد زن خود را با رعایت شرایط مقرر در قانون مدنی طلاق بدهد . در مقابل ، زن صرفا در شرایطی قادر است تقاضای طلاق کند که دلایل موجهی برای این امر داشته باشد . در چنین شرایطی ، دیگر به موافقت مرد برای طلاق نیازی نیست و اگر هم مرد در دادگاه حضور نداشته باشد نیز دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر کند . در قانون مدنی ، دلایل موجهی که زن می تواند با استناد به آنها تقاضای طلاق کند ، مشخص شده است . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم طلاق غیابی از سوی زن و شرایط آن را بررسی کنیم . بنابراین ، طلاق غیابی توسط زن و شرایط طلاق غیابی از سوی زن را بررسی می نماییم .




طلاق غیابی توسط زن چیست
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که خوانده یا وکیل یا قائم مقام او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشند و به طور کتبی لایحه نفرستاده باشند و اخطاریه دادگاه ، ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم صادر شده در دادگاه ، حکم غیابی است . طلاق غیابی نیز از این امر مستثنی نیست ؛ به این معنا که در صورتی که زن در دادگاه تقاضای طلاق داده باشد و مرد یا وکیل او در دادگاه حاضر نبوده و به طور کتبی از خود دفاع نکرده باشند و اخطاریه دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم طلاقی که علیه مرد صادر می شود ، حکم طلاق غیابی است . حکم طلاق غیابی از سوی زن ، طرف مدت بیست روز از سوی مرد قابل واخواهی می باشد . برای آشنایی با طلاق غیابی از طرف مرد کلیک کتید .



شرایط طلاق غیابی از سوی زن
بر اساس قانون ، اصولا اختیار طلاق در دست مردان است . به همین دلیل است که زنان صرفا در شرایطی می توانند از شوهر خود طلاق بگیرند که دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه کنند . طلاق غیابی هم از این امر مستثنی نیست ؛ یعنی اینکه طلاق از طرف زن صرفا در شرایطی امکانپذیر است که زن بتواند دلایل محکمه پسند و قانونی به دادگاه ارائه نمایند . از جمله شرایط طلاق غیابی از سوی زن بر اساس قانون مدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود :



1 - در صورتی که زن در زندگی مشترک با عسر و حرج یا سختی غیر متعارف مواجه شود ، می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند . مصادیق عسر و حرج زن متنوع و مختلف هستند ؛ از جمله اعتیاد مرد ، ترک زندگی خانوادگی ، ضرب و شتم زن یا هر نوع سوء رفتار با زن و ابتلای به بیماری های صعب العلاج . در چنین شرایطی ، اگر مرد در دادگاه حاضر نشود ، دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر نماید . برای آشنایی با عسر و حرج زن و مصادیق آن کلیک کنید .



2- اگر مرد در طول مدت چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و در این صورت ، دادگاه پس از طی مراحل قانونی ( نشر آگهی ) ، حکم طلاق غیابی زن را صادر می کند . برای آشنایی با مدت غیبت شوهر برای طلاق کلیک کنید .



3 - در صورتی که مرد در طول مدت شش ماه به همسر خود نفقه ای نپرداخته باشد ، زن می تواند به دادگاه رجوع کرده و نفقه اش را مطالبه نماید . اگر با وجود صدور حکم پرداخت نفقه ، باز هم مرد به همسر خود نفقه ای ندهد و یا از پرداخت نفقه ناتوان باشد ، دادگاه می تواند به تقاضای زن حکم طلاق را صادر کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق غیابی از طرف زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق غیابی از طرف زن پاسخ دهند .

منبع : طلاق غیابی از طرف زن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J5gP
نظرتان را بنویسید