طلاق غیابی چیست

طلاق غیابی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
یکی از اصطلاحاتی که در مورد طلاق به کار برده می شود ، طلاق غیابی است . البته در قانون ، اصطلاح طلاق غیابی به کار برده نشده است ، اما با توجه به غیبت یکی از زوجین در فرایند رسیدگی به دعوای طلاق ، این نوع از طلاق تحت عنوان طلاق غیابی شناخته می شود . طلاق غیابی می تواند از طرف زن باشد یا از طرف مرد . به همین دلیل ، انواع طلاق غیابی را می توان شامل طلاق غیابی از طرف زن و از طرف مرد دانست . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه طلاق غیابی چیست بپردازیم . بنابراین ، به توضیح طلاق غیابی چیست ، طلاق غیابی از سوی مرد و طلاق غیابی از سوی زن خواهیم پرداخت .




طلاق غیابی چیست
برای توضیح در مورد اینکه منظور از طلاق غیابی چیست ، نخست بهتر است که به توضیح حکم غیابی بپردازیم . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که خوانده یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشد و به طور کتبی نیز دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه دادگاه ، ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم صادر شده غیابی است . بنابراین ، در صورتی که یکی از زوجین یا وکیل او در دادگاه برای دعوای طلاق حاضر نشود و لایحه ای هم به دادگاه خانواده نفرستد و اخطاریه دادگاه به او ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم طلاقی که علیه او صادر می شود ، حکم طلاق غیابی است . به عبارت دیگر ، طلاق غیابی طلاقی است که یکی از زوجین در فرایند دادرسی حضور نداشته و ابلاغ دادگاه ، ابلاغ واقعی نبوده است .





طلاق غیابی از طرف مرد
بر اساس قانون مدنی ، مرد حق دارد هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق بدهد . بنابراین ، رضایت زن در طلاق از سوی مرد ضروری نیست و مرد بدون هیچ گونه مانعی قادر است که به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق همسر خود را نماید . در چنین شرایطی ، دادگاه حتی بدون حضور زن می تواند به دعوای طلاق رسیدگی کند و حکم طلاق را صادر کند . بنابراین ، در شرایطی که زن یا وکیل او در دادگاه حاضر نشده و لایحه ای هم تقدیم دادگاه نکرده باشند ، رای طلاق صادر شده علیه زن ، یک رای غیابی است که به آن طلاق غیابی گفته می شود . گفتنی است که طلاغ غیابی از سوی مرد منوط به پرداخت حقوق مالی زن پس از طلاق مانند مهریه و اجرت المثل است . برای آشنایی با طلاق غیابی از طرف مرد کلیک کنید .



طلاق غیابی از طرف زن
بر اساس قانون مدنی تنها مرد اختیار طلاق زن را دارد ، بنابراین ، زن تنها در مواردی می تواند از شوهر خود طلاق بگیرد که دلایل محکمه پسندی را به دادگاه ارائه کند . از جمله این دلایل ، عسر و حرج زن در زندگی مشترک ، غیبت مرد به مدت 4 سال ، نپرداختن نفقه به مدت 6 ماه است . بنابراین ، اگر زن با استناد به یکی از این دلایل موجه به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند ، اگر هم مرد در جلسه دادگاه حاضر نشود و لایحه ای هم به دادگاه نفرستد ، دادگاه می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر کند . برای آشنایی با طلاق غیابی از سوی زن کلیک کنید .

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق غیابی  در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق غیابی پاسخ دهند .

منبع : طلاق غیابی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G4O8
نظرتان را بنویسید