دلیل احساس گناه کودکان در طلاق والدین

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
طلاق والدین برای کودکان یک آسیب بزرگ است زیرا آنها به یک باره خانواده خود را از دست می دهند و دچار ترس و بی اعتمادی به دنیا می شوند ، تاثیرات طلاق والدین بر کودکان ممکن است بسیار مخرب باشد و تاثیرات منفی زیادی روی کودک بگذارد.

 یکی از این تاثیرات احساس گناه و بار مسئولیتی است که کودک بر دوش خودش احساس می کند و فکر می کند پدرو  مادر به خاطر کارهای او از هم طلاق گفته اند و این احساس گناه باعث پایین آمدن عزت نفس کودک شده و در بلند مدت مشکلات بیشتری را برای او به وجود می اورد . در ادامه مقاله به بیان دلیل احساس گناه و احساس مسئولیت کودکان برای طلاق والدین می پردازیم . 




تفکر خودمحورانه کودکان
اینکه اکثر بچه های 4 تا 10 ساله فکر می کنند طلاق پدر و مادرشان تقصیر آنهاست دلایل مختلفی دارد : 
کودکان اغلب در طرز تفکر خود خودمحور هستند و فکر می کنند مرکز دنیا هستند و به علت ناکامل بودن رشد ذهنی نمی توانند درک کنند این بزرگ تر ها هستند که تصمیم می گیرند و این تصمیم روی آنها نیز اثر می گذارد و این تصمیمات دلایلی دارد که کودک در آن کوچک ترین دخالتی ندارد .

کم کم این طرز تفکر خودمحورانه جای خود را به تفکر واقع بینانه می دهد ولی میزانی از ان به تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند و این نگرش در زمان بروز مشکلات و هیجانات روحی شدت می گیرد مثلا وقتی به فردی می گویند بیماری سختی دارد فورا این فکر به ذهنش می رسد که " من مسئول مصیبتی هستم که بر سرم اومد خداوند دارد مرا تنبیه می کند " .

وقتی که بزرگ تر ها در زمان ناراحتی دچار چنین افکار و واکنشی می شوند بچه ها که به مراتب آسیب پذیرترند بعید نیست دچار خود محوری شده و خود را مسئول اتفاقاتی بدانند که نه در آن نقشی دارند و نه درک صحیحی از آن دارند . کودکان درک صحیحی از رابطه علت و معلولی ندارند و فکر می کنند آنچه در این دنیا و در اطراف آنها روی می دهد به علت وجود آنها اتفاق می افتد .

حتما بخوانید: ترس کودکان از تنها ماندن بعد از طلاق



افکار سحرآمیز کودک
یکی دیگر از دلایل احساس گناه کودکان برای طلاق والدین افکار سحرآمیز کودک است ؛ بارها اتفاق افتاده که بچه ها در زمان عصبانیت آرزوی مرگ والدین ، دور شدن یا جانشین شدن آنها را بکنند و بعدا این احساسات را دلیل جدا شدن والدین می دانند چون با جداشدن آنها این آرزوی کود محقق شده است و می توانید تصور کنید که چقدر برای کودکان وحشتناک است که ببینند افکار منفی آنها عملی شده است .

علت هجوم این افکار این است که کودک هنوز نمی تواند بین خیال و واقعیت فرق بگذارد . بسیاری از کودکان برای طلاق والدین احساس گناه می کنند چون فکر می کنند افکار آنها باعث طلاق والدین شده است . اگر والدین با کودک در مورد علت طلاق حرف بزنند این احساس مسئولیت و گناه تا حد زیادی در کودک برطرف می شود . 

کودکان به دلیل داشتن خودمحوری و تفکر سحرامیز بسیاری از پیشامدها را در زندگی به خودشان نسبت می دهند و چون وجود این تفکر از نظر والدین غیر منطقی است اکثرا درباره آن حرفی نمی زنند ، البته بعضی بچه ها هم احساسات خود را بیان می کنند مثلا می گویند " من باعث شدم بابا بره " ولی برخی احساس گناه به دلیل طلاق والدین را در خود نگه می دارند و بروز نمی دهند .

پدر و مادر می توانند با طرح پرسش هایی از بچه ها در زمینه احساس مسولیت و گناهکار شمردن خود و دادن توضیحات واقع بینانه درباره طلاق و مطمئن کردن کودکان به اینکه سهمی در این واقعه نداشته اند خیال آنها را راحت می کنند .

در ادامه بخوانید: طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان




سوالات متداول


1- تفکر خود محورانه در کودکان چگونه باعث احساس گناهشان برای طلاق والدین می شود؟
کودکان فکر می کنند که مرکز دنیا هستند و باور ندارد که در تصمیم والدین برای طلاق نقشی ندارند، بنابراین احساس گناه می کنند. توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله عنوان شده است.




2- افکار سحر آمیز چگونه باعث احساس گناه کودکان در قبال طلاق والدینشان می شود؟
بچه ها در زمان عصبانیت آرزوی مرگ والدین خود را می کنند و بعد ها این احساسات را دلیل جدایی والدین می دانند و احساس گناه می کنند. این موضوع در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




3- پدر و مادر چگونه می توانند احساس گناه کودک را برطرف کنند؟
والدین باید در مورد طلاق با کودکشان صحبت کنند و به آن ها درباره غلط بودن احساس گناهشان توضیحاتی دهند که روند این کار در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : دلیل احساس گناه کودکان در طلاق والدین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wJJR
نظرتان را بنویسید