حق سرقفلی چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی معنی حق سرقفلی می پردازیم .





یکی از موضوعات مهمی که در قانون روابط و موجر و مستاجر به آن پرداخته شده است ، حق سرقفلی و حق کسب و پیشه است . حق سرقفلی یکی از مسائلی است که معمولا افراد در تعریف و شناخت آن به زحمت افتاده و درک آن اندکی مشکل است . علت این امر این است که سرقفلی یک موضوع انتزاعی و غیر قابل لمس است اما در مقابل جز حقوق مالی محسوب می شود . موارد پرداخت سرقفلی ، تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه ، اجاره سرقفلی ، همه موضوعاتی است که نیاز به بررسی دارد اما قبل از آن باید ببینیم که خود حق سرقفلی چیست است . از این رو در این مقاله به بررسی تعریف حق سرقفلی ،  می پردازیم .




حق سرقفلی چیست
سرقفلی در یک تعریف ساده یعنی شهرتی که یک فعالیت تجاری به دست می آورد و به واسطه آن مشتریان زیادی دارد و در نتیجه فروش و سود بیشتری هم دارد . همانطور که فعالیت تجاری کم کم رشد می کند ، سرقفلی نیز ذره ذره و به مرور زمان شکل می گیرد و در واقع به بخشی از فعالیت تجاری تبدیل می شود . بنابراین سرقفلی ارزش و اعتبار یک فعالیت تجاری است . به نقل از برخی از حقوقدانان در یک تعریف جامع از سرقفلی می توان گفت که سرقفلی حقی مال و قابل معامله این که برای مالک یا متصرف فانونی محل های کسب و تجارت از طرف قانون گذار شناخته شده و میزان آن بستگی به عوامل مادی و معنوی دارد .
مسئله حق سرقفلی زمانی به وجود می آید که مالک یا مستاجری که شهرت و معروفیت تجاری در یک محل به دست آورده و حالا قصد اجاره دادن یا واگذاری آن محل را به دیگری دارد . در این شرایط مالک یا مستاجر درخواست حق سرقفلی میکند یعنی از متصرف جدید درخواست می کند که هزینه ای را بابت حق سرقفلی یعنی حق شهرتی که در آن محل به دست آورده است را بپردازد . 








عوامل تشکیل دهنده حق سرقفلی
مهمترین عواملی که حق سرقفلی را تشکیل می دهند از قرار مشتریان ثابت و گذرا ، اسم تجاری ، تابلو مغازه ، حق مالکیت صنعتی و بازرگانی و علائم کارخانه و پروانه کسب است . هر یک از این موارد می توانند در تعیین مقدار حق سرقفلی تاثیر گذار باشند و منجر به کاهش یا افزایش آن شوند . 



ویژگی های حق سرقفلی
ویژگی های حق سرقفلی را می توان در موارد زیر دانست :



1- حق سرقفلی یک حق مالی است و تمام ویژگی های حقوق مالی بر آن حاکم است .



2- حق سرقفلی یک حق غیرمادی است . 



3- حق سرقفلی یک در دسته اموال غیر منقول است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معنی حق سرقفلی ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون معنی حق سرقفلی پاسخ دهند . 

منبع : حق سرقفلی چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RE3E
نظرتان را بنویسید