تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

 دفاتر اسناد رسمی، خدماتی در زمینه های مختلف، نظیر تنظیم اسناد مالی، تنظیم اسناد غیر مالی و سایر خدمات ثبتی، ارایه می دهند و مستحق دریافت حق التحریر می باشند. هرساله، تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، اعلام می شود و صرفا باید بر اساس آن، اقدام به دریافت وجه، از مراجعین نمایند. در سال 1400 نیز، دفاتر، صرفا باید بر اساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400 و میزان هزینه  ۱۴۰۰، اقدام به دریافت وجه، از متقاضیان نمایند.

 

 

دفاتر اسناد رسمی که در ایران، بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارند، در درجه اول، برای تنظیم روابط مالی اشخاص ایجاد شدند. همانطور که می دانید، اسناد رسمی، از اعتبار اثباتی بسیار زیادی، به لحاظ حقوقی، برخوردار هستند و از به وجود آمدن نزاع های بی مورد، جلوگیری می کنند. به بیان ساده تر، مالکیت اشخاص را اثبات کرده و به تعهدات و عقود خصوصی، رسمیت می بخشند.

دفاتر اسناد رسمی، که در ظاهر، مستقل عمل می کنند، به قوه قضاییه، وابسته هستند. این دفاتر، وظیفه ارایه خدمات، در زمینه ثبتی و تنظیم اسناد مالی و غیر مالی را عهده دار می باشند. برای ارایه هر کدام از این خدمات، مستحق دریافت مبلغی با عنوان حق التحریر می باشند که این مبلغ، سالانه، تغییر می کند و میزان آن، مشخص است.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم تا در خصوص چیستی تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، توضیح دهیم و سپس میزان هزینه 1400 و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی ۱۴۰۰ را برای تنظیم اسناد مالی، غیر مالی و امور ثبتی، بیان نماییم. 



 

تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

صاحبان برخی مشاغل، نظیر وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری، جهت ارایه خدمات، باید مطابق تعرفه های رسمی، اقدام به دریافت وجه، در ازای ارایه خدمات نمایند. دفاتر اسناد رسمی نیز از این امر، مستثنی نبوده و همانطور که کارشناسان رسمی دادگستری، مطابق تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری، عمل می نمایند، آن ها نیز باید، مطابق تعرفه اعلامی هر ساله، ارائه خدمت کنند. خدماتی که دفاتر اسناد رسمی، ارایه می دهند و بر مبنای آن، هزینه، دریافت می کنند، شامل موارد زیر می باشد:

تنظیم اسناد مالی

تنظیم اسناد غیر مالی

سایر خدمات ثبتی

حتما بخوانید: هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1400

 

تعرفه تنظیم اسناد مالی

به موجب ماده 1287 قانون مدنی: " اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی، و یا نزد سایر ماموران رسمی، در حدود صلاحیت آنان و برابر مقررات قانونی تنظیم شده باشند . " سند رسمی هستند." تعرفه تنظیم این اسناد، با توجه به نوع سند و مبلغ آن، متفاوت است. تعرفه تنظیم اسناد مالی، توسط دفاتر اسناد رسمی، بر اساس  میزان هزینه  ۱۴۰۰ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400،  مطابق با جداول زیر می باشد :

اسناد مالی رهنی، با حق استرداد، ذمه و سایر اسناد مالی، مطابق اصلاحیه تصویب نامه قوه قضاییه، در سال گذشته

 

مبلغ سندتعرفه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا800 هزار ریال
تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال12 در هزار
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال8در هزار
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال5در هزار
تا مبلغ  یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال4در هزار
تا مبلغ سه میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال2در هزار
تا مبلغ شش میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال1در هزار
تا مبلغ 10 میلیارد ریال نسبت به مازاد شش میلیارد ریال%7در هزار
تا مبلغ 20 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال%5در هزار
تا مبلغ 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 20 میلیارد ریال%2در هزار
بیش از 100 میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال%4در هزار

 

اسناد اموال منقول: مطابق با ماده 19 قانون مدنی : " اشیایی که نقل آن، از محلی به محل دیگر، ممکن باشد، بدون اینکه به خود، یا محل آن، خرابی وارد آید، منقول است ." بنابراین اشیایی مانند اتومبیل، اسکناس، سهام، چک و امثالهم، مال منقول و انواع آن، به حساب می آیند.

 

مبلغ سندتعرفه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا350هزار ریال
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال6در هزار
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال4در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال1در هزار

 

اسناد معاملات غیر منقول و پیش فروش ساختمان، طبق ارزش معاملاتی

 

مبلغ سندتعرفه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا800هزار ریال
تا مبلغ 50 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال120در هزار
تا مبلغ 100 میلیون ریال نسبت به مازاد 50 میلیون ریال40در هزار
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال20در هزار
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال12در هزار
تا مبلغ 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال6در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال3در هزار

 

نکته قابل ذکر اینکه، در سال 1400، صرفا بخشنامه ای در خصوص تغییر تعرفه، در رابطه با برخی اوراق و خدمات مربوط به امور ثبتی، اعلام شد و در خصوص مابقی خدمات، خبری اعلام نشده و میزان هزینه  ۱۴۰۰ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400، کماکان، مانند تعرفه و دستمزد سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: سند و انواع آن

 

 

 

تعرفه تنظیم اسناد غیر مالی

بر اساس ماده 124 اصلاحی قانون ثبت، اسنادی که تعیین قیمت برای آن ها ممکن نباشد، مانند وکالت نامه ها، وصیت نامه، صلح، هبه نامه و امثالهم، اسناد غیر مالی، محسوب شده و  میزان هزینه ۱۴۰۰ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400، در خصوص اینگونه اسناد، به شرح ذیل می باشد :

 

اسناد غیر مالیتعرفه
وکالت نامه های فروش یا انتقال1/500/000ریال
سایر وکالت نامه ها1/000/000ریال
تنفیذ نامه ، رضایت نامه ، اقرار نامه ، تعهد نامه ،متمم قرارداد ، اجاره1/000/000ریال
تقسیم نامه برای هر واحد مال منقول نظیر خودرو و غیر منقول مانند زمین ، آب و قطعه نفکیکی1/000/000ریال
تعهد نامه دانشجویی که به نفع مراکز آموزش عالی یا آموزش و پرورش و صندوق های مربوط به آن تنظیم می شود200/000ریال
وقف نامه3/000/000ریال
وصیت نامه1/500/000ریال
صلح دعاوی قراردادهای غیرمالی1/000/000ریال
تعویض یا ضم وثیقه1/200/000ریال
سایر اسناد غیر مالی800/000ریال

 

میزان هزینه  ۱۴۰۰ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400، کماکان، مانند تعرفه و هزینه سال گذشته است و صرفا در برخی اوراق و خدمات ثبتی، تغییر داشته است.

بیشتر بخوانید: تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری

 

تعرفه تنظیم سایر خدمات ثبتی

دفاتر اسناد رسمی، به غیر از مواردی که در بالا گفته شد، خدمات دیگری، تحت عنوان خدمات ثبتی نیز، از قبیل صدور گواهی صحت امضا، استعلام از سازمان ثبت و مواردی از این دست، ارایه می کنند که میزان هزینه ۱۴۰۰ و تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی 1400، در خصوص این امور و سایر امور ثبتی، از قرار زیر می باشد :

 

سایر خدمات ثبتیتعرفه
فک رهن یا فسخ سند800/000ریال
صدور اجرائیه2/000/000ریال
صدور اخطاریه200/000ریال
امور مربوط  به قبوض سپرده250/000ریال
تهیه رونوشت از ثبت دفتر400/000ریال
تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل از اسناد و مدارک دفترخانه15/000ریال
تصدیق مطابقت رونوشت و فتوکپی با اصل اسناد مالکیت در صورتی که توسط ذی نفع تهیه گردد60/000ریال
صدور گواهی علت عدم ثبت سند50/000ریال
ثبت عزل یا استعفای وکیل و فسخ ملاحظات ثبت دفتر500/000ریال
گواهی امضا300/000ریال
استعلام از سازمان ثبت و سایر ادارات و پاسخ استعلامات150/000ریال
قیمت سند نکاحیه85/000ریال
قبض اقساطی 1/800ریال
رونوشت اسناد7/500ریال
اخطاریه دفترخانه50/000ریال
گواهی ثبت علامت8/000ریال
گواهی تمدید ثبت علامت8/000ریال
گواهی ثبت اختراع8/000ریال
سند مالکیت (دولتی و تک برگی)17/000ریال

 

در سال 1400، تعرفه برخی خدمات و اوراق ثبتی تغییر نمود و هزینه سایر خدمات دفاتر اسناد رسمی، در خصوص تنظیم اسناد مالی و غیر مالی، به قوت خود، باقی ماند. 

در ادامه بخوانید: تعرفه ثبت ازدواج و طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارایه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در خصوص ارایه چه خدماتی است؟

تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در خصوص ارایه خدماتی نظیر تنظیم اسناد مالی و غیر مالی همچنین امور ثبتی می باشد که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

2- تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در خصوص تنظیم وکالت نامه فروش یا انتقال به چه صورت است ؟

مطابق با تعرفه حق الزحمه دفاتر اسناد رسمی نرخ تنظیم وکالت نامه فروش یا انتقال 1500000 ریال می باشد که نرخ تنظیم سایر اسناد غیرمالی در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

3- تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در خصوص استعلام از سازمان ثبت و سایر استعلامات چه میزانی در نظر گرفته شده است ؟

در آیین نامه تعرفه حق الزحمه دفاتر اسناد رسمی نرخ استعلام از سازمان ثبت و سایر استعلامات 150000 ریال در نظر گرفته شده است و تعرفه سایر خدمات ثبتی در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/WxzE
نظرتان را بنویسید