میزان تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری

میزان تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400، به طور معمول در قرارداد وکالت و با توافق موکل و وکیل تعین می شود. اما در فرضی که در قرارداد وکالت بر مبلغی خاص توافق صورت نگرفته باشد، موکل باید مطابق تعرفه قانونی مذکور در آیین‌ نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری، حق الوکاله وکیل و هزینه کار وی را در سال ۱۴۰۰ بپردازد که در دعاوی مالی، امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی، امور کیفری و در قرارهای صادره از دادگاه، در فروض مختلف متفاوت می باشد.

 

 

اشخاصی که در محاکم قضایی؛ دارای پرونده بوده، می توانند خود شخصا برای پیگیری پرونده متعلق به خود در دادگاه حاضر شده و می توانند این امر را به یک وکیل دادگستری واگذار نمایند. وکلا یعنی اشخاصی که دارای مجوز و پروانه وکالت باشند ، می توانند در مقام وکیل از حقوق موکلان خود دفاع نمایند . در واقع وکیل به عنوان نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی ، اختیار انجام اموری را که به موجب قرارداد وکالت بین وکیل و موکل توافق شده است پیدا می کند .

نکته ای که لازم است به آن توجه شود آن است که وکیل برای کارهایی که به وکالت از موکل انجام می دهد، مستحق دریافت حق الوکاله است که این مبلغ، به طور معمول در قرارداد وکالت و با توافق موکل و وکیل تعین می شود. از آنجا گه حق الوکاله در این فرض با توافق طرفین و رضایت موکل تعیین می گردد، با محدودیتی نیز مواجه نمی باشد.

اما در فرضی که در قرارداد وکالت بر مبلغی خاص توافق صورت نگرفته باشد موکل باید مطابق تعرفه قانونی که از طرف قوه قضاییه تصویب شده است، تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400 را بپردازد . به همین دلیل، در این مقاله به بررسی حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی، امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی، امور کیفری و در قرارهای صادره از دادگاه مطابق تعرفه سال ۱۴۰۰ پرداخته و میزان حق الوکاله وکیل در فروض مختلف را توضیح خواهیم داد.



 

حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی مطابق تعرفه

پیش از آنکه به بررسی حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی  مطابق تعرفه در سال ۱۴۰۰ بپردازیم، بهتر است ابتدا دعاوی مالی را در میان دعاوی مالی و غیرمالی تعریف کرده و مفهوم آن را روشن نماییم؛ در تعریف دعاوی مالی می توان گفت که به طور کلی هر دعوایی که موضوع آن مال بوده و یا برای ذی نفع منفعت مالی در بر داشته باشد ، دعوای مالی محسوب می شود مثلا دعوای الزام به انتقال یک واحد آپارتمان .

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400 در دعاوی مالی به این صورت است که اگر حکم دادگاه دادگاه بدوی در مورد بهای خواسته یا همان مال یا منفعتی که در مورد آن نزاع و اختلاف نظر وجود دارد قطعی باشد، 10 درصد بهای خواسته می باشد و اگر حکم دادگاه بدوی قطعی نباشد، حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی، مطابق جدول زیر تعیین می گردد :

 

بهای خاستهنرخ تعرفه
تا مبلغ پانصد میلیون ریالهشت درصد بهای خاسته
نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریالهفت درصد بهای خاسته
نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریالپنج درصد بهای خاسته
نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریالچهار درصد بهای خاسته
از مبلغ سی میلیارد ریال به بالاسه درصد بهای خاسته

 

چناچه وکیلی در یک پرونده، وکالت یکی از خویشان نسبی یا سببی خود تا درجه 3 از طبقه 3 را به نحو مجانی عهده دار شود ، از ابطال تمبر و پرداخت سهم مرکز ، کانون و صندوق معاف است .

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400 در دعاوی مالی در پرونده هایی که منجر به حکم غیابی صادر شده و یا نسبت به این حکم غیابی اعتراض واخواهی صورت گیرد، مطابق جدول بالا محاسبه می شود و در صورت حضور وکیل از ابتدا در پرونده و واخواهی نسبت به رای، حق‌ الوکاله مجزایی به وکیل محکوم له حکم غیابی تعلق نمی‌گیرد .

در جدول حق الوکاله وکلا در سال ۱۴۰۰ در دعاوی مالی مطابق تعرفه که در بالا ملاحظه نمودید، شصت درصد حق الوکاله های تعیینی متعلق به مرحله نخستین و چهل درصد آن متعلق به مرحله تجدیدنظر است .

 

حتما بخوانید : تعرفه مشاوره وکیل دادگستری

 

حق الوکاله وکلا در امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی مطابق تعرفه

در بخش قبل به توضیح تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری در سال 1400 در دعاوی مالی  پرداخته و توضیح دادیم که به طور کلی هر دعوایی که موضوع آن مال بوده و یا برای ذی نفع منفعت مالی در بر داشته باشد ، دعوای مالی محسوب می شود . اکنون در این بخش به بررسی حق الوکاله وکلا در امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی مطابق تعرفه می پردازیم.

منظور از امور حسبی، برخی امور مربوط به احوال شخصیه و مواردی مثل قیمومیت ، غائب مفقود الاثر ، ماترک میت ، محجورین و امثال این موارد است . در تعریف دعاوی خانوادگی نیز می توان گفت دعاوی خانوادگی، شامل کلیه دعاوی است که در صلاحیت دادگاه های خانواده بوده که از آن جمله می توان به طلاق ، مطالبه مهریه ، نفقه اشاره کرد .

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری من جمله وکیل تلفنی در سال 1400 در امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی مطابق تعرفه ، در جدول زیر ذکر شده است :

 

موضوع دعوانرخ تعرفه

تمام دعاوی خانوادگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت 

و همچنین امور حسبی

حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال

دعاوی که خواسته آنها مالی نیست یا تعیین بهای خواسته

به موجب قانون لازم نیست

حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ سیصد میلیون ریال

 

در صورتی که وکیلی، وکالت پرونده ای را پس از نقض رای برعهده بگیرد ، حق الوکاله وی، معادل نصف حق الوکاله پیش از نقض رای خواهد بود.

مطابق آیین‌ نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری، حق الوکاله دعاوی مالی و غیرمالی در دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۰ ، طبق حق الوکاله تعرفه مرحله تجدید نظر محاسبه می گردد.

در جدول حق الوکاله وکلا در امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی مطابق تعرفه که در بالا ملاحظه نمودید، شصت درصد حق الوکاله های تعیینی متعلق به مرحله نخستین و چهل درصد آن متعلق به مرحله تجدیدنظر است .

بیشتر بخوانید: دعاوی خانوادگی و انواع آن

 

 

 

حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه

در بخش های قبل در مورد تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستریمن جمله وکیل خانواده در سال 1400 در دعاوی مالی و امور حسبی ، دعاوی خانوادگی و غیر مالی مطابق تعرفه صحبت کردیم. اکنو ن در این بخش، به توضیح حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه می پردازیم که مظابق تقسیم بندی زیر می باشد:

حق الوکاله وکلا در امور کیفری در جرایم داخل در صلاحیت دادگاه کیفری یک ، نظامی یک و دادگاه انقلاب

چنانچه مجازات قانونی جرم ارتکاب یافته ، مجازات سلب حیات ، حبس ابد ، قطع اعضا و یا حبس تعزیری درجه یک باشد، حق الوکاله وکلا در امور کیفری در سال ۱۴۰۰ مطابق تعرفه، حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر مبلغ دو میلیارد ریال در نظر گرفته می شود .

چنانچه مجازات قانونی جرم ارتکاب یافته ، مجازات تعزیری درجه 2 و 3 باشد، حداقل مبلغ سی میلیون ریال و حداکثر مبلغ یک میلیارد ریال، حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه خواهد بود.

حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، در خصوص جرایم دیگری که در دو گروه بالا قرار نمی گیرند ولی در صلاحیت دادگاه های مذکور هستند، حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال می باشد.

حق الوکاله وکلا در امور کیفری در جرایم داخل در صلاحیت دادگاه کیفری دو ، نظامی دو و دادگاه اطفال و نوجوانان

حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، در خصوص جرم ارتکابی مستوجب مجازات های حدود ، دیات و تعزیری درجه 4 و 5 ، حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر مبلغ پانزده میلیون ریال در نظر گرفته می شود .

در صورتی که جرم ارتکابی مستوجب مجازات های تعزیری درجه ۶ باشد ، حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر سیصد میلیون ریال حق الوکاله می باشد.

در مورد جرایم دیگری که در دو دسته بالا قرار نمی گیرند ولی در صلاحیت دادگاه های مذکور هستند، حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال در نظر گرفته می شود .

حق الوکاله وکلا در امور کیفری در مورد اعتراض به قرار های قابل اعتراض دادسرا

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400 در امور کیفری در مورد اعتراض به قرار های قابل اعتراض دادسرا، حداقل مبلغ یک میلیون ریال و حداکثر یکصد و پنجاه میلیون ریال می باشد.

حق الوکاله وکلا در امور کیفری در مورد مرحله فرجام خواهی جرایم کیفری ، تقاضای اعاده دادرسی از این جرایم و تقاضای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، در مورد مرحله فرجام خواهی جرایم کیفری ، تقاضای اعاده دادرسی از این جرایم و تقاضای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال حق الوکاله در نظر گرفته می شود .

حق الوکاله وکلا در امور کیفری در جرایمی که فقط وکلای تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری حق وکالت دارند

حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه، در جرایمی که فقط وکلای تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری حق وکالت دارند یعنی در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ( 302 ) این قانون است ،حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال حق الوکاله خواهد بود.

در تقسیم بندی حق الوکاله وکلا در امور کیفری مطابق تعرفه که در بالا ملاحظه نمودید، 50 درصد حق الوکاله های مربوط به جرایم کیفری مربوط به مرحله تحقیقات در دادسرا ، 30 درصد مربوط به دادگاه بدوی و 20 درصد مربوط به مرحله تجدید نظر خواهی است. اما چنانچه حکم در مرحله بدوی قطعی شود 20 درصد مربوط به مرحله تجدیدنظرخواهی نیز در مرحله بدوی محاسبه خواهد شد.

نکته ای که در رابطه با حق الوکاله وکلا در امور کیفری در سال ۱۴۰۰ مطابق تعرفه باید به آن توجه شود آن است که چنانچه پرونده دارای چند عنوان اتهامی باشد، در تعیین حق الوکاله، اتهام اشد در نظر گرفته می شود و به ازای هر کدام از بقیه جرایم ، 20 درصد حق الوکاله به تعرفه اتهام اشد افزوده می شود .

بیشتر بخوانید: انواع دادگاه کیفری

 

حق الوکاله وکلا در قرارهای صادره از دادگاه مطابق تعرفه

حق الوکاله وکلا از جمله وکیل مهاجرت در قرارهای صادره از دادگاه در سال ۱۴۰۰ تعرفه به این صورت محاسبه می شود که چنانچه دعوا به یکی از آرای مذکور در جدول زیر منتهی شود ، حق الوکاله وکلا در قرارهای صادره از دادگاه مطابق تعرفه جدول زیر محاسبه خواهد شد .  

نکته ای که باید به آن توجه شود آن است که اگر هر یک از این قرار های حقوقی یا کیفری نقض یا فسخ شوند و پرونده برای رسیدگی ماهوی به دادگاه ارسال گردد، تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1400 در آن مرحله مطابق آنچه در بخش های گذشته گفته شد، به وکیل تعلق خواهد گرفت :

 

موضوع قرارنرخ تعرفه
قرار ابطال داد خواسته پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آنیک چهارم حق‌الوکاله مرحله نخستین
قرار رد دادخواست پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آنیک دوم حق‌الوکاله مرحله نخستین

به قرار عدم استماع یا رد دعوا به عللی مانند مرور زمان و

اعتبار امر مختوم و رد تقاضای اعاده دادرسی

تمام حق‌الوکاله مقرر برای آن حکم
قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آنیک چهارم حق‌الوکاله مرحله تجدیدنظر
قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آنیک دوم حق الوکاله مرحله تجدید نظر
حق‌الوکاله اعتراض به قرارهای حقوقی قابل اعتراضحداقل یک میلیون و حداکثر یکصد میلیون ریال

 

هزینه سفر وکلا ، اعم از هزینه ایاب و ذهاب ، اقامت و … در صورت عدم توافق ، به عهده موکل است .

علاوه بر پرداخت هزینه‌های سفر و حق الوکاله وکیل، فوق العاده ماموریت برای هر روز در صورتی که سفر در داخل استان و خارج از حوزه قضایی محل اشتغال وکیل باشد مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال و در صورتی که سفر خارج از استان محل اشتغال وکیل باشد مبلغ سه میلیون ریال و در سفرهای خارج از کشور هم مطابق با مدیران کل بوده که بر عهده موکل می باشد.

در ادامه بخوانید: نحوه شکایت از وکیل

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- در صورتی که در قرارداد منعقده بین وکیل و موکل مبلغی به عنوان حق الوکاله مشخص نشده باشد ، بر اساس چه معیاری دستمزد وکیل مشخص می شود ؟

در صورتی که در قرارداد منعقده بین وکیل و موکل مبلغی به عنوان حق الوکاله مشخص نشده باشد براساس آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکلا دادگستری دستمزد وکیل مشخص می شود که در مقاله به توضیح کامل تعرفه دعاوی مختلف پرداخته شده است .

 

2- تعرفه حق الوکاله در مورد دعاوی مالی که در حکم دادگاه بدوی بهای خواسته یا همان مال یا منفعتی که در مورد آن نزاع و اختلاف نظر وجود دارد قطعی است چند درصد بهای خواسته است ؟

تعرفه حق الوکاله در دعاوی مالی که در حکم دادگاه بدوی بهای خواسته یا همان مال یا منفعتی که در مورد آن نزاع و اختلاف نظر وجود دارد قطعی است 10 درصد بهای خواسته است و نرخ تعرفه در سایر دعاوی مالی در مقاله بررسی شده است .

 

3- اگر پرونده دارای چند عنوان و موضوع اتهامی باشد حق الوکاله چگونه محاسبه می شود ؟

اگر پرونده دارای چند عنوان و موضوع اتهامی باشد باید اتهام اشد در نظر گرفته شده و به ازای هر کدام از جرایم اضافه تر 20 حق الوکاله به تعرفه اتهام اشد افزوده شود که توضیحات بیشتر آن در مقاله آورده شده است .

منبع : میزان تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/41EV
نظرتان را بنویسید