مهریه به نرخ روز

مهریه به نرخ روز
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در قرآن و شرع مقدس اسلام آورده شده در عقد ازدواج چه نکاح دائم باشد و چه نکاح منقطع بایستی مهریه تعیین شود ، مهریه به مالی یا عملی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زن خود می‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌شود . در دین و قانون کشور ما چون قانون ما بر گرفته از دین ما هست مهریه را زن به هر مقدار و میزان می تواند انتخاب کند و نرخ و مبلغ معینی برای آن تعیین نشده است .

مهریه حق زن است می تواند کم باشد یا زیاد اما حتما بایستی مالیت داشته باشد یعنی قابلیت قیمت گذاری داشتن و قابل تبدیل به پول نیز باشد . اگر مهریه انجام عمل است عرفا بایستی در مقابل انجام آن عمل پول پرداخت شود اگر خرید چیزی است آن چیز باید باید مالیت و منفعت عقلانی مشروع داشته باشد مثلا نمی توان 50 کیلو بال مگس را به عنوان مهریه انتخاب کرد چون مالیت و منفعت عقلانی ندارد .

گفتیم هم در عقد دائم و هم در عقد منقطع مهریه تعیین می شود اما با یک تفاوت که تعیین مهریه در زمان خواندن صیغه عقد نکاح دائم اگر تعیین نشده باشد عقد صحیح است و بعدا هم می شود مهریه را تعیین کرد اما در عقد نکاح منقطع در زمان خواندن صیغه محرمیت میزان مهریه باید مشخص شده باشد .

در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از مهریه شده به مفهوم مهریه به نرخ روز و چرایی محاسبه مهریه به نرخ روز اشاره شده که منظور از نرخ روز در صداق زن چیست ، همچنین چگونگی محاسبه مهریه به نرخ روز نیز در مقاله بیان شده است .




مفهوم مهریه به نرخ روز چست


گفته شد در زمان خواندن صیغه عقد میزان مهریه تعیین شده یا بعد از عقد در نکاح دائم تعیین می شود اما در هر صورت چه کم چه زیاد مهریه به زن با خواندن صیغه عقد تعلق می گیرد . مطابق با ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

به این ماده دو تبصره اضافه شده است ، در تبصره یک آمده است اگر مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد ، پس مهریه ای که در صداق زن آمده است به نرخ روز محاسبه و به زن پرداخت خواهد شد .

 با توجه به این ماده قانونی و تبصره آن متوجه می شویم که اگر زن مطالبه مهریه کند و یا مرد بخواهد برای بری الذمه شدنش مهریه زن را بپردزاد مهریه مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مرکزی تعیین می کند پرداخت خواهد شد در غیر این صورت مرد مدیون زن باقی خواهد ماند .

مثلا مردی در سال هشتاد و نه 150 میلیون تومان وجه نقد را مهریه زن خود در هنگام عقد نکاح قرار داده است حال در سال 99 زن مهریه را مطالبه کرده یا مرد برای بری کردن ذمه اش می خواهد مهر زن را به او بپردازد در حال حاضر مرد با پرداخت 150 میلیون تومان بری الذمه نخواهد شد .



حتما بخوانید: قسط بندی مهریه




چرا مهریه به نرخ روز محاسبه می شود
گفته شد که مطابق تبصره ماده 1082 قانون مدنی زمانی که زن مهریه ای که در صداقش آمده را مطالبه می کند یا مرد از بابت پرداخت دیون و بری الذمه شدن می خواهد مهریه زن را به او بپردازد می بایست اگر مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد مهریه را محاسبه و پرداخت کند .

  حال به این می پردازیم که دلیل محاسبه مهریه ای که در صداق زن آمده  وجه رایج یا همان پول نقد است به نرخ روز چیست ، با توجه به این که ارزش پول و اسکناس در همه کشور ها به خصوص در کشور ما روز به روز کم می شود ، پس ارزش دینی که برای سال های گذشته است و بر ذمه مدیون هست که بپردازد کم نمی شود زیرا پرداخت دین مثلا بعد ده سال به همان میزان ایفای تعهد محسوب نمی شود و منطقا نمی توان آن را ایفای تعهد محسوب کرد .

 اگر عقد نکاحی در سال 80 بین زن و مردی واقع شود با مهریه 50 میلیون تومان وجه رایج کشور و در همان سال زن مهریه اش را مطالبه و دریافت کند یا مرد از باب ایفای تعهد و بری الذمه شدن مهریه زن را به او بپردازد ایفای تعهد انجام شده است اما اگر زن در سال 99 مطالبه مهریه کند و مرد بخواهد همان 50 میلیون را به زن بپردازد و بری الذمه شود چنین چیزی ممکن نیست .

 زیرا از لحاظ اعتباری زن دیگر قدرت خریدی که سال 80 با این مبلغ از پول داشته در سال 99 ندارد و بعد از دریافت 50 میلیون در سال 99 عملا قدرت خرید یک ماشین هم ندارد به طوری که در سال 80 ماشین پراید 6 میلیون قیمت داشته اما در سال 99 قیمت یک دستگاه پراید 140 میلیون تومان است .

 مهریه زن بعد از فوت شوهر به این صورت است که اگر زوج فوت کرده باشد و زن بخواهد مهریه اش را از اموال به جا مانده از شوهرش وصول کند و مهریه او به صورت پول یا همان وجه رایج باشد ، برای محاسبه آن به نرخ روز تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود . البته محاسبه مهریه به نرخ روز بر عهده اجرای احکام شعبه صادر کننده رای مهریه می باشد .



بیشتر بخوانید: نحوه پیگیری دادخواست مهریه


چگونه مهریه به نرخ روز محاسبه می شود
 با توجه به این که گفتیم مهریه ای که در صداق زن آمده است باید به نرخ روز محاسبه شود و چرایی آن هم بیان کردیم که دلیل ایفای تعهد کامل و کاهش ارزش اقتصادی اسکانس است حال به این می رسیم که چگونه مهریه به نرخ محاسبه می شود . برای محاسبه مهریه به نرخ روز یک فرمولی وجود دارد که با توجه به آن می توان فهمید که در حال حاضر مهریه ای که به زن تعلق می گیرد چه مبلغی خواهد بود .

 این فرمول فقط شامل مهریه هایی است که به صورت اسکناس و به صورت وجه نقد باشد .

براساس مصوبه هیات وزیران در سال 77 نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر محاسبه می شود :

 عدد شاخص در سال قبل از سال پرداخت مهریه را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می کنیم به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه به نرخ روز مشخص خواهد شد .

این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است :







به طور مثال اگر ازدواج با مبلغ مهریه دویست هزار ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در سال 89 تأدیه گردد ، برای محاسبه مبلغ مهریه در سال 1389 از رابطه ذیل استفاده می‌گردد :

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال 1388 ÷ عدد شاخص در سال 1352 مساوی است با ارزش مهریه در (سال 1389)



در ادامه بخوانید: در چه صورت مهریه به زن تعلق نمیگیرد
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه به نرخ روز در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه به نرخ روز پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- مفهوم تعیین مهریه به نرخ روز چیست ؟
یعنی هر زمان که زن مهریه را مطالبه کرد یا مرد برای برداشتن دین از گردنش بخواهد مهریه زن را بپردازد باید با نرخ تورم و شاخص سال پرداخت مهریه را محاسبه و پرداخت کند که در مقاله کاملا توضیح داده شده است .


2-  چرا مهریه به نرخ روز محاسبه می شود ؟
زیرا  ارزش پول و اسکناس در همه کشور ها به خصوص در کشور ما روز به روز کم می شود پس ارزش دینی که برای سال های گذشته است و بر ذمه مدیون هست که بپردازد کم نمی شود و او باید دین را به نرخ روز محاسبه کند و بپردازد .


3-  چگونه مهریه به نرخ روز محاسبه می شود ؟
  مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال ). به این ترتیب مقدار مهریه در سال مورد مطالبه مشخص می شود .

منبع : مهریه به نرخ روز
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mvN0
نظرتان را بنویسید