هزینه دادخواست طلاق از طرف زن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مطابق با مواد 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی زن نیز مانند مرد می تواند درخواست طلاق بدهد اما باید ضمن فرم درخواست طلاق برای جدایی از شوهرش دلیل بیاورد و بتواند این دلیل را نزد دادگاه خانواده رسیدگی کننده به پرونده طلاق به اثبات برساند . زمانی که زن دلیل جدایی را به اثبات رساند رای طلاق صادر می شود و به مرحله اجرا می رسد .

از زمانی که زن دادخواست طلاق را تنظیم و ثبت می کند تا زمانی که حکم صادر می شود و به اجرا در می آید بایستی هزینه هایی را پرداخت کند . با پرداخت هزینه های مربوط به دادرسی است که به درخواست طلاق از طرف زن رسیدگی می شود .

 هزینه هایی که زن برای رسیدگی به درخواست طلاق باید بپردازد عبارت است از : هزینه تنظیم و ثبت دادخواست ، هزینه جلسات مشاوره قبل از طلاق ، هزینه دادرسی ، هزینه اعتراض به آرای دادگاه بدوی و تجدید نظر البته اگر مورد اعتراض واقع شود ، هزینه پرداختی به دفتر ازدواج و طلاق برای خواندن صیغه طلاق و هزینه پرداختی به وکیل در صورت داشتن وکیل برای طلاق به درخواست زن است . 

در این مقاله هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در سال 99 ، کلیه هزینه های طلاق از طرف زن در سال 99 و هزینه پرداختی به دفتر ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق در سال 99 و هزینه وکیل برای این نوع از جدایی در سال 99 بیان شده است .




هزینه دادخواست طلاق از طرف زن سال 99
خواهان هر دعوایی زمانی که می خواهد به دادگاه برای طرح دعوا مراجعه کند باید ادعایش را در برگه چاپی مخصوصی به نام دادخواست بنویسد و با رعایت تشریفات خاصی مثل چسبانیدن تمبر و باطل کردن آن ، دادخواست را تقدیم دادگاه صالح کند دعاوی طلاق هم از این قاعده مستثنی نبوده است و برای رسیدگی در دادگاه نیاز به ارائه دادخواست دارد .

 بنابراین هر کدام از زوجین که خواهان جدایی باشند بایستی برای رسیدگی به دعوای طلاقشان در دادگاه دادخواستی تنظیم و آن را توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند تا از آن جا برای دادگاه خانواده رسیدگی کننده به دعوا ارسال شود .

 در گذشته دادخواست ها توسط شاکی یا همان خواهان های دعوا یا وکیلشان نوشته می شد و مستقیما به دادگاه صالح تقدیم می شد اما امرزوه اکثر دادخواست ها مخصوصا در دعاوی حقوقی و غیر مالی مانند طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می رسد و از آن جا برای دادگاه صالح ارسال می شود . 

هزینه تهیه برگه دادخواست در سال 99 هر ورق دو هزار توامان است ، هزینه تنظیم و ثبت دادخواست با توجه به این که توسط خود خواهان دعوا یا وکیل یا عریضه نویسان نوشته شود متفاوت خواهد بود که مشخصا نوشتن توسط خود خواهان هزینه ای ندارد .

 نوشتن دادخواست توسط عریضه نویسان نرخ مشخصی ندارد هر کسی قیمتی ارائه می کند اما نوشتن دادخواست و تنظیم آن توسط وکیل بسته به اسم و رسم وکیل متفاوت است که از 50 هزار تومان به بالا خواهد بود . باید دانست این تعرفه ها مربوط به سال 99 است و هر سال بسته به نرخ تورم کشور ممکن است تغییر کند .



حتما بخوانید: هزینه دادخواست طلاق توافقی 99





کلیه هزینه های پرداختی بابت طلاق به درخواست زن
همان طوری که گفته شد طلاق به درخواست زن و رسیدگی به آن تا زمان اجرای حکم مانند دیگر دعاوی هزینه هایی دارد تمام هزینه هایی که از زمان ثبت دادخواست تا خواندن صیغه طلاق به درخواست زن در سال 99 بایستی پرداخت شود به شرح زیر است :

 هزینه تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن و ثبت دادخواست اولیه برای طرح دعوای طلاق از طرف زن در سال 99 ، این هزینه از 15 هزار تومان تا 50 هزار تومان است .

 هزینه کپی برابر با اصل کردن مدارک شناسانی و عقد نامه زن برای اینکه ضمیمه دادخواست طلاق شود هر برگه مبلغ 1500 تومان خواهد بود .

 هزینه دادرسی طلاق به درخواست زن در سال 99 حدودا 400 هزار تومان است که بایستی به حساب ریخته شده و فیش پرداختی آن و ضمیمه دادخواست شود . چون طلاق جزء دعاوی غیر مالی محسوب می شود طبق تعرفه اعلام شده از سوی رئیس قوه قضاییه هزینه این نوع از دعاوی بسته به نوع دعوا از 400 تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان است .

 هزینه مشاوره ای که زوجین بایستی به مراکز مشاوره خانواده در سال 99 پرداخت کنند این مشاوره ها 5 جلسه است که هر جلسه 104 هزار تومان است و حدودا 520 هزار تومان هزینه دارد .

 هزینه داوری ارجاع شده از سوی دادگاه در سال 99 که حدودا برای هر داور 50 هزار تومان است .

 رسیدگی به دعوای طلاق به درخواست زن رسیدگی سه مرحله ای است یعنی دادخواست ابتدا در دادگاه بدوی رسیدگی می شود و حکم صادر می شود هر کدام از طرفین به حکم صادره در مدت 20 روز حق اعتراض دارند که در صورت اعتراض پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود که هزینه این اعتراض 30 هزار تومان خواهد بود و در صورت اعتراض به حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر هم و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود هزینه این اعتراض هم 30 هزار تومان خواهد بود .

 هزینه ای که زوجه بایستی برای خواندن صیغه طلاق و ثبت در دفترخانه طلاق یا همان محضر بپردازند که حدود 500 هزار تومان است .

 باید توجه داشت که هریک از این هزینه هایی که برای ثبت و رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن در سال 99 عنوان شد بسته به اینکه متقاضی طلاق در کدام شهر یا استان زندگی کند متفاوت خواهد بود به عنوان مثال هزینه دفترخانه های ازدواج و طلاق برای خواندن صیغه طلاق و ثبت آن در شهر تهران از 500 هزار تومان به بالاست که این بستگی به انصاف دفتر طلاق دارد .



بیشتربخوانید: مراحل طلاق


هزینه وکیل در طلاق به درخواست زن
در کلیه دعاوی چه مالی و چه غیر مالی خواهان دعوا برای رسیدگی بهتر و سریع تر می تواند وکیل بگیرد تا به نیابت از طرف او تمامی مراحل رسیدگی تا صدور و اجرای حکم را طی کند . با توجه به این که تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری سنگین است عده ای از مردم با این که نیاز به داشت وکیل دارند اما نمی توانند از خدمات و راهنمایی آن ها استفاده کنند در نتیجه ممکن است در دعوای مطروحه شکست بخورند .

 ما در صدد این هستیم تا با مشاوره حقوقی به صورت تلفنی به افراد کمک کنیم تا روند رسیدگی سریع تر و کم هزینه تری داشته باشند . هزینه وکالت وکیل در طلاق به درخواست زن چیزی نیست که برای آن تعرفه مشخصی وجود داشته باشد هر وکیل با توجه به اسم و رسم و شهرت مبلغی برای انجام این کار از زن خواهان طلاق دریافت می کند زیرا به سر انجام رساندن دعوای طلاق مطرح شده به درخواست زن دشوار تر از بقیه انواع طلاق است .

 وکالت طلاق به درخواست زن کار سختی است چون وکیل باید دلایل مطروحه از جانب زن در دادخواست طلاق را در دادگاه به اثبات برساند ، با تمام این تفاسیری که گفتیم هزینه ای که وکلا برای انجام وکالت در طلاق به درخواست زن دریافت می کنند از 4 میلیون تا 20 میلیون خواهد بود .

 زن برای طلاق ملزم نیست که حتما وکیل بگیرد مگر در یک مورد که زن از مرد وکالت در طلاق داشته است و با توجه به آن اقدام به مطلقه نمون خود کرده باشد که در این صورت زن باید وکیلی بگیرد تا به نیابت از مرد او را طلاق بدهد .



در ادامه بخوانید: طلاق گرفتن زن بدون دلیل
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه دادخواست طلاق از طرف زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه دادخواست طلاق از طرف زن پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- هزینه دادخواست طلاق از طرف زن چقدر است ؟
صرفا اگر هزینه برگه دادخواست مد نظر باشد که 1500 تومان است اما هزینه تنظیم و نوشتن آن بسته به اینکه توسط عریضه نویس نوشته شود یا یا وکیل بین 20 هزار تومان تا 50 هزار تومان است که در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است .


2- چرا هزینه وکیل در طلاق به درخواست زن زیاد تر از بقیه انواع طلاق است ؟
حق الوکاله وکیل در پرونده طلاق به درخواست زن زیاد تر است بدلیل اینکه وکیل برای جدایی زن بایستی در ضمن دادخواست و همینطور در دادگاه دلیل ارائه کند  و بتواند این دلیل را به اثبات برساند تا به نتیجه مورد نظر برسد که در متن مقاله توضیح داده شده است .


3- هزینه دادرسی در دعاوی طلاق به درخواست زن چقدر است ؟
دعوای طلاق ازجمله دعاوی غیر مالی است که با توجه به تعرفه سال 99 هزینه رسیدگی به دعاوی غیر مالی از 400 هزار تومان تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان بسته به نوع خواسته تعیین شده است .

منبع : هزینه دادخواست طلاق از طرف زن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Z7v6
نظرتان را بنویسید