شرایط دریافت کارت بازرگانی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
پیشینه تجارت بشر به بیش از سه هزار سال پیش می رسد. با گسترش جوامع و توسعه مبادلات تجاری، نیاز مبرم به ساماندهی مبادلات اقتصادی منجر به وضع قوانین و ظهور مدارکی مانند کارت بازرگانی شد. امروزه حضور موفق در عرصه تجارت بر تجربه و شمّ تجاری قوی نیازمند آگاهی از قوانین مهمی است که «شرایط دریافت کارت بازرگانی» یکی از آن هاست .

همانطور که گفته شد یکی از مصادیق قانون تجارت لزوم اخذ کارت بازرگانی برای ورود به دنیای تجارت خارجی است که ظرایف و پیچیدگی های خاص خود را دارد. اگر قصد ورود به عالم تجارت و واردات و صادرات را دارید آگاهی از مواردی از قبیل مدارک و شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی می تواند راهگشا باشد.

با توجه به میزان اهمیت تجارت خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور های مختلف که نشان دهنده میزان اهمیت کارت بازرگانی می باشد لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی به تفکیک افراد حقیقی و حقوقی پرداخته شده است.




شرایط لازم برای عضویت در اتاق بازرگانی
اتاق بازرگانی نهاد رسمی حمایت از بازرگانان و فعالیت های تجاری آنان است. که قدمت تاسیس نهادی این چنینی به بیش از صد و سی سال پیش باز می گردد. از همان روزگار تا امروز عضویت در این نهاد مهم مستلزم احراز شرایطی است که از آن به عنوان شرایط لازم برای عضویت در اتاق بازرگانی یاد می شود.

 از مهمترین شرایط لازم برای عضویت در اتاق بازرگانی رسیدن به سن 23 سال تمام و دریافت کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت مقدس سربازی برای آقایان است .

 شخص متقاضی باید از هر گونه سوء پیشینه مبرا بوده و این عدم سوء پیشینه توسط مراجع ذیصلاح گواهی شود.

 شخص باید مدارک مستندی دال بر اشتغال واقعی به امر تجارت مانند پروانه کسب، مجوز تاسیس و بهره برداری، سند مالکیت یا اجاره نامه محل کسب و یا مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع تجارت و بازرگانی ارائه دهد.

در نهایت صلاحیت اخلاقی،حرفه ای و مالی  شخص متقاضی آزموده می شود و تایید صلاحیت در دو حالت ممکن است؛ یا دو نفر از اعضای با سابقه اتاق بازرگانی که سابقه عضویت آن ها به بیش از سه سال می رسد باید صلاحیت متقاضی را تایید کنند و یا صلاحیت فرد توسط 2 نفر از اعضاء هیات نمایندگان اتاق مربوطه سنجیده و تایید شود.

نهایتا شخص متقاضی با امضای تعهد نامه موضوع ماده 2 آیین نامه ، ارائه مدارک لازم و البته پرداخت حق عضویت می تواند به عضویت اتاق بازرگانی در آمده و از مزایای آن برخوردار شود.   

 شرایط مورد نیاز اشخاص حقوقی برای عضویت در اتاق بازرگانی باید گفت :

  از آنجا که کارت عضویت اتاق بازرگانی اشخاص حقوقی بایستی به نام مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره شرکت صادر شود این افراد باید شرایطی مانند رسیدن به سن 23 سال تمام، کارت پایان خدمت یا کارت معافی از خدمت زیر پرچم را داشته و عدم وجود سوء پیشینه شان نیز توسط مراجع ذیصلاح گواهی شود.

صلاحیت اخلاقی و اجتماعی مدیر عامل و یا رئیس هیات مدیره شرکت نیز به همان ترتیبی که در مورد اشخاص حقیقی بیان شد سنجیده شده و این افراد نیز ملزم به امضای تعهد نامه موضوع ماده 2 آیین نامه مبنی بر رعایت شایستگی های اخلاقی و حرفه ای و پرهیز از هر گونه عمل منافی با مصلحت مملکت هستند و در نهایت با ارائه مدارک لازم و پرداخت حق عضویت موفق به عضویت در اتاق بازرگانی و بهره مندی از مزایا آن خواهند شد.

 در اینجا ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

 تکمیل عضویت تجار در اتاق بازرگانی منوط به ثبت نام  و اطلاعات شخصی ضروری آنها در دفتر ثبت تجاری است. 

 امکان عضویت مدیر شعب شهرستان ها در مورد شرکت های دارای شعبه شهرستان در اتاق بازرگانی شهرستان مربوطه وجود دارد.

 هر فرد تنها می تواند یک کارت عضویت داشته باشد مگر اینکه علاوه بر کارت عضویت اشخاص حقیقی به موجب نمایندگی شخص حقوقی نیز کارت عضویت دریافت کرده باشد.

 کارت عضویت اتاق بازرگانی  بعد از یکسال به شرط درخواست شخص عضو و البته ابقای شرایط عضویت تمدید خواهد شد.

کارت بازرگانی مهمترین مجوز تجارت به ویژه واردات و صادرات در سطح بین الملل است بنابراین آگاهی از شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی به ویژه برای فعالان اقتصادی بسیار مهم و کارگشاست.

پر واضح است که شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی حائز تفاوت هایی است بنابراین به تفکیک و دقیق به بیان شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی حقیقی و شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی حقوقی می پردازیم .

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت کارت بازرگانی


شرایط صدور کارت بازرگانی حقیقی
قبل از بیان شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی ذکر این نکته ضروریست که کارت بازرگانی اعم از حقیقی و حقوقی اعتباری یکساله دارند و تمدید دوباره آن ها منوط به درخواست دارنده کارت و البته ابقای شرایط لازم است. ضمن اینکه امکان ابطال کارت بازرگانی در صورت تخلف از شرایط و یا سرپیچی از مقررات وجود دارد و این نکات از مهم ترین شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی به شمار می رود.







هر چند به مرور زمان ممکن است شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی تغییراتی داشته باشد اما در بیان مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 شخص متقاضی باید به سن 24 سال تمام رسیده باشد و در این سن یا سه سال سابقه فعالیت تجاری داشته و یا تحصیلات مرتبط با حوزه تجارت را به اتمام رسانده و مدرک تحصیلی را اخذ نموده باشد .

 ضمن اینکه شخص متقاضی باید سرمایه ی مورد نیاز برای فعالیت بازرگانی مورد تقاضا را داشته و صلاحیت اخلاقی ، حرفه ای و مالی وی نیز به تایید افراد مورد وثوق اتاق بازرگانی رسیده باشد.

 آشنایی با قوانین لازم از قبیل قانون تجارت، قوانین اداری و گمرکی و ارائه مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی .

 متقاضی باید متعهد شود که هیچگونه بهره برداری غیر قانونی از کارت بازرگانی نخواهد کرد و همواره منافع ملی و اقتصادی مملکت را مد نظر خواهد داشت و به قوانین و سیاست تجاری کشور  پایبند خواهد بود.

 به فراخور احوال اقتصادی موجود برخی جزئیات شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی نیز تغییر می کند اما در شرایط کنونی حداقل سرمایه مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی  20 میلیون تومان است.



شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی حقوقی
یکی از مهمترین شرایط توسعه فعالیت شرکت های تجاری دریافت کارت بازرگانی ویژه اشخاص حقوقی است. اشخاص حقوقی اعم از شرکت ها و تشکل های مختلف اقتصادی نیز برای دریافت کارت بازرگانی باید از شرایط لازم برخوردار باشند که از جمله آن ها عبارتند از:





 ارائه مدارک معتبر که عموما از مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره شرکت اخذ می شود از قبیل کارت پایان خدمت و مدرک تحصیلی مرتبط از جمله مدارک و شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی حقوقی به شمار می رود.

  اشخاص حقوقی باید سابقه مشخص و روشنی در فعالیت اقتصادی مورد ادعای خود داشته باشند.

 اشخاص حقوقی علاوه بر مدارکی مانند پروانه کسب و مجوز معتبر برای فعالیت اقتصادی باید مدارک رسمی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی مبتنی بر برخورداری از محل اقامت و محل کار مورد تایید را نیز ارائه نمایند .

 ارائه مدارک و شواهد دال بر عدم ورشکستگی و البته داشتن حداقل سرمایه 200 میلیون تومانی در حساب جاری معتبر نزد بانک از جمله شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی برای  اشخاص حقوقی است

 شخص حقوقی باید مدارک و مستندات معتبری در توضیح دقیق نوع و نحوه فعالیت اقتصادی خود ارائه نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی در​ کانال تلگرام ثبت و تغییرات شرکت ها عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی​​ پاسخ دهند.

در ادامه بخوانید: شرکت سهامی و انواع آن

سوالات متداول


1- شرایط لازم برای عضویت در اتاق بازرگانی به چه صورت است ؟
عضویت در این نهاد مهم مستلزم احراز شرایطی است که از آن به عنوان شرایط لازم برای عضویت در اتاق بازرگانی یاد می شود که در متن مقاله به توضیح کامل آن پرداخته شده است


2- شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی افراد حقیقی به چه صورت است ؟
هر چند به مرور زمان ممکن است شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی تغییراتی داشته باشد اما در متن مقاله به بیان مهمترین آن ها پرداخته شده است


3- شرایط لازم برای صدور کارت بازرگانی حقوقی به چه صورت است ؟
اشخاص حقوقی اعم از شرکت ها و تشکل های مختلف اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی باید از شرایط لازم برخوردار باشند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : شرایط دریافت کارت بازرگانی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Y3rp
نظرتان را بنویسید