درمان گلو درد

درمان گلو درد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
geekgirl
درمان گلو درد

گلودرد یکی از نشانه‌ های شایع بیماری می باشد، که معمولاً به دلیل التهاب گلو اتفاق می‌افتد، و همچنین می‌تواند نشانه‌ای از تروما و دیفتری باشد. گلودرد می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

درمان گلودرد چرکی

گلودرد (فارنژیت) یکی از مشکلاتی می باشد، می تواند براثرعفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود. بنابراین داشتن اطلاعاتی در رابطه با این موضوع بسیار ضروری و پراهمیت می باشد. به این نکته مهم توجه داشته باشید، که در شرایط خاصی مانند آنچه در حال حاضر با آن روبه رو هستیم، و اپیدمی ناشی از ویروس کرونا می باشد، که یکی از ویروس هایی می باشد، که باعث ایجاد گلودرد می شود، و سراسر دنیا را در برگرفته است. پس ضروری است، که تمام نکات و اصول بهداشتی مرتبط با این بیماری را رعایت کنیم.

هوای خشک، سیگار کشیدن، رفلاکس اسید، عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی و عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک همه می‌ توانند منجر به گلودرد شوند. زمانی که دارای علائمی چون درد شدید، طولانی مدت یا مکرر گلو، مشکل در تنفس، درد در هنگام بلع یا باز کردن دهان، گرفتگی صدا بیش از دو هفته بهتر است، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انواع مختلف گلو درد معمولاً در اثر عفونت یا عوامل محیطی مانند خشکی هوا ایجاد می شود. اگر چه تحمل گلو درد می تواند یک فرآیند ناخوشایند باشد، اما معمولاً به مرور زمان از بین می رود. در این مطلب از مجله والی قصد داریم در رابطه با علائم، علل و راه های درمان گلو درد و... را نیز بررسی کنیم.

انواع گلودرد

درمان گلودرد چرکی در بارداری

گلودرد چرکی به همراه درد

عفونت استرپتوکوکی یکی از دلایل ابتلا به گلودرد می باشد، که نوعی عفونت باکتریایی می باشد. از شایع ترین علائم این عفوت حالت تهوع، معده درد، تب و در بعضی از مواقع سردرد می باشد. عفونت استرپتوکوکی ممکن است، در ناحیه ی پشتی گلو لایه ای از چرک ایجاد می شود و باعث ایجاد سرفه، گرفتگی صدا و آبریزش بینی شود. این عفونت می تواند کلیه ها و قلب را نیز درگیر کند. پس بهتر است، سریع درمان شوند، تا بتوانند سلامت خود را بدست بیاورند.

گلو درد شدید و مشکل بلعیدن غذا

با توجه به نکته لوزه از شایع ترین علل گلودرد می باشد. از علائم این عفونت باکتریایی می توان به گرفتگی صدا، بالارفتن دمای بدن، بی حوصلگی و بزرگ شدن غده در گردن و بوی بد دهان می باشد. ممکن است، این نوع گلودرد، نشانه ای از تب ویروسی نیز باشد، که بیشتر این مورد در نوجوانان رخ می دهد، و باعث کسالت و بی حوصلگی در فرد می شود. و زمانی که دچار تب شوند، لوزه ها به شدت متورم می شوند، و از لایه ای سفید پوشانده خواهد شد. می توانید با مصرف داروهای مسکن و مایعات فراوان، می توانید دمای بدن را کاهش داد.

گلودرد و صدای خشک و گرفته

التهاب ویروسی نیز باعث به وجود آمدن این گلودرد می شود می باشد. از شایع ترین علائم این گلودرد تب همراه با سرفه می باشد، و از علائم اولیه ی سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می باشد.  فرد به خاطر التهاب گلو دچار سرفه می شود. گرفتگی صدا نیز به دلیل تاثیر ویروس بر روی بافت های حنجره رخ می دهدغرغره کردن گلو با استفاده از آب نمک به صورت مکرر جهت کاهش ورم گلو موثر می باشد. مصرف مایعات فراوان نیز جهت درمان تاثیر بسزایی دارد. می توانید جهت کاهش درد گلو و باز شدن راه تنفسی، از آب نبات سرماخوردگی با طعم نعنا استفاده نمایید

احساس وجود خلط در گلو

این نوع  از گلودرد به خاطر استرس بیش از حد در افراد مختلف ایجاد می شود، و فرد حس می کند، تا فرد احساس می کند، خلط دارد، و در صورتی که تراکم خلط وجود ندارد، ولی مرتباً اقدام به صاف کردن گلو می نماید، و همین امر باعث التهاب گلو می شود. برای درمان این نوع از گلودرد آب بیشتری را مصرف کنید، تا بتواند از خشکی بیش از حد گلو جلوگیری شود.

گلودرد و سفیدی زبان

هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها برفک دهان ایجاد می شود. آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن، باکتری هایی می شود، که از عفونت های برفکی و قارچی جلوگیری می کند. این نوع از گلودرد باعث ایجاد شدن لایه ی سفید رنگ بر روی زبان می باشد. می توانید با استفاده از دهان شوی ضد قارچی آن را درمان کنید.

گلودرد مزمن

گلودرد مزمن نیز می تواند از علائم  بروز بیماری های پنهان مانند سرطان گلو می باشد، و معمولاً به ندرت اتفاق خواهد افتاد. از علائم این گلودرد می توان به تغییر صدا، کاهش وزن بدون دلیل و گلودرد، خس خس صدا می شود. اگر گلودرد به مدت 6 ماه نیز ادامه پیدا کند، مخصوص افرادی که سیگار می کنند، و دارای سن بالای 45 می باشند، حتماً باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

درد در یک قسمت از گلو

زمانی که آبسه در پشت یکی از لوزه ها ایجاد می شود، می تواند از علل ایجاد گلودرد می باشد، و موجب درد و ورم در ناحیه گلو می شود. از علائم آن می توان به تب و مشکل درهنگام بلعیدن غذا و باز کردن دهان می باشد. این عارضه سریعاً باید درمان شود، تا از سرایت کردن آن به قسمت عقب گلو جلوگیری شود. غرغره کردن نیز در کاهش ورم موثر می باشد.

خشکی و زخم گلو

خشکی و زخم گلو باعث بازگشت اسید معده می شود، و از علائم آن، خشکی گلو می باشد، که هنگام بیدارشدن بدتر می شود، و موجب تغییر صدا هم می شود، و می تواند همراه با سرفه های شبانه نیز باشد. خشکی گلو می تواند باعث سوزش سردل، سوء هاضمه، سوزش سردل می شود. جهت درمان نباید بالافاصله بعد از مصرف شام نخوابید، چون در صورت زود خوابیدن باعث می شود، تا فشار اضافی روی دریچه معده وارد شود، و احتمال بروز رفلاکس معده بالاتر می رود. هنگام خواب سر خود را بالا قرار دهید، چون این حالت باعث می شود، تا احتمال بازگشت اسید کاهش یابد. سعی کنید غذاهای چرب و اسیدی مصرف نکنید. داروهای آنتی اسید نیز موثر می باشند. در صورتی که علائم به مدت 6 هفته ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه شود.

گلودرد و صدای ضعیف

التهاب ویروسی (لارنژیت گلو) از علت اصلی مبتلا شدن به این نوع گلودرد می باشد، از علائم آن گلودرد و بیشتر اوقات به همراه سرفه می باشد. التهاب گلو باعث آسیب رساندن به تارهای صوتی می شود، و در نتیجه بر روی صدای فرد تاثیر می گذازد. مصرف آنتی بیوتیک ها جهت درمان موثر نمی باشد، زیرا عفونت منشا ویروسی دارد، و باکتریایی نیست.

چه کسانی بیشتر در معرض گلودرد مکرر قرار می گیرند.

علائم گلودرد

گلودرد های مداوم با توجه به نوع آن باید پس از گذشت چند روز نیز رفع و درمان شوند. افرادی که به مونونوکلئوز مبتلا می شوند، ممکن است، تا دو ماه گلو درد داشته باشند. اگر به جراحی لوزه یا جراحی برای درمان آبسه احتیاج پیدا کنید، باید انتظار داشته باشید، که در دوره‌ی نقاهت مقداری درد در گلو داشته باشید. افرادی که بیشتر در معرض گلودرد مکرر هستند، افراد زیر می باشند.

  • کودکان 5 تا 15 سال
  • افراد مبتلا به آلرژی
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که با مواد تحریک کننده‌ی شیمیایی در تماس هستند.
  • افرادی که عفونت‌های سینوسی طولانی مدت یا مکرر دارند.
  • افرادی که لوزه‌های آن‌ها بزرگ یا دارای شکل نامنظم است.

درمان گلودرد

با توجه به این که داروهای زیادی جهت درمان گلودرد در داروخانه ها وجود دارد، ولی داروهای خانگی و گیاهی متعددی جهت درمان گلودرد وجود دارد، که بهتر از مواد شیمیایی موجود داروها می باشند. در ادامه به معرفی برخی از روش های درمان خواهیم پرداخت.

مخلوط آب جوشیده شده با یک قاشق نمک طعام

درمان گلودرد چرکی

یک قاشق نمک را در آبی که جوشیده و زیاد داغ نیست، بریزید، و روزانه در سه نوبت مختلف گلوی خود را با این محلول شست و شو دهید.

مخلوط آب جوشیده شده با یک قاشق عسل

درمان گلودرد کرونا

یک قاشق عسل را در آبی که جوشیده و زیاد داغ نیست، بریزید، و در دو بار در روز به صورت ناشتا و پیش از خواب به صورت جرعه جرعه بنوشید. حتماً توجه داشته باشید، که در گلو بنشیند، و مستقیم وارد معده نشود.

بستنی یخی

درمان گلودرد در کرونا

خوردن بستنی یخی به فریز شدن محیط بیماری کمک می کند، که این خود برای ویروس‌هایی که در سرما می‌ میرند، بسیاری مناسب است.

عدم صحبت کردن

زمانی که گلودرد دارید، از صحبت کردن بیش از حد جلوگیری کنید، و تا جایی که امکان دارد، صحبت نکنید، تا تورم گلویتان بخوابد.

استفاده از دستگاه بخور

می‌ توانید از ترکیبات اسانس‌ های آلوئورا، نعنا، ویکس و پونه برای بخور دادن استفاده نمایید. رطوبتی که از این اسانس‌ ها منتشر می شود، باعث درمان التهاب، و آرامش بخشیدن به بیمار نیز می‌ شود.

راه های پیشگیری از ابتلا به گلودرد 

  • شستن مدوام دست ها با آب و صابون
  • ضد عفونی کردن دست ها با مواد ضد عفونی
  • جلوگیری از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان
  • حفظ فاصله و نزدیک نشدن به افراد مبتلا به گلودرد

10 روش درمانی برای گلو درد

درمان گلودرد عصبی

آب نمک قرقره کنید.

مایعات بسیار سرد بنوشید.

غذا‌های اسیدی را کنار بگذارید.

نوشیدن چای گیاهی بدون کافئین

مصرف عسل

به صدای خود استراحت دهید

مصرف آنتی اسید

دور انداختن مسواک بعد از دوماه

دوش آبگرم بگیرید.

هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید.

علائم، علل و راه های درمان گلو درد

براساس نوع محل عفونت گلو درد در افراد مختلف را به سه دسته ی مختلف زیر تقسیم می شوند.

  • فارنژیت دقیقا در ناحیه پشت دهان به وجود می آید.
  • تونسیلیت با ورم و قرمز شدن لوزه ها همراه است.
  • لارنژیت با ورم و قرمز شدن حنجره همراه است.

علائم گلو درد  در افراد مختلف با توجه به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد.

  • خارش
  • سوزش
  • خشکی
  • خلط گلو
  • درد جزیی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • تب
  • لرز
  • غدد متورم در گردن
  • عوض شدن صدا
  • درد بدن
  • سردرد
  • مشکل در بلعیدن
  • از دست دادن اشتها

درمان دارویی گلودرد

از شایع ترین علل ایجاد گلودرد در افراد مختلف به خاطر ورود ویروس‌ها به بدن بوجود می آیند. با توجه به این که ویروس‌ها را نمی‌ توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، چون آنتی بیوتیک‌ها فقط جهت مقابله با باکتری‌ها موثر هستند. گلودرد ویروسی باید روند خود را در بدن طی کند، تا درمان شود. اگر پزشک متخصص آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتماً باید دوره ی کامل مصرف را طی کنید. حتی اگر علائم شما از بین رفت و احساس بهتری داشته باشید، به هیچ عنوان مصرف دارو را قطع نکنید. در صورتی دوره‌ی درمانی آنتی بیوتیک خورد را کامل نکنید، می‌ تواند باعث مقاومت باکتری‌ها شود، و ممکن است دیگر به آنتی بیوتیک پاسخ ندهند. 

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن نیز می‌ توانند التهاب و تورم گلو و همچنین درد و خارش را کاهش دهند.

اگر گلودرد به دلیل ریفلاکس اسید معده باشد، ممکن است، پزشک برای تسکین علائم داروی ضد اسید تجویز کند.

8 علت گلو درد

گلو درد نیز می تواند به براثر عفونت یا زخم های داخلی به وجود آید. به این نکته مهم باید توجه داشت، که ویروس ها باعث ایجاد گلودرد در بیشتر موادر می شوند. در ادامه به بررسی شایع ترین علل گلودرد نیز خواهیم پرداخت. 

سرماخوردگی

انواع آنفولانزا

مونونوکلئوز، یک بیماری عفونی که از طریق بزاق انتقال پیدا می کند.

سرخک، بیماری که باعث ایجاد بثورات و تب می شود.

آبله مرغان، عفونتی که باعث تب و خارش پوست می شود.

اوریون، عفونتی که باعث تورم غدد بزاقی در گردن می شود.

عفونت های باکتریایی

عفونت های باکتریایی نیز باعث به وجود آمدن گلودرد می شود، و شایع ترین آن گلودرد استرپتوکوکی است. تقربیاً بیش از 40 درصد از موارد گلودرد در کودکان به وسیله ی این باکتری بوجود می آید. تونسیلیت و عفونت های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا نیز می توانند باعث گلو درد شوند.

آلرژی

زمانی که سیستم ایمنی بدن افراد مختلف به خاطر داشتن آلرژی به مواد حساسیت زای مختلف مثل گرده گل، پوشش گیاهی و موی حیوانات خانگی واکنش نشان می دهد، مواد شیمیایی را آزاد می کند، به همین خاطر باعث ایجاد احتقان بینی، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو می شود.

آب و هوای خشک

زمانی که رطوبت به خاطر خشکی هوا به کمترین میزان خود می رسد، همین موضوع باعث می شود، تا میزان رطوبت دهان و گلو کم شده، و حس خشکی و خارش را به وجود می آورد. این نوع اختلال در ماه های سرد و با روشن بودن بخاری تشدید می شود.

دود، مواد شیمیایی و سایر مواد تحریک کننده

مواد شیمیایی مختلفی اعم از سیگار و سایر دودهای دخانیات، آلودگی هوا، محصولات بهداشتی و سایر مواد شیمیایی باعث می شوند، تا محیط گلو را تحریک کنند.

جراحت

زمانی که در ناحیه ی گردن دچار صدمه های مختلف اعم از ضربه و یا حتی بریدگی می شود، می تواند زمینه ای برای ایجاد گلودرد باشد. گیر کردن تکه های سفت غذا در گلو هم می تواند باعث تحریک و ایجاد درد شود. تارهای صوتی و ماهیچه های گلو به خاطر استفاده مدوام تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین داشتن گلو درد بعد از فریاد زدن، بلند صحبت کردن یا آواز خواندن برای مدت زمان طولانی کاملاً عادی و طبیعی می باشد. گلو درد یکی از علائم رایج بین مربیان و معلمان بدن سازی می باشد، که بیشتر اوقات باید با صدای بلند صحبت می کنند.

ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD)

ریفلاکس گاستروازوفاژیال حالتی می باشد، که در آن اسید معده به داخل مری برمی گردد. این اسید می تواند مری و گلو را بسوزاند، و باعث ایجاد علائمی مانند سوزش سر دل و رفلاکس اسید شوند.

تومور

تومور گلو، حنجره یا زبان معمولاً از اولین دلایل گلو درد نیست، اما گلودردهایی که به دلیل سرطان ایجاد می شوند، با گذر زمان از بین نمی روند.

چگونه گلو درد را تشخیص بدهید؟

زمانی که پزشک متخصص مشغول معاینه شما می باشد، درباره ی علائم شما سؤال می کند، و از یک چراغ قوه جهت بررسی بخش پشتی گلوی شما برای وجود قرمزی، تورم و لکه های سفید استفاده می کند. علاوه براین ممکن است، اطراف گردن را برای وجود غده یا ورم بررسی کند. زمانی که گلو دردهایی دارید، که احتمال برود، ناشی از عفونت باکتری باشد، از شما تست استرپ گرفته خواهد شد. در این مرحله دکتر با استفاده از یک گوش پاک کن نمونه ای از مخاط شما را برای آزمایش باکتری های استرپتوکوک جمع می کند. با آزمایش استپ سریع معمولا نتیجه را در عرض چند دقیقه دریافت می کنید.

برای صحت درستی تشخیص، نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شود، و بررسی آزمایشگاهی آن ها معمولاً یک تا دو روز طول می کشد، اما نشان دهنده قطعی ابتلا یا عدم ابتلا به باکتری خواهد بود.

داروهایی برای گلو درد

برای بهبود درد گلو یا درمان کامل می توانید از داروهای مختلفی اعم از استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین استفاده کنید. ولی به این نکته توجه داشته باشید، که از دادن آسپیرین به کودکان و نوجوانان خودداری کنید، چون باعث ایجاد یک بیماری نادر به نام سندرم ری می شود. برای این که بتوانید مقداری از گلودرد خود را تسکین خود را تسکین دهید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • اسپری گلو درد حاوی مواد ضد عفونی کننده مانند فنل یا مواد خنک کننده مانند منتول یا اکالیپتوس
  • قرص سرفه
  • شربت سرفه
  • نارون لغزنده، ریشه مارشمالو و ریشه شیرین بیان

داروهایی که اسید معده را کاهش می دهد، هم می توانند به بهبود گلو درد کمک کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آنتی اسیدها مانند تامز، مالوکس، رولایدز و میلانتا برای خنثی کردن اسید معده
  • بلوکرها مانند سایمتیدین (تاگامت HB)، فاموتیدین (پپسید AC) و رانیتیدین (زانتاک) برای کاهش تولید اسید معده.
  • مهارکننده های پروتون پمپ (PPI) مانند لانسوپرازول (پرواسید ۲۴) و امپرازول (پریلوزک، زگرید OTC) برای جلوگیری از تولید اسید.

گلودرد در کودکان

گلودرد در تمام گروه های سنی نیز مشاهده می شود، و طبق آمار CDC، بیشتر در بین کودکان 5 تا 15 ساله دیده می‌ شوند. این گلودرد یکی از شایع نوع بیماری ها در دوران کودکی می باشد، که اغلب توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، و طی چهار یا پنج روز بهبود می‌ یابد. زمانی که کودک شما دارای تب ‍101 درجه‌ ی فارنهایت و یا بالاتر دارد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. تب می‌تواند نشانه‌ ای از ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی باشد. از آنجا که استرپتوکوک یک باکتری است، درمان باید با آنتی بیوتیک انجام شود.

می‌توان گلو درد کودک خود را با دارویی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تسکین داد. به یاد داشته باشید که اگر کودک شما کم‌تر از شش ماه سن دارد، برای مصرف این داروها حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. به دلیل خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری، به کودکان زیر 18 سال آسپیرین ندهید.

درمان گلو درد کودکان

آب گرم و نمک را مخلوط کنید، و سعی کنید، گلوی کودک خود را با آن غرغره کنید.

مایعات گرم  مختلف مانند آب مرغ یا چای را به کدک خود بدهید. در کودکان با سن بالای یک سال، می‌ توانید کمی عسل را در چای مخلوط کنید، تا گلو را آرام کند.

از مصرف اسپری‌های گلودرد برای کودکان خودداری کنید. این محصولات حاوی بنزوکائین یا بی حس کننده هستند، که می‌ توانند در برخی کودکان واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌ توانند به شما کمک کنند، تا از درد و ناراحتی رهایی یابید. اما اگر گلو درد پس از گذشت 2 هفته بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت تجربه‌ ی هر یک از این علائم، به پزشک مراجعه کنید.

  • مشکل در تنفس، اختلال در بلع، مشکل در باز کردن دهان، تورم در صورت یا گردن، وجود خون در بزاق یا مخاط، احساس توده در گردن، گرفتگی صدا که بیش از 2 هفته طول بکشد، گوش درد و بثورات پوستی.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4ln7
نظرتان را بنویسید