تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
geekgirl
تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس

با افزایش قیمت دلار شرکت‌ های دلاری بورس نیز با چالش افزایش قیمت نیز رو به رو می شوند، و وجود این مسئله می تواند تاثیر فراوانی بر شاخص کل بورس بگذارد. این افزایش قیمت به کل بازار سهام تعمیم می‌ دهند و این مسئله باعث افزایش قیمت همه نمادهای حاضر در بازار سرمایه می‌ شود.

تأثیر قیمت دلار بر بورس

بیشتر از نیمی از شرکت هایی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد، با اقتصاد بین الملل و به خصوص قیمت کامودیتی ها (کالاهای جهانی) در ارتباط هستند. همچنین بسیاری از شرکت های حاضر در بازار سرمایه ایران به صورت سرمایه گذاری و هلدینگی فعالیت می کنند، که به طور غیر مستقیم با قیمت های جهانی محصولات در ارتباط هستند. صنایعی مانند شیمیایی و پتروشیمی با سهم بیش از 20 درصد ارزش بازار و فولاد و سنگ آهن با سهم بیش از 18 درصد بازار و… از قیمت های جهانی محصولات تبعیت می کنند.

در واقع دو شاخص دلار و بورس ایران همبستگی نزدیکی با هم دارند، و این موضوع می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارزش سهام شرکت‌ های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر رشد قیمت دلار بر بورس کدام شرکت‌ ها بیش‌ ترین تاثیر پذیری را دارند؟

صنایع صادرت محور

با رشد دلار شرکت های صادراتی که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پذیرفته شده اند، مانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزی و معدنی، این شرکت ها که با نرخ های جهانی قیمت گذاری می شوند، سودآوری بهتری خواهند داشت، و پس از رشد دلار از جهت افزایش نرخ های احتمالی، تعدیلات مثبت بسیار خوبی خواهند داد، اما بالا و پایین شدن شدید قیمت دلار علاوه بر اینکه می تواند عامل مثبتی برای شرکت های صادرات محور باشد، می تواند تأثیرات منفی نیز بر روی برخی از این شرکت ها بگذارد.

صنایع واردات محور

شرکت هایی که مواد اولیه ی آن ها از خارج از کشور تأمین می شود، سهام آن ها با رشد دلار تأثیر منفی می پذیرد، مانند اکثر شرکت های دارویی، در این صورت با افزایش قیمت دلار مواد اولیه ی آن ها گران می شود، و هزینه تمام شده ی محصولات در این حوزه افزایش می یابد. در صورتی که شاید محصولات آن ها افزایش چندانی پیدا نکرده باشد.
با افزایش نرخ ارز علاوه بر قیمت کالا های وارداتی قیمت کالا های تولید داخل هم افزایش پیدا می کند، این اتفاق به معنای پایین آمدن ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی می باشد، که این رخداد تورم را در کشور به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از حالت‌ هایی که می‌ تواند تأثیر منفی بر ارزش سهام بگذارد، هنگامی است، که یک شرکت دارای بدهی ارزی باشد، در این حالت با افزایش نرخ ارز بدهی شرکت زیاد می‌ شود، و هزینه‌ های مالی شرکت را افزایش می‌ دهد.

تأثیر قیمت دلار بر بورس و تورم

با توجه به این که زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند، مین موضوع باعث می شود، که اقتصاد کشور دچار تورم شود. زمانی که این اتفاق می افتد، دارایی های شرکت هایی که در داخل بورس می باشند، مانند کارخانه، ماشین آلات یا حتی محصول تولید شده، و انبار شده تحت تأثیر این تورم قرار می گیرند، و قیمت آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که این اتفاق می افتد، اگر بتوانید سهام این شرکت را با توجه به تورم به وجود آمده خریداری کنیم، می توانیم دارایی ارزشمندی داشته باشیم، و ارزش پول خود را حفظ کنیم.
ولی باید گفت صنعت خودرو رابطه مستقیم با افزایش یا کاهش قیمت دلار ندارد، ولی با افزایش قیمت دلار قیمت دارایی های آن نیز افزایش پیدا می کند، که همین تأثیرات مثبت را برای این صنعت به همراه خواهد داشت.

نمودار زیر همبستگی رشد قیمت دلار و شاخص کل بورس و صنعت خودرو را نشان می دهد.

همبستگی رشد قیمت دلار و شاخص کل بورس و صنعت خودرو

به سهام آن دسته از شرکت هایی که مبادلات آن ها وابسته به دلار است، سهام دلاری می گویند. اگر در پرتفوی سرمایه گذاری خود در بورس سهام دلاری داشته باشید، در برابر کاهش ارزش پول ملی مصون خواهید بود.

در بررسی تأثیر رشد قیمت دلار بر بورس عوامل بسیاری را می‌ توان پیدا کرد، که می توانند بر تعیین تغییر نرخ دلار موثر باشند. از جمله‌ ی این عوامل می‌ توان به مذاکرات برجام اشاره کرد، که دارای قدرت نفوذ بسیار بالایی بر قیمت ارز داشتند، و جزو محرک‌ های اصلی آن به شمار می‌ روند. با این حال زمانی که قیمت دلار افزایش یابد، تأثیری که بر بورس می‌ گذارد، به صورت زیر می باشد.

  • کاهش با اخبار مثبت برجام
  • کاهش به دلیل قطعیت برجام
  • کاهش به دلیل کاهش تقاضای داخلی

در گزارشاتی پیش از شروع مذاکرات وین بدست آمده است، بازار ارز روند متعادلی را طی می‌ کرد، و همزمان با مذاکرات نیز این روند در بازار رسمی ادامه داشت، و قیمت دلار بین 27 تا 28 هزار تومان در حال جا به‌ جایی بود. ولی به تازگی بعضی کانال‌ های تلگرامی، اقدام به اعلام قیمت‌ های افزایشی و جهت دادن به بازار کردند، و سعی در بالا بردن نرخ دلار در بازار آزاد تا سقف 31 هزار و 600 تومان بوده‌ اند. قیمتی که میزان معامله‌ ی واقعی روی آن مشخص نبود، و از همین رو به خاطر کاهش تقاضای دلار در بازار بسیاری از تحلیل‌ گران آن را غیر منطقی تلقی کردند.

از سمت دیگر نوسانات قیمت دلار همزمان با مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، زمانی اتفاق افتاد، که عرضه‌ ی ارز در بازار متشکل ارزی در سال جاری 3.7 برابر سال قبل بوده، و این یعنی عملاً هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته است.

بنابراین می‌ توان گفت که رشد قیمت دلار بیش از آن که تابعی از شرایط اقتصادی باشد، تحت تأثیر جو روانی بوده است.

تاثیر غیر‌مستقیم افزایش قیمت دلار بر ارزش سهام شرکت‌ های بورسی

بیشتر از نیمی شرکت هایی که در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند، به نوعی به صورت مستقیم با اقتصاد بین الملل و به خصوص قیمت کالاهای جهانی در ارتباط هستند. شرکت های بسیار دیگری وجود دارد، که به صورت سرمایه گذاری و هلدینگی فعالیت می کنند، که می‌ توان گفت به صورت غیر مستقیم با قیمت‌ های جهانی محصولات در ارتباط می باشند. با توجه به این که اقتصاد و بورس ایران وابستگی بسیاری زیادی بر روی قیمت نفت دارد، و واحد فروش آن به صورت ارزی می باشد، پس با به وجود آمدن تغییرات در واحد ارزی فروش نفت، وضعیت کلان اقتصادی تغییر کرده، و باعث تغییر بازدهی بازار سهام خواهد شد. پس موضوع افزایش نرخ دلار از این جهت برای بنگاه‌ های تولیدی قابل توجه می باشد، که در بعضی موارد می تواند هزینه ی تولید را در شرکت ها افزایش دهند.

آیا تاثیر رشد قیمت دلار بر بورس همیشه مثبت است؟

برای این که به این سوال جواب بدیم، که آیا تاثیر رشد قیمت دلار بر بورس همیشه مثبت می باشد، یا نه. حال می خواهیم با چند مثال ساده این موضوع را برای شما باز کنیم. صنایعی که دارای دارایی‌ های ارزشمند می باشند، مثلاً صنایع خودرو را در نظر بگیرید، که همبستگی مستقیم با دلار هم ندارند، ولی همزمان با افزایش قیمت دلار قیمت دارایی‌ های آن‌ ها افزایش پیدا خواهد کرد. در اینجا می‌ توان گفت که افرادی که دارای سهام این شرکت ها هستند، همزمان با پیدایش موج تورم، سود می‌ کنند، و ارزش پولشان حفظ می‌ شود.

ولی نکته‌ ی قابل توجه این است، که نوسانات شدید دلار همان‌ قدر که می‌ تواند عامل مثبتی برای شرکت‌ های صادرات محور باشد، به همان میزان هم می‌ تواند تأثیر منفی برای بعضی شرکت‌ ها داشته باشد.

با توجه به این که شرکت‌ های دارویی مواد اولیه‌ ی خود را از خارج وارد می‌ کنند، پس هر چقدر قیمت دلار افزایش پیدا کند، مواد اولیه‌ ی آن‌ ها نیز گران‌ تر می‌ شود. در نتیجه با وجود افزایش قیمت ناچیز محصولات این شرکت‌ ها، هزینه‌ های آن‌ ها افزایش پیدا می‌ کند. مشکل جدی این است، که زمانی که قیمت محصولات این شرکت‌ها از سوی دولت تعیین شود، سود آوری شرکت‌ ها با مشکل مواجه رو به رو خواهد شد، و این موضوع کاملاً به ضرر آن‌ ها و سهامداران خواهد بود. یا این که زمانی‌ که یک شرکت دارای بدهی ارزی باشد، در این حالت هم با افزایش نرخ ارز بدهی‌ ها و به‌ دنبال آن هزینه‌ های مالی شرکت زیاد می‌ شود، که این می‌ تواند تأثیر منفی بر ارزش سهام بگذارد. بنابراین می‌ توان گفت، که تاثیر رشد قیمت دلار بر بورس همیشه هم مثبت نخواهد بود.

سخن پایانی

همان طور در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم، تغییر قیمت ارز و دلار می تواند بر روی بازار بورس تاثیر گذار باشد. به دلیل وجود نداشتن یک ثبات در بازار ارز و دلار باعث می شود، تا بازار بورس دچار نوسانات شود، و ثبات خود را از دست بدهد. با بالا رفتن قیمت دلار می تواند دارای تأثیر مثبتی بر افزایش قیمت سهام شرکت های صادراتی مانند شرکت های پلایشگاهی، پتروشیمی و فلزات دارد. این شرکت ها با توجه به این که بخش عمده ای از بازار بورس ایران را تشکیل می دهند، پس هر چقدر که قیمت دلار افزایش پیدا کند، می توانیم روند صعودی برای بازار بورس را پیش بینی کرد. بازار بورس که بازاری بسیار پیچیده می باشد، می تواند تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی زیادی قرار بگیرد. توجه داشته باشید، که به طور قاطع در مورد چگونگی تاثیر گذاری قیمت دلار بر بورس صحبت کرد.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5moY
نظرتان را بنویسید