هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دولت

هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دولت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، رسیدگی به تخلفات اداری که در سازمان ها و دستگاه های دولتی اتفاق می افتد ، به عهده هیات های رسیدگی به تخلفات اداری است . این هیات ها شامل هیات های بدوی و هیات های تجدیدنظر می باشند که هیات عالی نظارت بر کارکرد آنها نظارت می نماید . علاوه بر این ، هیات های بدوی و تجدیدنظر می توانند از هیات تحقیق نیز استفاده کنند . به همین منظور در این مقاله به بررسی هیات رسیدگی به تخلفات اداری ، ترکیب هیات رسیدگی به تخلفات اداری و هیات تحقیق رسیدگی به تخلفات اداری​ خواهیم پرداخت .




هیات رسیدگی به تخلفات اداری
بر اساس ماده اول قانون رسیدگی به تخلفات اداری در هر یک از دستگاه هاي مشمول این قانون هیأت هایی تحت عنوان " هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان " تشكیل خواهد شد. هیأت هاي مزبور شامل هیات هاي بدوي و هیات های تجدیدنظر می باشد . هیأت تجدیدنظر در مرکز وزارتخانه یا سازمان مستقل دولتی و نیز تعدادي از دستگاه هاي مشمول این قانون تشكیل می شود و در صورت لزوم داراي شعبه هایی خواهد بود . علاوه بر این ، به منظور نظارت بر حسن اجراي این قانون در دستگاه هاي مشمول و براي ایجاد هماهنگی هیأت هاي رسیدگی به تخلفات اداري کشور ، هیاتی تحت عنوان هیات عالی نظارت تشكیل می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع تخلفات اداری و مجازات های تخلفات اداری کلیک کنید .








ترکیب هیات رسیدگی به تخلفات اداری
بر اساس ماده دوم قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، هر یک از هیأت هاي بدوي و تجدیدنظر داراي سه عضو اصلی و یک یا دو عضو علی البدل می باشد که با حكم وزیر یا بالاترین مقام سازمان دولتی براي مدت سه سال منصوب می شوند . اعضاي هیأت هاي بدوي و تجدیدنظر علاوه بر تدین به دین مبین اسلام و عمل به احكام آن و اعتقاد و تعهد به نظام جمهوري اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه ، باید داراي شرایط زیر باشند :

1- تأهل .

2- حداقل 30 سال سن .

3- حداقل مدرك تحصیلی فوق دیپلم یا معادل آن .

در هر هیأت باید یک نفر آشنا به مسائل حقوقی، عضویت داشته باشد و حداقل دو نفر از اعضاي اصلی هیأت هاي بدوي و تجدیدنظر باید از بین کارکنان همان سازمان یا وزارتخانه که حداقل پنج سال سابقه کار دولتی دارند به این سمت منصوب شوند .



هیات تحقیق رسیدگی به تخلفات اداری
به منظور تسریع در جمع آوري دلایل و تهیه و تكمیل اطلاعات و مدارك ، هیأت ها می توانند از یک یا چند گروه تحقیق استفاده نمایند . هیات تحقیق متشكل از سه عضو است که از بین افراد متأهل ، متعهد ، عامل به احكام اسلام ، معتقد به نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه و دارای حداقل 25 سال سن انتخاب می شوند . کارمند بودن دو عضو از سه عضو یاد شده الزامی است . هیأت هاي بدوی و تجدید نظر یک دستگاه می توانند از یک گروه تحقیق استفاده کنند ؛ مشروط بر اینكه براي تحقیق در مرحله تجدید نظر در خصوص یک پرونده از همان گروه تحقیق که در رسیدگی بدوی همكاری داشته است استفاده نشود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هیات های رسیدگی به تخلفات اداری به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هیات های رسیدگی به تخلفات اداری پاسخ دهند . 

منبع : هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دولت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/owGB
نظرتان را بنویسید