انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
از آنجا که سامانه صیاد و سامانه پیچک بانک مرکزی در واقع یک سامانه بوده، آموزش نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، دارای مراحل یکسانی می باشد. در حال حاضر، امکان ثبت انتقال چک در سایت بانک مرکزی وجود نداشته و این امر، تنها از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی ( اینترنت بانک و همراه بانک ) امکان پذیر می باشد. 





بانک مرکزی از 5 فروردین ماه سال 1400 ثبت چک های بنفش رنگ و سایر عملیات مربوط به آن من جمله ثبت انتقال چک را در سامانه صیاد اجباری اعلام کرده و بنابر اعلام سخنگوی قانون جدید صدور چک، کلیه افرادی که با چک سر و کار داشته، لازم است که از پذیرش چک هایی که در این سامانه ثبت نشده، خودداری نمایند، چرا که چنین چک هایی از قابلیت نقد شدن برخوردار نبوده و بانک ها از پرداخت وجه آن به دارنده چک، خودداری خواهند نمود.

سامانه پیچک بانک مرکزی، عنوان دیگری است که این روزها بسیار شنیده می شود. نکته ای که در رابطه با ثبت انتقال چک لازم است مورد توجه قرار گیرد آن است که سامانه پیچک سایت بانک مرکزی و سامانه صیاد در واقع، یک سامانه بوده و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک به روش یکسانی انجام می گیرد. 

با توجه به آنچه در مورد اهمیت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک گفته شد، در این مقاله به بیان نکات مربوط به ثبت انتقال چک در این دو سامانه پرداخته، ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، ثبت انتقال چک در سامانه پیچک و آموزش نحوه استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سایت صیاد و پیچک را ضمن راهنمای تصویری توضیح خواهیم داد.




ثبت انتقال چک در سامانه صیاد
سامانه صیاد که با هدف نظارت بیشتر بانک مرکزی بر فرآیند صدور و گرفتن دسته چک و احراز صلاحیت دارندگان دسته چک راه اندازی شده است، در حال حاضر به دو طریق کلی قابل دسترس می باشد:

سایت بانک مرکزی

اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک مانند آپ و 724 و همچنین، درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری ( اینترنت بانک و همراه بانک )

نکته ای که در رابطه با ثبت انتقال چک در سامانه صیاد باید به آن توجه نمود آن است که فعلا امکان ثبت انتقال چک در سامانه صیاد سایت بانک مرکزی وجود نداشته و این خدمت سامانه صیاد، تنها از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایل مانند برنامه ثبت چک در سامانه صیاد و اینترنت بانک ها و همراه بانک ها امکان پذیر می باشد.

با توجه به اینکه تمامی این اپلیکیشن ها و برنامه های بانکی، دستور العمل مشابهی را برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به کاربران خود ارائه می کنند، در این بخش از مقاله، ثبت انتقال چک در سامانه صیاد برنامه آپ را آموزش داده و تاکید می گردد که نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد بقیه برنامه ها و اپلیکیشن ها نیز تقریبا مشابه این آموزش می باشد. برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد برنامه آپ، مراحل تصوری زیر دنبال نمایید:

1برنامه آپ را دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب نمایید. پس از نصب، برنامه آپ را اجرا کرده و گزینه چک صیادی را انتخاب نمایید.







2در مرحله بعد، توضیحات مربوط به سامانه صیاد به شما نشان داده می شود. توضیحات را مطالعه نموده و دکمه سبز رنگ ( بعدی ) را بزنید.







3اکنون در سامانه صیاد برنامه آپ قرار دارید. گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب نمایید.







4در این مرحله، لازم است تا روند احراز هویت شما انجام بگیرد. بدین منظور، اطلاعات هر یک از کارت های بانکی خود را که عضو شبکه شتاب باشد را در فیلدهای مخصوص وارد نموده و سپس، دکمه تایید را بزنید.







5در صفحه جدید ثبت انتقال چک در سامانه صیاد که به شما نشان داده می شود، ابتدا بانک صادرکننده چک را مشخص نموده، سپس شناسه صیادی چک که یک کد 16 رقمی بوده و در قسمت بالا سمت چپ چک دیده می شود را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.







6اکنون، اطلاعات چک صیادی به شما نشان داده می شود. چنانچه، این اطلاعات صحیح بوده و مورد تایید شما می باشد، دکمه انتقال چک را بزنید.







7در این مرحله باید مشخصات دریافت کننده یا دریافت کنندگان چک را در سامانه صیاد وارد نمایید. برای انجام این امر، ابتدا نوع شخص انتقال گیرنده را مشخص نمایید که شخص حقیقی بوده، شخص حقوقی و یا اتباع خارجی. سپس، متناسب با نوع شخص که انتخاب نموده اید، کد ملی، شناسه ملی و یا کد اتباع را در کادر مربوطه وارد نموده و دکمه استعلام را بزنید.







8در مرحله بعدی ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، مشخصات چک و مشخصات دریافت کنندگان چک به شما نشان داده می شود. در صورتی که بین این مشخصات و مشخصات مندرج در چک یا مشخصات دریافت کننده چک که مدنظر شماست مغایرتی وجود دارد، دکمه بازگشت و اصلاح را زده تا مشخصات نادرست را اصلاح نمایید. اما اگر تمامی مشخصات صحیح و مورد تایید شما می باشد، دکمه تایید و انتقال چک را بزنید.







9پیغام زیر به شما نشان می دهد که ثبت انتقال چک در سامانه صیاد برنامه آپ به درستی انجام گرفته است.







به یاد داشته باشید که مطابق قانون جدید صدور چک، ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، تنها زمانی قطعی بوده و دریافت کننده، حق دریافت وجه چک را خواهد داشت که این انتقال، توسط دریافت کننده در سامانه صیاد تایید گردد

حتما بخوانید : سامانه صیاد


ثبت انتقال چک در سامانه پیچک
یکی از سوالاتی که در رابطه با سامانه پیچک بانک مرکزی همواره مطرح می گردد، این سوال بوده که نحوه ثبت انتقال چک در سامانه پیچک به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت سامانه پیچک بانک مرکزی در واقع همان سامانه صیاد بوده که توسط بانک مرکزی برای ثبت چک های صیادی و سایر عملیات مربوط به این چک ها راه اندازی شده است. در نتیجه، نحوه ثبت چک در سامانه پیچک و نحوه ثبت انتقال چک در این سامانه، مانند ثبت چک در سامانه صیاد و ثبت انتقال چک در این سامانه بوده که در بخش قبل توضیح دادیم.

با توجه به آنچه گفته شد، برای ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، ابتدا لازم است که اقدام به دانلود برنامه پیچک نمایید. بدین منظور، یکی از اپلیکیشن های پرداخت موبایلی یا برنامه بانکی مورد تایید بانک مرکزی را دانلود و نصب نمایید. پس از تکمیل مراحل نصب و اجرای برنامه، وارد قسمت سامانه صیاد برنامه شوید. به منظور ثبت انتقال چک در سامانه پیچک، گزینه انتقال چک صیادی را انتخاب نمایید. 

در مرحله بعد، برای احراز هویت، مشخصات کارت بانکی خود را ثبت کرده و سپس، مشخصات چک صیادی و دریافت کننده چک را وارد کرده و در نهایت، دکمه تایید و انتقال چک را بزنید. پیغام انتقال موفقیت آمیز چک که در برنامه مشاهده می نمایید، نشان می دهد که ثبت انتقال چک در سامانه پیچک بانک مرکزی به درستی انجام شده و در صورت تایید توسط دریافت کننده در سامانه پیچک، ثبت انتقال چک در سامانه پیچک نهایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سامانه پیچک بانک مرکزی


نحوه استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک
با توجه به اینکه استعلام چک با کد ملی از طریق سامانه صیاد و پیچک سایت بانک مرکزی نیز امکان پذیر بوده، می توان گفت که در حال حاضر، استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک به دو روش کلی امکان پذیر می باشد: استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی و استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی. به همین دلیل، در این بخش از مقاله، نحوه استعلام چک در صورت ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک را در دو قسمت بررسی می کنیم:

استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک سایت بانک مرکزی

نحوه استعلام چک از طریق سامانه استعلام اینترنتی چک صیاد بانک مرکزی، بسیار آسان و دارای روند ساده ای می باشد. برای استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی:

1عبارت بانک مرکزی را در مرورگر دستگاه خود جست و جو نمایید.







2در صفحه نتایج جست و جو که به شما نشان داده می شود، بر روی اولین لینک که آدرس آن cbi.ir می باشد، کلیک نمایید.







3اکنون همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سایت بانک مرکزی شده اید. به منظور استعلام چک از طریق سایت بانک مرکزی، گزینه ( نظام های پرداخت و زیر ساخت ) را انتخاب نموده و بر روی آن کلیک کنید.







4در صفحه جدید، در کادر سمت راست صفحه، برر روی گزینه ( استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی ) کلیک کنید.







5همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، صفحه استعلام چک بانک مرکزی به شما نشان داده می شود. برای استعلام چک کافی است که شناسه صیادی 16 رقمی چک را در کادر مربوطه وارد کرده، سپس حاصل جمع عبارت نشان داده شده را در نیز در فیلد مخصوص آن نوشته و در نهایت، دکمه استعلام چک صیادی را بزنید.







استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی

همانطور که در بخش ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک توضیح دادیم، استعلام چک از طریق سامانه صیاد و پیچک اپلیکیشن های پرداخت موبایل مانند اپلیکیشن ثبت چک 724 و برنامه های بانکی از روند یکسانی پیروی می کند. به همین دلیل، در این قسمت، استعلام چک از طریق یکی از این برنامه ها یعنی آپ را به عنوان نمونه آموزش می دهیم.

1برنامه آپ را اجرا کرده و از قسمت سامانه چک صیادی، گزینه ( استعلام وضعیت چک صیادی ) را انتخاب نمایید.







2در صفحه جدید، مطابق تصویر زیر، شناسه صیادی 16 رقمی چک را در کادر مشخص شده وارد کرده و دکمه استعلام را بزنید.







3همانطور که ملاحظه می کنید، استعلام چک انجام شده و مشخصات چک و دریافت کننده آن به شما نشان داده می شود.







بر اساس اعلام بانک مرکزی، از تاریخ 5 فروردین 1400، ثبت چک های بنفش رنگ در سامانه صیاد الزامی می باشد. پیشنهاد می شود برای اطلاع از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

در ادامه بخوانید : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک پاسخ دهند.





سوالات متداول


1- ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به چه صورت می باشد؟
برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد ابتدا یکی از اپلیکیشن های پرداخت موبایل یا برنامه های بانکی را دانلود و نصب کرده و از قسمت سامانه صیاد برنامه مورد نظر برای ثبت انتقال چک اقدام نموده که تمامی مراحل ثبت انتقال چک در سامانه صیاد در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- ثبت انتقال چک در سامانه پیچک به چه صورت می باشد؟
ثبت انتقال چک در سامانه پیچک دقیقا همانند ثبت انتقال چک در سامانه صیاد بوده و از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایل و برنامه های بانکی امکان پذیر می باشد و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


3- آیا ثبت انتقال چک از طریق سامانه صیاد و پیچک سایت بانک مرکزی امکان پذیر می باشد؟
در حال حاضر ثبت انتقال چک از طریق سامانه صیاد و پیچک سایت بانک مرکزی امکان پذیر نبوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lBPr
نظرتان را بنویسید