درباره تغییر رشته بشتر بدانید

درباره تغییر رشته بشتر بدانید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مهسا علیزاده

داوطلبان رشته انسانی که علاقه ای به ادامه تحصیل در رشته های این گروه آزمایشی ندارند ، می توانند به رشته های دیگر از جمله رشته تجربی تغییر رشته دهند. برای اینکار باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری ، به جای رشته انسانی در رشته تجربی ثبت نام کنند در واقع با مدرک دیپلم انسانی می شود در کنکور تجربی شرکت کرد و هیچ مشکلی وجود ندارد.
بهترین زمان تغییر رشته از انسانی به تجربی ، در دوران مدرسه و در پایه های یازدهم و دوازدهم است زیرا دانش آموز می تواند دروس تخصصی را بهتر یاد بگیرد و همچنین نمرات امتحانات نهایی در سوابق تحصیلی او اعمال می شود  اما داوطلبانی که تغییر رشته را در زمان شرکت در کنکور سراسری انجام می دهند ، به دلیل آنکه با هیچ یک از دروس اختصاصی مثل فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی آشنایی ندارند ، برای برنامه ریزی درسی و مطالعه دروس ، با مشکل مواجه می شوند.
احتمالا این را هم بپسندید  رتبه لازم برای رشته علم اطلاعات و دانش شناسی - طبق آخرین رتبه قبولی 1400 و 99
با توجه به آنکه سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور سراسری اعمال می شود ، داوطلبانی که دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی انسانی دارند ، اگر در کنکور تجربی شرکت کنند ، نحوه اعمال سوابق تحصیلی برای آن ها متفاوت خواهد بود. دروس عمومی در هر دو گروه آزمایشی ضرایب یکسانی دارند اما ضرایب دروس تخصصی کاملا متفاوتند.

مرتبط بخوانید : تغییر رشته از انسانی به فنی

نحوه محاسبه تاثیر معدل داوطلبانی که دیپلم انسانی دارند و قصد شرکت در کنکور تجربی را دارند به صورت زیر است :
نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور غیر مرتبط با دیپلم
نام دروس

زیرگروه یک زیرگروه دو زیرگروه سه زیرگروه چهار زیرگروه پنج
زبان فارسی  تخصصی 4 4 4 4 
4

عربی 3 تخصصی انسانی

2 2 2 2 2
تعلیمات دینی و قرآن 3 3 3 3 3 
3

زبان خارجی 3

2 2 2 2 2
حداکثر درصد تاثیر سوابق تحصیلی 6.25 5.19 5.50 5.85 
6.71

برنامه ریزی برای تغییر رشته از انسانی به پزشکی یا تجربی
دروس اختصاصی رشته انسانی و تجربی کاملا متفاوتند در رشته انسانی دروسی مثل اقتصاد ، روانشناسی ، فلسفه و منطق و عربی تخصصی مهم ترین و تاثیرگذار ترین دروس در کنکور هستند اما در کنکور تجربی خبری از این درس ها نیست و باید به زیست شناسی و شیمی علاقه مند باشید که موفق شوید.
پس اگر علاقه ای به فیزیک ، ریاضی ، شیمی و زیست شناسی ندارید ، اصلا به سمت تغییر رشته نروید مخصوصا درس زیست شناسی که با ضریب 12 ، بیشترین تاثیر را برای قبولی در رشته پزشکی دارد و اگر شما نتوانید در این درس درصد بالایی را کسب کنید ، حتی اگر در دروس دیگر قوی باشید ، شانس قبولی کمی خواهید داشت.
از تغییرات کتاب درسی برای کنکور 1402 تجربی مطلع شوید و منابع کمک آموزشی مناسب با سطح یادگیری خود تهیه کنید. برنامه ریزی تحصیلی شما باید بسیار دقیق و هوشمندانه طراحی شود چرا که وضعیت شما با سایر داوطلبان کنکور تجربی متفاوت است و برای اولین بار است که دروس اختصاصی رشته تجربی را مطالعه می کنید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gAn3
نظرتان را بنویسید