امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزانی که امتیاز لازم برای ورود به رشته مورد نظر خود را کسب ننموده اند ، می بایست درخواست خود را برای شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد به مدرسه اعلام نمایند . این دانش آموزان در صورت کسب حداقل نمره لازم در امتحان تعیین رشته مجدد 99 ، می توانند در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند .




دانش آموزان پایه نهم می توانند از 23 تیر ماه 99 نتایج هدایت تحصیلی خود را با ورود به سایت همگام مشاهده نمایند که در قالب فرم های 6 و 7 هدایت تحصیلی ارائه شده اند . فرم شماره 6 شامل خلاصه عملکرد دانش آموز در پایه هفتم و هشتم ، نتایج آزمون های مشاوره ای ، نظر دبیران ، مشاور ، دانش آموز و خانواده می باشد .

فرم شماره 7 در واقع فرم اصلی ثبت نام بوده و در واقع تراز عملکرد تحصیلی دانش آموز است که در قالب صد امتیاز محاسبه می شود . امتیازات محاسبه شده شامل نمرات امتحانات کتبی نوبت دوم پایه های هفتم ، هشتم و نهم با ضرایب متفاوت است .

 لازمه انتخاب هر رشته کسب حداقل نمرات دروس مختلف در سه پایه هفتم هشتم و نهم می باشد اما گاهی اوقات ممکن است دانش آموزی امتیاز لازم را برای انتخاب رشته ای کسب ننماید . در این صورت ، دانش آموز پایه نهم مجاز به انتخاب رشته و ادامه تحصیل در آن رشته در پایه دهم نخواهد بود .

برخی دانش آموزان علیرغم کسب نکردن امتیاز لازم برای ادامه تحصیل در یک رشته ، می خواهند در همان رشته ادامه تحصیل دهند . بدین منظور ، این دانش آموزان می توانند در امتحان تعیین رشته مجدد 99 که در شهریور ماه برگزار می شود شرکت نمایند . در ادامه این مقاله به حد نصاب نمرات لازم برای ادامه تحصیل در هر رشته و هم چنین نحوه شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد 99 پرداخته ایم .



حد نصاب نمرات ادامه تحصیل در هر رشته 99
برای ورود به هر رشته دانش آموز می بایست نمره حد نصاب و امتیاز مورد نظر برای ورود به آن رشته را کسب نماید که این امتیاز با توجه به ضرایب جدول زیر محاسبه می گردد .



پایه تحصیلی ضریب
هفتم 1
هشتم 1
نهم 3


در انتخاب رشته دبیرستان ، هر رشته دارای امتیاز حد نصاب برای ورود بوده و شامل جمع نمرات کتبی هر 3 سال با احتساب ضریب می باشد . در جدول زیر می توانید امتیاز لازم برای ورود به هر رشته را با احتساب ضریب نمرات سه سال دوره متوسطه اول مشاهده نمایید .



رشته تحصیلی حد نصاب امتیاز هر درس ( جمع نمرات کتبی هر 3 سال با احتساب ضریب )
ریاضی فیزیک ریاضی : 70
علوم : 65
علوم تجربی ریاضی : 65
علوم : 70
ادبیات و علوم انسانی زبان و ادبیات فارسی : 70
مطالعات اجتماعی : 65
عربی : 60
فنی حرفه ای ( صنعت و هنر ) ریاضی و علوم : 50
فناوری و هنر 60
فنی حرفه ای ( خدمات ) ریاضی : 50
فناوری و هنر : 60
فنی حرفه ای ( کشاورزی ) علوم : 50
فناوری و هنر 60


گاهی اوقات ممکن است در فرم شماره 7 ، روبروی برخی از رشته ها هاشور خورده باشد که بر اساس بند 5 شیوه نامه هدایت تحصیلی ، بدین معناست که دانش آموز امتیاز لازم برای ورود به آن رشته را کسب نکرده است . در صورت بروز این اتفاق ، دانش آموز مجاز به ادامه تحصیل در رشته های هاشور خورده نمی باشد .

گاهی اوقات دانش آموز با وجود کسب نکردن امتیاز لازم ، تمایل به ادامه تحصیل در یک رشته خاص را دارد که با توجه به آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم ، می تواند در امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم شرکت کند .  این دانش آموزان می بایست با تکمیل نمون برگ تعیین رشته مجدد 99 در مدرسه مبدا ، نسبت به شرکت در آزمون تعیین رشته اقدام نماید .

برای دانلود نمون برگ تقاضای تعیین رشته مجدد کلیک کنید 

امتحان تعیین رشته 99 شامل دروسی از پایه نهم می باشد که دانش آموز نمره حد نصاب را در آن ها کسب نکرده باشد .در صورت کسب حد نصاب نمره ، ورود دانش آموز به مدارس غیر دولتی بلامانع بوده و در مدارس دولتی در صورت وجود ظرفیت امکان پذیر است . 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته پایه نهم









امتحان تعیین رشته مجدد 99
دانش آموزان متقاضی شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد 99 به مدرسه خود تقاضا داده و مسئول مدرسه ( مشاور یا مدیر ) با توجه به جدول بالا نمره ای که دانش آموز می بایست در امتحان یا امتحانات تعیین رشته کسب نماید را مشخص می کند .

 در محاسبه نمره فقط نمره کتبی ترم دوم محاسبه می شود .



 مشاور یا مدیر مدرسه برای بدست آوردن حداقل نمره ای که دانش آموز باید در امتحان تعیین رشته مجدد 99 در هر درس کسب نماید می بایست مراحل زیر را طی نماید :



بررسی کارنامه هر 3 سال دانش آموز و شناسایی دروسی که دانش آموز امتیاز لازم را در آن ها کسب نکرده است

جمع نمره هفتم و هشتم نمره کتبی درس مورد نیاز و کسر آن از امتیاز لازم

به دست آوردن نمره حد نصاب امتحان تعیین رشته مجدد بر اساس ضریب



مثال : دانش آموزی برای ورود به رشته تجربی ، امتیاز لازم را در درس ریاضی کسب نکرده است .

نمرات درس ریاضی دانش آموز در  سال هفتم 12 و در سال هشتم 14 می باشد .

جمع این نمرات برابر با 26 و از عدد 65 (بر اساس جدول بالا ) کسر می شود .

عدد به دست آمده 39 می باشد که با احتساب ضریب 3 برای پایه نهم تقسیم بر سه برابر است با 13

دانش آموز می بایست حداقل نمره 13 را در امتحان تعیین رشته مجدد درس ریاضی کسب کند تا بتواند در رشته تجربی ادامه تحصیل دهد .



 آزمون صرفا از ماده درسی دارای کسری نمره اخذ و به هيچ وجه از درسی كه نمره رشته مذكور را به دست آورده آزمون مجدد گرفته نمی شود .



بیشتر بخوانید: اعلام نتایج هدایت تحصیلی


زمان برگزاری آزمون تعیین رشته مجدد نهم 99
امتحان تعيين رشته مجدد نهم 99 ( همزمان با امتحانات تجدیدی ها ) در شهریور ماه برگزار می شود که اگر مدرسه ای در خرداد دانش آموز تجدیدی نداشته باشد و صرفا امتحان تعیین رشته مجدد داشته باشد ، باید به اداره اطلاع داده تا اوراق امتحانی دروس به تعداد لازم برای امتحانات شهریور این مدرسه در نظر گرفته شود .



امتحان تعیین رشته مجدد نهم 99 فقط در شهریور ماه بوده و این امتحان به هیچ وجه در خرداد ماه اخذ نمی گردد .



بعد از پایان امتحانات شهریور ، اطلاعات به سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی به نشانی ht.medu.ir ارسال شده و پس از آنالیز اطلاعات ، فرم های هدایت تحصیلی در سامانه همگام منتشر می شود . سپس فرم ها تحویل دانش آموزان شده و در صورت کسب امتیاز لازم می توانند در رشته مورد نظر ثبت نام کنند .

حتما بخوانید: هدایت تحصیلی سایت همگام







برای اطلاع از آخرین اخبار امتحان تعیین رشته مجدد سال 99 عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید . هم چنین در صورت نیاز به مشاوره برای امتحان تعیین رشته مجدد 99 ، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .

در ادامه بخوانید: معرفی رشته های پایه نهم



سوالات متداول


1- امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم به دهم چه زمانی برگزار می شود ؟
همان طور که در این مقاله گفته شد ، امتحان تعیین رشته مجدد در شهریور ماه با امتحانات دانش آموزان تجدیدی برگزار می شود .




2- چرا در فرم هدایت تحصیلی برخی از رشته ها به صورت هاشور خورده می باشد ؟
همان طور که در این مقاله به آن پرداخته شده ، اگر رشته ای به صورت هاشور خورده در فرم شماره 7 هدایت تحصیلی باشد ، دانش آموز مجاز به ادامه تحصیل در آن رشته نبوده اما در صورت تمایل می تواند در امتحان تعیین رشته مجدد شرکت نماید .




3- امتیاز لازم برای ورود به هر رشته چگونه محاسبه می شود ؟
فاکتورهای مختلفی اعم از نمرات پایه هفتم ، هشتم و نهم با ضریب های مختلف در امتیاز لازم برای انتخاب هر رشته تاثیر گذار می باشند که در این مقاله می توانید نحوه محاسبه این امتیازات را به صورت دقیق مشاهده نمایید .

منبع : امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7RQj
نظرتان را بنویسید