امتحان جامع دکتری

امتحان جامع دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشجویان دکتری پس از گذراندن واحدهای آموزشی خود، می بایست به نگارش رساله مشغول شوند. اما شرط ورود به ترم نگارش رساله، شرکت در آزمون جامع دکتری می باشد. برای شرکت در امتحان جامع دکتری ۱۴۰۰، شرایطی مانند داشتن مدرک زبان معتبر، گذراندن واحدهای پیش نیاز و تسلط به سوالات جامع دکترا ضروری است.

 

 

دانشجویانی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند ابتدا می بایست ترم های آموزشی خود که همان واحدهای دروس نظری و عملی است پاس کرده و سپس وارد دوره دکتری پژوهشی شوند. منظور از پژوهشی، آغاز به کار نگارش رساله و پایان نامه دکتری است که شرط ورود به آن، قبولی در امتحان جامع دکتری 1400 می باشد.

قبولی در آزمون جامع دکتری زمانی اتفاق می افتد که ادنشجو هم در بخش کتبی و هم در بخش شفاهی، حد نصاب نمره لازم را کسب کرده باشد. در غیر اینصورت دانشجو از ادامه تحصیل محروم خواهد شد. برای آشنایی یشتر با جزئیات برگزاری آزمون جامع دکتری، در ادامه به بررسی شرایط و مراحل برگزاری آزمون جامع دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه های سراسری می پردازیم.

 

شرایط آزمون جامع دکتری ۱۴۰۰

بسیاری از داوطلبانی که آزمون دکتری را با موفقیت پشت سر گذاشته و تحصیل در این مقطع را آغاز کرده اند در مورد شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری پرسش هایی در ذهن دارند. از قبیل این که آیا معدل دروس نظری برای اخذ مجوز شرکت در آزمون جامع دکتری اهمیت دارد؟ و آیا داشتن مدرک زبان ضروری است؟

 

باید گفت که دانشگاه ها شرایط مختلفی را برای دانشجویانی که قصد شرکت در امتحان جامع دکتری را دارند در نظر می گیرند. با این وجود بر اساس اطلاعیه های منتشر شده توسط دانشگاه های مختلف می توان به طور کلی شرایط زیر جهت شرکت در آزمون جامع در نظر گرفت :

 

داوطلبان می بایست حداقل واحدهای تعیین شده توسط دانشگاه را در حداکثر سه نیمسال تحصیلی بگذرانند، که معمولا این تعداد بین 12 تا 18 واحد درسی است.

 

معدل دانشجو پس از گذراندن واحدهای آموزشی نباید از 16 (یا 15 در برخی دانشگاه ها) کمتر باشد.

 

نمرات کسب شده در هر درس نباید از 14 کمتر باشد.

 

در بسیاری از دانشگاه ها دانشجو می بایست مدرک زبان خود را پیش از آزمون جامع به واحد آموزشی تحویل دهد. در تعدادی از دانشگاه ها نیز مدت محدودی برای داوطلبان جهت اخذ مدرک زبان پس از آزمون جامع دکتری در نظر گرفته می شود.

 

از جمله مدارک زبانی که برای شرکت در آزمون جامعه دکتری دانشگاه های سراسری به عنوان مدرک معتبری شناخته می شود، مدرک آزمون زبان تولیمو می باشد که در مقاله زیر به جزئیات دریافت آن اشاره شده است.

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آزمون TOLIMO

 

 

مراحل آزمون جامع دکتری ۱۴۰۰

دانشجویان دوره دکتری دانشگاه های سراسری می بایست پیش از فرا رسیدن زمان برگزاری آزمون جامع دکتری، برای اطلاع از مراحل دقیق برگزاری این آزمون اطلاعیه های منتشر شده توسط دانشگاه محل تحصیل خود را دنبال نمایند. به طور کلی مراحل شرکت در آزمون جامع دکتری به شرح زیر می باشد.

 

گذراندن واحدهای درسی نظری (معمولا 18 واحد) و کسب معدل حداقل 16 (یا 15 در بعضی دانشگاه ها)

پر کردن فرم درخواست شرکت در آزمون جامع دکتری

کسب مدرک زبان انگلیسی با شرکت در آزمون های معتبر مانند آزمون زبان دانشگاه تهران، آزمون زبان MSRT و یا تولیمو و ...

ارسال فرم های درخواست به همراه کارنامه و مدرک زبان به معاونت آموزشی دانشگاه و اخذ مجوز

شرکت در امتحان کتبی از مجموعه دو یا سه درس که معمولا به طور همزمان در یک روز برگزار می شود

شرکت در امتحان شفاهی در صورت تصمیم دانشگاه بر برگزاری امتحان شفاهی توسط اساتید

 

پس از اتمام فرآیند برگزاری آزمون جامع دکتری ، دانشجویان می بایست منتظر اعلام نتایج این آزمون باشند و در صورت قبولی مجوز رساله دکتری را کسب خواهند کرد. در برخی دانشگاه ها در صورت عدم قبولی دانشجو مجاز است تنها یک بار دیگر در ارزیابی جامع شرکت کند و در صورت عدم قبولی تصمیم گیری در مورد شرکت مجدد دانشجو در امتحان جامع بر عهده گروه آموزشی دانشگاه مربوطه خواهد بود.

 

همچنین دانشجویانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون جامع دکتری شده اند می توانند مراحل لازم برای استعلام موضوع پایان نامه خود که مراحل آن در مقاله زیر نوشته شده است را طی نمایند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه استعلام موضوع پایان نامه

 

 

 

 

 

نمره قبولی آزمون جامع دکتری ۱۴۰۰

مدتی پس از اینکه دانشجویان در آزمون جامع دکتری شرکت کردند، نتایج کتبی و شفاهی این آزمون منتشر می شود. نحوه محاسبه نمره ازمون جامع دکتری به این شکل است که 70 درصد نمره به آزمون کتبی اختصاص یافته و 30 درصد بقیه به آزمون شفاهی اختصاص میابد.

 

کسب حداقل نمره 16 برای قبولی در امتحان جامع دکتری ضروری است. دانشجویانی که برای بار اول نتوانسته این نمره را دریافت نمایند تنها یکبار دیگر می توانند در این آزمون شرکت نمایند. بلافاصله پس از قبولی در آزمون جامع دکتری 1400 می توان واحد رساله را انتخاب و از طریق ثبت پایان نامه در ایرانداک سایر اقدامات لازم را انجام داد.

 

علاوه بر این، دانشگاه آزاد نیز آزمون جامع دکتری را برگزار کرده و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد نیز می بایست بر طبق شیوه نامه ای که توسط این دانشگاه اعلام می شود، خود را برای شرکت در این آزمون آماده نمایند.

 

در ادامه بخوانید: آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

 

 

 

 

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا به سوالات شما در مورد برگزاری آزمون جامع دکتری پاسخ دهند و افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند می توانند با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا از آخرین خبرهای این موضوع مطلع شوند .

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آزمون جامع دکتری چیست و چه اهمیتی دارد ؟

✔️ آزمون جامع دکتری آزمونی است که پس از اتمام واحدهای نظری دکتری گرفته می شود و قبولی در آن شرط ورود به ترم نگارش رساله دکتری می باشد.



 

2- ✔️ دانشجویان دکتری برای شرکت در آزمون جامع دکتری باید واجد چه شرایطی باشند ؟

✔️ هر دانشگاه شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری را اعلام می کند که شرایط کلی نظیر حداقل معدل ، داشتن مدرک زبان و ... در متن مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ در صورت مردود شدن دانشجو در آزمون جامع دکتری چه اتفاقی می افتد ؟

✔️ طبق متن مقاله در صورتی که دانشجو در آزمون جامع دکتری مردود شود از ادامه تحصیل در این مقطع محروم خواهد شد، البته در بعضی دانشگاه ها تنها یکبار امکان شرکت مجدد در این آزمون وجود دارد.

منبع : امتحان جامع دکتری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ApKz
نظرتان را بنویسید