وظایف رهبر چیست

وظایف رهبر چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله ابتدا جایگاه رهبری در قانون اساسی را مورد بررسی قرار داده و سپس وظایف رهبری در قانون اساسی را شرح می دهیم .





جایگاه بالای مقام رهبری در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران سبب شده است تا وظایف و مسئولیت های مهمی بر عهده ایشان قرار گیرد . در قانون اساسی وظایف و اختیاراتی برای رهبری پیش بینی شده است که به نوعی نشانگر عالی ترین مقام اجرایی کشور می باشد . به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف و اختیارات رهبری در قانون اساسی را مورد بررسی قرار دهیم . به همین منظور ابتدا جایگاه رهبری در قانون اساسی را مورد بررسی قرار داده و سپس وظایف رهبری در قانون اساسی را شرح می دهیم .




جایگاه رهبری در قانون اساسی
یکی از مهم ترین ارکان کشور به موجب قانون اساسی ، رهبری می باشد که عالی ترین مقام کشور را در اختیار دارد . به نوعی می توان گفت رهبری والاترین مقام در قوه مجریه و در کل نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد . به دلیل همین جایگاه عالی رهبری در قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری هم تعیین شده است . انتخاب رهبری در قانون اساسی بر عهده مجلس خبرگان رهبری قرار داده شده است که با توجه به صفاتی که در قانون اساسی برای رهبر تعیین شده است ، اقدام به معرفی رهبر می نماید .





وظایف رهبری در قانون اساسی
وظایف و اختیارات رهبری در قانون اساسی به موجب اصل یکصد و دهم قانون اساسی مشخص شده است . بر اساس این اصل ، وظایف رهبری عبارت اند از :

1- تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام .

‏2‏- نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام .

‏3‏- فرمان همه پرسی .

‏4‏- فرماندهی کل نیروهای مسلح .

‏5- اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها .

‏6‏- نصب و عزل و قبول استعفا :

الف_ فقهای شورای نگهبان .

ب_ عالی ترین مقام قوه قضائیه .

ج_ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران .

د_ رئیس ستاد مشترک .

هـ_ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی .

و_ فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی .

‏7‏- حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه . 

‏8‏- حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام .

‏9-  امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم , صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که دراین قانون می آید باید قبل از انتخاب به تایید شورای نگهبان و در دوره اول به تایید رهبری برسد .

‏10‏- عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی , یا رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم .

‏11‏- عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه . رهبر می تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه وظایف رهبر چیست به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وظایف رهبر چیست پاسخ دهند .

منبع : وظایف رهبر چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VXkW
مطلب قبلی
دادسرا چیست
مطلب بعدی
کد بورسی چیست
نظرتان را بنویسید