انواع کود: مزایا و معایب

انواع کود: مزایا و معایب
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

 

کودچیست؟

کودها مواد شیمیایی هستند که برای افزایش بهره وری به محصولات عرضه می شوند. کشاورزان روزانه از این محصولات برای افزایش عملکرد استفاده می کنند. کودها حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز گیاهان از جمله نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند. آنها ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهند و همچنین حاصلخیزی آن را افزایش می دهند.

انواع وال واشر رشد گیاه را از ایران گرولایت خریداری کنید.

انواع کود

شش نوع کود مختلف وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

کودهای معدنی

کودهای معدنی کودهای شیمیایی هستند که حاوی عناصر مغذی برای رشد محصولات تولید شده با روش های شیمیایی هستند. کودهای معدنی از انواع زیر هستند:

کودهای نیتروژن

کودهای نیتروژن حاوی نیتروژن لازم برای توسعه محصولات زراعی هستند. نیتروژن جزء اصلی کلروفیل است که تعادل را در فرآیند فتوسنتز حفظ می کند. همچنین بخشی از اسیدهای آمینه در گیاهان است و پروتئین را تشکیل می دهد. کودهای نیتروژن تولید و کیفیت محصولات کشاورزی را بهبود می بخشد.

برای خرید smd رشد گیاه اینجا کلیک کنید.

کود فسفر

ماده مغذی اصلی در کود فسفر فسفر است. کارایی کود به میزان فسفر موثر، روش های کوددهی، خواص خاک و سویه های گیاهی بستگی دارد. فسفر موجود در پروتوپلاسم سلول نقش مهمی در رشد و تکثیر سلول ایفا می کند. کود فسفر برای رشد ریشه گیاهان مفید است.

کودهای آلی 

کودهای آلی کودهای طبیعی هستند که از گیاهان و حیوانات به دست می آیند. خاک را با ترکیبات کربنیک ضروری برای رشد گیاه غنی می کند. کودهای آلی باعث افزایش محتوای مواد آلی خاک، تولید مثل میکروارگانیسم ها و تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی خاک می شود. یکی از مواد مغذی اصلی برای غذای سبز در نظر گرفته می شود.کودهای آلی را می توان از محصولات زیر بدست آورد:

ضایعات کشاورزی کود دامی زباله صنعتی لجن شهرداری مزایای کودهای شیمیایی مزایای کودها در زیر ذکر شده است:حمل و نقل، ذخیره و اعمال آنها آسان است.برای تامین یک ماده غذایی خاص می‌توان کود خاصی را به دلیل ماهیت خاص آن انتخاب کرد.

آنها محلول در آب هستند و به راحتی در خاک حل می شوند. از این رو به راحتی توسط گیاهان جذب می شوند.آنها تأثیر سریعی روی محصولات دارند.آنها عملکرد محصول را افزایش می دهند و غذای کافی برای تغذیه جمعیت بزرگ را فراهم می کنند.قابل پیش بینی و قابل اعتماد هستند.

معایب کودهای شیمیاییکودها دارای معایب زیر هستند:آنها گران هستند.مواد موجود در کودها برای پوست و سیستم تنفسی سمی هستند.استفاده زیاد از کودها به گیاهان آسیب می رساند و حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد.شسته شدن رخ می دهد و کودها به رودخانه ها می رسند و باعث اتروفیکاسیون می شوند.استفاده طولانی مدت باعث کاهش فعالیت میکروبی و اختلال در pH خاک می شود.

همچنین بخوانید : تولید و مدیریت محصولموارد مصرف کودهاکودها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. موارد استفاده از کودها در زیر ذکر شده است:آنها برای تامین مواد مغذی اضافی به گیاهان استفاده می شوند.آنها برای بهبود عملکرد محصولات اضافه می شوند.از کودهای غنی از نیتروژن برای سبز کردن چمن ها استفاده می شود.کودهای آلی باعث بهبود بافت و حاصلخیزی خاک می شوند.باغبانان از کود برای رفع نیازهای خاص گیاهان مانند نیازهای تغذیه ای استفاده می کنند.

کودها به گیاهان گلدانی اضافه می شوند تا مواد مغذی از دست رفته را جایگزین کنند.اهمیت کودهاپاسخگویی به تقاضای جمعیت فزاینده با چنین منابع کمتری بسیار دشوار است. از دست دادن حاصلخیزی خاک، آفات و کمبود عناصر غذایی باعث کاهش تولیدات کشاورزی شده است. این امر اهمیت کودهای شیمیایی را در کشاورزی افزایش داده است.کودها می توانند از راه های زیر برای گیاهان مهم باشند:

کودها تحمل گیاهان را نسبت به آفات افزایش می دهند. این امر اتکای آنها به حشره کش ها و علف کش ها را کاهش داده و در نتیجه محصولات سالم تری تولید می کند. در نتیجه، بیماری ها کاهش یافته و ارزش زیبایی شناختی را برای محصولات به ارمغان می آورد.کودها باعث بهبود ظرفیت نگهداری آب در گیاهان و افزایش عمق ریشه می شوند.محتوای پتاسیم موجود در کودها باعث تقویت نی و ساقه گیاهان می شود.فسفر موجود در کودها به رشد سریعتر ریشه ها و تشکیل بذر در گیاهان کمک می کند.

نیتروژن موجود در کودها باعث افزایش رشد گیاهان می شود که می تواند با رنگ سبز گیاهان مشخص شود.از آنجایی که کودهای شیمیایی تأثیر نامطلوبی بر حاصلخیزی خاک دارند، کودهای زیستی مورد استفاده قرار گرفتند. اینها موادی هستند که حاوی سلول های زنده یا نهفته و حتی میکروارگانیسم ها هستند. آنها مواد مغذی و میکروب های لازم برای رشد گیاهان را در اختیار خاک قرار می دهند.

 آنها به خاک کمک می کنند تا حاصلخیزی خود را حفظ کند. آنها سازگار با محیط زیست هستند و همچنین اجزای بیماری زا را که مسئول ایجاد بیماری در گیاهان هستند از بین می برند. استوباکتر و ریزوبیوم دو کود زیستی پرمصرف هستند.برای اطلاعات بیشتر در مورد کودها، به وب سایت BYJU'S مراجعه کنید یا برنامه BYJU'S را برای مرجع بیشتر دانلود کنید.

لینک های مربوطه

کود در مقابل کودآبیاری

سوالات متداول کود چیست؟کود یک ماده طبیعی یا مصنوعی است که برای بهبود رشد و بهره وری به خاک یا گیاهان اعمال می شود.

 آنها مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کنند.

انواع کودها چیست؟انواع مختلف کودها عبارتند از:کود معدنی - کود نیتروژن، کود فسفرکودهای آلی- ضایعات کشاورزی، کود دامی، لجن شهریاجزای اصلی کودها چیست؟

اجزای اصلی کودها شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. رتبه بندی آن میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم در یک کود را توصیف می کند.معایب استفاده از کود چیست؟مواد مغذی اضافی حاصل از کودها به بدنه‌های آبی می‌ریزند و باعث شکوفه‌های جلبکی می‌شوند. این شکوفه های جلبکی گاهی عبور آبراه ها را محدود می کند. هنگامی که جلبک ها می میرند، به کف بدنه های آبی فرو می روند و محتوای اکسیژن آب را کاهش می دهند.

 همچنین استفاده زیاد از کودها باعث کاهش حاصلخیزی خاک می شود.سه عدد روی کودها چیست؟سه عدد روی کودها نشان دهنده مواد مغذی اولیه است. یک کیسه کود با برچسب 10-10-10 حاوی 10 درصد نیتروژن، 10 درصد فسفر و 10 درصد پتاسیم است. این برچسب یک استاندارد ملی است و به عنوان درجه کود شناخته می شود.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LQOr
نظرتان را بنویسید