نور مصنوعی برای رشد گیاه

نور مصنوعی برای رشد گیاه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

اگر می خواهید گیاهان آپارتمانی را در داخل خانه پرورش دهید، متوجه خواهید شد که برخی از اتاق های خانه شما نور طبیعی کمی دارند. نور خورشید تعادل کامل طول موج های لازم برای رشد و شکوفه دادن گیاه است، اما شما همچنین می توانید از نور مصنوعی برای کمک به گیاهان خود استفاده کنید. در واقع، گیاهان شاخ و برگ کم نور (مانند پوتوس و سوسن صلح) می توانند به خوبی در دفاتر بدون پنجره با نور مصنوعی کافی رشد کنند.

گیاهان برای رشد به موارد زیر نیاز دارند:

نور با طول موج آبی برای رشد شاخ و برگ.

نور با طول موج قرمز برای گلدهی و باردهی.

گیاهان کاربرد کمی برای طول موج های سبز دارند و آنها را به عقب منعکس می کنند، به همین دلیل است که برگ ها سبز به نظر می رسند.

برای خرید اس ام دی رشد گیاه به ایران گرولایت مراجعه کنید.

 

انواع نورهای مصنوعی 

برای رشد جدی در داخل خانه و شروع گیاهان از بذر، به وسایل لوله آویزانی که درست روی گیاهان خود قرار داده شده اند نیاز دارید. می‌توانید کیت‌های نور مخصوص رشد را بخرید که شامل وسایل و منعکس‌کننده‌ها می‌شود، اما برای گیاهان آپارتمانی معمولی می‌توانید از هر لامپ یا چراغی استفاده کنید، به شرطی که لامپ‌ها را با دقت انتخاب کنید و لامپ‌ها را در جایی قرار دهید که گیاهان شما بیشترین سود را ببرند.

کارخانه رشد گیاه را از ایران گرولایت تهیه کنید.

نور مصنوعی:

لامپ های فلورسنت تا حد زیادی مقرون به صرفه ترین و آسان ترین انتخاب برای گیاهان آپارتمانی هستند. آنها در لوله‌ها یا لامپ‌های فشرده (CFL) هستند که به سوکت‌های معمولی لامپ می‌پیچند و آنقدر خنک هستند که به شاخ و برگ گیاه نزدیک شوند. لامپ‌ها و لامپ‌های فلورسنت عمومی در طول موج‌های آبی بالاتر هستند، بنابراین به دنبال «طیف کامل» یا ترکیبی از لامپ‌های «سرد» و «گرم» باشید. در صورت شک، محصولات "سفید خنک" را خریداری کنید، زیرا نور سفید طیف کامل طول موج ها را در بر می گیرد. برای حداکثر اثر، فلورسنت را حدود یک فوت دورتر از شاخ و برگ گیاه قرار دهید.لامپ های رشته ای گرمای زیادی از خود ساطع می کنند و باید دورتر از شاخ و برگ گیاهان قرار گیرند. لامپ‌های رشته‌ای طول موج‌های قرمز بیشتری تولید می‌کنند، بنابراین می‌توان از آن‌ها برای تکمیل نور فلورسنت و متعادل کردن طیف استفاده کرد، به‌خصوص اگر می‌خواهید گیاهان را به شکوفایی تشویق کنید. اگر می خواهید این دو را با هم ترکیب کنید، سعی کنید از نسبتی حدود یک سوم رشته ای و دو سوم فلورسنت بر حسب وات استفاده کنید.چراغ‌های ال‌ای‌دی نیز منبع نور مصنوعی کم حرارت و کم مصرف هستند. از آنجایی که فناوری LED بسیار قابل تنظیم است، هر لامپ متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که لامپ های شما رنگ های آبی و قرمز لازم برای گیاهان را تولید می کنند. چراغ‌های رشد LED باغبانی تنها طول موج‌هایی را تولید می‌کنند که بیشتر از همه توسط گیاهان استفاده می‌شود، بنابراین ممکن است بخواهید به جای خرید لامپ‌هایی برای استفاده عمومی، به دنبال این لامپ‌ها باشید.چراغ‌های هالوژن همچنین می‌توانند نور طیف کاملی را ارائه دهند، اما مانند لامپ‌های رشته‌ای، گرمای زیادی را از بین می‌برند و نسبت به فلورسنت‌ها از مصرف انرژی کمتری برخوردار هستند.چراغ های رشد باغبانی معمولاً در لوله هایی برای وسایل فلورسنت بسته بندی می شوند. آنها حاوی طیف کامل طول موج مورد نیاز برای گیاهان شکوفه دهنده مانند بنفشه آفریقایی هستند. برخی از باغبانان آنها را هنگام شروع بذر یا تکثیر هیبریدها مفید می دانند، اما برخی دیگر متوجه می شوند که فلورسنت های ساده با طیف کامل به همان خوبی کار می کنند.

نورپردازی آسان گیاه برای اتاق هایی با نور طبیعی کم:

یک لامپ ایستاده با سه لامپ، به طور ایده آل با وسایل متحرک یا یقه غاز پیدا کنید.از یک لامپ رشته‌ای و دو لامپ فلورسنت فشرده با بالاترین توانی که می‌توانید، در محدوده توان ایمن برای دستگاه استفاده کنید.چراغ ها را به سمت میز گیاهان خود نشانه بگیرید. اگر هر لامپ به طور جداگانه متحرک است، برای جلوگیری از آسیب گرما، لامپ های فلورسنت را نزدیک تر از لامپ های رشته ای قرار دهید.یک آینه یا سطح بازتابنده دیگر را در زیر گیاهان خود قرار دهید تا نور را به شاخ و برگ بازتاب دهد.یک تایمر تنظیم شده روی 16 ساعت در روز وصل کنید.گیاهان دارای یک ابرقدرت - فتوسنتز - هستند که به آنها اجازه می دهد غذای خود را از ابتدا ایجاد کنند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند دی اکسید کربن و مقداری آب است. برای سوخت رسانی به این فرآیند پخت، گیاه به مقداری انرژی نیاز دارد که از خورشید دریافت می کند.متأسفانه، خورشید در تمام طول سال در هر قسمت از سیاره به روشنی نمی تابد. در قطب های شدید زمین، در کشورهایی مانند ایسلند و فنلاند در شمال، یا قطب جنوب در جنوب، حضور خورشید به کمتر از 8 ساعت در روز کاهش می یابد.علاوه بر تغییرات فصلی، شهرها و جنگل های بتنی آنها برای گیاهان خانگی مشکل ایجاد می کنند. ساختمان های بلند و آسمان خراش ها می توانند مانع از ورود نور خورشید به بسیاری از خانه ها شوند. برای ما که باغبان هستیم و همچنین شهرنشین هستیم، پس چه کنیم؟خوب، البته، چراغ ها را روشن کنید!گیاهان برای رشد به چه چیزی نیاز دارند؟

اینکه گفته می شود گیاهان برای فتوسنتز به خورشید نیاز دارند در واقع نادرست است. کلمه فتوسنتز از ریشه یونانی گرفته شده است. «عکس» به نور اشاره دارد و «سنتز» به معنای کنار هم قرار دادن است. به عبارت دیگر، گیاهان در واقع برای فتوسنتز به نور نیاز دارند، نه نور خورشید.به طور خاص، آنها به فوتون نیاز دارند.فوتون ها ذراتی هستند که نور را می سازند و هر فوتون مقدار معینی انرژی دارد که به آن انرژی فوتون می گویند. هنگامی که یک فوتون به جسمی برخورد می کند، مانند یک گیاه، انرژی خود را در برخورد با آن جسم به آن می بخشد.پرتوهای خورشید منبع فوتون رایگانی هستند که از زمان شروع زندگی وجود داشته است. در نهایت، زندگی توانست تکامل یابد تا از این منبع انرژی فراوان برای بقا استفاده کند. گیاهان برخی از آن موجوداتی هستند که از این جلبک فتوسنتزی اولیه به وجود آمده اند.میلیاردها سال بعد، پس از تکامل اولین اشکال حیات فتوسنتزی، انسان وارد صحنه شد و ما متوجه شدیم که چگونه نور خود را بسازیم. اول آتش آمد و سپس (پس از مدت ها) لامپ های رشته ای آمدند.فیزیک تشخیص نمی دهد که نور توسط همجوشی گرما هسته ای ایجاد می شود یا یک ماده شیمیایی. تمام نور از فوتون تشکیل شده است. بنابراین، نورهای مصنوعی همچنان گیاهان شما را قادر به رشد می کنند!

نور خورشید در مقابل نور مصنوعی 

همانطور که گفته شد، اخطارهای خاصی برای تاباندن مشعل بر روی گیاه پول شما وجود دارد، به این امید که گیاه سالم و قوی رشد کند.اگرچه نور مصنوعی برای گیاهان شما مفید است، اما تفاوت‌های کلیدی بین نور خورشید و نور لامپ مصنوعی وجود دارد.طول موج نور - ما آموخته ایم که نور سفید از تمام رنگ های نور تشکیل شده است، اما حتی در نور سفید، تفاوت های ظریفی در ترکیب طول موج وجود دارد. نور مصنوعی به اندازه خورشید نور قرمز و آبی ندارد. فوتون های موجود در طول موج های مختلف نور دارای مقادیر متفاوتی انرژی هستند. گیاهان سبز بیشترین انرژی را از نور طول موج های قرمز و آبی جذب می کنند و بیشتر نور سبز و زرد را منعکس می کنند (به همین دلیل است که گیاهان سبز به نظر می رسند).شدت نور - نور خورشید از هر نور مصنوعی شدیدتر است. این شدت بیشتر خورشید همان چیزی است که گیاهان به بهترین وجه با آن سازگار هستند. شدت بیشتر همچنین به این معنی است که گیاه با فوتون های بیشتری برخورد می کند و بنابراین می تواند به طور موثرتری فتوسنتز کند.نور مصنوعی که به رشد گیاهان در داخل خانه کمک می کندضرورت مادر همه اختراعات است و این دقیقاً همان چیزی است که ما در این زمینه می بینیم. نورهای مصنوعی در حال حاضر به طور ویژه برای کمک به رشد گیاهان به همان اندازه طراحی شده اند که اگر در نور خورشید قرار دارند.در میان انواع نور مصنوعی، LED ها (مخفف Light Emitting Diodes) بهترین هستند. آنها در ساطع نور در قسمت قرمز و آبی طیف کارآمد هستند و شدت بیشتری نسبت به نورهای فلورسنت دارند. مهمتر از آن، آنها همچنین انرژی کارآمدتری دارند.این یک ملاحظات مهم برای تحقیقات و در تولید محصولات زراعی است. با فشارهای تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت بر کشاورزی، رشد گیاهان سرپوشیده به طور فزاینده ای برای تولید مواد غذایی پایدار اهمیت پیدا می کند.

تاثیر نور مصنوعی بر گیاهان 

از نظر فتوسنتزی، نور مصنوعی ممکن است نیازهای گیاه را برآورده کند، اما گیاهان نیز از سیگنال های نوری برای نظارت بر عملکرد و رشد خود استفاده می کنند.گیاهان نیز مانند حیوانات دارای یک ساعت بیولوژیکی داخلی هستند که بر اساس حرکت خورشید در طول روز زمان بندی می شود. این ساعت بیولوژیکی مسئول تعقیب آفتابگردان ها از خورشید در طول روز و همچنین زمان شکوفه دادن گل ها و رشد گیاهان بلند و بلند است.تحقیقات روی کاهو نشان داد که وقتی در زیر نور LED قرمز رشد می‌کردند، ساقه کاهو نسبت به زمانی که در نور سفید رشد می‌کرد، درازتر بود. رشد ساقه یک فرآیند وابسته به نور است. محققان همچنین دریافتند که افزودن مقداری نور آبی از کشیده شدن بیش از حد ساقه جلوگیری می کند.علاوه بر رشد، مولکول هایی که گیاهان برای فتوسنتز نیاز دارند نیز تحت تأثیر نور مصنوعی قرار می گیرند. کلروفیل مولکولی اصلی است که گیاهان برای گرفتن انرژی فوتون ها از آن استفاده می کنند و تجمع آن در سلول به نور بستگی دارد. تحقیقات نشان داد که کلروفیل به آرامی در زیر نور LED سفید و نور LED قرمز تجمع می یابد، اما در نور آبی LED، جایی که تولید کلروفیل تحت تأثیر قرار نگرفته است، تجمع نمی یابد.به غیر از کلروفیل، سایر مولکول های گیاه که در فتوسنتز شرکت نمی کنند نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. این مولکول ها توسط گیاه برای عملکردهای مختلف دیگری مانند آنتی اکسیدان ها یا هورمون ها تولید می شوند. این مولکول ها که متابولیت های ثانویه گیاهی نامیده می شوند، اغلب عناصر مهمی برای تغذیه حیوانات هستند.تحقیقات روی گیاه دارویی به نام "سبیل گربه"Orthosiphon stamineus نشان داد که وقتی گیاه در معرض نور مصنوعی با تابش زیاد (معیار میزان انرژی ساطع نور) قرار گرفت، متابولیت های ثانویه مهم کاهش یافت. این نشان می دهد که تابش ممکن است عامل مهمی برای در نظر گرفتن باشد.

نتیجه گیری 

تحقیقات در درک اینکه چگونه LED ها بر رشد گیاهان تأثیر می گذارند، پیشرفت می کند. امید است که این درک بهتر منجر به فناوری بهتری شود که روزی به حل مشکلات غذایی ما کمک خواهد کرد.برای آن دسته از ما که در آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنیم که نور خورشید زیادی دریافت نمی‌کنند، اتاق‌های رشد مقرون‌به‌صرفه و کوچکی وجود دارد که باید به خوبی نور خورشید کار کنند. فقط مطمئن شوید که چراغ همیشه روشن نباشد، زیرا نور زیاد برای گیاه مضر است!حتی با وجود این گزینه های مصنوعی، نور خورشید بهترین منبع نور برای گیاهان باقی می ماند. بنابراین اگر می توانید گیاهان خود را برای یک روز آفتاب گرفتن بیرون ببرید!

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wXz8
نظرتان را بنویسید