بلوغ دیررس چیست

بلوغ دیررس چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یکی از بحرانی ترين دوره های زنـدگی هـر فـرد ، دوره بلوغ است بلوغ مرحله ای از رشد است که همه نوجوانان هم پسر و هم دختر آن را تجربه می کند . گاهی تغییرات جسمی و یا روانی که به آن بلوغ گفته می شود در سنی غیرمتعارف ، خارج از سنی که سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است اتفاق می افتد مثلاٌ فرد دیر تر از زمان بلوغ به بلوغ می رسند که به آن بلوغ دیررس می گویند یا اگر زودتر از زمان بلوغ به بلوغ برسد به آن بلوغ زودرس می گویند . اگر فرزند شما دچار بلوغ دیررس شود در برابر همسالان خود دچار احساس حقارت می شود زمان بلوغ هر زمان که باشد به هر صورت با همسالان خود تفاوت هایی دارد . یکی از مشکل ترین بخش های بلوغ دیررس ، ناهماهنگ بودن رشد کودک با سایر همسالان است . در حالی که در این سن افراد علاقه دارند هم اندازه همسالان خود باشند .
در این مقاله به بررسی موضوع بلوغ دیررس می پردازیم .





” در دختران بلوغ دیرتر از 14 سالگی بلوغ دیررس است “



تعریف بلوغ دیرس
بلوغ دیررس یعنی این که تغییرات جسمی و هورمونی که باید با افزایش سن رخ دهد ، به موقع و در زمان لازم اتفاق نمی افتد . بلوغ دیررس و غیرطبیعی علل خیلی زیادی دارد باید حداکثر تلاش را کرد تا علت بلوغ غیرطبیعی و یا عدم بلوغ را به موقع تشخیص داد . در کل پدیده وقوع بلوغ به خیلی از شرایط مانند فرهنگ فرد ، منطقه جغرافیای ، تغذیه ، نژاد ، ژنتیک ، وضعیت اجتماعی –اقتصادی و .... بستگی دارد مثلا در کشورهای در حال توسعه دخترهای خانواده های مرفه 6 ماه تا 18 ماه زودتر از دخترهایی که در خانواده های محروم زندگی می کنند به بلوغ می رسند . یا مثلاً رشد پستان ها و نخستین قاعدگی در دخترهای چاق زودتر اتفاق می افتد یا برعکس دخترهایی که در سن خیلی پایین ورزش سنگین می کنند یا خیلی کم غذا می خورند معمولاً دچار بلوغ دیررس می شوند . در کل بلوغ دیرتر از سن 14 سالگی در دختران به آن بلوغ دیررس و در پسران بلوغ دیرتر از 16 سالگی به آن بلوغ دیررس می گویند . 












شیوع بلوغ دیررس
سازمان بهداشت جهانی سن 10 سالگی تا 19 سالگی را نوجوانی می نامند که در حال حاضر یک پنجم جمعیت جهان را نوجوانان تشکیل می دهد و در ایران 25 درصد ( 16 میلیون نفر ) از جمعیت کشور را نوجوانان تشکیل می دهد . آمارها نشان می دهد 3 درصد از پسرها دچار بلوغ دیررس می شوند و بلوغ دیررس در پسرها خیلی شایع تر و بیشتر از دخترها است .  برای اطلاع بیشتر در مورد بلوغ دختران و پسران در کانال تلگرام روان شناسی جنسی ، زوج و خانواده عضو شوید . یا با مشاوران تلفنی روانشناسی فیلیا تماس بگیرید تا از کمک مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی فیلیا استفاده کنید . 





منبع :

روانشناسی رشد تالیف لورا برک ، ترجمه یحیی سیدمحمدی

ببلوغ زودرس ، بلوغ دیررس ، سارا حجاری



” در پسران بلوغ دیرتر از 16 سالگی بلوغ دیررس است . “















سوالات متداول


1- بلوغ چیست؟
یکی از بحرانی ترين دوره های زنـدگی هـر فـرد ، دوره بلوغ است بلوغ مرحله ای از رشد است که همه نوجوانان آن را تجربه می کنند.




2- تعریف بلوغ دیرس چیست؟
بلوغ دیررس یعنی این که تغییرات جسمی و هورمونی که باید با افزایش سن رخ دهد به موقع و در زمان لازم اتفاق نمی افتد که در متن شرح داده ایم.




3- شیوع بلوغ دیررس چه میزان است؟
آمارها نشان می دهد 3 درصد از پسرها دچار بلوغ دیررس می شوند و بلوغ دیررس در پسرها خیلی شایع تر و بیشتر از دخترها است که در متن توضیح داده ایم.

منبع : بلوغ دیررس چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Q53l
نظرتان را بنویسید