چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود

چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
دوران بلوغ از حساس ترین دوران زندگی هر فردی به حساب می آید و افراد را از دنیای کودکی به بزرگسالی منتقل می کند . گاهی تغییرات بلوغ زودتر از سن معمول اتفاق می افتد که به آن بلوغ زودرس می گویند . بلوغ زودرس مشکلات جسمانی ، روانی و اجتماعی زیادی را برای کودکان به وجود می آورد زیرا زودتر از حد معمول و قبل از اینکه کودک آماده این تغییرات شود به وجود می آیند .

عوامل موثر در بلوغ زودرس شامل عوامل ژنتیکی ، محیطی و شرایط جسمی است و تغذیه یکی از موارد موثر در بروز این مسئله می باشد . در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شوند و میان تغذیه و بلوغ زودرس چه ارتباطی وجود دارد  .


تشخیص بلوغ زودرس در دختران و پسران

بلوغ زودرس زمانی تشخیص داده می شود که تغییرات بلوغ در دختران قبل از 7 یا 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی مشاهده شود .  در دختران قبل از 7 یا 8 سالگی ، رشد سینه ها شروع شده و قاعدگی اتفاق می افتد ، همچنین جهش رشدی و رشد سریع قد در این دختران مشاهده می شود . در پسران علائم بلوغ زودرس به این صورت است که قبل از 9 سالگی ، آلت تناسلی یا بیضه ها بزرگ شده و رشد سریع قد و جهش رشد در آن ها مشاهده می شود .

برخی نشانه ها نیز هم در دخترها و هم در پسرها بروز پیدا می کنند که گاهی اوقات نشانه های بلوغ زودرس و گاهی اوقات طبیعی هستند . این نشانه ها عبارت اند از : رشد موهای زائد در ناحیه تناسلی ، زیر بغل و صورت ، تغییر صدا ، جوش زدن و بوی بدن بزرگسال .

برای تشخیص بلوغ زودرس در دختران و پسران ، ممکن است پزشک دستور آزمایش خون بدهد تا ببینید آیا سطح بالایی از هورمون های جنسی رد بدن کودک وجود دارد یا خیر . همچنین دستگاه ایکس ری (  X-rays ) از مچ دست کودک نیز کمک می کند که متوجه شوید آیا استخوان ها خیلی زود در حال بالغ شدن هستند یا خیر .




 
پیامدهای بلوغ زودرس

در ارتباط با پیامدهای بلوغ زودرس ، کودکانی که دچار بلوغ زودرس می شوند ممکن است در ابتدا به سرعت رشد کرده و در مقایسه با همسالان خود قدبلند شوند اما چون استخوان های آن ها بسیار سریع تر از شکل طبیعی رشد می کند اغلب ، رشد آن ها نیز زودتر از معمول متوقف می شود . این مسئله می تواند باعث شود که این کودکان در بزرگسالی کوتاه تر از متوسط باشند . درمان بلوغ زودرس به این کودکان کمک می کند که قدشان نسبت به وضعیت بدون درمان بیشتر رشد کند .

از سوی دیگر ، دختران و پسرانی که بلوغ را خیلی زودتر از همسالان خود شروع می کنند ، ممکن است نسبت به تغییراتی که در بدن آنها رخ می دهد ، بسیار آگاه باشند . این مسئله ، ممکن است بر عزت نفس آن ها تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به افسردگی یا سوء مصرف مواد را در آن ها افزایش دهد .



چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود

اگرچه عوامل بلوغ زودرس بسیار گسترده است اما تحقیقات زیادی به نقش تغذیه کودکان در بلوغ زودرس اشاره کرده اند . در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت که چه ارتباطی بین تغذیه و بلوغ زودرس وجود داشته و چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود .



 مصرف غذاهای پرچرب توسط مادر : مادرانی که در دوران بارداری و نوزادی کودک رژیم غذایی پرچرب داشته اند به احتمال بیشتری فرزندانشان به بلوغ زودرس دچار می شوند .


 گوشت قرمز : تحقیقات نشان داده اند دخترانی که قبل از سن و زمان بلوغ بیشتر از 12 بار درهفته و به میزان زیاد از گوشت قرمز استفاده می کنند احتمال بروز بلوغ زودرس در آنها بیشتر است . این موضوع به معنی حدف گوشت قرمز نیست ولی در مصرف آن نباید زیاده روی شود . 


 غذاهای چرب و شیرین : ابتلا به اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل بروز بلوغ زودرس در کودکان است الگوهای‌غذايی نامناسب و نادرست می‌تواند بچه‌ها را با بلوغ زودرس مواجه کند . مثلا والدين بايد مصرف غذاها و ميان‌وعده‌های چرب و شيرين را در برنامه غذايی کودکان خود محدود کنند و آنها را از 6 ماهگی به خوردن خوراکی‌های چرب ، شور و شيرين عادت ندهند . نبايد فرزندان خود را به مصرف لبنيات پرچرب يا دسرهای شيرين و غذاهای سرخ‌کرده که عامل افزايش وزن و ابتلا به بلوغ زودرس بچه‌ها هستند، عادت دهند . 




 جگر مرغ : این ماده غذایی منبع هورمون هایی است که به مرغ تزریق می شود و نباید به کودکان داده شود .


 سویا : سویا و مشتقات آن به دلیل دارا بودن حجم بالای هورمون فیتواستروژن ( Phytoestrogen ) باعث تغییرات هورمونی در کودکان و بلوغ زودرس می شود . حتی شیر خشک هایی نیز که پایه سویا دارند در آینده احتمال بروز این مشکل را بالا می برند . 


 استفاده از آفت کش ها در تهیه مواد غذایی : امروزه از آفت کش ها و مواد زیادی در تهیه سبزیجات و میوه ها استفاده می شود . استفاده از مواد غذایی که به این طریق تهیه شده اند به دلیل وجود هورمون رشد و استروئید ها باعث بلوغ زودرس می شوند . 


 کمبود ویتامین دی D : اگرچه نقش کمبود ویتامین D در بلوغ زودرس مشخص نیست اما تحقیقات نشان داده اند دخترانی که دچار بلوغ زودرس هستند به طور قابل توجهی ، بیشتر از دخترانی که رشد متناسب با سن دارند دچار کمبود ویتامین D هستند .


 پیاز و کاکائو : به تازگی تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد امکان دارد این دو ماده غذایی روی بلوغ زودرس تاثیر دارند ولی هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این موضوع انجام نشده است . 



 پیشنهاد نهایی

همانطور که ملاحظه کردید ، تغذیه کودک و همچنین تغذیه مادر در دوران بارداری به شدت در زمان بندی بلوغ فرزندان موثر است . به همین دلیل مصرف غذای سالم به خصوص در کودکان اهمیت بسیار زیادی در سلامتی آن ها دارد . اگر می خواهید در مورد تغذیه سالم در کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .


سوالات متداول

1- علائم بلوغ زودرس چیست ؟

اگر نشانه های بلوغ در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی مشاهده شود نشانه بلوغ زودرس است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


2- چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شوند ؟

مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز ، غذاهای چرب و شیرین و سویا می تواند باعث بلوغ زودرس در کودکان می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


3- چرا سویا باعث بلوغ زودرس می شود ؟

سویا و مشتقات آن دارای حجم بالایی از فیتواستروژن بوده که باعث تغییرات هورمونی در کودکان می گردد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


منبع : چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس می شود
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/BOpo
نظرتان را بنویسید