نحوه برخورد با خیانت همسر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بدون شک خیانت زن یا شوهر یکی از اتفاقات بسیار دردناک برای هر رابطه ای است که می تواند یک زندگی زناشویی را نابود کرده و به  طلاق بکشاند . هر شخصی با امیدها و آرزوهای فراوانی ازدواج کرده و زندگی مشترک را شروع می کند ولی وقتی یکی از زوجین خیانت می کند همه این امیدها و آرزوها از بین می رود .

بیشتر زوج ها پس از اینکه متوجه خیانت همسر می شوند دیر یا زود طلاق می گیرند ولی برخی نیز هستند که ترجیح می دهند بمانند و زندگی زناشویی شان را دوباره بسازند ، هر فردی وقتی متوجه خیانت همسر می شود جدای از اینکه در کدام دسته قرار می گیرد در ابتدای کار باید بداند چه واکنش درستی به این موضوع نشان دهد . در ادامه این مقاله نحوه برخورد با خیانت همسر را بیان می کنیم . 


خیانت چیست ؟

خیانت مرد یا زن احتمالاً ویران کننده ترین اتفاقی است که یک شخص می تواند تجربه کند . به طور معمول ، خیانت ، زیر پا گذاشتن اعتماد در نظر گرفته می شود . این مسئله می تواند پریشانی قابل توجهی را در روابط ایجاد کند و و دلایل زیادی برای خیانت افراد به همسرشان وجود دارد .

افراد وقتی ازدواج می کنند بسیار مطمئن هستند که قرار است چه کاری انجام دهند آن ها می خواهند تا آخر عمر و با وفاداری با یکدیگر زندگی کنند اما پس از مدتی که رابطه کمی دچار روزمرگی و تبدیل به یک مسئولیت قانونی شود و همچنین وقتی برای تازه کردن رابطه خود تلاش نکنند ، هر دو همسر احساس می کنند که دوست داشتن میان آن ها کمتر شده و از رابطه خسته اند و در همین زمان ممکن است خیانت اتفاق بیفتد .

وقتی رابطه زناشویی دچار رخوت می شود ممکن است یکی از همسران با فردی ملاقات کند که برای او اشتیاق به همراه می آورد ممکن است در این زمان این همسر فراغ از پیامدهایی که رفتارش دارد به آن فرد جذب شده و با او رابطه برقرار کند . این رابطه خیانت نامیده می شود ، یک رابطه جنسی ، دلبستگی پرشور و حتی یک دوستی عاشقانه که بین دو فرد که در خارج از ازدواج شکل می گیرد . با توجه به انواع خیانت ، گاهی اوقات ممکن است رابطه جنسی میان این دو فرد وجود نداشته باشد اما آن ها از لحاظ عاطفی به یکدیگر وابسته شوند .




 
نحوه برخورد با خیانت همسر

اگر متوجه شده اید که همسرتان به شما خیانت می کند ، قطعاً در شرایط سختی قرار گرفته اید و احساس می کنید که به اعتماد شما لطمه وارد شده است ، در این شرایط برای محافظت بیشتر از خود لازم است از نحوه برخورد با خیانت همسر آگاه باشید تا بتوانید از خودتان مراقبت کنید و رفتار مناسب با مرد یا زن خیانتکار داشته باشید .



 احساسات خود را بشناسید

خیانت همسر یک عمل است و چه جنسی باشد چه عاطفی ، به احساساتی که از آن ناشی می شود ، احساس مورد خیانت واقع شدن می گوییم . برای اینکه بدانید چگونه با خیانت برخورد کنید اول باید احساساتی که در شما به خاطر این مسئله به وجود آمده است را بشناسید . برخی از رایج ترین احساسات عبارت اند از :

    خشم : شما صدمه دیده اید و طبیعی ترین احساس در این موقعیت ها خشم است . ممکن است با خود بگویید : چطور جرئت کردند ؟ چطور ممکنه ؟ اون ها تاوانش رو میدن .

    غم و اندوه : ممکن است خلقتان بسیار پایین آمده و وقتی متوجه خیانت شدید گریه کنید . این امر ممکن است به این دلیل باشد که احساس از دست دادن دارید . از دست دادن اعتماد ، از دست دادن آنچه درباره همسرتان فکر می کردید ، از دست دادن خاطرات خوبی که با او داشته اید  و از بین رفتن آینده ای که با او می دیدید .

    تعجب : احتمالاً از اینکه متوجه شده اید همسرتان به شما خیانت کرده ، شوکه شده اید . حتی ممکن است احتمال این قضیه را هم نمی دادید که همسرتان یک روز به شما خیانت کند .

    ترس : ممکن است نگران عواقب خیانت جنسی باشید . این مسئله می تواند باعث از هم پاشیدگی زندگی شما شود و این ناشناخته ها شما را می ترسانند .

    نفرت : این قضیه می تواند آنقدر برای شما تکان دهنده و وحشتناک باشد که از همسرتان به خاطر خیانتی که کرده است متنفر شوید .

    احساس ناامنی : ممکن است خودتان را زیر سوال ببرید و شک کنید که آیا شایسته عشق و مراقبت هستید یا نه .

    شرم : ممکن است خود را مقصر دانسته و نگران باشید که به خاطر آنچه اتفاق افتاده دیگران چگونه شما را می بینند و با شما رفتار می کنند .

    تنهایی : کسی که به او خیانت شده است شما هستید . دیگران چگونه می توانند شما را درک کنند ؟

    سردرگمی : ممکن است به سادگی نتوانید درک کنید که چه اتفاقی افتاده است ؟ به نظر می رسد همه چیز برای شما بی معنا شده است .

بسیار مهم است که در قدم اول ، برای رفتار مناسب با مرد یا زن خیانتکار ، احساسات خود را شناسایی کنید تا بتوانید آن ها را پردازش کرده و توانایی تصمیم گیری برای شما راحت تر شود . ممکن است همه این احساسات را بعد از خیانت داشته باشید و به احتمال زیاد همزمان آن ها را تجربه می کنید . به عنوان مثال ، شگفتی و سردرگمی اولین چیزهایی است که تجربه می کنید و سپس احساساتی مثل خشم ، نفرت ، غم یا ترس را تجربه خواهید کرد .



 در برابر انتقام گرفتن ، مقاومت کنید

در برخی از موارد خیانت ، در افراد تمایل شدیدی به انتقام به وجود می آید اما این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود . ممکن است از آنچه اتفاق افتاده عصبانی باشید و ممکن است احساس کنید که همسر شما مستحق مجازات است اما این کار به ندرت تلاشی سازنده است . انتقام گرفتن باعث به تاخیر انداختن روند بهبودی در شما می شود .

خیانت مرد یا زن را به عنوان یک زخم ببینید که اگر از آن مراقبت کنید کم کم رو به بهبود می رود اما اگر بخواهید آن را بکنید یا به آن سیخونک بزنید باعث خارش در زخم شده و خوب شدنش را به تاخیر می اندازید . در صورتی که اگر از آن مراقبت کنید زودتر بهبود پیدا کرده و جای آن هم به تدریج کمرنگ می شود .

 برای مدتی از همسر خود دور باشید

وقتی نشانه های خیانت شوهر را متوجه شده یا همسرتان به شما خیانت کرد بهترین راه حل کوتاه مدت این است که تا جای ممکن از او از نظر فیزیکی و الکترونیکی فاصله بگیرید . این به این معنی است که او را نبینید ، به او پیام ندهید و شبکه ی اجتماعی اش را هر پنج دقیقه چک نکنید .  اگر در این زمان همسرتان خواست با شما صحبت کند می توانید با آرامش به او بگویید که برای فکر کردن به آنچه او انجام داده نیاز به زمان و فضا دارید . از او بخواهید که به خواسته شما احترام گذاشته و شما را تنها بگذارد .





 خیانت را بررسی کنید

مردم به دلایل مختلفی کارهای آسیب زننده انجام می دهند و اگر شما هم به دلیل خیانت زن یا شوهرتان فکر کنید بسیار کمک کننده خواهد بود . آیا در اثر بی دقتی بود ؟ آیا ناشی از ضعف بود ؟ یا آیا این اقدامی آگاهانه و هوشیارانه بود ؟

همه ما گاهی اوقات حرفی می زنیم یا کاری انجام می دهیم که چند لحظه بعد از آن پشیمان می شویم . در تصمیم گیری برای نحوه برخورد با خیانت همسر بهتر است اول علت آن را پیدا کنیم . خیانت از روی بی دقتی اگرچه مثل افشای اطلاعات شخصی افراد ، آسیب زننده است اما تا حدودی قابل بخشش است . خیانت از روی ضعف در افرادی اتفاق می افتد که در کنترل تمایلات خود ناتوانند حتی اگر به شما قول داده باشند که از پس آن برمی آیند . اعتیاد نمونه خوبی از این رفتارها است .

گاهی اوقات افراد از روی عمد و آگاهانه خیانت کرده و احساسات همسرشان را در نظر نمی گیرند که این مسئله می تواند به شدت آسیب زا بوده و بخشش خیانت را دشوار کند . دانستن اینکه کدام یک از این خیانت ها در مورد عمل زن یا شوهر شما صادق است به شما کمک می کند که بر هیجانات منفی غلبه کرده و از حادثه بگذرید .





 رابطه را بررسی کنید

فردی که به او اهمیت می دادید به شما خیانت کرده اما اینکه چقدر به خاطر آن درد بکشید به رابطه و نزدیک بودن شما به یکدیگر بستگی دارد . بعد از خیانت ، احتمالاً از خودتان می پرسید که همسرتان چقدر برای شما ارزشمند است . بعد از تعیین این ارزش می توانید تصمیم بگیرید که فرد را در زندگی خود نگه دارید یا از او جدا شوید .



 در مورد چیزها تامل کنید

هنگامی که گرد و غبارها را پاک کرده و احساسات شما پخته تر می شود می توانید به درون نگری و خودآگاهی بپردازید . این زمانی است که شما به درون خود نگاه می کنید و سعی می کنید خیانت ، پیامدهای بعدی و پیامدهای بلندمدت آن را ببینید . برخی روانشناسان در این زمینه پیشنهاد می کنند که بهتر است بر سوالات مبتنی بر چرا متمرکز نباشید و به جای آن به سوالات مبتنی بر چه بپردازید .

سوالاتی مثل چرا این اتفاق افتاد یا چرا این کار را کردی ؟ شما را در دام گذشته می اندازد و باعث می شود گرفتار نشخوار کردن در مورد وقایع شوید .  همچنین ممکن است ذهنیت قربانی بودن را به شما القا کرده و باعث شود به دنبال مقصر بگردید . به جایط آن ، از خودتان بپرسید : من چه احساسی دارم ؟ گزینه های من چیست و از الان تا پنج سال دیگر ، کدام یک برای من از همه مهم تر است ؟



 با همسرتان صحبت کنید

این یک گام بزرگ است و به تحمل و توانایی تصمیم گیری شما نیاز دارد ، اما به کسی که به شما خیانت کرده چه می خواهید بگویید ؟ وقتی احساس کردید آماده اید بهتر است در این مورد با همسرتان صحبت کنید که رفتار او چه احساساتی برای شما به همراه داشت و در حال حاضر چه احساسی دارید .

نکته بسیار مهم در نحوه حرف زدن با همسر این است که بر روی خودتان تمرکز کنید نه بر روی او . با این روش می توانید از دفاعی کردن او خودداری کرده و مکالمه موثری با یکدیگر داشته باشید . بنابراین با این جملات شروع کنید : " من وقتی متوجه این قضیه شدم شوکه شدم ... " به جای اینکه بگویید : " تو به من خیانت کردی  " . آنچه بیشتر از همه به شما آسیب زده است را مطرح کنید برای مثال اینکه دیگر نمی توانید به او اعتماد کنید یا این رفتار آن ها باعث عواقب منفی در بخشی های دیگر زندگی شده است . اگر بیان کلمات برای شما دشوار است می توانید نامه بنویسید و اینگونه احساسات خود را نسبت به خیانت زن یا شوهر خود ابراز کنید .



 گذر کردن

وقتی احساس می کنید که مورد خیانت واقع شده اید ، این مسئله ، چیزی نیست که خیلی سریع برای شما حل شود و برای پردازش آنچه اتفاق افتاده به زمان نیاز دارید . در ابتدا ، فقط لازم است تمام تلاش خود را برای مقابله با طوفان احساسات و در عین حال حفظ زندگی عادی خود انجام دهید . بعد از این مرحله می توانید در مورد ماندن با همسر یا طلاق از او تصمیم بگیرید .

با گذشت زمان ، خواهید فهمید که بر شوک اولیه غلبه کرده اید و شروع به التیام زخم های احساسی خود خواهید بود . با بهبودی از این اتفاق ، کمتر و کمتر به آن فکر خواهید کرد و احساسات پیرامون آن محو می شوند . سرانجام شما می توانید خیانت همسر را پشت سر بگذارید . اگرچه نمی توانید به طور کامل از آن رها شوید اما دیگر به هیچ وجه روی زندگی شما تاثیر نخواهد گذاشت .



 جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید ، خیانت تجربه ای به شدت آسیب زا در ازدواج است که می تواند باعث بروز احساسات مختلفی در همسر خیانت دیده شود . رفتار مناسب با مرد یا زن خیانتکار در قدم اول پردازش احساسات خود و سپس بررسی مسئله است . در این مواقع ، سوال بسیاری از این همسران این است که آیا باید با همسر خیانت کار خود زندگی کنند یا از او جدا شوند . عوامل بسیار زیادی در تصمیم گیری در این زمینه دخیل هستند که برای آگاهی از آن ها می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .






سوالات متداول

1- آیا انتقام گرفتن راه خوبی برای برخورد با خیانت است ؟

خیر ، این راه تنها باعث کهنه شدن زخم ها و به تاخیر افتادن روند بهبودی می شود که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- نحوه برخورد با خیانت همسر باید چگونه باشد ؟

اولین گام در این زمینه شناخت احساسات خود و سپس مقاومت در برابر انتقام است که برای آگاهی از همه گام ها می توانید مقاله را مطالعه کنید .


3- آیا باید پس از خیانت دیدن ، با همسرم زندگی کنم یا جدا شوم ؟

این تصمیم بستگی به علت خیانت و همچنین کیفیت رابطه میان شما و همسرتان دارد که برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .



منبع : نحوه برخورد با خیانت همسر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n4wY
نظرتان را بنویسید