آموزش زبان بدن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در حالی که رمز موفقیت در روابط شخصی و حرفه ای در توانایی شما در برقراری ارتباط خوب نهفته است بیشترین تاثیر ناشی از کلماتی که استفاده می کنید نیست بلکه نشانه های غیر کلامی و زبان بدن موثرتر از کلام شما در ارتباط است . body language استفاده از رفتارهای بدنی ، اصطلاحات و روش های ارتباطی غیر کلامی است که غالباً بطور غریزی انجام می شود تا آگاهانه .

چه آگاه باشید یا نه ، هنگام تعامل با دیگران ، به فرد مقابل به طور مداوم سیگنال های غیر کلامی می فرستید و از او سیگنال های غیر کلامی دریافت می کنید . حتی وقتی ساکت هستید همچنان ارتباط غیر کلامی برقرار می کنید و از آنجایی که زبان بدن ، یک زبان طبیعی و ناخودآگاه بوده که احساسات و نیات واقعی شما را نشان می دهد ، معمولاً دیگران پیام غیر کلامی شما را دریافت می کنند .

مهارت های ارتباطی قوی می توانند به شما در داشتن زندگی شخصی و حرفه ای موفق ، کمک کنند . بنابراین لازم است یاد بگیرید چگونه مهارت های ارتباطی موثر و زبان بدن مناسب داشته باشید . در ادامه با آموزش زبان بدن آشنا خواهید شد اما لازم است قبل از آن در مورد این مفهوم بیشتر بدانید .


زبان بدن چیست ؟

ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن ، فرایند ارسال و دریافت پیام بدون استفاده از کلمات ، گفتار و نوشتار است . مثل ایتالیک کردن (italicizing ) که در زبان نوشتاری برای تاکید به کار می رود ، زبان بدن نیز جهت تاکید کردن بر پیام کلامی به کار می رود .

برای برقراری یک ارتباط خوب ، مهارت های ارتباطی خوبی لازم است . ارتباطات غیر کلامی ، ابزرای قدرتمند برای پیوند دادن خود با دیگران است و به بیان آنچه احساس می کنید کمک می کند . گاهی اوقات ، صورت و حرکات صورت ، تماس چشمی ، وضعیت بدن و صدای شما می تواند پیام بلندتر و بهتری از کلماتتان منتقل کند .

بادی لنگویج بعد بسیار مهمی در محیط کار است و نشان می دهد که در هنگام تعامل با همکاران خود ، چگونه گوش می کنید ، نگاه می کنید و واکنش نشان می دهید . اگر ارتباط غیر کلامی یک فرد ضعیف باشد می تواند همکاران خود را ناراحت کرده و باعث تنش و سردرگمی شود . در حالی که ، وقتی یک فرد زبان بدن مناسبی داشته باشد این امر می تواند منجر به ایجاد اعتماد ، شفافیت و ارتباط بهتر با همکاران شود .




 
آموزش زبان بدن

چگونه ارتباط غیر کلامی موثری داشته باشیم ؟ روش های زیر در بهبود ارتباط غیر کلامی می تواند به شما کمک کند که سیگنال های غیر کلامی افراد را تشخیص داده و توانایی فردی خود را برای برقراری ارتباط موثر تقویت کنید . در ادامه با نکات آموزش زبان بدن و body language  بیشتر آشنا می شوید .



 به آنچه شخص می گوید توجه کامل داشته باشید

گوش کردن فعال به آنچه شخص می گوید برای تبدیل شدن به یک شنونده مفید بسیار موثر است . وقتی پاسخ می دهید برخی از چیزهایی که فرد مقابل می گوید را با همان زبان تکرار کنید . این توجه به جزئیات ، نشان می دهد که شما به آن فرد اهمیت می دهید . افراد می توانند اطلاعات را از طرق مختلفی دریافت کنند ، بنابراین به مواردی از قبیل تماس چشمی ، حرکات بدن ، وضعیت بدنی و صدای خود توجه کنید . همه این ها می توانند سیگنال های مهمی که در کلمات وجود ندارند را به افراد منتقل کنند .



 به دنبال رفتارهای متناقض باشید

اگر سخنان کسی با رفتارهای غیر کلامی او منطبق نبود باید به آن دقت کنید . به عنوان مثال ممکن است کسی به شما بگوید که خوشحال است اما در عین حال اخم کرده یا به زمین خیره شود . تحقیقات نشان داده است وقتی کلمات با سیگنال ها انطباق ندارد افراد تمایل دارند آنچه گفته شده را نادیده گرفته و به جای آن بر ابراز ناگفته خلق و خو ، افکار و احساسات تمرکز کنند . بنابراین وقتی فردی چیزی می گوید اما به نظر می رسد body language او چیز دیگری مطرح می کند توجه بیشتر به نشانه های غیر کلامی ظریف او می تواند مفید باشد .





 به لحن صدای خود در هنگام صحبت کردن توجه کنید

صدای شما در هنگام صحبت کردن می تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند ، از اشتیاق گرفته تا بی علاقگی یا حتی خشم . به عنوان مثال ، وقتی می خواهید به چیزی علاقه واقعی نشان دهید اشتیاق خود را با صدایی سرزنده نشان می دهید . چنین سیگنال هایی نه تنها احساسات شما در مورد یک موضوع را منتقل می کنند بلکه باعث می شوند دیگران هم به گوش دادن به حرف های شما علاقه مند شوند . لحن صدا و صداهایی که ایجاد می کنید افکار شما را به دیگران ، حتی بدون صحبت کردن منتقل می کنند .





 از حالت چهره خود استفاده کنید

نکته مهم در آموزش بادی لنگویج این است که صورت شما ، احساساتتان را منتقل می کند . حالت چهره در همه جهان یکسان است به این معنی که در سطح جهان ، حالت های چهره پیام های یکسانی را منتقل می کنند . فردی که اخم می کند معمولاً ناراحت است . وقتی لبخند می زنید به دیگران نشان می دهید که خوشحال بوده یا سر حال هستید و این باعث ایجاد گرما ، همدلی و صمیمیت میان شما شده و به فرد مقابل احساس راحتی می دهد .

صورت شما ، احساسات بی شماری را می تواند نشان دهد . وقتی لبخند نمی زنید از حالت چهره خود آگاه باشید و بر همین اساس واکنش نشان دهید . وقتی کار شما نقد می شود یا در حال گوش کردن به مشکلات دیگران هستید ، داشتن نگاهی جدی این احساس را به دیگران منتقل می کند که کاملاً درگیر وضعیت بوده و به آن ها توجه می کنید .



 در مورد نشانه های غیر کلامی سوال بپرسید

اگر در مورد سیگنال های غیر کلامی فرد دیگر سردرگم هستید از سوال کردن نترسید . یک ایده خوب این است که تفسیر خود را از زبان بدنی او بگویید و توضیح بخواهید . یک نمونه از این طرح سوال می تواند این گونه باشد : " خب چیزی که داری به من میگی اینه که ... " .

گاهی اوقات پرسیدن این سوالات می تواند باعث شفافیت یک وضعیت شود . به عنوان مثال ، ممکن است فرد مقابل با فرستادن سیگنال های غیر کلامی می خواهد به شما نشان دهد که چیزی دیگر در ذهنش است . با پرس و جوی بیشتر در مورد پیام و هدف او ، ایده بهتری از آنچه فرد می خواهد به شما بگوید به دست خواهید آورد .





 تماس چشمی را حفظ کنید

از تماس چشمی خودداری نکرده اما از خیره شدن اجتناب کنید . وقتی هنگام ملاقات با کسی ، با او تماس چشمی دارید این امر نشان می دهد که به او علاقه مند بوده و توجه کاملی به فرد دارید . تماس چشمی خوب ، یکی دیگر از مهارت های ارتباط غیر کلامی و بادی لنگویج است . وقتی کسی تماس چشمی نداشته باشد این طور به نظر می رسد که می خواهد از نگاه دیگران فرار کرده یا چیزی را از آن ها پنهان کند . از سوی دیگر ، خیره شدن می تواند ترسناک ، خصمانه یا نشانه پرخاشگری به نظر برسد .



 تمرین کنید ، تمرین کنید ، تمرین کنید

به نظر می رسد برخی از افراد مهارت زیادی در استفاده موثر از سیگنال های غیر کلامی و تفسیر درست سیگنال های دیگران دارند . غالباً می گویند این افراد توانایی خواندن مردم را دارند . در واقعیت ، شما می توانید با توجه دقیق به رفتار غیر کلامی و تمرین انواع مختلف زبان بدن با دیگران ، این مهارت را در خود ایجاد کنید . در این صورت می توانید توانایی های ارتباطی خود را به طرزی چشمگیر بهبود ببخشید .



 به طور خلاصه

ارتباطات بعد مهمی از زندگی انسان هستند ، به همین دلیل سوال بسیاری از افراد این است که  چگونه ارتباط غیر کلامی موثری داشته باشیم ؟ افراد از طریق ارتباط ، دانش ، هیجانات و مهارت های خود را ابراز می کنند . زبان بدن ، نقشی مهم در فرایند تعامل دارد و تعیین می کند که چگونه اطلاعات و رفتارهای دیگران را تفسیر کنیم . پیام های غیر کلامی می توانند از طریق تماس چشمی ، حرکات دست ، لمس کردن و حالت چهره به دیگران منتقل شوند .

مهارت های ارتباط غیر کلامی ، برای انتقال نظر خود و تشخیص آنچه دیگران می گویند بسیار حیاتی است اما این بدین معنی نیست که چگونگی برقراری ارتباط کلامی اهمیت زیادی ندارد . افراد می توانند با تقویت مهارت های خود هم در ارتباط کلامی و هم در ارتباط غیر کلامی ، تعامل بسیار موثرتری با دیگران داشته باشند . اگر می خواهید در مورد نحوه ارتباط کلامی ، اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .






سوالات متداول

1- زبان بدن چیست ؟

زبان بدن ، فرایند ارسال و دریافت پیام ها بدون استفاده از گفتار و نوشتار است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


2- با چه روش هایی می توان زبان بدن خود را بهبود بخشید ؟

افراد می توانند با استفاده از برقراری تماس چشمی ، خوب گوش کردن و توجه به لحن صدای خود ، ارتباط غیر کلامی بهتری داشته باشند که در مقاله به جزئیات آن پرداخته شده است .


3- آیا سیگنال های غیر کلامی از کلمات مهم ترند ؟

بله ، تحقیقات نشان داده است در هنگام صحبت کردن با دیگران ، افراد بیشتر به سیگنال های غیر کلامی شما توجه می کنند تا کلامتان . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید . 



منبع : آموزش زبان بدن
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m4vE
نظرتان را بنویسید