انواع فنر جمع کن خودرو

انواع فنر جمع کن خودرو
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
ابزار ماشین


فنر جمع کن چیست؟ پیش از این که انواع فنر جمع کن و کاربرد آن‌ها را بشناسیم، لازم است بدانیم این ابزار دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند. هنگامی که برای تعمیر خودرو، نیاز به بیرون آوردن کمک فنر و یا تعویض آن با کمک فنر جدید باشد، لازم است از یک ابزار برای فشرده کردن کمک فنر استفاده کرد، زیرا با توجه به وزن و میزان فشردگی این قطعه، بیرون آوردن آن بدون ابزار تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

فنر جمع کن این امکان را برای تعمیرکاران اتومبیل فراهم می‌سازد تا بدون دردسر و بدون نیاز به صرف وقت یا انرژی زیاد، کمک فنر را فشرده کرده و از محل خود خارج کنند. انجام این کار بدون وجود فنر جمع کن نه تنها بسیار دشوار است، بلکه ممکن است آسیب و خسارت نیز به بار آورد.

برای خرید آچار بکس و جعبه ابزار از فروشگاه ابزار ماشین اقدام کنید.

انواع فنر جمع کن فنر جمع کن خودرو بر اساس معیارهای گوناگون، به شکل‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. یکی از متداول‌ترین دسته بندی‌ها بر اساس نحوه کارکرد و عملکرد این ابزار است. بر این اساس، فنر جمع کن‌ها به سه دسته هیدرولیک، بادی (پنوماتیک) و دستی تقسیم می‌شوند.

فنر جمع کن هیدرولیک یکی از پرکاربردترین انواع فنر جمع کن، فنر جمع کن هیدرولیکی است که توسط برندهای معتبری مانند داناپلاس، هزبرن و فورس تولید می‌شود. در این نوع، روغن به عنوان سیال مورد استفاده جهت تأمین نیرو به کار می‌رود. نیروی فشار سیال در واقع همان نیرویی است که به جمع شدن فنر و فشرده سازی آن کمک می‌کند. فنر جمع کن‌های هیدرولیکی که به نوع روغنی نیز معروف هستند یک ویژگی مهم دارند و آن امکان فشرده سازی فنر تا حد دلخواه است، زیرا نیرویی که موجب جمع شدن فنر می‌شود بسیار قوی است و قادر است کمک فنر را تا اندازه مورد نیاز فشرده سازد.

این نوع فنر جمع کن دارای یک پدال هیدرولیکی است که با فشار دادن آن به راحتی کمک فنر جمع و فشرده می‌شود. فنر جمع کن بادی یا پنوماتیک یکی دیگر از انواع فنر جمع کن خودرو، نوع بادی آن است. در این نوع ابزار، از سیستم پنوماتیک یا بادی برای فشرده سازی فنر کمک گرفته می‌شود. این سیستم بر استفاده از نیروی گاز متراکم جهت فشرده و جمع کردن فنر اتکا دارد.

در واقع هوای فشرده شده همان عاملی است که می‌تواند فنر را تا اندازه مورد نیاز در فنر جمع کن فشرده نماید. فنر جمع کن دستی همان‌طور که از نام این دسته پیدا است، فنر جمع کن‌های دستی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین انواع این ابزار هستند که در آن‌ها شخص به صورت دستی فنر را جمع و فشرده می‌نماید. در میان انواع فنر جمع کن خودرو، کار با نوع دستی سخت‌تر است و انرژی و زمان بیشتری را می‌طلبد. به همین دلیل امروزه اغلب تعمیرکاران استفاده از انواع هیدرولیک و بادی فنر جمع کن را به نوع دستی ترجیح می‌دهند. ناگفته نماند فنر جمع کن دستی ویژگی‌های مثبتی نیز دارد که در برخی موارد آن را برای استفاده مناسب می‌سازد، از جمله این که جای کمی را اشغال می‌کند و دوم این که قیمت مناسبی دارد.

پس در مواردی که به یک فنر جمع کن مقرون به صرفه نیاز دارید می‌توانید از نوع دستی آن بهره ببرید. یکی دیگر از معیارهای مورد نظر برای دسته بندی انواع فنر جمع کن، نوع سری قفل کننده فنر است که در ادامه معرفی خواهند شد. فنر جمع کن با سری تنظیم شونده (قابل تنظیم) فنر جمع کن‌هایی که دارای سری تنظیم شونده هستند برای فشرده سازی فنرهایی با اندازه‌های مختلف (در گستره تنظیم سری ابزار) قابل استفاده‌اند. به این ترتیب سری فنر جمع کن با توجه به اندازه فنر تنظیم شده و سپس فنر یا کمک فنر در آن قرار می‌گیرد. فنر جمع کن با سری تعویض شونده (قابل تعویض) در این نوع فنر جمع کن، سری قفل کننده ابزار که فنر را در خود جای می‌دهد قابل تعویض است.

به عبارتی دیگر سری فنر جمع کن به حسب اندازه فنر انتخاب و روی ابزار نصب می‌گردد. چرا باید از فنر جمع کن استفاده کنیم؟ بدون شک ایمنی اولین چیزی است که هنگام کار اهمیت دارد. استفاده از انواع فنر جمع کن برای تعویض یا بیرون آوردن کمک فنر خودرو، بهترین راه برای تأمین امنیت تکنسین است، زیرا با یک اشتباه کوچک و رها شدن فنر فشرده شده ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد وارد گردد. علاوه بر این مورد، امکان فشرده کردن فنر تا حد لازم و دلخواه از دیگر مزایای استفاده از این ابزار است که آن را به یک ابزار ایده‌آل برای انجام تعمیرات خودرو تبدیل کرده است.

فنر جمع کن‌ها، ساخته شده از آلیاژهای بسیار مقاوم مانند فولاد هستند و به همین دلیل مطمئن‌ترین گزینه برای تعویض کمک فنر اتومبیل به حساب می‌آیند. نکات ایمنی قبل از کار با انواع فنر جمع کن کار با فنر جمع کن از آنچه فکر می‌کنید بسیار آسان‌تر است، اما یک نکته در استفاده از این ابزار اهمیت بالایی دارد و آن رعایت نکات ایمنی است. پیش از آن که درباره نحوه استفاده از انواع فنر جمع کن بدانید باید با موارد ایمنی که لازم است رعایت کنید آشنا شوید.

این موارد به قرار زیر هستند: قبل از استفاده حتماً کل بدنه و اتصالات فنر جمع کن را به دقت بررسی کنید، زیرا هر گونه آسیب و ترک کوچک ممکن است به اتفاقات ناگوار حین کار بیانجامد. دقت داشته باشید موقع کار، کسی در مقابل فنر قرار نگرفته باشد، زیرا اگر فنر به طور ناگهانی از حالت فشرده شده خارج گردد، با توجه به نیروی زیادی که دارد ممکن است به شخص مقابل آسیب وارد کند. هنگام کار با انواع فنر جمع کن به سالم بودن فنر نیز دقت داشته باشید. اگر فنر دارای قوس است نباید آن را در فنر جمع کن قرار دهید، زیرا ممکن است به بروز حادثه بیانجامد.

چگونه می‌توان بهترین فنر جمع کن را انتخاب کرد؟ بدون شک امروزه انواع فنر جمع کن را در طرح‌ها، متریال‌ها و انواع مختلف می‌توان در بازار پیدا کرد. در این میان ممکن است انتخاب بهترین فنر جمع کن به نظر کار پیچیده‌ای باشد، اما اگر به درستی با کاربرد مورد نظر خود آشنا باشید نیمی از راه را برای انتخاب ابزار مناسب طی کرده‌اید. برندهایی مانند هزبرن، فورس و داناپلاس از بهترین برندهای ارائه دهنده فنر جمع کن جلو بندی به شمار می‌روند که انواع فنر جمع کن بادی، دستی و هیدرولیک را به شما پیشنهاد می‌کنند. با توجه به نوع کاربرد، خودروهای مورد نظر، بودجه در دسترس و … می‌توانید بهترین نوع فنر جمع کن را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که هر فنر جمع کن دارای وزن و ظرفیتی متفاوت، بازه فشردگی گوناگون، سایز و حداکثر طول مختلف است. با این حساب لازم است نوعی را انتخاب کنید که دقیقاً متناسب با نوع فنرهای مورد استفاده شما باشد. یک کارشناس باتجربه در این زمینه بهترین راهنمای شما برای خرید ابزار مناسب خواهد بود.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mB0G
نظرتان را بنویسید