نکاتی که باید سر جلسه آزمون سراسری رعایت شود

نکاتی که باید سر جلسه آزمون سراسری رعایت شود
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بخش اعظم موفقیت داوطلبان در کنکور ، مربوط به خود جلسه آزمون و چند روز قبل از آن است چرا که بسیاری از متقاضیان در اثر مواجهه با مشکلاتی ساده ، از پاسخگویی به سوالات باز مانده و زمان را از دست می دهند . از جمله نکاتی که داوطلبان باید در جلسه آزمون رعایت کنند می توان به مدیرت زمان ، تکنیک های سرجلسه آزمون و آماده کردن وسایل مورد نیاز اشاره کرد .


با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری داوطلبان وارد مرحله ای حساس از زندگی خود شده که می توانند با استفاده از روش های صحیح به نتیجه دلخواه خود در اعلام نتایج نهایی نزدیک شوند . از عمده مشکلات ماه آخر کنکور می توان به استرس بالا ، عدم توانایی مدیریت زمان سر جلسه آزمون و باور نداشتن توانایی های فردی اشاره کرد .

بارها با داوطلبانی مواجه شدیم که علی رغم داشتن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون ، نتوانستند به همه‌ سؤال ‌ها پاسخ دهند در نتیجه موفق به کسب رتبه قبولی در رشته محل مورد علاقه نشده و سوالاتی همانند « چکار کنم که سر جلسه‌ کنکور وقت کم نیاورم ؟ » ،  « چگونه استرس خود را کم کنم تا از زدن پاسخ اشتباه جلوگیری کنم ؟ » و  یا سوالات مشابه استفاده می کنند .  به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به صورت کامل نکاتی را ذکر کرده ایم که باید سر جلسه آزمون رعایت کنید.


نکات مورد توجه در روز قبل کنکور سراسری
مدیریت روز ها و ساعات پایانی باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور سراسری یکی از فاکتور های مهم و اساسی در موفقیت کنکور است و ارتباط مستقیم با عملکرد داوطلبان در جلسه آزمون دارد چرا که سبب می شود داوطلبان بتوانند به بهترین نحو از توانایی های خود استفاده کنند . در ادامه به بررسی نکات لازم در مدیریت روز های قبل از کنکور پرداخته شده است .


در روز قبل از كنكور ، درس خواندن به منظور یادگیری ممنوع !

در صورت نیاز به مطالعه ، فقط به دوره نكات مهم و خلاصه نویسی ها بسنده كنید و به هیچ وجه به دوره مطالبی كه از نظرتان گنگ یا پیچیده است نپردازید . زیرا مطالعه فشرده در روز آخر هیچ نتیجه ای جز آشفته كردن احتمالی ذهن شما نخواهد داشت .

شناسایی حوزه امتحانی :

داوطلبان بهتر است در روز قبل از برگزاری آزمون ، نسبت به شناسایی حوزه امتحانی خود اقدام کنند تا در روز برگزاری آزمون با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر شوند . در نظر داشته باشید آدرس حوزه امتحانی ، شماره داوطلبی و سایر اطلاعات داوطلبان بر روی کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ذکر شده است .
 خوردن شام سبک و خواب راحت

شب قبل از کنکور شام سبکی بخورید تا راحت ‌تر بخوابید و در وعده‌ های روزانه هم ، غذا‌ های حاوی کربوهیدرات‌ های پیچیده مثل نان ، برنج و سیب زمینی بخورید .

از آنجایی که در کنکور سرعت به همراه دقت مورد توجه است بنابراین داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود ؛ به همین جهت از انجام کار هایی همچون تمرین و مطالعه در شب‌ های باقیمانده به کنکور که سبب ایجاد استرس و خستگی در سیستم ایمنی بدن شما می شود دوری کنید .

 نوشیدنی‌ های آرام‌ بخش بنوشید

نوشیدن یک لیوان شیر کم چرب ، دوغ یا مقداری ماست سبب ایجاد کاهش استرس در داوطلب می شود . البته اگر دستگاه گوارش شما به شیر حساسیت دارد از شیر صرف نظر کنید . چای سبز، بادرنجبویه ، اسطو قدوس و سنبل طیب و گل گاوزبان هم باعث آرامش خواهد شد و خوابی راحت را برایتان به ارمغان می ‌آورند .

 دارو مصرف نکنید 

شب قبل از امتحان به هیچ عنوان دارو‌های خواب ‌آور مصرف نکنید و سعی کنید با دمنوش‌ ها درد‌ های احتمالی مثل سردرد را تسکین دهید .

 آماده کردن وسایل مورد نیاز 

چند مداد مشکی نرم ، پاک‌ کن ، مداد تراش ، کارت ورود به جلسه ، سنجاق ، کارت ملی ، ساعت مچی ، دستمال کاغذی یا پارچه ای ، یک بطری آب کوچک در بسته ، مواد قندی مثل شکلات را از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید و به ‌هیچ عنوان این کار را برای صبح نگذارید .



نکات مورد توجه در روز کنکور سراسری
داوطلبانی که علاقمند به انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد اند در این آزمون یکپارچه که توسط سازمان سنجش برگزار می شود شرکت خواهند کرد . کلیه متقاضیان به منظور آمادگی شرکت در جلسه آزمون می بایست مواردی که در این بخش به آن ها پرداخته شده است را رعایت نمایند تا با نتیجه دلخواه روبه رو شوند .

داوطلبان بعد از حضور در جلسه آزمون باید اسم و مشخصات مندرج روی پاسخ نامه و شماره صندلی را با کارت ورود به جلسه تطبیق دهند .
 بررسی وضعیت صندلی از لحاظ سالم بودن و جای مناسب قرار گرفتن . چنانچه صندلی داوطلب در جایی قرار گرفته که موجب ایجاد استرس و اضراب در داوطلب می شود بهتر است مراتب به مراقبین اطلاع داده شود .

 بهتر است روز امتحان مقداری آب و مواد مغذی مانند خرما ، فندق ، بادام به همراه داشته باشید .

ترتب زدن درس ها : بهتر است ترتیب زدن تست ها مطابق دفترچه سوالات کنکور باشد .

 مهم ترین نکته در پاسخ به سوالات ، تنظیم وقت است . 

یکی از تفاوت های مشهود کنکور با امتحان­ات تشریحی مدرسه زمان محدود پاسخگویی به سوالات است بنابراین داوطلبان لازم است به زمان پاسخ گویی به پرسش ها که روی دفترچه های آزمون که برای هر درس ، اعلام شده توجه کنند .

هرسال تعداد زیادی از دانش آموزان با معدل 20 در کنکور شرکت می کنند ولی فقط تعداد کمی از آن ها رتبه های تک رقمی ، دو رقمی و سه رقمی کنکور می شوند و آن تعداد محدود هم کسانی اند که در مدت زمان کم توانسته اند به سوالات جواب دهند .
بنابراین مدیریت زمان و نحوه پاسخگویی به سوالات در کنکور خیلی مهم بوده و سبب می شود داوطلب در زمان محدود به سوالات جواب درست دهد .

به داوطلبان کنکور سراسری توصیه می کنیم به منظور مدیریت زمان در پاسخگویی به سوالات آزمون از تکنیک ضربدر منها استفاده کنند تا به نتیجه دلخواه در اعلام نتایج کنکور سراسری دست یابند که در ادامه نحوه استفاده از این تکنیک ارائه شده است .

 در شرایطی که حل ‌کردن سوال نیاز به زمان زیادی دارد و یا بین دو گزینه شک دارید ؛ در کنار این سوال علامت ضربدر گذاشته و از آن عبور کنید .

 در مواردی هم که راه‌ حل سوال را ندانسته یا این‌ که پس از وقت گذاشتن ، متوجه شدید که جواب اشتباه بوده در کنار این سوال ، یک علامت خط تیره گذاشته و عبور کنید .

در نهایت پس از این ‌که سوال‌ های یک درس را به طور کامل جواب دادید ، در صورت داشتن وقت اضافی ، کنار آن سوال بنویسید رجوع به قسمت قبل و اولویت شما با سوال هایی باشد که در کنار آن ‌ها علامت ضربدر وجود داشته و سپس به سوال‌ هایی که کنار آن ‌ها علامت منفی وجود دارد ، پاسخ دهید .

 چنانچه در پاسخ به سوالات آزمون سراسری ، ترتیب درس ها را رعایت نکردید ، حتما در زمان پر کردن پاسخ نامه ، شماره پاسخ را با شماره پرسش نامه کنترل کنید .

 محل گزینه صحیح را کاملآ پر کنید .

 به هیچ وجه روی پرسشی بیش از حد مکث نکنید .

 قبل از اینکه به گزینه ها توجه کنید ، اصل پرسش را خوب بخوانید . مطمئن ترین راه در این زمینه ، استفاده از روش خط بر است به این نحو که پاسخ هایی که مطمئنید غلط هستند را خط بزنید . 

 به کلمه های کلیدی در سوالات دقت کنید . کلماتی مشابه : کدام یک درست است ، کدام نیست ، چه نامیده می شود ، چگونه است ، کدام مهم تر است ، کدام نادرست است ، کمترین ، بیش ترین ، حداکثر ، حداقل ، مقایسه کنید و …

 به پرسش هایی که همان اول با دقت و اطمینان پاسخ داده اید ، هرگز برنگردید . معمولآ اولین حدس ، صحیح ترین است . اکثر اوقات وسواس زیاد موجب پاک کردن پاسخ های صحیح و درست شده و به جای آن ، پاسخ غلط را علامت بزنید . بنابراین مرور دوم را فقط برای پرسش هایی که علامت نزده اید ، اختصاص دهید .


حرف آخر
برای اینکه بتوانید نکات مربوط به سر جلسه کنکور ( تنظیم وقت ، نحوه پاسخگویی و …) را به خوبی در آزمون پیاده نمایید ، حتماً در برنامه ریزی آمادگی خود برای شرکت در کنکور ، از سوالات آزمون های سراسری چند سال اخیر استفاده و از خود آزمون بگیر‌ید ؛  همچنین شرکت در آزمون های جامع سنجش نیز می تواند در این مرحله مفید باشد چرا که سوالات این مجموعه سوالاتی استاندارد و نزدیک به آزمون سراسری بوده و می تواند گزینه مناسبی برای محک زدن داوطلبان باشد .

در صورتی که برای آمادگی و اطلاع از نکات مهم سر جلسه آزمون نیاز به کمک دارید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی این مرکز بهره مند شوید .

سوالات متداول

1- برنامه داوطلب برای روز های قبل از کنکور باید به چه صورت باشد ؟
داوطلب در روز های قبل از کنکور باید یک سری برنامه برای جمع بندی مطالب ، مرور و آماده کردن وسایل مورد نیاز داشته باشد که در این مقاله به این موارد پرداخته شده است .

2- یادگیری مطالب جدید در روز قبل از کنکور توصیه می شود ؟
با توجه به اینکه مطالعه مطالب جدید در روز قبل از کنکور نتیجه ‌ای جز افزایش اضطراب و خستگی برای داوطلب به ارمغان نمی آورد مطالعه مباحث جدید توصیه نمی شود با مطالعه این مقاله می توانید از نکات مهم در روز قبل کنکور و جلسه آزمون مطلع شوید .

3- برای مدیریت زمان در جلسه کنکور چه پیشنهادی را توصیه می کنید ؟
استفاده از تکنیک ضربدر منها در مدیریت زمان بسیار موثر است که در این مقاله به طور کامل نحوه استفاده از این تکنیک توضیح داده شده است  .

منبع : نکاتی که باید سر جلسه آزمون سراسری رعایت شود
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p54y
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر