سوله چیست + انواع و 4 کاربرد سوله

سوله چیست + انواع و 4 کاربرد سوله
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
daneshnameh.content

یکی از سازه‌های مهم که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد، سوله‌ها هستند. سوله‌ها با فراهم آوردن فضاهای وسیع و کاربردی، از صرف هزینه‌های بالا برای مصرف کننده جلوگیری می‌کنند. اما این تنها مزیت و کاربری سوله نیست. در ادامه این سازه کاربردی را بیش‌تر معرفی خواهیم نمود.

سوله چیست؟

سوله به انگلیسی Industrial shed نامیده می‌شود و سازه فلزی پرکاربردی است که در صنایع گوناگون بکار گرفته می‌شود. تمرکز ساخت این سازه، بر ایجاد محیطی بدون ستون میانی می‌باشد.

انواع سوله کدام است؟

امروزه به علت گستردگی کاربرد سوله‌ها، انواع مختلفی از آن‌ها ساخته و عرضه می‌شود که در ادامه به شرح و معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

  • سوله تیرورقی

اگرچه سوله تیرورقی قدیمی‌ترین نوع سوله می‌باشد، با این حال بیش‌ترین استفاده را در کشور ایران دارد. این سوله با ورق سیاه و به روش جوشکاری ساخته می‌شود. ساخت این سوله بدون پایه محدودیتی ندارد اما امکان ساخت دهانه‌های عریض در آن وجود نخواهد داشت. این سوله به علت مصرف بالای فولاد، وزن و هزینه زیادی دارد.

  • سوله خرپایی

این سوله نسبت به نوع قبل، جدیدتر است و از لحاظ مختلف، مزیت‌های بسیاری را دارا می‌باشد. برخلاف سوله تیرورقی، در نوع خرپایی فولاد کمی استفاده می‌شود. به همین علت وزن و قیمت آن نیز پایین خواهد بود. علاوه بر آن، در ساخت دهانه‌های عریض محدودیتی ندارد و حمل و مونتاژ آن آسان می‌باشد.

  • سوله یو بی ام

جدیدترین نوع سوله‌ها، سوله یو بی ام می‌باشد. سوله یو بی ام برخلاف انواع قبلی، سقف قوسی شکل و نه شیب دار، دارد. این سوله معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود و وزن پایین دارد. از معایب این سوله می‌توان به قابل اشتعال بودن آن اشاره نمود.

کاربرد انواع سوله چیست؟

از انواع سوله‌ها در موارد زیر استفاده می‌گردد:

  • ورزشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها
  • سالن‌های همایش و سمینار
  • انبارها و کارخانه‌ها
  • آشیانه هواپیما

جمع بندی

یکی از سازه‌های کاربردی در صنعت، سوله‌ها هستند که فضایی وسیع بدون ستون میانی را فراهم می‌آورند. سوله انواع مختلفی همچون تیرورقی، خرپایی و یو بی ام می‌باشد و از این سازه در موارد مختلفی همچون نمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزش و غیره استفاده می‌گردد.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2nWJ
نظرتان را بنویسید