کمیسیون پزشکی نظام وظیفه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه یکی از مراحلی است که در هنگام درخواست معافیت پزشکی انجام می شود. یکی از وظایف اصلی کمیسیون پزشکی نظام وظیفه این است که در مورد وضعیت مشمول و بیماری وی نظر داده می شود. این کمیسیون از سه پزشک معتمد نیروهای مسلح تشکیل شده و معمولا امکان اعتراض به رای نیز برای مشمول فراهم است.



همانطور که می دانید یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان از خدمت سربازی معاف شد، گرفتن معافیت پزشکی است. دریافت معافیت پزشکی به سادگی امکان پذیر نبوده و برای دریافت آن باید مراحل مختلف و گوناگونی را انجام داد. یکی از این مراحل، مراجعه به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه می باشد. تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، برای دریافت معافیت پزشکی لازم و ضروری است و یکی از مراحل اصلی بررسی درخواست معافیت های پزشکی است.

وظایف کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، بسیار متعدد بوده و مهم ترین آن که مربوط به مشمولان است تشخیض ارائه معافیت دائم یا موقت به مشمولان است. اطلاع درست از وظایف و نحوه عملکرد این کمیسیون به مشمولان کمک می کند تا در صورت نیاز بتوانند با رای صادره از کمیسیون اعتراض کنند. به همین دلیل در این مقاله در رابطه نقش کمیسیون و اهمیت رای آن برای دریافت معافیت پزشکی، صحبت می شود.



کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چیست؟
کمیسیون پزشکی نظام وظیفه در زمانی تشکیل می شود که یک مشمول قصد داشته باشد از معافیت پزشکی استفاده کند. این کمیسیون متشکل از سه دکتر می باشد. دکترهایی که در کمیسیون پزشکی حضور دارند، معمولا یا عضوی از نیروهای مسلح می باشند یا مورد اعتماد ارگان نیروهای مسلح هستند.

زمانی که فردی درخواست معافیت پزشکی می دهد، مراحل زیادی برای بررسی درخواست مشمول انجام می شود که یکی از این مراحل تشکیل کمیسیون پزشکی یا شورای پزشکی در نظام وظیفه می باشد. مشمولان با حضور در این کمیسیون رای نهایی را دریافت می کنند. در واقع، کمیسیون پزشکی بررسی نهایی را برای دریافت معافیت پزشکی انجام می دهد و اگر مشمول و درخواست وی واجد شرایط لازم بود، فرد از خدمت سربازی معاف می شود.







کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، برای هر مشمول به طور جداگانه تشکیل می شود و همانطور که گفته شد در این کمیسیون سه دکتر معتمد که تخصص مورد نیاز برای بررسی درخواست مشمول را دارند، حاضر می شوند. البته قبل از تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، مشمول باید برای بررسی های دقیق تر به یکی از بیمارستان هایی که نظام وظیفه معرفی می کند برود و معاینات تخصصی لازم را انجام دهد. سپس، کمیسیون پزشکی نظام وظیفه تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های معافیت پزشکی



وظایف کمیسیون پزشکی نظام وظیفه
همانطور که گفته شد کمیسیون پزشکی در نظام وظیفه از سه دکتر معتمد و متخصص تشکیل شده است؛ اما دکترهایی که در کمیسیون شرکت می کنند چه وظیفه ای دارند؟ آیا از وظایف کمیسیون پزشکی نظام وظیفه مطلع هستید؟ معمولا رای کمیسیون پزشکی منجر به معاف رزمی مشمول یا معافیت دائم وی از سربازی می شود.

اصلی ترین مرحله برای دریافت معافیت پزشکی، کمیسیون پزشکی نظام وظیفه است و اصلی ترین وظایف کمیسیون پزشکی نظام وظیفه این است که درخواست مشمول را بررسی کند. برای توضیح بهتر باید بگوییم که وقتی مشمول برای دریافت معافیت پزشکی درخواست می دهد و تمام مراحل درخواست مانند معاینه اولیه و معاینه در بیمارستان ها را انجام می دهد، کمیسیون پزشکی وارد عمل شده و در صورت تایید معاینه اولیه پزشک و معاینه بیمارستان، درخواست مشمول را به طور کاملا تخصصی و بر اساس ضوابط و قوانین نظام وظیفه مورد بررسی قرار می دهد.

در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، مشمول نیز حضور دارد. بعد از اینکه تمام بررسی های لازم و معاینه تخصصی در کمیسیون پزشکی انجام شد، رای این کمیسیون صادر می شود. رای کمیسیون پزشکی، به منزله تایید معافیت پزشکی یا عدم تایید آن می باشد و در نهایت این رای است که تعیین می کند مشمول به طور دائم از خدمت سربازی یا تنها از خدمت رزمی معاف می شود.

بیشتر بخوانید: معافیت دائم سربازی


موارد و زمان تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه
زمان تشکیل کمیسیون پزشکی، زمانی است که فرد دارای درخواستی مبنی بر دریافت معافیت پزشکی نظام وظیفه باشد. البته این موضوع را باید بدانید که معافیت پزشکی در صورتی دریافت می شود که خود سرباز دارای مشکل یا بیماری خاصی باشد، اما اگر یکی از بستگان سرباز مانند پدر یا مادر وی دارای بیماری باشد که نتواند از عهده امور خود بر بیاید، معافیت کفالت به مشمول داده می شود. معافیت کفالت نیز در صورتی که به علت بیماری های خاصی ایجاد شده باشد، ملزم به تشکیل کمیسیون های پزشکی است.

همان طور که در بخش زیر مشاهده می کنید، موارد و زمان تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه به دو قسمت قبل از خدمت و بعد از خدمت تقسیم بندی می شود. در هر یک از این جلسات یک سری از مولفه ها بررسی می شود که در زیر به آن ها اشاره شده است.



کمیسیون پزشکی سربازی قبل از خدمت



یکی از موارد متداولی که کمیسیون پزشکی نظام وظیفه برای آن تشکیل می شود، زمانی است که مشمول در قبل از خدمت سربازی دارای بیماری خاصی باشد و بخواهد معافیت پزشکی دریافت کند. البته همانطور که گفتیم ممکن است در بعضی از درخواست های معافیت کفالت نیز کمیسیون پزشکی نظام وظیفه تشکیل شود.

بعد از اینکه دکتر اولیه، تشخیص به بیماری خاصی در مشمول داد، مشمول باید برای معاینه تخصصی تر به بیمارستان مورد تایید مراجعه کند و در آن جا معاینه شود. در صورتی که معاینه در بیمارستان این تشخیص را داد که مشمول دچار یک بیماری است، کمیسیون پزشکی که متشکل از سه پزشکی معتمد است، تشکیل می شود و بررسی های لازم انجام می شود.



کمیسیون پزشکی سربازی بعد از خدمت



گاهی اوقات، مشمولان و سربازان در حین خدمت سربازی به بیماری خاصی مبتلا می شوند. این بیماری الزاما نباید وابسته به خود خدمت سربازی باشد. اگر بیماری به حدی باشد که فرد نتواند مدت زمان خدمت سربازی خود را انجام دهد، کمیسیون پزشکی نظام وظیفه برای بررسی وضعیت وی تشکیل می شود.

گاهی اوقات نیز، سرباز به علت اتفاقی که در هنگام خدمت پیش می آید، دچار آسیب دیدگی می شود. در این زمان نیز کمیسیون پزشکی برای بررسی وضعیت سرباز تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت معافیت پزشکی


اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه
همانطور که گفته شد، کمیسیون پزشکی نظام وظیفه از سه پزشک معتمد نیروهای مسلح تشکیل می شود. این سه پزشکی وظیفه بررسی درخواست مشمول و بیماری وی را دارند. این سه پزشک که مورد تایید نیروهای مسلح هستند، می توانند به صورت جداگانه رای خود را در خصوص وضعیت مشمول بدهد.



رای اکثریت دکترهای مورد تایید نیروهای مسلح، ملاک عمل می باشد. حال گاهی اوقات پیش می آید که مشمول به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه اعتراض دارد و تصور می کند که بیماری وی در حد معافیت دائم می باشد، در صورتی که به طور مثال کمیسیون پزشکی، مشمول را به عنوان سرباز شناخته و رای به گذراندن مراحل اعزام به خدمت داده است. آیا در این گونه مواقع می توان به رای کمیسیون پزشکی اعتراض کرد؟



اگر مشمولی به هر دلیلی فکر کند که دارای بیماری شدیدی هست و دارای شرایط دریافت معافیت پزشکی می باشد، ولی کمیسیون به سرباز بودن وی رای بدهد،  امکان اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه وجود دارد. اگر مشمول به رای شورای پزشکی شهرستان خود اعتراض داشته باشد، می تواند اعتراض خود را ثبت کند. پس از ثبت اعتراض، شورای پزشکی در استان محل سکونت مشمول تشکیل می شود. در هنگام تشکیل شورای پزشکی در استان خود مشمول و سه پزشک متخصص نیروهای مسلح شرکت دارند. رای صادر شده در کمیسیون پزشکی استانی، ملاک عمل می باشد.



همچنین، اگر فرد در شورای پزشکی معاف از خدمت شناخته نشود و به عنوان سرباز به محل خدمت اعزام شود، ولی به رای صادر شده از کمیسیون پزشکی اعتراض داشته باشد، پرونده پزشکی مشمولان در شورای عالی مطرح و بررسی می شود. اگر شورای عالی رای را به معافیت دائم فرد داد که فرد از خدمت سربازی معاف می شود، ولی اگر این شورا رای را بر سرباز بودن مشمول داد، ملاک عمل همین رای می باشد و مشمول حق اعتراض ندارد و باید حتما از رای صادر شده پیروی کند.



کارشناسان مشاوره هیوا می توانند اطلاعات لازم در خصوص کمیسیون های پزشکی و موارد مورد بررسی را به مشمولان ارائه داده و آن ها را از وجود انواع معافیت های سربازی از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا مطلع سازند.



در ادامه بخوانید: انواع معافیت های سربازی



سوالات متداول


1- موارد تشکیل کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چیست ؟
مطابق متن مقاله، زمانی که مشمولی قصد دریافت معافیت پزشکی از نظام وظیفه را داشته باشد، باید برای معاینات اولیه و نهایی به مراکزی که از طرف نیروهای مسلح اعلام شود مراجعه و پس از معاینه منتظر نتیجه از کمیسیون پزشکی باشد.




2- نحوه اعتراض به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چگونه است ؟
مشمولانی که درخواست معافیت پزشکی داده اند توسط 3 دکتر معتمد نظام وظیفه معاینه می شوند. اگر پس از اعلام نتیجه معاینات، به رای صادره اعتراض داشتند می توانند اقدامات لازم که در متن مقاله به آن ها اشاره شده را انجام دهند.




3- وظایف کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چیست ؟
با توجه به متن مقاله، کمیسیون پزشکی نظام وظیفه وظایف متعددی را بر عهده دارد که یکی از آن ها صدور انواع معافیت های پزشکی پس از بررسی و معاینه مشمولان است.

منبع : کمیسیون پزشکی نظام وظیفه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6PVl
نظرتان را بنویسید