ترس از خون

ترس از خون
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
احتمالاً برای بسیاری از افراد پیش آمده که صرفاً بخاطر ترس از خون به سراغ رشته های دانشگاهی پزشکی و زیرشاخه های مرتبط نمی روند. آیا ترس از خون واقعیت دارد؟ ترس از خون در لیست انواع فوبیا قرار دارد به طوری که شخص ترس شدید و غیر منطقی به خون دارد.

او با کوچکترین قطره خون احساس ترس کرده و یا غش می کند و به طور کلی از دادن آزمایش خون فراری است. دوست داریم در این مقاله در مورد ترس از خون و علائم و شرایطی که دارد صحبت کنیم و جزئیات را بررسی کنیم. فوبیای خون قابل درمان است کافیست همه جوانب را بسنجید.



ترس از خون یا فوبیا خون چیست
ترس از خون یکی از انواع اختلالات اضطرابی محسوب می شود. یعنی شخص ترس و وحشت زیادی نسبت به خون دارد. او از دیدن تصاویر و فیلم هایی که با خون سروکار دارند، دچار اضطراب می شود. در این حالت شخص درگیر ضربان قلب بیشتری می شود و این امکان وجود دارد که از هوش برود.

حتماً این اتفاق برایتان افتاده است که در طول روز دست خود را چاقو ببرید، کمی احساس درد می کنید اما کسانی که ترس از خون دارند با همین جراحت کوچک از حال می روند. ترس از خون در افراد گاه سبب بروز تعریق شدید و تهوع می شود.

کسانی که درگیر بیماری فوبیا خون هستند معمولاً در زمان دادن آزمایش خون دچار تعریق می شوند، ضربان قلب آنها بالا می رود و مشکلات در تنفس آنها دیده می شود. از سوی دیگر دچار داغی بیش از اندازه بدن شده و بدن آنها پس از مدتی سرد می شود. شخص دیگر سرگیجه شده و حتی احتمال بروز اضطراب و ترس شدید نیز در او وجود دارد. عدم کنترل نیز از دیگر نشانه های ترس از خون است.

در صورتی که شخص در سنین پایین به مشکل ترس از مرگ گرفتار باشد معمولاً چار کج خلقی می شود . کودکان سعی به گریه های پی در پی داشته و خود را پنهان می کنند. از سوی دیگر واکنش فرار در کودک رخ می دهد یعنی تمایل دارد که موقعیت ترس آور خود را کنار بگذارد.

فوبیا خون ریشه عصبی دارد و گاه نیز عوامل محیطی سبب آن می شود اما اینطور که مشخص است ژنتیک مهمترین عامل فوبیا خون است.  این بیماری در صورتی که تشدید شود سبب بروز مشکلات مختلفی شده و فرد دیگر احساس درستی نخواهد داشت. اینطور که بررسی ها نشان می دهد فوبیا خون در بسیاری از افراد جنبه تلقین نیز دارد و بسیار مهم است که شخص بتواند این موقعیت را در خود بهبود دهد.

حتما بخوانید: ترس از آینده




علت ترس از خون
فوبیا و ترس از خون دلایل بسیار زیادی محیطی و ژنتیکی داشته که در این جا برخی از شایع رین آن ها را بررسی می کنیم.

ژنتیک:

یکی از مهمترین دلایل ترس از خون ژنتیک است. به طوری که والدین یا اقوام آنها درگیر اختلالات اضطرابی هستند و یا دیگر فوبیا بوده و این موضوع به نسل بعد نیز منتقل شده است. مثلاً پیوندهای ژنتیکی نیز سبب بروز این مشکل شده و ژن را منتقل می سازد.

والدین اضطرابی:

برخی از ترس ها بر اساس رفتارهای محیطی صورت می گیرد به طوری که والدین سعی می کند الگوهای هراس آمیز را در افراد بیشتر کند. کودکانی که با والدین اضطرابی زندگی می کنند به این اختلال مبتلا هستند. در واقع اگر مادر از خون بترسد احتمال اینکه فرزند هم از خون بترسد بسیار زیاد است. در واقع کودک رفتارهای والدین را مشاهده می کند و خود نیز این رفتارها را تکرار می کند.

تروما:

تروما نوعی ترس است. اما ترسی که از حوادث مختلف احساس می شود. کسانی که درگیر تروما هستند اغلب اضطراب عجیبی دارند. این افراد درگیر خاطره های دردناک هستند به طوری که با دیدن خون آن واقعه در ذهن آنها تکرار می شود.

عوامل محیطی:

گاه عوامل محیطی روی مغز اثرات عجیبی می گذارد. تحصیل یا کار در محیط پر از اضطراب و استرس سبب بروز اختلال ترس از خون می شود. به طور کلی عوامل محیطی اثرات عجیبی روی مغز انسان می گذارد و در این زمینه شرایط مختلفی ارزیابی شده است.



مصرف قرص های مضر:

افرادی که درگیر قرص های افسردگی هستند معمولاً به مشکل ترس از خون دچار می شوند. این افراد به طور کلی عادت به مصرف قرص های قوی دارند و در این راستا دچار مشکلات زیادی شده و این موضوع روی عملکرد ذهن آنها اثر می گذارد.

یک واقعه در کودکی:

متاسفانه کودکانی که در سنین پایین شاهد یک واقعه بزرگ و فجیع مثل قتل در زندگی خود بوده اند دچار فوبیا خون هستند. این کودکان شرایط بدی در دنیای ذهنی خود دارند و خون را عامل بدی برای خود تلقی می کنند.

حتما بخوانید: ترایپوفوبیا چیست


درمان ترس از خون
هر دردی درمانی دارد! کافیست راهش را بلد باشیم. ترس از خون نیز درمان های بسیاری داشته که در این جا ذکر شده است.

1مواجهه با خون:

کسانی که درگیر مشکل ترس از خون هستند با قرار دادن خود در موقعیت ترس می توانند تا حدی بر آن غلبه کنند. در این روش درمانی می توانید یک دوره پانسمان و کمک های اولیه را پشت سر بگذارید به این ترتیب با جراحت های مختلف روبرو می شوید و تا حد زیادی بر مشکل خود غلبه می کنید.

2کنترل اضطراب:

یک سری ورزش ها و تمرینات یوگا به نوبه خود بر اضطراب تاثیر گذار هستند. یوگا سبب می شود که حالت هراس انگیز خود را کنترل کنید و به آرامش برسید. به طور کلی کنترل اضطراب در این راستا سبب می شود که ترس در موقعیت درستی قرار بگیر.

3شناخت سطوح ترس:

در ابتدا باید سطوح مختلف ترس را به واسطه یک متخصص پیدا کرده و بشناسید. در این راستا کمترین درجه اضطراب تا بیشترین را لیست کنید. متخصص در این زمینه می تواند سطوح مختلف ترس را بررسی کند و درمان های مشخص را در نظر داشته باشد.

4دارو:

گاه وضعیت بیمار به قدری حاد است که با تکنیک های مختلف درمان اضطراب بسیار طولانی خواهد بود به این ترتیب می توان به سراغ دارو درمانی رفت. مشخص است که در این راستا داروهای خاصی مورد نظر است و باید توسط پزشک ارائه شود. یک سری داروهای ضد اضطراب وجود دارد که می تواند ترس از خون را بهبود دهد.

5روابط صمیمی با افراد مثبت:

یکی از روش های بسیار خوب که به کنترل فوبیا خون کمک می کند ارتباط با افراد مختلف است. افرادی که نگاه مثبتی به زندگی دارند این موضوع سبب می شود که افکار مثبت در زندگی شما ایجاد شود و بتوانید اثربخشی آن را ببینید.

6صبور بودن:

کسانی که به دنبال پاسخ سوال علت فوبیا خون چیست، هستند باید بدانند که این مشکل گاه از روی استرس زیاد نیز رخ می دهد به طوری که چشم نسبت به رنگ قرمز حس دافعه پیدا می کند.

در ادامه بخوانید: کنترل ترس کودکان
کلام آخر

تحصیل، زندگی یا کار در محیط پر از اضطراب و استرس سبب بروز بیماری ترس از خون می شود. به طور کلی عوامل محیطی اثرات عجیبی روی مغز انسان می گذارد و در این زمینه شرایط مختلفی ارزیابی شده است. ترس از خون سبب می شود تا احساس امنیت از شخص گرفته شود. بنابراین یکی از کار های بسیار موثر در این روند مراجعه به رواندرمانگر متخصص است.








سوالات متداول


1- ترس از خون یا فوبیا خون چیست؟
فوبیا یا ترس از خون یکی از انواع اختلالات اضطرابی محسوب می شود که با ترس شدید از خون همراه بوده و در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علت ترس از خون چیست؟
​ فوبیا و ترس از خون دلایل بسیار زیادی محیطی و ژنتیکی داشته که در متن مقاله برخی موارد آن شرح داده شده است.




3- درمان ترس از خون چگونه است؟
ترس خون درمان پذیر بوده و فرد می تواند با مراجعه به رواندرمانگر اقدام کند که در متن مقاله نیز مواردی مطرح شده است.

منبع : ترس از خون
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0WON
مطلب بعدی
ترس از مرگ
نظرتان را بنویسید