حفظ آرامش در دعوا

حفظ آرامش در دعوا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اغلب انسان ها هنگام دعوا و درگیری لفظی دچار عصبانیت می شوند و آرامش خود را از دست می دهند. گاهی در صورتی که افراد با نحوه حفظ خونسردی در دعوا آشنا نباشند و آن را به کار نگیرند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. گاهی ممکن است بر اثر رفتارهای غلط حین مشاجره، اتفاقات ناخوشایندی رخ دهند.

از این رو با توجه به اهمیت حفظ آرامش در دعوا، تصمیم داریم در این مقاله در مورد نحوه خونسرد بودن در دعوای زناشویی، آسیب های عدم حفظ خونسردی در دعوا، مزایای حفظ آرامش در دعوا، راه های حفظ آرامش در دعوا و رفتارهای غلط در مشاجره بپردازیم.



نحوه حفظ خونسردی در دعوای زناشویی
شاید تاکنون شنیده اید که زوجین هنگام دعوا جملاتی مثل تحمل این زندگی را نداریم، ما با هم تفاهم نداریم، خسته شده ام و ... را بازگو می کنند.

به قول معروف دعوا نمک زندگی است و همه زوجین کم و بیش در زندگی مشترک خود ممکن است بر سر موضوعات مختلفی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. در صورتی که زوجین بتوانند این عدم تفاهم در زندگی مشترک را کنترل نمایند به خوبی می توانند مشکل را برطرف نمایند. اما در صورتی که نتوانند به تفاهم برسند ممکن است بحث و مشاجره رخ دهد.

همه افراد حین دعوا کمی خشمگین و آسیب پذیر می شوند. از این رو ممکن است حین مشاجره حرف هایی زده شود که موجب دلخوری و حتی دلشکستگی شود. از این رو بسیار اهمیت دارد همه افراد اعم از زن و مرد با نحوه حفظ خونسردی در دعوای زناشویی و سایر حوزه ها مثل دعواهای اجتماعی و خانوادگی را یاد بگیرند و آنها را به کار بگیرند.

اولین پیشنهاد ما برای کاهش درگیری ها و دلخوری ها این است که از هر نوع دعوا بپرهیزید. حتی اگر طرف مقابلتان بسیار خشمگین و عصبانی است، سعی نمایید ارامش خود را حفظ نموده و از فوران احساسات منفی خود پیشگیری نمایید.

گاهی اختلافات زناشویی به علت کمبود محبت و بی توجهی یکی از طرفین رخ می دهد. از این رو یک راه مناسب برای پیشگیری از بروز دعوا بروز احساسات است. اما در صورتی که بنا به هر دلیلی دعوا و مشاجره رخ داد بهتر است روش های حفظ خونسردی در دعوا به کار گرفته شوند.

افزایش آستانه صبر و تحمل یک روش موثر برای خونسرد بودن حین دعوا به شمار می رود. برای پایان دعوا بهتر است برای مدت کوتاهی عقب نشینی  کنید و با آرام شدن فضا توقعات خود را با ملایمت بیان نمایید.

برای اینکه بتوانید آرامش خود را حین دعوا حفظ نمایید، بهتر است احساسات خود را کنار بگذارید و از دید منطقی به موضوع بنگرید. زیرا احساسات شدید ( ناراحتی، خشم، ناامیدی و ... ) ممکن است موجب افزایش شدت خشم و در نتیجه ادامه یافتن درگیری و دعوا شود.

در دعوای اجتماعی و یا خانوادگی نیز بهتر است حالت تدافعی نگیرید و فقط در مورد زمان حال صحبت کنید. اغلب افراد هنگام عصبانیت در مورد مسائل گذشته نیز صحبت می کنند. در حالی ک صحبت نمودن درباره مسائل گذشته تنها موجب افزایش شدت درگیری می شود.

اگر طرف مقابل شما با داد و فریاد حرف می زند، قرار نیست شما نیز رفتار مشابهی داشته باشید. در مرحله اول سعی کنید با سکوت از ادامه یافتن دعوا پیشگیری کنید. اگر به هر دلیلی مجبور هستید صحبت کنید بهتر است آرام، شمرده شمرده و با حالتی خنثی صحبت نمایید.

نحوه حفظ خونسردی در دعوا ( خانوادگی، اجتماعی، زناشویی و ... ) از دیدگاه روانشناسان:

1نفس عمیق بکشید.

2صدای خود را پایین بیاورید.

3در صورت امکان از محیط دعوا خارج شوید.

4از ده تا یک به طور معکوس بشمارید.

5مسائل دیگر را وارد دعوا ننمایید.

حتما بخوانید: نحوه برخورد با همسر عصبانی




مزایا حفظ خونسردی و آرامش در دعوا چیست
درست است که حفظ خونسردی در دعوا برای بیشتر افراد کمی دشوار می باشد با این حال اگر بتوان حین دعوا آرامش را حفظ نمود بسیار مفید خواهد بود.

حین دعوا آدرنالین خون افزایش می یابد از این رو ممکن است فرد هیجان زده شود. به هر حال بهترین روش حین دعوا خونسرد بودن است. زیرا خونسردی موجب می شود با آرامش خاطر بیشتری فکر کنید و تصمیم عاقلانه تری بگیرید.

حفظ آرامش حین دعوا این امکان را فراهم می نماید که افراد تسلط بهتری روی بحث و مشاجره داشته باشند و در زمان مناسب بهترین تصمیم را بگیرند.

همچنین حفظ آرامش و کنترل خشم حین دعوا موجب می شود با ذهنی باز به استدلالات طرف مقابل خود توجه نمایید.



از دیگر مزایای حفظ خونسردی در دعوا کنترل بیشتری روی احساسات منفی خود خواهید داشت.

و در نهایت حفظ آرامش حین دعوا موجب می شود با لحنی آرام صحبت نمایید و سریعتر دعوا خاتمه یابد.

حتما بخوانید: اختلافات مذهبی در ازدواج


آسیب های عدم حفظ آرامش در دعوا
اگر عصبانیت و خشم حین دعوا کنترل نشود آسیب های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. که در اینجا برخی را ذکر کرده ایم:

اولین آسیب عدم حفظ آرامش در مشاجره، تاثیر آن روی سلامتی ذهن و جسم است. عصبانیت بیشترین آسیب فیزیکی را به قلب وارد می کند. به طوری که احتمال سکته ی قلبی را بالا می برد.

علاوه بر احتمال وقوع سکته قلبی، ریسک لخته شدن خون در مغز نیز بر اثر عصبانیت بالا می رود.

علاوه بر موارد فوق، عدم کنترل خشم موجب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش استرس، افزایش ریسک ابتلا به افسردگی را نیز افزایش می دهد.

عدم حفظ آرامش حین دعوا و عصبانیت بیش از حد، علاوه بر سلامت ذهن و جسم روی روابط نیز تاثیر منفی دارد. اگر طرفین ارامش خود را حین دعوا حفظ نکنند و با خشم دعوا و مشاجره را ادامه دهند، ممکن است حرف هایی گفته شود که موجب دلخوری های بیشتر و خراب شدن روابط و حتی طلاق شود.

حتما بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان
رفتار های غلط در مشاجره چیست
حتی با وجود اینکه ممکن است فردی با نحوه حفظ خونسردی در دعوا آشنا باشد، گاهی نتواند آنها را به کار گیرد و رفتارهای غلط از خود نشان دهد.

اولین رفتار غلط در مشاجره نشان دادن خشونت فیزیکی است. گاهی اوقات ممکن است افراد برای نشان دادن حق به جانب بودن از خشونت فیزیکی استفاده کنند. در حالیکه خشونت فیزیکی یکی از مخرب ترین رفتارها حین دعوا و مشاجره است.

در دعواهای زناشویی به هیچ عنوان از طلاق صحبت نکنید و صحبت گذشته ها را پیش نکشید.

در مورد دعواهای خانوادگی و زناشویی این نکته را فراموش نکنید که هرگز در حضور غریبه ها ( دوستان، آشنایان، فامیل و ... ) دعوا نکنید و وجود اختلاف میان خود و اعضای خانواده را بروز ندهید.

در دعواهای اجتماعی به هیچ عنوان فحش و ناسزا ندهید. رفتار هر کس شخصیت وی را توصیف می کند. از این رو فحش و ناسزا حین دعوا موجب تغییر دیدگاه دیگران نسبت به شما می شود.

داد و بیداد حین دعوا نیز یکی از رفتارهای غلط حین مشاجره است که ممکن است موجب تشدید بحث و درگیری شود.

یکی دیگر از رفتارهای غلط حین مشاجرات مختلف ( زناشویی، اجتماعی، خانوادگی ) هیچ توجهی به صحبت های طرف مقابل ندارند. عدم شنیدن صحبت های طرف مقابل و فکر نکردن در مورد آنها رفتار مخربی است که موجب تشدید دعوا می شود.

کلام آخر

در پایان فراموش نکنید تا زمانی که می توانید به طور منطقی درباره ی مسائل و مشکلاتتان صحبت نمایید، نیازی به دعوا و مشاجره نیست. نحوه حفظ خونسردی در دعوا را یاد گرفته و با به کار گرفتن آنها ضمن حفظ سلامت ذهن و جسم خود، روابط خود با دیگران را بهبود بخشید.

در ادامه بخوانید: پیشگیری از گرایش به خشونت



سوالات متداول


1- نحوه حفظ خونسردی در دعوای زناشویی چگونه است؟
بسیار اهمیت دارد همه افراد اعم از زن و مرد با نحوه حفظ خونسردی در دعوای زناشویی و سایر حوزه ها مثل دعواهای اجتماعی و خانوادگی را یاد بگیرند که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- مزایا حفظ خونسردی و آرامش در دعوا چیست؟
درست است که حفظ خونسردی در دعوا برای بیشتر افراد کمی دشوار می باشد اما مزایایی داشته که در متن مقاله مطرح شده است.




3- آسیب های عدم حفظ آرامش در دعوا چیست؟
اگر عصبانیت و خشم حین دعوا کنترل نشود آسیب های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : حفظ آرامش در دعوا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9kOz
مطلب قبلی
رابطه بدون دخول
مطلب بعدی
ترس از خون
نظرتان را بنویسید