با ترس های شبانه کودکان چه کنیم؟

با ترس های شبانه کودکان چه کنیم؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

ترس های شبانه کودکان شامل ترس از تاریکی، ترس از تنهایی و گاهی ترس از هیولایی است که وجود ندارد. ترس های شبانه در کودکان در سنین قبل از 3 و 4 سالگی موضوعی کاملاً طبیعی است و با رشد کودک کمتر می شود. در این سال ها قدرت تخیل کودک بالاست و به راحتی می تواند تصوراتی را در ذهن خود وارد کند که در سنین بالاتر امکان ندارد. مثلاً کودک در این سنین وجود موجوداتی را باور دارد و به زبان می آورد که هیچگونه مصداق و شباهتی برای آن در عالم واقعیت نمی توانیم پیدا کنیم. در این مقاله قصد داریم از ترس های شبانه کودکان که غالباً مشکلی در میان همه کودکان و دغدغه ای برای پدرومادرها است، صحبت کنیم.

دلایل ایجاد کننده ترس کودکان

عامل ترس های شبانه کودکان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. تاریکی شب به تنهایی برای کودکان وهم انگیز است و آنها را دچار ترس می کند. زمانی که این ترس با عوامل دیگر برخورد می کند، ترسی مضاعف برای کودک ایجاد می کند. یکی از دلایلی که باعث ترس در کودکان خصوصاً در هنگام شب می شود، فیلم های غیرواقعی است که موجودات خارق العاده و یا خیالی را نشان می دهند. تصویرسازی کودکان در سنین پایین بسیار زیاد است. کودک با تماشای این گونه فیلم ها به خصوص قبل از خواب می تواند دچار ترس شود و گمان کند که این موجودات واقعا وجود دارند.  

راه های مقابله با ترس کودکان

برای مقابله با ترس کودکان، ابتدا باید از خود کودکان شروع نمود. پدرومادر بیشترین کمک را می توانند به کودک برای مقابله با ترس بکنند. پدرومادرها می توانند با ایجاد اعتماد به نفس در کودک و آگاه کردن او با زبانی کودکانه از موجه نبودن موضوع ترس، به کودک کمک کنند. بسیاری از موارد ترسی که در کودکان وجود دارد، منشاء تصورات غلطی است که کودکان از دنیای واقع دارند. به همین دلیل کودکان اگر بدانند که ترس آنها هیچگاه رخ نمی دهد، دیگر ترسی نخواهند داشت. 

همراه بودن با کودکان

یکی از دلایل ترس کودکان در هنگام شب به دلیل تنها بودن است. کودکان به صورت غریزی از تاریکی می ترسند و این درحالی است که وابستگی آنها به پدرومادر، ترس از تنهایی را در وجود آنها ایجاد می کند. هنگام خواب، این ترس ها در کودک همزمان شکل می گیرد. زمانی که کودک در اتاق خود می خوابد، قوه تخیل او شروع به فعالیت می کند. اگر قبل از خواب،  کودک فیلم ترسناک و یا غیر واقعی دیده باشد، تصورات ترسناک به سراغ او می آید و اینجاست که کودک دچار ترسی مضاعف می شود و نمی تواند بخوابد. بهترین کار در اینگونه مواقع همراه بودن با کودک است. اگر تا زمانیکه کودک بتواند بخوابد پدرومادر در کنار او باشند، حس امنیتی در کودک ایجاد می شود که می تواند آسوده بخوابد. 

خواندن لالایی برای خواباندن کودکان

همراه بودن پدرومادر با کودک قبل از خواب به تنهایی کافی نیست. سکوت پدر و مادر اگرچه ترس کودک را از بین می برد اما باعث خواب نمی شود. پدرومادر باید در کنار کودک با او صحبت کنند و یا لالایی بخوانند. خواندن لالایی باعث می شود که کودک هم آرام شود و هم زودتر به خواب برود. تاثیری که خواندن لالایی برای خواب کودکان و خردسالان دارد، علاوه بر آرام شدن، شعر خواندن و زبان آموزی را نیز به آنها یاد می دهد. از این رو انتخاب لالایی گزینه خوبی است که می تواند در مقابله با ترس کودکان به کمک پدرومادرها بیاید. تنها کافی است پدرومادرها کمی خلاقیت داشته باشند و بتوانند لالایی بخوانند. اگر والدین بتوانند با خلاقیت خود با موضوع ترس، لالایی بخوابند، با یک تیر چند نشان خواهند زد.

لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید