ترس از پرواز

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تعداد افرادی که ساعت ها قبل از پرواز هواپیما استرس زیادی دارند و دچار ترس از پرواز بوده و حین پرواز مدام دسته صندلی خود را فشار می دهند کم نیست. این افراد حین پرواز فشار روانی بالایی را تحمل نموده و همواره سفرهای زمینی اولویت اول آنهاست.

اگر شما نیز دچار ترس از پرواز (ایروفوبیا) هستید یا یکی از اعضای خانواده و یا دوستتان به آن دچار است، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. زیرا هدف اصلی ما طی این مقاله بررسی ترس از پرواز، علل و معایب آن و راهکارهایی طلایی برای غلبه بر آن می باشد. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.



ترس از پرواز چیست
در علم روانشناسی ترس یا فوبیا هر نوع استرس و فشار روانی غیرمنطقی در مواجهه با شرایط خاص است. افرادی که دچار ترس از پرواز هستند اغلب از سوار شدن به هواپیما و مسافرت با آن اجتناب می نمایند.

تاریخچه ترس از پرواز یا ایروفوبیا به سالها قبل و حدود اواخر جنگ جهانی اول برمی گردد. با این حال چون در آن دوران تعداد سفرهای هوایی محدود بود چندان مورد توجه قرار نگرفت. با گسترش سفرهای هوایی در دهه ی 50 میلادی کم کم توجه افراد و حتی پزشکان سمت این موضوع جلب شد.

ترس از پرواز یا فوبیای پرواز نوعی اختلال اضطرابی بوده که فرد طی پرواز هوایی با هواپیما، هلیکوپتر و ... دچار ترس و استرس حاد شده و فشار روانی زیادی را تحمل می نمایند.

اغلب کسانی که ترس از پرواز کردن دارند و در شرایط اضطراری مجبور به سفر هوایی می شوند حین پرواز علائم استرس شدید و ترس، گیجی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی، سرد شدن دست و پا، افزایش چشمگیر تعداد ضربان قلب، مشکلات تنفسی نظیر تنگی نفس، تعریق شدید و ... دارند و هیچ کنترلی روی اضطراب و ترس خود ندارند.

حتما بخوانید: ترایپوفوبیا چیست











علت ترس از پرواز چیست
به طور کلی اغلب ترس ها ریشه در دوران کودکی دارند. با این حال از جمله علل ترس از پرواز عبارتند از:

ترس از تکامل:

نظریه های تکامل معتقدند افراد به طور ذاتی مستعد ترس از هر چیزی هستند که بقا و حیات آنها را به خطر می اندازد. از آنجایی که سقوط از بلندی و ارتفاع ممکن است زندگی افراد را تهدید کند، تعداد زیادی از افراد دچار فوبیای پرواز هستند و ترس آنها عللی ذاتی دارد.

علل رفتاری:

نظریه های رفتارگرایی در رابطه با هراس ها حاکی از آن است که افراد از طریق تعامل با محیط خود دچار ترس می شوند. برای مثال کودکی را در نظر بگیرید که یکی از والدین وی دچار ترس از پرواز بوده و ترس خود را نزد کودک بروز می دهد. این کودک با گذر زمان و در اثر ترس والدین ممکن است دچار همان نوع فوبیا شود.

علاوه بر این ممکن است فوبیای پرواز در اثر تعامل با افرادی باشد که تجربه ناخوشایندی از پرواز کردن داشته اند. شنیدن تجربیات منفی دیگران روی ذهن تاثیر گذاشته و موجب ایجاد فوبیا می شود.

شرطی سازی کلاسیک:

گاهی ترس از پرواز با تجربیات گذشته خود شخص در ارتباط است. برای مثال ممکن است فردی در گذشته تجربه سقوط از درخت، سقوط از بلندی و اتفاقات مشابهی را داشته است. در این شرایط ممکن است ذهن فرد سقوط از بلندی را به پرواز ربط دهد و موجب شود فرد همواره احساس کند هر نوع پروازی قطعا منجر به سقوط و حوادث ناگواری خواهد شد.

تجربه سفرهای هوایی نامناسب پیشین:

گاهی ممکن است فوبیای پرواز در اثر تجربیات پیشین خود شخص طی سفرهای هوایی باشد. اتفاقاتی مثل تکان ها شدید حین پرواز، فرود اضطراری و به وجود آمدن نقص های فنی حین سفرهای هوایی پیشین احتمالا منجر به هراس از پرواز شوند.

پانیک و حملات عصبی:

در تعداد اندکی از موارد ایروفوبیا ممکن است افراد دچار حملات پانیک حین پرواز شوند و پس از آن همواره احساس کنند حین پرواز قرار است دچار پانیک شوند.

حتما بخوانید: استرس و تپش قلب


معایب ترس از پرواز کردن برای فرد چیست
همانگونه که گفته شد ترس از پرواز کردن علائم مختلفی مثل لرز، احساس خفگی، گمراهی، پوست برافروخته، ناراحتی دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری، حالت تهوع، تنگی نفس، عرق کردن و ... دارد و میتواند به طور همزمان سلامت فکری و روحی فرد را به خطر بیندازد.

اگر شرایط فردی به گونه ای باشد که مجبور باشد در فواصل زمانی معینی با هواپیما سفر کند، فوبیای پرواز در طولانی مدت ممکن است سلامتی وی را به خطر بیندازد.

علاوه بر این تجربه ی سفر بر فراز ابرها، تجربه خوشایندی است که افرادی که ترس از پرواز کردن دارند نمی توانند از آن لذت ببرند.

ترس از پرواز به ندرت به درمان های دارویی پاسخ مثبت می دهد البته مصرف قرص های ضد استرس کمی پیش از سفر ممکن است موثر باشد، با این حال مصرف آنها در طولانی مدت روی سلامتی تاثیر منفی خواهد داشت.

حتما بخوانید: ترس از تاریکی کودکان
راه های درمان ترس از پرواز
ایروفوبیا مانند درمان اضطراب شدید به طور معمول با ترکیبی از دارو درمانی و رفتار درمانی، درمان می شود. داروهای ضد اضطراب می توانند به مدیریت علائم قبل و حین پرواز کمک کنند. علاوه بر این از نور خورشید معمولاً برای معالجه ترس از پرواز استفاده می شود. این نوع درمان این اجازه را می دهد تا فرد به تدریج خود را با شرایط پرواز سازگار نماید.

صادق باشید:

تایید حس ترس اولین قدم در درمان فوبیا پرواز می باشد. از آنجا که پرواز کاری است که بسیاری از مردم انجام می دهند، مردم اغلب می توانند بیش از حد احساس خجالت کنند و در مورد ایروفوبیا خود صحبت کنند.

توجه داشته باشید که این نوع فوبیا تعداد زیادی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین تنها نیستید. ممکن است تعجب کنید که چگونه بسیاری از دوستان و همکاران شما ممکن است با همان ترسها دست و پنجه نرم کنند و ممکن است افرادی را پیدا کنید که بر این هراس غلبه کرده اند و می توانند شما را تشویق کنند.

یادگیری مقررات:

یادگیری در مورد مقررات ایمنی و آموزش خلبانی می تواند حقایقی را به شما ارائه دهد که ترسهای غیر منطقی خود را به چالش بکشید.

تصویر واضحی از درون هواپیما داشته باشید:

یک روش مناسب برای درمان فوبیا پرواز نگاه کردن مداوم به عکس های هواپیماست. می توانید یک عکس از داخل کابین هواپیما دانلود نموده و آن را روی دسکتاپ و بک گراند گوشی خود قرار دهید تا هر روز آن را تماشا نمایید.

کنار پنجره ننشینید:

اغلب هنگام تهیه بلیط این امکان را دارید که موقعیت صندلی خود را تعیین کنید. یک راه موثر برای غلبه بر ترس، خودداری از انتخاب صندلی های مجاور پنجره است. اغلب هنگامی که کنار پنجره می نشینید نگاه کردن به فضای بیرون و تنگ بودن محیط موجب تشدید حس ترس می شوند. از این رو تا حد امکان از انتخاب صندلی های مجاور پنجره اجتناب نمایید.

ترس و حادثه را تفکیک نمایید:

سعی کنید خودتان را قانع کنید که بین ترس شما و خطر تفاوت زیادی وجود دارد و هر سفر هوایی قطعا منجر به اتفاقات ناگوار نمی شود.

قبل از پرواز آماده شوید:

برای غلبه بر ترس از پرواز می توانید قبل از سوار شدن به هواپیما خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید. در این راستا بهتر است عجله نکنید و کارهای خود را به آرامی انجام دهید. در فرودگاه در مکانی آرام بنشینید تا هیاهو آرامش شما را بر هم نزند.

همچنین گفتگو با کادر پرواز، گوش دادن به موسیقی های ملایم، مطالعه ی کتاب محبوب نیز روش هایی هستند که می توانند موجب کاهش استرس شوند.

مراجعه به متخصص برای ترس از پرواز:

در صورت ترس از پرواز حاد بهتر است با یک روان درمانگر مجرب صحبت نموده تا ترس شما ریشه یابی شود و درمان های مناسب مثل درمان دارویی، درمان با واقعیت مجازی و ... انجام گیرد.

کلام آخر

ترس از پرواز کردن یکی از ترس های رایج بوده و تعداد زیادی از افراد دچار آن هستند. اغلب این افراد از سفر کردن با هواپیما اجتناب می نمایند اما با کمی مطالعه در مورد احتمال پایین پروزا هواپیما و مراجعه به رواندرمانگر متخصص می توانند این ترس را کنترل کنند.

در ادامه بخوانید: اختلال اضطراب اجتماعی












سوالات متداول


1- ترس از پرواز چیست؟
برخی افراد ساعت ها قبل از پرواز هواپیما استرس زیادی دارند و دچار ترس از پرواز می باشند که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علت ترس از پرواز چیست؟
به طور کلی اغلب ترس ها ریشه در دوران کودکی دارند که در متن مقاله علت ترس از پرواز به طور کامل مطرح شده است.




3- راه های درمان ترس از پرواز چیست؟
ایروفوبیا به طور معمول با ترکیبی از دارو درمانی و رفتار درمانی، درمان می شود که در متن مقاله باقی راه های آن ارائه شده است.

منبع : ترس از پرواز
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kAZx
نظرتان را بنویسید