تست روانشناسی افسردگی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات امروزی بوده که افراد بسیاری با آن در حال حاضر و یا در گذشته دست و پنجه نرم می کنند، تشخیص افسردگی و انواع آن به دست رواندرمانگر متخصص بوده اما راه های دیگری نیز برای کمک افراد برای تشخیص این اختلال هست. یکی از این راه ها استفاده از تست افسردگی معتبر است.

روانسنج ها و روانشناسان طی پژوهش ها و بررسی های زیاد تست های روانشناسی افسردگی را تهیه و اعتبار سنجی کرده اند که برخی از آن ها تا به حال کمک افراد متخصص بسیاری برای تشخیص این اختلال بوده است. در حال حاضر این تست ها به صورت آنلاین در اختیار افراد بوده تا با انجام آن و تحلیل نتایج تست تا حدی افسردگی را در خود تشخیص دهند. در این مقاله به معرفی و بررسی انواع تست های روانشناسی افسردگی می پردازیم.



تست روانشاسی افسردگی چیست
هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص افسردگی و انواع آن در افراد وجود ندارد اما تست های زیادی تحت عنوان آزمون های چند گزینه ای برای تشخیص این اختلال و درجه بندی میزان آن وجود دارند. متخصص می تواند برای تشخیص سایر شرایطی مثل اختلال تیروئیدی یا عفونت ویروسی که بر خلق تاثیر می گذارند آزمایش خون بگیرد زیرا این عوامل علائم شبه افسردگی در مواقعی بروز می دهند.

اما برای تشخیص دقیق این اختلال نیاز به نظر متخصص روان درمانگر بوده زیرا وی تحصیلات مرتبط داشته و می تواند علائم، درمان و علت افسردگی را در شما به طور دقیق تشخیص دهد. گاهی متخصص نیز از تست های افسردگی آنلاین معتبر مثل بک و همیلتون برای راحتی تشخیص استفاده می کند و درکنار آن مصاحبه بالینی با شما انجام می دهد. یعنی سوال هایی را در مورد مدت زمانی که علائم افسردگی داشته، طرز فکر و احساسات، گذشته شما و ... می پرسد. در این جا برخی تست های افسردگی و نحوه تحلیل را به شما معرفی می کنیم.

حتما بخوانید: قرص های افسردگی











انواع تست افسردگی
آزمون های افسردگی انواع مختلفی داشته که برخی معتبرتر و قابل استفاده از دیگری می باشند، در اینجا برخی از تست های روانشناسی افسردگی آنلاین که رایج تر بوده را مطرح کرده ایم.

1تست افسردگی بک

از بین تست ها و پرسش نامه هایی که برای سنجش افسردگی و شدت آن تهیه شده است، تست افسردگی بک (BDI) از مناسب ترین و معتبرترین آن ها است. این تست بک دارای 21 سوال بوده که علائم جسمی، رفتاری و شناختی افسردگی را اندازه گیری می کند. هر سوال دارای 4 گزینه بوده که بر مبنای 0 تا 3 نمره گذاری می شود. تست افسردگی بک درجات مختلف افسردگی را از خفیف تا شدید تعیین می کند.

بیشترین نمره در این تست 63 بوده و حداقل نمره 0 می باشد و برای افراد بالای 13 سال قابل استفاده است. 21 سوال تست افسردگی بک که علائم افسردگی را می سنجد شامل موارد زیر می باشد:

غمگینی

بدبینی

احساس شکست

احساس نارضایتی

احساس گناه

انتظار تنبیه

بیزاری از خود

اتهام به خود

افکار خودکشی

گریه کردن

بی قراری

کناره گیری اجتماعی

بی تصمیمی و سخت بودن تصمیم گیری

تصور تغییرات در بدن

دشوار بودن کار

تجربه بی خوابی

خستگی پذیری

تغییرات در اشتها

کاهش وزن بدن

اشتغال و درگیری ذهنی

کاهش علایق جنسی



تست افسردگی بک معتبرترین تست بوده و شکل بازنگری شده دیگری از آن تحت ویرایش دوم (BDI-II) ارائه شده در آن آزمودنی برای هر سوال یکی از 4 گزینه که نشانه شدت علائم افسردگی است را انتخاب می کند. در این ویرایش سوال های 16 و 18 یعنی تجربه بی خوابی و تغییر در اشتها تغییر کرده تا حساسیت بیشتری برای تشخیص نشانه داشته باشد.

حتما بخوانید: درمان بی خوابی شبانه
2تست افسردگی همیلتون

آزمون افسردگی همیلتون (HDRS) به دست همیلتون در سال 1960 ساخته شده است که به مرور به وسیله روانسنج ها کامل تر شده و ایرادات آن برطرف شده است. این آزمون شامل 21 سوال و ماده از گزینه 0 تا 4 بوده که نشانه ها و علائم جسمی، رفتاری و روانی فرد را در حوزه افسردگی می سنجد. طبق نتایج این آزمون هر چه نمره فرد بالاتر بوده شدت افسردگی نیز بیشتر است.

این آزمون به تشخیص روان درمانگر نیز کمک کرده و مکملی برای علت یابی و درمان افسردگی است. 21 سوال آزمون افسردگی هامیلتون موارد زیر را می سنجد.

خلق افسرده

احساس گناه و تقصیر

تمایلات خودکشی

بی خوابی در ابتدای شب

بی خوابی در نیمه های شب

بی خوابی در اوایل صبح (بعد از نیمه شب)

کار و فعالیت

کندی تفکر و رفتار

بی قراری و نا آرامی

اضطراب روانی

اضطراب جسمانی

علائم جسمانی معده-روده ای

علائم جسمانی عمومی

علائم جنسی و تناسلی ( از دست دادن میل جنسی یا اختلال در پریود زنان)

هیپوکندری (توجه بر جسم و اندام)

کاهش و از دست دادن وزن بدن

بصیرت و آگاهی

نوسان بیماری در طی روز

مسخ واقعیت و مسخ شخصیت

نشانه ها و علائم هذیان

نشانه ها و علائم وسواس

حتما بخوانید: انواع وسواس
3تست افسردگی زونگ

تست افسردگی آنلاین زونگ  (SDS)پرسشنامه ای است که برای تشخیص میزان افسردگی در افراد افسرده توسط ویلیام زونگ ساخته شده است. این آزمون دارای 20 سوال 4 گزینه ای بوده و دامنه نمرات آن بین 20 تا 80 می باشد.

در این آزمون 10 سوال به صورت مثبت و 10 سوال به صورت منفی بیان شده اند. در این تست نشانه های روانی، شناختی و عاطفی افسردگی سنجیده می شود و بیشتر افراد افسرده بین 50 تا 69 امتیاز می گیرند و نمره بالاتر نشانه افسردگی شدید در افراد است. افراد و محققان زیادی در پژوهش های خود از این آزمون استفاده می کنند.

4تست افسردگی، اضطراب و استرس

آزمون مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) مجموعه ای از سه مقیاس به صورت خود گزارش دهی است که برای ارزیابی عاطفه منفی در افسردگی، اضطراب و استرس می باشد. کاربرد این آزمون برای تعیین وضعیت نشانه های استرس، اضطراب و افسردگی است که طی یک هفته گذشته فرد تجربه کرده است. از آن جا که این آزمون می تواند شدت افسردگی را در هفته های مختلف بیان کند درمانگران از آن برای ارزیابی پیشرفت درمان افسردگی در طول زمان استفاده می کنند.

این آزمون دو نسخه 21 سوالی (DASS-21) و 42 سوالی (DASS-42) داشته که در نسخه اول 7 سوال مختص سنجش افسردگی بوده و در نسخه دوم 14 سوال برای افسردگی است. سوالات 4 گزینه ای بوده و از 0 تا 3 نمره گذاری انجام می گیرد.

حتما بخوانید: کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان
5تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکواس

تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکواس (CDI) یکی از مقیاس های پرکاربرد برای تشخیص افسردگی در کودک و نوجوان است، تحقیقات نشان داده که این تست مانند تست افسردگی بک معتبر بوده و توانایی سنجش شدت افسردگی در نوجوان و کودک را دارد.

تعداد سوالات این تست 27 بوده و برای بازه سنی 7 تا 16 سال قابل انجام است و هر سوال دارای 3 گزینه می باشد. هر چه نمره آزمون ماریاکواس بیشتر باشد نشانه شدت بیشتر افسردگی در کودک و نوجوان است و نیاز یه مراقبت والدین دارد.

6تست افسردگی در نوجوانان کوتچر

تست افسردگی برای نوجوانان بسیار است اما یکی از تست های قابل استفاده و معتبر تست افسردگی در نوجوانان کوتچر می باشد. این پرسشنامه از نوع خودگزارشی بوده و شامل 11 سوال می باشد و نوجوان باید با توجه به یک هفته اخیر و حالات روحی و احساسات وی به سوالات پاسخ درست بدهد. سوالات 4 گزینه ای بوده و به ترتیب از 0 تا 3 نمره گذاری می شود.

حداقل نمره تست افسردگی برای نوجوانان 0 و حداکثر آن 33 است. این آزمون در نسخه کوتاه تر 6 سوالی نیز وجود داشته اما اعتبار و ارزش نسخه بلندتر و 11 سوالی آن بیشتر است. سوال 11 در نسخه بلندتر آن و سوال 6 در نسخه کوتاه تر این تست درباره افکار خودکشی در نوجوان است.

در ادامه بخوانید: دلایل خودکشی افراد


مزایا و معایب آزمون های آنلاین افسردگی
استفاده از آزمون های افسردگی آنلاین در سایت های مختلف و کتاب ها مزایا و معایبی به همراه دارد. از مزایای آن می توان به تشخیص ساده افسردگی توسط خود فرد اشاره کرد که اگر فرد نگرانی و درگیری ذهنی نسبت به برخی علائم و نشانه ها داشته با آزمون افسردگی و نتیجه آن متوجه وجود افسردگی و شدت آن در خود شود و هر چه سریع تر به روان درمانگر مراجعه کند.

از دیگر مزایای تست افسردگی استفاده روان درمانگر متخصص از این آزمون ها و تحلیل آن ها به همراه مصاحبه بالینی است. در واقع تست و آزمون به روند درمان کمک می کنند و آن را تسریع می بخشند.

اما باید در نظر داشت که تست ها لزوما همه موارد مثل شرایط فرد در برهه زمانی خاص مثل از دست دادن فردی عزیز، اخراج از کار، شکست عشقی و ... را در نظر نمی گیرند و همین امر موجب جواب های منفی بیشتر شده و تست فرد نیز افسردگی شدید را نشان می دهد. بنابراین فرد به اشتباه تصور کرده که در وضعیت بسیار بد و غیر قابل جبرانی به سر می برد.

آزمون های افسردگی با تمام اعتبار خود ناقص هستند زیرا در مواقعی فرد خسته بوده و یا شانسی جواب می دهد و نتیجه تست اشتباه می شود. همچنین تست ها تاریخچه زندگی فرد و علت این افسردگی را نمی توانند بسنجند. بنابراین نیاز به نظر متخصص و تحلیل وی با توجه به عوامل نام برده می باشد.

حتما بخوانید: افسردگی پس از زایمان
نحوه تحلیل تست های افسردگی
همانطور که ذکر شد آزمون های آنلاین افسردگی با تمام دقت و اعتباری که دارند، توانایی تشخیص علت افسردگی، شرایط فرد هنگام انجام تست، وجود بحران در زندگی و تاریخچه زندگی فرد را ندارند. بنابراین توانایی تحلیل تست افسردگی را نیز ندارند.

تحلیل آزمون افسردگی تنها توسط فرد متخصص و رواندرمانگر صورت گرفته زیرا آن ها اطلاعات کافی از شما داشته و با توجه به مصاحبه و نتیجه تست، درمان را آغاز می کنند. تحلیل تست های افسردگی تنها به صورت تشخیص شدت افسردگی در فرد از ضعیف تا شدید می باشد.

کلام آخر

تست های افسردگی آنلاین بی شمار دیگری مانند تست افسردگی عمده و اساسی (MDI)، تست افسردگی سالمندان (GDS) و مقیاس افسردگی مردان وجود داشته که از اعتبار و پایایی متفاوتی برخوردار بوده و در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند. اما معتبرترین تست ها شامل موارد نام برده شده در این مقاله می باشد. بهترین راه برای تشخیص افسردگی مراجعه به رواندرمانگر بوده و تست تا میزان کمی در تشخیص کمک می کند.

در ادامه بخوانید: علائم اضطراب چیست












سوالات متداول


1- تست رواننشاسی افسردگی چیست؟
روانسنج ها و روانشناسان طی پژوهش ها و بررسی های زیاد تست های روانشناسی افسردگی را تهیه و اعتبار سنجی کرده اند که در متن مقاله مطرح شده است.




2- تست افسردگی بک چیست؟
یکی از مناسب ترین و معتبرترین تست های افسردگی، تست افسردگی بک بوده که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- تست افسردگی برای نوجوانان چیست؟
تست افسردگی برای نوجوانان بسیار وجود داشته که یکی از آن ها کوتچر است و در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : تست روانشناسی افسردگی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jzqW
مطلب قبلی
عمل تغییر جنسیت
مطلب بعدی
ترس از پرواز
نظرتان را بنویسید