آشنایی کامل با تست الکتریکال برد مدار چاپی

آشنایی کامل با تست الکتریکال برد مدار چاپی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
afzarpardazesh

تست الکتریکال برد مدار چاپی

تست الکتریکال برد مدار چاپی چیست؟ در برد ایجاد شده ، پیوستگی های میان قطعات و پایه های آن،  در کل رویه ها بایستی به طور دقیق مطابق طرح باشند و مسائلی که امکان دارد به علت خطا هایی بر روی برد ایجاد شده باشد و خارج از کنترل دید هستند به وسیله تست الکتریکال معلوم می شوند. در حقیقت این تست پیوستگی کوتاه ها، محور باز ها و تمامی نت های برد تولید شده را مورد بازبینی قرار می دهد تا منطبق با طراحی باشند. این تست الکتریکال معمولا به چند شیوه متنوع اعمال می شود که عوامل زیر را می توان همانند تست های روزانه در این حیطه اسم برد که عبارتند از:

  • Flying Probe Test
  • Nail Bed Test

تست الکتریکال برد مدار چاپی به چند روش صورت می گیرد؟

تست الکتریکال برد مدار چاپی همانطور که قبلا گفته شد بدین هدف صورت می گیرد که برد های ایجاد شده و پیوستگی های میان قطعات و پایه های آن در کلیه سطح ها مطابق با تقاضای مشتری باشد و از  مسائلی که امکان دارد به علت خطاهای انسانی یا غیر انسانی بر روی برد ایجاد شده باشد پیشگیری کند.

این تست معمولا به روش های متنوعی صورت می گیرد که عبارتند از:

 

تست Flying probe test

این گونه تست  همواره بر روی بردهای مدل سازی شده صورت می گیرد به این علت که اولا مدت زمان آزمایش آن زیاد است و برای نقشه های کلان مدت زمان بسیاری را صرف می کند و دوما هزینه آزمایش آن در قیاس با دیگر آزمایش ها کمتر است بدین مفهوم که نیاز به تولید فیکسچر ندارد.

در تست Flyin probe test  سیستم جهت مهار پیوستگی و یا قطعی ها، ۴ تا پروب را که دو به دو در دو سمت برد واقع شده اند بکار می برد و سیستم تست از طریق اپلیکیشن تستی که به وسیله برنامه واسط دیگری از داده های اساسی نقشه استحصال شده، آغاز به بررسی کردن نقاط تعیین شده جهت آزمایش می کند. این نواحی همواره پایه قطعاتی می باشند که همچنان بر روی برد نصب نشده اند،در نتیجه برنامه ، گزارشی مبتنی بر پدیده قطعی یا وصلی ها بر روی برد را هم به شیوه مختصات هم به شیوه گرافیکی به کاربر عرضه می کند و کاربر با ملاحظه به این گزارش مبادرت به سرویس و تعمیر برد و یا بیرون آوردن آن از فرایند ساخت می کند.

 

تست Nail Bed test

یکی از انواع روش های تست الکتریکال برد مدار چاپی می توان به Nail Bed test اشاره کرد. در این نوع همانند شیوه قبلی کلیه test point ها بر روی برد جهت یافتن قطعی یا وصلی های احتمالی بررسی می شوند با این اختلاف که این آزمایش در مدت زمان خیلی کمتری در قیاس با شیوه قبلی صورت می گیرد، مدت زمان آزمایش در این شیوه برای هر شیت حداکثر چند ثانیه هم نخواهد بود.

 

در این شیوه از آزمایش تولید کننده وادار به تولید ۱ یا ۲ فیکسچر برای هر برد مدار چاپی است که تولید کننده را دستخوش هزینه بسیاری جهت آزمایش می کند بدین علت این شیوه برای بردهایی که به بخش تولید انبوه  می رسند توجیه اقتصادی دارند.

 

فیکسچر تست معمولا از ۵ یا ۶ صفحه پلکسی گلاس یا فایبر پریپرگ با قطر های متنوع  ایجاد شده است که بر روی این فیبر ها، همانند نواحی Test point حفره کاری شده است. این صفحات پس از حفره کاری بر روی هم واقع می شوند، نواحی حفره کاری شده مکان گذر پین هایی خواهند بود  که test point ها را به زمینه تست سیستم انتقال می دهند. این پین ها بدین علت که زیر نیروی پرس قرار خواهند گرفت خواص برگشت پذیری دارند هریک از فیکسچر ها امکان دارد حداکثر ۸۰۰ پین داشته باشند که قطر برخی از آنها امکان دارد به کمتر از ۰/۲ میلیمتر هم برسد. جهت نهادن این پین ها هم از شیوه سنتی به وسیله اپراتور و هم از شیوه ماشینی به وسیله pin inserter استفاده می شود. برد هایی که در دو سمت دارای قطعه هستند به ۲ فیکسچر نیاز پیدا خواهند کرد.


پس از تولید فیکسچر ها آنها را بر روی سیستم می گذارند و پس از آن برد را بر روی آن قرار می دهند و سیستم به وسیله یک پرس،  برد را بر روی فیکسچر پرس می کند تا نواحی آزمایش به پین های فیکسچر به صورت کامل وصل شوند و سیستم در حداقل زمان ممکن کلیه نواحی را از لحاظ پیوستگی کوتاه و یا قطعی محور بررسی می کند و یک گزارش به شکل مختصات مکان رخداد مسئله به شیوه متن یا گرافیک به کاربر عرضه می کند.

تست Impedance control

یکی دیگر از انواع روش های تست الکتریکال برد مدار چاپی Impedance control است. در حقیقت این گونه تست بخشی از امکانات سیستم های تست،  با دو شیوه پیشین است که قسمت مهندسی در طراحی تستی که عرضه می کند، سیستم را وادار می کند که در بخشی یا کلیه برد امپدانس پیوستگی را نسبت به میزانی که برنامه ریز معین کرده و تهدید های ویژه  ای نیز وجود دارد را بررسی نموده و گزارش دهد.

این آزمایش در برد هایی که در چارچوب بساند بالا کار خواهند کرد دارای اهمیت ویژه ای است.

 

تست Aol Test (Automated Optical Inspection)

این گونه تست جهت بردهای مولتی لایر بکار برده می شود و کلیه تولید کنندگان برد های چند رویه جهت محدود کردن میزان زائدات لازم است به این سیستم تجهیز شوند.

شیوه تست معمولا این گونه می باشد که این سیستم CAD  DATA عمده را از لحاظ ظاهری با رویه داخلی تولید شده تطبیق می دهد. در حقیقت در این شیوه برد به شکل ویژوال از طریق AOI با داده های اساسی بررسی شده و اختلافات بیرونی و ظاهری اعلام می شود.


این سیستم آزمایش ، تجهیز شده به دوربین های خیلی قدرتمند با ریزبینی و دقت بیشتر از  ۷۵۰۰dpi می باشد. گزارش های عرضه شده به وسیله این سیستم به کاربر عرضه نمی گردد و تنها در فرایند ساخت جهت محدود نگه داشتن میزان زائدات برای برد های مولتی لایر بکار برده می شود.

 

در فرایند نصب کردن نیز بکار برده می شود و نقش مهار نهایی AOI بر دوش این سیستم است اما سایز این سیستم در قیاس با pbc خیلی کوچکتر است.

 

تست الکتریکال برد مدار چاپی جهت تشخیص اشتباهات

برای تشخیص و شناسایی خطا های برد معمولا از تست الکتریکال برد مدار چاپی استفاده می شود این  اشتباهات عبارتند از:

 

  • اشتباهات انسانی

اگر زمانی که پی ریزی pcb را اجرا می کنید، ضروریات ساخت و ایجاد برد مدار چاپی موسسه  تولید کننده را رعایت نکنید ، موسسه تولید کننده حین تولید با مسئله برخورد خواهند کرد.

  • اشتباهات غیر انسانی

اشتباهات سیستم های موسسه تولید کننده که PCB شما را جهت ساخت سفارش داده اید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/JOJD
نظرتان را بنویسید