جمع بندی کنکور

جمع بندی کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

حدودا چند هفته پیش از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱ بهترین زمان برای جمع بندی دروس این ماراتن نفسگیر می باشد. داوطلبان برای کسب موفقیت، در این ایام با برگزاری آزمون های شبیه ساز کنکور و تحلیل سوالات سال های گذشته به تقویت نقاط ضعف، جمع بندی و مرور مباحث درسی می پردازند.

 

 

برای موفقیت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ و قبولی در رشته محل های مطرح تنها داشتن یک شروع خوب مهم نیست بلکه پشتکار و انگیزه مستمر برای این امر لازم است. چه بسا در بین داوطلبان کنکور هستند کسانی که شروع خوبی نداشته ولی در ادامه مسیر با پشتکار و تلاش توانسته اند به هدف خود دست بیابند.

جمع بندی یعنی مرتب کردن اطلاعات در ذهن برای دسترسی راحت تر، اگر این مرتب کردن نباشد با این که شاید مطالعه زیادی داشته باشیم ولی متاسفانه نمی توانیم از مباحت مطالعه کرده برای پاسخگویی به سوالات استفاده کنیم.

جمع بندی خوب مساویست با طبقه بندی مرتب اطلاعات در ذهن و در نتیجه استفاده از آن ها در زمان و فرصت مناسب، به این نحو که داوطلبان در طول سال به مطالعه و یادگیری دروس پرداخته و حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور باید این مطالب را مرور و جمع بندی نمایند. به همین دلیل در ادامه مقاله به اهمیت و نحوه جمع بندی کنکور سراسری برای متقاضیان این ماراتن نفسگیر در سال 1401 پرداخته شده است .

 

اهمیت جمع بندی کنکور سراسری ۱۴۰۱

از بین داوطلبان کنکور سراسری برخی از افراد هستند که در شروع سال تحصیلی با روحیه بالا مطالعه خود را آغاز ولی با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری به دلایل مختلف از جمله استرس آزمون، حجم زیاد مطالب درسی، خستگی روحی، زده شدن از درس و ... در مهم ترین دوران کنکور دچار یاس و ناامیدی شده و از جمع بندی دروس غافل می شوند.

 

پس از اتمام امتحانات نهایی جمع بندی بهترین فرصت برای مرور و تثبیت مباحث مطالعه شده، ارتقا درصد دروس بر اساس درصدهای لازم برای قبولی در رشته محل های مورد علاقه و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت است.

 

داوطلبان به منظور برنامه ریزی و انتخاب رشته کنکور سراسری می توانند از مقاله زیر استفاده کرده و از درصدهای قبولی پذیرفته شدگان در کنکور سراسری سال گذشته مطلع شوند.

بیشتربخوانید: کارنامه و حداقل درصد قبولی لازم برای کنکور

برای رزرو ثبت نام لاتاری 2023 کلیک کنید.

 

 

نحوه برنامه ریزی جمع بندی کنکور سراسری ۱۴۰۱

متقاضیان شرکت در کنکور سراسری معمولا از میان دانش آموزان و یا فارغ التحصیلان مدارس در سال های گذشته می باشند. دانش آموزان بعد از پایان امتحانات نهایی وارد دوران جمع بندی می شوند ولی فارغ التحصیلان می توانند زودتر جمع بندی را آغاز کنند. از دیدگاه مشاوران تحصیلی هیوا بهترین نحوه جمع بندی کنکور برای موفقیت متقاضیان در این آزمون به این ترتیب است:

 

در ابتدا داوطلبان به منظور خود آزمایی باید هر 3 روز یکبار آزمون شبیه ساز کنکور برگزار کنند. بعد از هر آزمون با استفاده از نرم افزار محاسبه درصد هیوا برای هر درس درصد گیری کرده، رتبه و محدوده قبولی خود را بدست آورید. هم چنین لازم است تا در گام بعدی به تحلیل سوالات آزمون و بررسی علت وجود سوالات غلط، شک دار و بدون پاسخ در بین سوالات آزمون بپردازید. در ادامه نحوه برگزاری آزمون سه روز بکبار را به داوطلبان کنکورآموزش دادیم.

 

 

جمع بندی کنکور سراسری

 

بهترین خودآزمایی در دوران جمع بندی، شبیه سازی کنکور و حل سوالات کنکور سراسری سال های گذشته است به این ترتیب که زمان های مشخصی را در طول هفته برای آزمون های آزمایشی خود در نظر گرفته و با ظاهر و پوشش مناسب روز کنکور، شرایط محیطی کنکور، زمان کنکور و وسایل مورد نیاز روز کنکور این آزمون ها را برگزار کنید. داوطلبان عزیز بهتر است، زمان برگزاری آزمون های شبیه ساز کنکور را به گونه ای تنظیم کنند تا آمادگی لازم برای حضور در جلسه کنکور در 2 نوبت صبح و عصر را داشته باشند.

 

با تغییر نظام آموزشی به نظام جدید 3-3-6 ، کنکور سراسری سال 98 اولین سالی بود که سوالات کنکور برای دو نظام جدید و قدیم طراحی و برگزار شد. طبق اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور سوالات کنکور 1401 تنها برای داوطلبان نظام جدید طراحی شده و داوطلبان می توانند فقط در این نظام آموزشی در کنکور شرکت نمایند.

بیشتر بخوانید: سوالات کنکور سراسری

 

درصد گیری هر درس

 

در یک آزمون شبیه ساز لازم است تا داوطلب پس از اتمام زمان پاسخگویی به هر درس دیگر به تست زدن ادامه ندهید و مدتی به ذهن خود استراحت دهید. سپس با توجه به پاسخنامه کلیدی، درصد هر درس را محاسبه کرده و برای خود کارنامه ای شامل تعداد سوالات درست و غلط و نزده تهیه نمایید. برای مشاهده وضعیت خود در طول دوران جمع بندی بهتر است تا کارنامه تمام آزمون های شبیه ساز را در یک دفترچه یادداشت کرده و تاریخ برگزاری هر آزمون را نیز مشخص کنید. این امر باعث می شود تا عملکرد خود را در هر آزمون سنجیده و با یکدیگر مقایسه کنید.

 

تحلیل آزمون های شبیه سازی

 

بعد از خود آزمایی در کنکورهای آزمایشی و درصدگیری، مهم ترین کار، تحلیل سوالات آزمون می باشد، برای تحلیل سوالات ابتدا باید به سراغ سوالاتی رفت که به آن پاسخ غلط دادید. سپس سوالات شکدار و در انتها سوالاتی که بدان پاسخ نداده اید. در تحلیل آزمون های آزمایشی بدون توجه به زمان، ابتدا باید سوال مورد نظر را حل کرده و بررسی کرد که زمان برگزاری آزمون چه مشکلی باعث شد تا به سوال پاسخ غلط داده یا بدان پاسخ ندهید. سپس به برطرف کردن آن مشکل بپردازید.

 

 

تحلیل سوالات غلط و شک دار

 

در تحلیل آزمون ها بیشترین تمرکز را روی سوالات شک دار و غلط می گذاریم زیرا وجود این سوالات در نتیجه آزمون نشان دهنده ضعف یا عدم یادگیری کامل و درست برخی مباحث بوده و دقیقا هدف دوران جمع بندی، تشخیص و بررسی همین نقاط ضعف و تلاش برای تبدیل نقاط ضعف به قوت داوطلب است.

 

پس از تحلیل اولین آزمون شبیه ساز برای هر درس سوالات شک دار و غلط بررسی شده و مباحث مختص به این سوالات تفکیک می شوند تا در 2 روز بعد با مطالعه و مرور و پاسخگویی به تست های تکمیلی تسلط بیشتری روی این مباحث ایجاد شود. لازم به ذکر است که پس از تحلیل و دریافت نکات تست ها، نکات کلیدی را به خلاصه نویسی های خود اضافه کرده تا در ادامه روند جمع بندی و مطالعه و مرور این نکات به حافظه بلند مدت انتقال یابد.

 

اغلب سوالات غلط یا شک دار ناشی از بی دقتی، کم بودن تمرکز و استرس آزمون است که به مرور زمان و زدن تست های متعدد می توان تا حدودی روی کنترل استرس و بالا بردن تمرکز نیز تسلط یافت. گاهی پس از تحلیل و بررسی آزمون ها به سوالاتی برمی خوریم که مبحث مورد پرسش را نخوانده و به سوال پاسخ غلط داده ایم، علت این اتفاق وسواس در پاسخگویی به سوالات است که در دوران جمع بندی با تمرین تکنیک ضربدر و منها در آزمون های شبیه سازکنکور می توان تا حدودی این مشکل را کنترل کرد.

 

بیشتر بخوانید: روش صحیح تست زدن در کنکور

 

تست های بدون پاسخ یا نزده

 

در تحلیل آزمون ها با تست های بدون پاسخ مواجه می شویم که عموما به 2 دلیل کلی این اتفاق می افتد، یکی از دلایل این است که مبحث مورد سوال، مطالعه و مرور نشده و اصطلاحا مبحث حذف شده آن درس است. دومین دلیل نداشتن مهارت مدیریت زمان در آزمون هاست، بنابراین رمز اصلی موفقیت در کنکور، داشتن مهارت مدیریت زمان در تست زنی است که این مهارت با استفاده از تکنیک ضربدر و منها و تکنیک زمان های نقصانی به دست می آید. 

جمع بندی کنکور 1400

 

برای کسب اطلاع از نحوه مدیریت زمان در کنکور سراسری 1401 می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان در کنکور سراسری

” جمع بندی کنکور، مرحله نیم نهایی داوطلبان “

 

 

 

 

 

فاکتورهای مهم در دوران جمع بندی کنکور سراسری ۱۴۰۱

به جهت بالا بردن سرعت و راندمان جمع بندی کنکور سراسری می توان در برنامه هر فرد فاکتور های زیر را لحاظ نمود:

 

بررسی مباحث مهم و پر سوال

 

 

برای اطلاع از مباحت مهم بررسی سوالات بودجه بندی کنکور سراسری سال های گذشته پیشنهاد می شود. سعی کنید مباحثی که سوال کمتری از آن ها طراحی می شود را حذف نکنید زیرا در کنکور سراسری سال های اخیر برای دروس اصلی سوالات ترکیبی نیز طراحی شده بود. 

 

مرور خلاصه نویسی ها

 

 

مطالعه و مرور خلاصه نویسی ها کمک زیادی به بالا رفتن سرعت و مرور مطالب بیشتر و همچنین کاهش استرس داوطلبان می کند زیرا این خلاصه نویسی ها ماه عسل یادگیری مطالب درسی به بیان خود داوطلب است.

 

شرکت در آزمون های جامع

 

 

در دوران جمع بندی مراکز و موسسه های متعددی هستند که آزمون های آزمایشی جامع همچون آزمون های شبیه ساز کنکور برگزار می کنند که داوطلبان می توانند با توجه به در نظر گرفتن بالاترین جامعه آماری در بین این مراکز یکی را انتخاب کنند و در این خود آزمایی ها نیز شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: آزمون های جامع سنجش

 

 

 

 

توصیه های مهم در دوران جمع بندی ۱۴۰۱

عمل نمودن به نکات و توصیه های زیر در دوران جمع بندی کنکور 1401 برای دور شدن از حاشیه ها و موفقیت در این ایام خالی از لطف نیست. این عوامل عبارتند از:

 

1حفظ آرامش و دوری از استرس

 

2عدم یادگیری مطالب جدید

 

3مرور خلاصه نویسی ها 20-30 دقیقه قبل از هر آزمون

 

4اهتمام در تحلیل آزمون ها و تمرکز روی نقاط قدرت و ضعف

 

5مثبت اندیشی و ایجاد انگیزه و نشاط

 

اگر پس از مطالعه مطالب این مقاله سوالی در مورد نحوه جمع بندی کنکور متناسب با شرایط خود داشتید، می توانید پاسخ آن را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست. با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا می توانید از تمامی اخبار مربوط به کنکور سراسری مطلع گردید.

 

در ادامه بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری



 

سوالات متداول

 

1- برنامه ریزی جمع بندی کنکور چگونه است؟

با توجه به فرصت کم دوران جمع بندی نحوه برنامه ریزی کنکور سراسری در طول سال تحصیلی با برنامه ریزی در دوران جمع بندی متفاوت است که در این مقاله درباره برنامه ریزی دوران جمع بندی توضیحات کاملی ارائه شده است.



 

2- به چه نکاتی در دوران جمع بندی باید توجه شود؟

داوطلبین کنکور باید در دوران مهم جمع بندی به نکاتی همچون عدم یادگیری مطالب جدید، تقویت نقاط ضعف و... توجه داشته باشند که در این مقاله به توضیح بیشتر در این مورد پرداخته شده است. 



 

3- چه عواملی در نحوه جمع بندی تاثیر می گذارد؟

در نحوه جمع بندی و برنامه ریزی دوران جمع بندی فاکتور ها و پارامتر های زیادی از جمله مباحث مهم، بودجه بندی کنکور و... اثر دارد که در این مقاله به بررسی این عوامل پرداخته شده است. 

منبع : جمع بندی کنکور

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p5W2
نظرتان را بنویسید