بهترین روش جمع بندی زیست کنکور سراسری تجربی

بهترین روش جمع بندی زیست کنکور سراسری تجربی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

همه دانش آموز های رشته تجربی زمان زیادی رو برای یادگیری نکات زیست میزارن. اما به خاطر سنگینی این درس غالبا نمی تونن نتیجه دلخواهشون رو بگیرن. انجام درست و اصولی جمع بندی و طبقه بندی درست مطالب درسی باعث نتیجه گیری بهتر در این درس میشه.

 

 

با توجه به زیاد بودن حجم مطالب زیست شناسی و فرار بودن نکات این درس لازمه تا در بازه های مشخصی مرور و جمع بندی مباحث خونده شده انجام بشه تا مطالب تثبیت بشن و خوندن مطالب جدید رو بعد از طبقه بندی مطالب قبلی در ذهنتون شروع کنین.

داوطلب های کنکور تجربی به خاطر حجم زیاد مطالب و سنگین بودن رقابت در رشته های خوب و بهترین دانشگاه ها، از تابستون شروع به خوندن دروس پایه و دوازدهمشون می کنن. اما بیشترین درسی که روش تاکید دارن درس زیست شناسیهروش جمع بندی این درس با دروس دیگه متفاوته، کتاب درسی اهمیت ویژه ای داره، اما تنها خوندن کتاب یا حل تست نمی تونه کمکتون کنه تا بتونین نتیجه دلخواهتون رو به دست بیارین. به خاطر اهمیت بالای این درس در این مقاله نحوه جمع بندی درس زیست رو توضیح دادیم.

 

بهترین روش جمع بندی زیست شناسی

زمانی میشه رو یک درسی به خوبی مسلط شد و ازش نتیجه مثبت دید که تمام مطالب در ذهنتون به درستی دسته بندی شده باشه. در جمع بندی زیست ما با دو دسته داوطلب رو به رو می شیم، دسته اول افرادی هستند که در طول سال تمام تلاششون رو کردن و الان سطح علمی خوبی رو در این درس دارن. اما دسته دوم کسایی هستند که به هر دلیلی کوتاهی کردن و الان دنبال جبران فرصت های از دست رفتشون هستند. هر دو گروه لازمه که بدونن جمع بندی مهم ترین مرحله و آخرین فرصت برای گرفتن نتیجه مناسبه. مراحل جمع بندی درس زیست کنکور سراسری برای دو دسته داوطلبا یکیه ولی سرعت عملکرد این دو گروه با هم متفاوته و همین وجه تمایز بین این دو دسته میشه. مراحل انجام جمع بندی درس زیست:

 

مشخص کردن وضعیت داوطلب در تمام مباحث:

اولین کاری که زمان جمع بندی درس زیست باید انجام بشه تهیه یک جدول مطابق جدول زیر برای تمامی مباحثه. این جدول مشخص کننده وضعیت تحصیلیه هر داوطلب، در همه مباحثه. ممکنه الان پیش خودتون بگین که یک سری از این مطالب رو نخوندین و نوشتنشون به دردتون نمی خوره و وقتتون رو می گیره. اما هدف از انجام این کار اینه که با دونستن شرایط واقعیتون در هر مبحث بتونین برای ادامه مسیرتون یک برنامه ریزی کنکور درست مطابق وضعیتتون داشته باشین تا بدونین برای مرور هر مبحث چه قدر زمان بزارین و چه کار هایی انجام بدین.

 

نام درسمبحثوضعیت مطالعهوضعیت تستمیانگین درصد
زیست شناسیزیست گیاهیخوبکم70
آغازیانضعیفزیاد10
زیست جانوریمتوسطمتوسط20

 

بین درس های تخصصی رشته تجربی درس ریاضی اهمیت زیادی داره و جزو دروس محاسباتی محسوب میشه، این درس مباحث زیادی داره و لازمه تا همه متقاضیان کنکور تجربی حتما قبل از کنکور این درس رو حداقل یک بار مرور کنن و مطالب و فرمول هایی که خوندن رو در ذهنشون دسته بندی کنن. روش های متفاوتی برای جمع بندی درس ریاضی وجود داره اما بهتره تا داوطلبا با اطلاع از روش های جمع بندی این درس، بهترین روش جمع بندی ریاضی کنکور رو انتخاب کنن.

 

مشخص کردن اهداف و برنامه کلی برای نحوه جمع بندی درس زیست:

زمانی که جدول وضعیت تحصیلیتون رو کامل کردین یه دید کلی نسبت وضعیت علمیتون دارین و یه برنامه بابت کارایی که باید در دوران جمع بندی انجام بدین در ذهنتون نقش می بنده. همونطور که در جدول بالا می بینین 3 دسته درس داریم درس های قوی، متوسط و ضعیف. مشخصه نحوه مطالعه و جمع بندی برای همه این درسا با هم متفاوته. بطور مثال در مباحثی که قوی هستید سعی می شه بیشتر تمرکز، رو در روش های تست زنی گذاشته شه تا مهارت و سرعتتون در این زمینه بالاتر بره و در بازه های مرور درسا، از خلاصه نویسی مطالب استفاده کنین. برای دروس ضعیف و قوی هم به این شکل، یعنی با توجه به شرایط علمی و زمان باقی مونده تا کنکور برنامه ریزی انجام میشه.

 

اکثر داوطلبان رشته تجربی علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستند، رقابت در این رشته خیلی زیاد و ظرفیت دانشگاه ها کمه. در دوران جمع بندی، داوطلبا نسبت به وضعیت تحصیلیه خودشون به یک جمع بندی کلی رسیدن. پیشنهاد می کنیم تا با مشاهده کارنامه قبولی داوطلبان رشته پزشکی در دانشگاه سراسری و مقایسه وضعیت خودتون با کارنامه این داوطلبا برای ادامه مسیر برنامه ریزیتون و بالا بردن راندمانتون به یک دید کلی برسین.

بیشتر بخوانید : کارنامه قبولی رشته پزشکی دولتی

 

تهیه منبع مناسب برای دوره جمع بندی:

همون طور که می دونین زمان جمع بندی محدوده و حدودا بین 2 هفته تا 2 ماه طول میکشه. برای دوران جمع بندی، مطالعه به صورت آموزشی اصلا پیشنهاد نمیشه چون هدف از این دوره بیشتر مرور، تسلط و دسته بندی مطالب برای دسترسی راحت تر سر جلسه آزمون است و داوطلب خودش رو برای رقابت در کنکور سراسری آماده می کنه. پس باید منابعی رو انتخاب کنه که بتونه تمام انتظاراتش رو در این دوره برآورده کنه و اصطلاحا یه دور مرور تمام مباحث خونده شده رو داشته باشه. انتهای همین مقاله منابع مناسب جمع بندی معرفی شده که می تونین با توجه به شرایطتون مناسب ترین کتاب رو انتخاب کنین.

 

رفع اشکالات درسی زیست شناسی:

یکی از اهداف جمع بندی درس به درس کنکور، برطرف کردن اشکالات درسی است. برطرف کردن مشکلات درسی یعنی این که تمام مباحث و سوالاتی که قبلا در آن ها مشکل داشتین و باعث غلط جواب دادن سوال های تستی یا ایجاد شک بین گزینه ها میشد رو در این مرحله با مطالعه دوباره بر طرف کنین، تمام نکاتی که ممکن دوباره فراموش کنین رو علامت بزنین تا در روز های نزدیک به آزمون از روش مرور سریع استفاده کنین.

مهم‌ ترین کاری که برای زیست شناسی در دوران جمع بندی باید انجام بدین اطلاع از بودجه بندی درس زیست کنکور سراسری تجربی و تسلط کامل روی مهم ترین مطالب و نکات کتاب درسی است. تمام مفاهیم کتاب رو به زبان خودتون توضیح بدین، شکل های کتاب درسی رو در ذهنتون ترسیم کنین. قطعا می دونین که بیشتر سوال های زیست شناسی ترکیبی است و بهتره تمام فصل ها مطالعه بشه ولی ساده ترین و زود بازده ترین مباحث زیست شناسی رو در جدول زیر براتون گذاشتیم تا اگه زمان کم تری برای جمع بندی داشتین اول در این مباحث ساده تر خودتون رو قوی کرده و بعد بقیه مباحث رو تقویت کنین.

 

قلبتنفس
گوارشکلیه
ایمنیحواس
حرکتهورمون ها
پیدایش و گسترش زندگیرفتار شناسی و پروتئین سازی

 

مدیریت زمان:

درس زیست شناسی در کنکور سراسری 50 سوال تستی داره که برای جواب دادن به هر سوال حدود 50 ثانیه زمان دارین پس باید در مدتی که روی این درس کار می کنین سرعت عملتون رو هم بالا برده تا بتونین در زمان برگزاری کنکور سراسری و سر جلسه آزمون، به راحتی اون رو مدیریت کنین. در زمان جمع بندی زیست شناسی سعی کنین تکنیک های مربوط به مدیریت زمان رو به خوبی اجرا کنین، سوال های درس زیست شناسی اصولا سوال های طولانی است که بدون تمرین کردن مدیریت زمان و تست زنی در زمان مشخص قطعا سر جلسه کنکور در جواب دادن به این درس نتیجه مد نظرتون رو نمی تونین به دست بیارین.

 

تست اصولی و مطابق آزمون:

در بازه جمع بندی تست زنی رو فراموش نکنین این تست زنی باید با اصول و قوانین خاص خودش انجام بشه تا تمام نکات و مطالب مرور بشن. تست زنی اصولی در این بازه به تست زنی گفته میشه که هم زمان دار باشه هم تحلیل کامل انجام بگیره. یعنی برای حل هر سوال حدود 50 ثانیه زمان گذاشته و در آخر حتما پاسخنامه رو خونده و متن مربوط به هر سوال رو به دقت تحلیل کنین و دلیل غلط بودن سایر گزینه ها رو هم ببینین و ریز ترین نکات مربوط به هر سوال رو به دست بیارین. سعی کنین نمونه سوال های سنوات گذشته و آزمون های آزمایش رو حتما در زمان جمع بندی یک بار دیگه از خودتون آزمون گرفته و تحلیل کنین. این کار خیلی می تونه در کاهش استرس کمکتون کنه و با سوال های سال گذشته آشناتون کنه.

 

اگه دنبال کامل ترین و بهترین روش برای تحلیل آزمون های آزمایشی درس زیست شناسی هستید با خوندن مقاله زیر می تونین بهترین روش های تحلیل آزمون رو یاد بگیرین.

بیشتر بخوانید : کامل ترین روش تحلیل آزمون های آزمایشی

 

مرور های زود هنگام برای جلوگیری از فراموشی:

درس زیست شناسی به خاطر نکات زیادی که داره و هم چنین اهمیت و تاثیر بالا در کنکور سراسری درسی است که همه داوطلبان کنکور سراسری رشته تجربی بهش توجه خیلی ویژه ای دارن. نکات این درس فرارن به خاطر همین احتیاج به مرور در بازه های زمانی مشخصی است.

این مرور رو می تونین بر اساس اهمیت هر مبحث در کنکور و یا وضعیت خودتون در هر مبحثی انجام بدین. اگه روی مبحث خاصی اشکال دارین یا این که آموزشش به طور ناقص انجام شده در دوران جمع بندی روی برطرف کردن مشکلات و نواقصتون تمرکز کنین. نکات مهم و فرار رو حتما یادداشت کنین تا زمان های مرور مطالب تایم کمتری ازتون بگیره.

 

از اونجایی که زیست درس فراریه خیلی از داوطلبا با این که مطالب درسی رو به خوبی می خونن و تلاشه خیلی خوبی هم دارن اما به خاطر زیاد بودن حجم مطالب یا فرار بودن درس، در تایم کمی اون مباحث رو فراموش می کنن. پیشنهاد می کنیم برای برطرف کردن این مشکل حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : خداحافظی با فراموش دروس با 4 تکنیک ساده

 

 

 

 

 

زمان شروع جمع بندی زیست

شهریور ماه: به خاطر حجم زیاد درس زیست شناسی متقاضیان کنکور تجربی از تابستون شروع به مطالعه این درس میکنن تا بتونن در تابستون حداقل 1/3 مطالب این درس رو جمع کنن و وقتی برای مرور دوباره کتاب درسی داشته باشن. انتهای شهریور ماه حدود 1 هفته برای جمع بندی مبحث زیست وقت بزارین و تمام مطالب رو یکبار جمع بندی کنین.

 

دی ماه بعد از امتحانات نیم سال اول: با اتمام امتحانات نوبت اول پایه دوازدهم، حجم دروس پایه دوازدهم تجربی به نصف رسیده و دوباره جمع بندی مطالب به همون شیوه جمع بندی اولیه انجام می شه چون حجم مطالب هنوز کمه جمع بندی حدود یک هفته زمان میبره تا تمام مطالب مربوط به زیست شناسی رو یک بار دیگه مرور کنین.

 

اردیبهشت ماه: این مرحله از جمع بندی مهم ترین و طلایی ترین فرصت برای همه دانش آموزاست چون تقریبا تمام مطالب درسی تموم شده و حالا تثبیت نهایی مطالب انجام می شه. چیزی که در جمع بندی نهایی متفاوته نحوه انجام این کار با دو مرحله قبل و تاثیر گذاریش در نتیجه آزمونه.

 

داشتن اطلاع کامل درباره درسی که دارین می خونین باعث آرامش ذهنی زمان مطالعه، افزایش راندمان درسی، کاهش استرس میشه. برای اطلاع از صفر تا صد مطالعه زیست کنکور سراسری پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : روش مطالعه زیست کنکور

 

منابع جمع بندی زیست

یکی از سوال هایی که زمان جمع بندی ذهن خیلیا رو به خودش مشغول می کنه اینه که "در دوران جمع بندی از چه منابعی استفاده کرده و بیشتر روشون تمرکز کنیم؟" برای رسیدن به جواب این سوال باید توجه کنین که زیست بر خلاف خیلی درس های دیگه نکات زیادی در همه قسمت های مختلف کتاب داره پس در انتخاب منابع جمع بندی کنکور درس زیست دقت زیادی لازمه.

 

توجه داشته باشین بهترین منبع برای جمع بندی، اون منبعی که در عین کامل بودن، منطبق با کتاب درسی باشه، بیان ساده و قابل فهمی داشته باشه تا بتونین با مطالعه اون و دسترسی به نکات مهم سطح علمی زیستتون رو بالاتر آورده و در افزایش درصد این درس کمکتون کنه. اصولا منبعی که همه این شرایط رو داشته باشه و یکی از بهترین منابع برای مرور و جمع بندی درس زیست باشه، دست نوشته ها، خلاصه نویسی ها، حاشیه نویسی ها و خط کشی های خودتون است که در طول سال انجام دادین.

 

از اونجایی که در سال کنکور زمان بیشتری صرف مطالعه و تست زنی میشه، داوطلبایی هستند که متاسفانه در طول سال یا مطالعه درستی نداشته و یا این که فرصت نوشتن خلاصه نویسی رو نداشتن و یا به هر دلیلی تمایلی به خوندن خلاصه خودشون ندارن و بیشتر دنبال یک منبع مناسب برای جمع بندی درس زیست هستند. کارشناسان مر کز مشاوره تحصیلیکو مهم ترین منابع جمع بندی زیست رو براتون جمع آوری کردن که در جدول زیر گذاشتیم. تهیه 1 کتاب از این منابع برای طبقه بندی درست مطالب در ذهنتون و مرور نهایی کافیه اما اگه کتابی داشتین که در این جدول نبود هم می تونین ازش استفاده کنین.

 

نام کتاب انتشاراتسریدانلود بخشی از کتاب
موج آزمون زیست شناسینشرالگوموج آزمونکلیک کنید
جمع بندی زیست شناسی جامعخیلی سبزجمع بندیکلیک کنید
فصل آزمون زیست جامعخیلی سبزفصل آزمونکلیک کنید
زیست شناسی جامع کنکور تجربی (جلد 1)پایهگاجخط ویژهکلیک کنید
زیست شناسی جامع کنکور تجربی (جلد 2)دوازدهمکلیک کنید

 

اگه بعد از خوندن این مقاله سوال و یا ابهامی در مورد نحوه جمع بندی زیست کنکور سراسری داشتین، می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با مشاوران این مرکز در ارتباط باشین و سوال های خودتون رو بپرسین. پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال کنکور سراسری تحصیلیکو از تموم اخبار مرتبط با کنکور سراسری مطلع بشین.

در ادامه بخوانید : کارنامه قبولی رشته های پرطرفدار کنکور سراسری

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ جمع بندی زیست شناسی شامل چه مراحلی میشه؟

✔️ مراحل جمع بندی زیست شامل: تهیه منابع مناسب، مدیریت زمان و... که در متن مقاله به طور کامل همه مراحل توضیح داده شده.

 

2- ✔️ بهترین منبع جمع بندی زیست چیه؟

✔️ منبع مناسب برای جمع بندی درس زیست با توجه به شرایط علمی داوطلب انتخاب میشه که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده.

 

3- ✔️ در دوران جمع بندی بیشتر روی چه مباحثی باید وقت بزاریم؟

✔️ با استفاده از جدول وضعیت آموزشیتون که در متن مقاله گفته شده می تونین متوجه بشین رو کدوم درس ها وقت بیشتری بزارین.

منبع : بهترین روش جمع بندی زیست کنکور سراسری تجربی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qgQr
نظرتان را بنویسید