تحصيل در ترکیه

تحصيل در ترکیه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از شروط اصلی برای تحصیل در مراکز آموزشی ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف، یادگیری زبان ترکی و تسلط کافی بر این زبان است. علاوه بر این، اطلاع از هزینه تحصیل و مزایای تحصیل در دانشگاه های مطرح ترکیه نیز می تواند به متقاضیانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در ترکیه را دارند کمک زیادی نماید.




کشور ترکیه یکی از کشورهای مهاجرپذیر خاورمیانه است که از آن به عنوان یک کشور اروپایی آسیایی یاد می‌ شود. این کشور در سال‌ های اخیر پذیرای تعداد بسیاری از مهاجران در سراسر جهان بوده است و از دیدگاه‌ های مختلف برای زندگی افراد، مقصدی بسیار مناسب است.

تحصیل در ترکیه با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور، به عنوان یکی از اصلی‌ ترین خواسته‌ های افراد در سراسر جهان شناخته می‌ شود. چرا که مراکز آموزشی در این کشور دارای اعتبار جهانی بوده و به همین دلیل آینده‌ روشنی با تحصیل در این مراکز پیش روی شما خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با نحوه و شرایط تحصیل در ترکیه قصد داریم در ادامه مقاله به بررسی جزئیات تحصیل در ترکیه بپردازیم.



مزایای تحصیل در ترکیه
یکی از کشورهای بسیار محبوب مهاجران که در سال‌ های اخیر به عنوان یکی از مورد استقبال‌ ترین کشورها از جانب مهاجران شناخته شده است و تعداد بالایی از مهاجران از سایر نقاط جهان به خصوص کشور خودمان ایران را به خود جذب کرده است، کشور ترکیه است. تحصیل در ترکیه یکی از دلایل مهاجرت بسیاری از افراد به این کشور و اخذ ویزای ترکیه است. اما در ابتدا شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟



یکی از شروط اصلی برای تحصیل در مراکز آموزشی این کشور در مقاطع تحصیلی مختلف، یادگیری زبان ترکی و تسلط کافی بر این زبان است. لذا مهم‌ ترین مزیت تحصیل در ترکیه این است که شما می‌ توانید دانش کافی را درباره‌ زبان ترکی به دست آورده و در نتیجه یک زبان جدید بیاموزید که این خود یک نکته‌ بسیار مهم است. از آنجایی که دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی این کشور دارای اعتبار جهانی هستند و در بین دانشگاه‌ های برتر جهان رتبه‌ بالایی دارند، لذا با تحصیل در مقاطع مختلف در این دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی آینده‌ روشنی پیش روی شما خواهد بود.







از مهم‌ ترین مزیت‌ های تحصیل در این کشور برای ایرانیان این است که مردم کشور ترکیه فرهنگی مشابه با مردم کشور ایران داشته و از نظر دینی و همچنین شیوه‌ تفکر نیز شباهت‌ های بسیار زیادی دارند. از آنجایی که مدارک اخذ شده با تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور در مقاطع مختلف تحصیلی دارای اعتبار و ارزش بسیار زیادی در سطح جهان می‌ باشد، لذا با تحصیل در این مراکز آموزشی آینده‌ روشنی در هر گوشه از جهان پیش روی شما خواهد بود.



دانشگاه‌ های برتر ترکیه همچون آتاتورک، حاجت تپه و دانشگاه آنکارا که از برترین دانشگاه‌ های جهان شناخته می‌ شوند، شرایط تحصیلی را به شکلی برای افراد فراهم می‌ آورند که پس از گذشت مدت زمانی از تحصیل در این دانشگاه‌ها، افراد می‌ توانند به آسانی برای تحصیل در دانشگاه‌ های کشورهای غربی انتقالی بگیرند.



بیشتر بخوانید: مهاجرت به ترکیه





شرایط تحصیل در ترکیه
پیش از این که برای تحصیل در ترکیه اقدام کنید، لازم است که از شرایط تحصیل در این کشور مطلع شوید و بدانید که به چه روشی می‌ توانید برای تحصیل در این کشور توسعه یافته و محبوب اقدام‌ کنید. شرایط تحصیل در ترکیه در هر یک از مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و تحصیل در مدارس این کشور متفاوت بوده و افراد برای تحصیل در هر یک از این مقاطع، باید از روش های متفاوتی وارد عمل شوند.



لازم است بدانید که امکان تحصیل در مدارس دولتی کشور ترکیه، بدون این که نیاز به پرداخت هزینه‌ ای داشته باشید فراهم بوده و می‌ توانید کاملا رایگان در مدارس این کشور تحصیل کنید. در صورتی که برای تحصیل در ترکیه، در مقاطع راهنمایی و دبیرستان اقدام کنید، لازم است که به زبان انگلیسی و همچنین ترکی تسلط کافی را داشته باشید.



برای تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس، لازم است که در دوران تحصیلی پیشین خود و در مقطع دبیرستان نمرات بالایی را کسب کرده و مدرک دیپلم خود را با نمره‌ ای مناسب اخذ کرده باشید. پس از تحصیل در مقطع کارشناسی در یک دوره‌ی چهار ساله، مدرک کارشناسی برای شما صادر خواهد شد. با توجه به این که قصد دارید در کدام یک از دانشگاه‌ های این کشور تحصیل در مقطع کارشناسی را آغاز کنید، شرایط مختلفی پیش روی شما قرار دارد. اما به طور کلی یکی از اصلی‌ ترین شرایط، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره‌ بالا (5 الی 6.5) است.



برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد، با توجه به این که در کدام یک از دانشگاه‌ های این کشور شروع به تحصیل کنید و همچنین با در نظر گرفتن این که می‌ خواهید در چه رشته‌ ای تحصیل کنید، شرایط تعیین شده برای شما متفاوت می‌ باشد. پس از این که دانشگاه مورد نظر خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور انتخاب کردید، بهتر است با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر از شرایطی که برای تحصیل پیش روی شما قرار دارد مطلع شوید.



تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه، حدودا دو سال به طول می‌ انجامد. شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بعضی دانشگاه‌ های کشور ترکیه، ملزم به قبولی در یک سری آزمون شفاهی و یا مصاحبه هستید. علاوه بر آن لازم است که مدرک زبان آیلتس با نمره‌ بالا (6 الی 6.5 نمره) در پرونده شما وجود داشته باشد.



برای تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره‌ 6 الی 7.5 برای شما واجب است. تحصیل در این مقطع در کشور ترکیه، شرایط را جهت انجام پروژه‌ های علمی پژوهشی برای شما فراهم می‌ آورد که دانشگاه محل تحصیل شما، به عنوان اسپانسر هزینه‌ های لازم برای تحقیقات علمی پژوهشی شما را تامین می‌ کند.



برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌ های کشور ترکیه، لازم است که از یک سری مراحل عبور کنید؛ در ابتدا پایان نامه‌ ارائه شده توسط شما توسط یک هیئت علمی تحت بررسی قرار می‌ گیرد و پس از آن با شرکت در آزمون‌ هایی که به شکل شفاهی و کتبی برگزار می‌ شوند، پایان نامه‌ شما به صورت جزئی تر تحت بررسی قرار خواهد گرفت. در آخر پایان نامه‌ نهایی مورد ارزیابی قرار گرفته و دانشجویان ملزم به دفاع از پایان نامه‌ خود هستند.



بیشتر بخوانید: آزمون YOS ترکیه


هزینه تحصیل در ترکیه
نکته‌ مهم دیگری که به هنگام تصمیم‌ گیری برای تحصیل در کشور ترکیه باید مد نظر قرار گیرد، هزینه تحصیل در این کشور است. هزینه تحصیل در ترکیه تنها شامل پرداخت شهریه و خرید کتب و جزوات برای تحصیل در مراکز آموزشی این کشور نیست؛ بلکه هر یک از متقاضیان برای تحصیل در کشور ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف، باید به فکر تامین هزینه‌ زندگی در ترکیه به هنگام تحصیل نیز باشند.



هزینه زندگی در ترکیه به هنگام تحصیل در مراکز آموزشی این کشور، دربردارنده‌ هزینه‌ اجاره‌ خانه، خورد و خوراک، پوشاک، اینترنت، تفریحات مختلف، هزینه‌ های مصرف انرژی و... می‌ باشد. برای تحصیل در ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف، لازم است که هزینه‌ ای در حدود 400 دلار را در هر ماه بپردازید که دربردارنده‌ مخارج مختلف شما در این کشور است.



شهریه‌ ای که برای تحصیل در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ های کشور ترکیه باید پرداخته شود، با توجه به این که در کدام یک از این دانشگاه‌ ها تحصیل می‌ کنید و همچنین با توجه به نوع رشته‌ شما متفاوت است. برای مثال مهاجرانی که به قصد تحصیل در ترکیه به این کشور مهاجرت می‌ کنند، برای تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی این کشور، لازم است که سالانه بین 500 الی 3000 یورو هزینه کنند و معمولا تحصیل در رشته های پزشکی ترکیه پر هزینه تر می باشد.



البته در صورتی که به تحصیل در ترکیه در مقاطع دانشگاهی و در دانشگاه‌ های خصوصی این کشور علاقه نشان دهید، لازم است که سالانه هزینه‌ ای در حدود 25 هزار یورو را برای دوران تحصیل خود تامین کنید. برای خرید کتب و جزوات خود در هنگام تحصیل در این کشور نیز، لازم است که در طول هر ترم مبلغی در حدود 200 دلار را تامین کنید.



علاوه بر هزینه‌ های مربوط به شهریه‌ دانشگاه و تامین کتب و جزوات تحصیلی و انجام پژوهش‌ های علمی مختلف، لازم است که هزینه زندگی در ترکیه را نیز مد نظر قرار دهید، چرا که در دوران تحصیل خود در این کشور به عنوان یکی از شهروندان ترکیه‌ ای شناخته می‌ شوید و لازم است که به هزینه‌ هایی چون خورد و خوراک، اجاره خانه و... نیز توجه کنید.



هزینه‌ های مربوط به زندگی در هنگام تحصیل در کشور ترکیه، به طور میانگین برابر با 400 دلار می‌ باشد. برای اجاره‌ یک آپارتمان در این کشور، لازم است که به طور ماهانه مبلغ 250 الی 300 دلار را بپردازید که با توجه به این که آپارتمان در کدام منطقه از این کشور قرار دارد، این مبلغ متغیر است. سایر هزینه‌ هایی که به مصرف انرژی‌ های مختلف (آب، برق و گاز)، استفاده از اینترنت، تفریحات مختلف، خورد و خوراک و نیازهای گوناگون شما برای زندگی در این کشور ربط پیدا می‌ کنند، با توجه به نیاز و میزان مصرف شما متفاوت خواهند بود.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تحصیل در ترکیه را به متقاضیان ارائه داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند.



در ادامه بخوانید: ثبت نام بورسیه دولتی ترکیه



سوالات متداول


1- شرایط تحصیل در ترکیه چیست ؟
شرایط تحصیل در ترکیه با توجه به مقطع تحصیلی مشخص می شود که از جمله مهم ترین آن ها تسلط به زبان ترکی و انگلیسی است. برای مطالعه سایر شرایط به متن مقاله مراجعه شود.




2- مزایای تحصیل در کشور ترکیه چیست ؟
کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی شباهت زیادی به ایران داشته و دارای دانشگاه های معروفی از جمله آنکارا است. توضیحات بیشتر در این خصوص را می توانید از متن مقاله مطالعه نمایید.




3- هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است ؟
هزینه تحصیل در ترکیه با هزینه زندگی در آن باید به طور مشترک در نظر گرفته شود که در متن مقاله محدوده مبلغ آن ذکر شده است.

منبع : تحصيل در ترکیه
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZPRv
مطلب بعدی
زندگی در ترکیه
نظرتان را بنویسید