دستور العمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی

دستور العمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشجویانی که از طریق صندوق رفاه دانشجویی اقدام به دریافت هر یک از وام ها یا تسهیلات ارائه شده کردند می بایست مطابق دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی که در وب سایت مذکور به نشانی swf.ir، نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام کنند.

 

 

دانشجویانی که در هر مقطع تحصیلی مشغول به تصحیل بودند و از وام یا تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده کرده اند و موفق به پایان دوره تحصیلی خود شده اند، باید پس از فراغت از تحصیل نسبت به پرداخت کل بدهی به حساب صندوق رفاه و یا اخذ دفترچه اقساط اقدام نمایند.

زمان تعیین تکلیف بدهی برای کلیه دانشجویان (مشمول و غیر مشمول) حداکثر 9 ماه پس از فراغت از تحصیل می باشد. در صورتی که پس از مدت 9 ماه برای گرفتن دفترچه قسط مراجعه شود، دیگر امکان قسط بندی بدهی وجود ندارد و دانشجو می بایست کل بدهی را یک جا پرداخت نماید. در ادامه دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان را شرح می دهیم.

 

دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های صندوق رفاه دانشجویان

دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام دانشجویی مطابق بخشنامه های صندوق رفاه دانشجویان برای مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

 

۱بهره‌ مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان ملزم هستند، بر اساس وضعیت تحصیلی ( فراغت، انصراف، ترک و یا اخراج از تحصیل) طبق مقررات صندوق نسبت به بازپرداخت و تسویه حساب وام‌ های دریافتی اقدام کنند.

 

درصورتی که دانشجویان مقطع کاردانی به مدت 4 نیمسال، کارشناسی پیوسته به مدت 8 نیمسال، کارشناسی ناپیوسته به مدت 4 نیمسال ، کارشناسی ارشد پیوسته به مدت 8 نیمسال ، کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت 4 نیمسال، دکتری ناپیوسته به مدت 8 نیمسال و دکتری تخصصی پیوسته به مدت 16 نیمسال از آغاز تحصیل آنان گذشته باشد و شامل گروه های منصرف از تحصیل، ترک و یا اخراج از تحصیل نیز نشوند، باید حداکثر تا 9 ماه بعداز مدت زمان فوق با بازپرداخت بدهی خود به صورت یک جا و یا دریافت دفترچه اقساط مطابق قوانین صندوق رفاه دانشجویی نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نمایند.

 

۲دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی موظفند حسب وضعیت تحصیلی بهره مندان از وام صندوق (شامل پایان دوره دریافت وام یا ترک تحصیل در هر مقطع تحصیلی)، قبل از معرفی دانشجو یا دانش آموخته به حوزه نظام وظیفه یا صدور گواهی موقت یا تأییدیه تحصیلی آنان به منظور اشتغال و یا ادامه تحصیل فارغ التحصیلان، نسبت به ثبت و تعیین وضعیت بدهی (صدور دفترچه اقساط و یا بازپرداخت یکجای بدهی) در سامانه جامع صندوق اقدام نمایند.

 

۳صندوق مجاز است از زمان پرداخت وام دانشجویی تا شروع اولین سررسید بازپرداخت، 4 % کارمزد به صورت روز شمار از وام های دانشجویی دریافت کند.

 

۴تعداد و مبلغ اقساط بهره مندان از مزایای صندوق توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین خواهد شد. (با توجه به میزان بدهی حداقل یک سال و حداکثر پنج سال)

 

۵بهره مندان از وام های دانشجویی صندوق در صورتی که یک یا بیش از یک قسط معوق داشته باشند و یا در زمان تعیین شده نسبت به تعیین وضعیت بدهی و دریافت دفترچه اقساط اقدام نکنند ، در فهرست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.

 

۶بهره مندان از وام های دانشجویی صندوق که دارای دفترچه بازپرداخت اقساط را دریافت کرده اند در صورتی که بیش از 10 قسط متوالی در پرداخت اقساط خود تأخیر نمایند، کل بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) به دین حال تبدیل شده و باید به صورت یکجا و در یک مرحله واریز شود.

 

۷معاونت های آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی محل تحصیل دانش آموختگان موظفند پس از استعلام از معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره رفاه دانشگاه ها در خصوص آخرین وضعیت بدهی آنان و احراز عدم وجود اقساط معوق نسبت به صدور هر گونه تأییدیه و یا گواهی تحصیلی حسب مورد برای ارائه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و سایر نهادها و سازمان های متقاضی اقدام نمایند.

 

۸صدور تسویه حساب برای هر مقطع تحصیلی ، منوط به پرداخت کل بدهی در آن مقطع تحصیلی و مقاطع تحصیلی قبلی است.

 

۹تسلیم اصل مدرک تحصیلی و ریز نمرات استفاده کنندگان از وام صندوق، بعد از پرداخت کل بدهی و انجام تعهدات قانونی دیگر امکان پذیر است.

 

۱۰دانشجویان بهره مند از وام های دانشجویی صندوق که بر اساس قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه، امکان ادامه تحصیل و فراغت (در مقطع تحصیلی پذیرش شده) را نداشته ولی واجد شرایط اخذ مدرک در دوره معادل و یا پائین تر از مقطع تحصیلی قبولی قبلی باشند همانند دانشجوی انصرافی تلقی شده و ملزم به تسویه کل بدهی به صورت یکجا به صندوق می باشند.

بیشتر بخوانید: پرداخت بدهی صندوق رفاه دانشجویی

 

۱۱درخصوص دانشجویان انتقالی و همچنین در صورت تغییر دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به نوبت دوم طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، کل بدهی دانشجو به پایان فارغ التحصیلی وی در همان مقطع منتقل خواهد شد.

 

۱۲صندوق مجاز است نسبت به وصول مطالبات دولت و هزینه های متعلقه در مورد دانشجویان و یا دانش آموختگانی که از پرداخت مبلغ وام دانشجویی خود خودداری نموده اند در مراجع  قانونی از اولین تا آخرین مرحله اقامه دعوی نماید.

 

۱۳دانش آموختگان فاقد بضاعت مالی که بدهی آنان به دین حال تبدیل شده است در صورت ارائه دلایل ، مدارک و مستندات کافی مبنی بر عدم بضاعت مالی، به تشخیص رئیس صندوق مجموع بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا 36 قسط متناسب با میزان بدهی قابل تقسیط مجدد است.

بیشتر بخوانید: راهنمای پرداخت وام دانشجویی

 

 

نحوه بازپرداخت بدهی انواع وام گروه‌های خاص دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویان طی بخشنامه خود شرایط بازپرداخت بدهی انواع وام گروه‌های خاص دانشجویی را نیز اعلام کرده که در ادامه شرح داده شده است.

 

مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی

 

دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که مشمول انجام خدمت نظام وظیفه عمومی می باشند ملزم به تعیین وضعیت بازپرداخت وام های دانشجویی خود حداکثر تا 3 ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع تحصیلی بوده و تاریخ آغاز بازپرداخت بدهی این دسته از بهره مندان حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی است.

 

بدهکاران پذیرفته شده در مقطع بالاتر

 

جدول نحوه بازپرداخت بدهی بدهکاران پذیرفته شده در مقطع بالاتر
نوع قبولی در مقطع بالاتروضعیت پرداخت بدهیشرایط بازپرداخت
تحصیل بدون وقفه در مقطع بالاترپرداخت یکجای کل وام ها در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهیبخشودگی کارمزد وام های دانشجویی
پرداخت یکجای 50 %از کل بدهی در زمان پایان دوره دریافت وام قبل از تعیین وضعیت بدهیمشمول کاهش نرخ کارمزد به میزان 2 % برای مانده بدهی
در صورت تقاضای تقسیطصدور دفترچه قسط و انتقال بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
تحصیل با وقفه در مقطع بالاتردر صورت نداشتن اقساط معوقانتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
در صورت داشتن اقساط معوقبه روز رسانی اقساط معوق و سپس انتقال مانده بدهی به پس از پایان دوره دریافت وام در مقطع بالاتر
استنکاف از پرداخت کل بدهی تا زمان قبولی در مقطع بالاترتبدیل بدهی به دین حال و تسویه یکجای آن

 

شاغلین بدهکار

 

بر اساس مقررات صندوق ، دانشجویان در زمان بهره مندی از وام‌های دانشجویی نباید شاغل باشند . از این رو در صورتی که در هر مرحله از دریافت وام‌های دانشجویی ( به جز وام شهریه ) اشتغال به کار آنان به صورت رسمی، پیمانی ، قراردادی و یا اشتغال تمام وقت در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی که مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات می‌شوند احراز گردد ، پرداخت وام متوقف شده و صندوق مجاز است نسبت به اخذ یکجای کل بدهی با احتساب کارمزد ۴ %و خسارات متعلقه از وی اقدام کند.

 

دانش آموختگان معاف از هزینه های تحصیلی

 

دانشجویان و دانش آموختگانی که بر اساس قوانین و مقررات خاص کشوری از پرداخت کل یا بخشی از هزینه‌های تحصیلی معاف هستند چنانچه از وام‌های صندوق رفاه استفاده کرده باشند، ملزم به پرداخت یکجای کل بدهی با احتساب کارمزد ۴ % و خسارات متعلقه هستند.

بیشتر بخوانید: وام ویژه دکتری

 

بدهکاران از کار افتاده و مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج

 

بازپرداخت بدهی مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج و مزمن که درمان آنها شرایط ویژه ای دارد، مطابق جدول ذیل است:

 

جدول نحوه بازپرداخت بدهی از کارافتادگان و مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج
ردیفزمان رویدادرویدادنوع رویدادضوابط بازپرداخت
1در حین تحصیلضایعه نخاعی گردنی ، سینه‌ای و کمری و معلولیت ذهنی – شناختی شدید Mentally و محجوراز کار افتاده کلی و دائمکل بدهی به غیر از وام مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه بخشوده می‌شود.
2قبل از تحصیلضایعه نخاعی گردنی، سینه‌ای و کمری  از کار افتادهدو سال به مدت بازپرداخت وام‌های دانشجویی اضافه می‌شود
3قبل و یا در حین تحصیلناتوان و کم توان جسمی ، نابینا و ناشنواتوان خواهدو سال به مدت بازپرداخت وام‌های دانشجویی اضافه می‌شود.
4قبل یا در حین تحصیلبیماری صعب العالج و Tsسخت درمان و پر هزینهدو سال به مدت بازپرداخت وام‌های دانشجویی اضافه می‌شود.

 

 بدهکاران زیان دیده از حوادث و بلایای طبیعی

 

دانشجویانی که در سال آخر تحصیل و دانش آموختگانی که در حین بازپرداخت اقساط دچار حادثه و خسارت ناشی از بلایای طبیعی می‌گردند، حداکثر تا ۹ ماه پس از وقوع حادثه در صورت اعلام رسمی و ارائه معرفی نامه از فرمانداری یا استانداری محل زندگی حادثه دیده، دو سال به مدت بازپرداخت بدهی آنها اضافه می‌گردد.

 

بهره مندان از وام مسکن صندوق

  1. الف- بهره مندان از وام مسکن صندوق ملزم به پرداخت یکجای وام مذکور حداکثر تا ۹ ماه پس از پایان دوره دریافت وام قبل از صدور دفترچه اقساط می‌باشند و در صورت بهره مندی از منابع بانک بازپرداخت مطابق تفاهم نامه مربوطه با بانک خواهد بود .
  2. ب- حداکثر ۱۰ درصد از دانش آموختگان بهره مند از وام مسکن صندوق که به علت عدم بضاعت مالی قادر به بازپرداخت یک جای وام مذکور نمی‌باشند ، به شرط ارائه مستندات لازم مبنی بر عدم بضاعت مالی طی ۹ ماه دوره تنفس ، با تشخیص رییس صندوق مبلغ وام مسکن آنان ، حداکثر تا ۱۰ ماه قابل تقسیط است.

 

تارکین تحصیل

 

افرادی که از تحصیل انصراف داده اند ملزم به بازپرداخت یکجای کل بدهی ( اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه ) حداکثر تا 3 ماه پس از زمان قطع تحصیل هستند.

 

بدهکاران بورسیه و استفاده کنندگان از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت

  1. الف- آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد بهره مندی از مزایای بورس تحصیلی داخل یا خارج از کشور را در حین تحصیل داشته و یا با استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت قصد ادامه تحصیل و اعزام به خارج از کشور را دارند ، قبل از اخذ هر گونه مجوز از مراجع ذی صلاح ، ملزم به تعیین وضعیت بدهی خود با صندوق می باشند .
  2. ب- دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مکلفند این گروه از بدهکاران را به صندوق معرفی نمایند .
  3. ج- دریافت اطلاعات بدهکاران مذکور از طریق دسترسی به وب سرویس موسوم به سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان نیز صورت می پذیرد.
  4. د- در خصوص آن گروه از بهره مندان از بورسیه تحصیلی که پس از پایان دوره تحصیل به کشور باز نمی گردند یا اقدام به پرداخت بدهی و تسویه حساب نمی نمایند ، صندوق با همکاری سازمان امور دانشجویان از طریق اسناد ضمانتی که در اختیار سازمان مذکور قرار دارد نسبت به وصول مطالبات اقدام می نماید .

 

رویداد مهاجرت و ترک تابعیت

  1. الف- آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد مهاجرت و ترک تابعیت به کشور دیگری را دارند ملزم هستند قبل از هرگونه اقدام در این خصوص ، نسبت به پرداخت کل بدهی خود به صندوق و اخذ تسویه حساب اقدام نمایند .
  2. ب- صندوق رفاه دانشجویی با همکاری و استفاده از بانک اطلاعاتی وزارت امور خارجه نسبت به تکمیل اطلاعات بدهکاران مذکور و وصول مطالبات خود اقدام خواهد کرد.

 

بدهکاران غیرایرانی

 

معاونت دانشجویی دانشگاه موظف است در خصوص دانشجویانی که دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران نیستند و در سنوات گذشته از وام‌های صندوق بهره مند بوده اند ، قبل از تحویل هرگونه مدرک یا تأییدیه تحصیلی و نیز خروج از کشور آنان نسبت به تعیین تکلیف بازپرداخت تمامی بدهی به صورت یکجا و اخذ تسویه حساباز آنان اقدام کنند . تبصره : معاونت دانشجویی دانشگاه ملزم به اجرای عملیات کنترل و اخذ تأیید نهایی موضوع تسویه حساب این دسته از بهره مندان از صندوق هستند.

بیشتر بخوانید: وام های ضروری دانشجویی

 

 

 

 

 

در راستای خبر رسانی دقیق و معتبر ، مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تصمیم گرفته تا کانالی راه اندازی کند و اخبار مربوط به زمان ثبت نام وام دانشجویی و میزان وام های دانشجویی را در اختیار داوطلبان قرار دهد. برای عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی هیوا کلیک کنید . همچنین مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به تمامی سوالات شما در ارتباط با مراحل ثبت نام وام دانشجویی پاسخ دهند.

در ادامه بخوانید: ثبت نام وام دانشجویی

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ باز پرداخت وام دانشجویی باید چه زمانی انجام شود؟

✔️ طبق شرایط ذکر شده در متن مقاله بهره مندان وام دانشجویی باید حداکثر تا 9 ماه بعداز دوره دریافت وام هر مقطع ، نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام نمایند.



 

2- ✔️ بازپرداخت وام دانشجویی مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی چه شرایطی دارد؟

✔️ مشمول انجام خدمت نظام وظیفه عمومی ملزم به تعیین وضعیت بازپرداخت وام خود حداکثر تا 3 ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع تحصیلی هستند که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله ذکر شده است.



 

3- ✔️ شرایط بازپرداخت وام ودیعه مسکن دانشجویی چیست؟

✔️ شرایط بازپرداخت وام ودیعه مسکن دانشجویی در صورت تامین وام از محل صندوق رفاه متفاوت با وام مسکن بانک عامل بوده که در این خصوص در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : دستور العمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2wmj
نظرتان را بنویسید