هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری

هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

 

همانگونه که در مقاله مربوط به صلاحیت دیوان عدالت اداری اشاره شد ، می توان از برخی از آراء و احکام صادر شده در مراجع شبه قضایی ، تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی و ماموران آن واحدها ، احکام استخدامی و همچنین مقررات دولتی خلاف شرع و قانون به دیوان عدالت اداری شکایت کرد . در چنین شرایطی ، اگر اجرای این آراء و احکام شخص محکوم علیه را دچار خسارتی کند ، وی می تواند ضمن شکایت به دیوان عدالت اداری ، تقاضای صدور دستور موقت نیز بنماید که اجرای این احکام و آراء تا صدور رای در دیوان عدالت اداری به تعویق افتد . اما سوال مهمی که در ارتباط با درخواست صدور دستور موقت از دیوان عدالت اداری وجود دارد ، آن است که هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چقدر است ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به توضیح دستور موقت در دیوان عدالت اداری و شرایط آن پرداخته و سپس هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار می دهیم .



 

دستور موقت در دیوان عدالت اداری

صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری در قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 و ضمن مواد 34 الی 40 این قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است . در پاسخ به این سوال که دستور موقت در دیوان عدالت اداری چیست ، ماده 34 این قانون حایز اهمیت است که بر اساس این ماده ، در صورتی که شاکی ضمن طرح شکایت خود در دیوان عدالت اداری و یا پس از طرح شکایت در دیوان ، مدعی شود که اجرای اقدامات یا تصمیمات یا آراء قطعی یا خودداری از انجام وظیفه توسط اشخاص و مراجع مذکور در ماده 10 این قانون ، سبب وارد شدن خساراتی می گردد که جبران این خسارت غیر ممکن بوده و یا بسیار دشوار باشد ، می تواند از دیوان عدالت اداری تقاضای صدور دستور موقت نماید که در این صورت ، شعبه رسیدگی کننده به این دادخواست ، در صورتی که فوریت و ضرورت این موضوع را احراز کند ، حسب مورد دستور موقت مبنی بر توقف اجرای آن اقدامات و تصمیمات یا آراء صادر شده صادر می نماید . برای آشنایی بیشتر با ماهیت دستور موقت در دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

 

شرایط دستور موقت در دیوان عدالت اداری

بر اساس مواد 34 لغایت 40 قانون دیوان عدالت اداری ، شرایطی برای صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری مورد پیش بینی قرار گرفته است . از جمله این شرایط ، آن است که :

- اجرای تصمیمات یا آراء قطعی یا خودداری از انجام وظیفه توسط اشخاص و مراجع مذکور در ماده 10 این قانون ، سبب ورود خسارتی شود که جبران آن غیرممکن یا متعسر است ؛

- شاکی می تواند ضمن طرح شکایت خود در دیوان یا پس از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تقاضای صدور دستور موقت نماید ؛ لکن در صورت تقاضای صدور دستور موقت پس از طرح شکایت در دیوان ، درخواست دستور موقت باید تا قبل از ختم رسیدگی به دیوان ارائه شود ؛

- مرجع رسیدگی به تقاضای صدور دستور موقت ، شعبه‌ای است که به اصل دعوی رسیدگی می‌کند ؛ لکن در مواردی که ضمن درخواست ابطال مصوبات از هیأت عمومی دیوان ، تقاضای صدور دستور موقت شده ‌باشد ، ابتدا پرونده جهت رسیدگی به تقاضای مزبور به یکی از شعب دیوان ارجاع می شود و در صورت صدور دستور موقت در شعبه ، پرونده در هیات عمومی خارج از نوبت رسیدگی می شود ؛

- در صورت حصول دلایلی مبنی بر عدم ضرورت ادامه اجرای دستور موقت ، شعبه رسیدگی کننده نسبت به لغو دستور موقت اقدام می‌نماید . برای مشاهده کامل شرایط صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری کلیک کنید .

 

 

 

هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری

در قسمت قبل ، دستور موقت در دیوان عدالت اداری و برخی از مهم ترین شرایط صدور این دستور در دیوان عدالت اداری را بررسی نمودیم . اما سوال مهمی که در این قسمت قصد داریم به آن پاسخ دهیم آن است که آیا درخواست صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری هزینه دارد ؟ اگر بله ، هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری چقدر است ؟

پاسخ به این سوال ، از آن جهت مهم است که بعضا در دعاوی حقوقی ، صدور دستور موقت در دادگاه هزینه ای معادل دعاوی غیر مالی دارد . اما بر اساس قانون دیوان عدالت اداری ، " درخواست دستور موقت مستلزم پرداخت هزینه دادرسی نیست " . به همین دلیل ، افراد می توانند در صورت وجود شرایط قانونی ، تقاضای صدور دستور موقت نمایند ؛ بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه برای صدور دستور موقت باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستور موقت در دعاوی حقوقی کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه دستور موقت در دیوان عدالت اداری به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه دستور موقت در دیوان عدالت اداری پاسخ دهند .

منبع : هزینه صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n2mP
نظرتان را بنویسید