تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

برای هر یک از داوطلبان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های سراسری در سراسر کشور این امکان فراهم است که بدون این که در کنکور سراسری شرکت کنند، در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنند. سهمیه های بدون کنکور عبارتند از سهمیه مناطق، ایثارگری و رزمندگان، مناطق محروم و ... که میزان محاسبه هر یک متفاوت از دیگری است.

 

 

در سال‌ های گذشته افراد برای تحصیل در رشته‌ مورد نظر خود در هر دانشگاهی، لازم بود تا در کنکور شرکت کنند و تنها از طریق کسب رتبه بالا در کنکور و اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ ها امکان ادامه تحصیل برای آن‌ ها فراهم بود. اما امروزه تحصیل در دانشگاه دیگر کار سخت و دور از ذهنی نیست.

متقاضیان می‌ توانند بدون شرکت در کنکور و با توجه سوابق تحصیلی خود پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ های مختلف را اخذ نمایند. در این بین سهمیه‌‌ هایی وجود دارد که شانس افراد برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ ها را افزایش می‌ دهند. در این مقاله قصد داریم تا تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری را تحت بررسی قرار دهیم.

 

معرفی سهمیه های بدون کنکور دانشگاه سراسری

برای هر یک از داوطلبان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های سراسری در سراسر کشور این امکان فراهم است که بدون این که در کنکور سراسری شرکت کنند، در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنند؛ در واقع رتبه کنکور دیگر ملاک اصلی برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ ها نیست و افراد صرفا با توجه به سوابق تحصیلی خود امکان ثبت نام در دانشگاه سراسری را دارند.

 

نکته‌ ای که وجود دارد این است که داوطلبان برای ثبت نام بدون کنکور می‌ توانند از سهمیه‌ های مختلف بهره ببرند؛ در واقع تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری، از اصلی‌ ترین عواملی است که شانس افراد را برای ثبت نام در این دانشگاه‌ ها بیشتر می‌ کند.

 

در این قسمت برای بررسی تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری، انواع مختلف سهمیه‌ هایی که داوطلبان جهت ثبت نام خود از تاثیرات آن‌ها بهره‌ مند خواهند بود را معرفی می‌کنیم و اطلاعات دقیق در ارتباط با استفاده از امتیاز و تاثیرات آن‌ ها را تحت بررسی قرار خواهیم داد.

 

در طول هر سال بسیاری از داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه‌ های کشور در کنکور سراسری شرکت می‌ کنند یا این که بدون شرکت در این آزمون بزرگ کشوری برای اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه‌ های سراسری اقدام می‌ کنند. در هر یک از دانشگاه‌ های سراسری در سطح کشور، تعداد بسیاری از متقاضیان برای ادامه تحصیل خود صرفا از طریق سوابق تحصیلی خود اقدام می‌کنند و نیازی به شرکت کردن در کنکور ندارند که این از اصلی‌ ترین مزیت‌های این دانشگاه‌ ها می‌ باشد.

 

هر یک از داوطلبان برای اطلاع از طریق ثبت نام بدون کنکور در این دانشگاه‌ ها و برای این که ثبت نام خود را با موفقیت انجام دهند، لازم است از شرایط ثبت نام و امتیازاتی که به آن‌ ها داده شده است از طریق مطالعه دفترچه ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌ ها آگاهی پیدا کنند. در این دفترچه علاوه بر اعلام شرایط ثبت نام بدون کنکور به انواع سهمیه‌ ها اشاره شده و تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری به طور دقیق تحت بررسی قرار گرفته است؛ داوطلبان با بررسی این دفترچه و آگاهی از تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری، در صورتی که واجد شرایط ثبت نام بدون کنکور و استفاده از این سهمیه‌ ها باشند شانس بیشتری برای ثبت نام بدون کنکور خواهند داشت.

 

از انواع سهمیه‌ هایی که داوطلبان برای ثبت نام بدون کنکور خود می‌ توانند از تاثیرات آن‌ ها بهره ببرند، می‌ توان به سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق محروم، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: لیست رشته های بدون کنکور

 

 

تاثیر سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

در اولین قدم برای برای بررسی تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری لازم است که سهمیه مناطق را معرفی و به بررسی تاثیر آن در پذیرش بدون کنکور داوطلبان بپردازیم. تعداد بسیار زیادی از داوطلبان با تکیه بر تاثیر حاصل از این نوع سهمیه برای ثبت نام بدون کنکور اقدام می‌کنند.

 

باید گفت که سهمیه مناطق شانس تمامی داوطلبان جهت ثبت نام بدون کنکور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در واقع اولین و تاثیر گذارترین نوع سهمیه است که هر یک از داوطلبان می‌ توانند از تاثیرات آن بهره‌ مند شوند. تقریبا تمامی متقاضیان برای ثبت نام بدون کنکور، با در نظر داشتن شرایط تحصیلی و امکانات آموزشی که در دوران تحصیل در اختیار آن‌ ها قرار گرفته است، در گروه متقاضیان منطقه 1 الی 3 قرار خواهند گرفت؛ این مناطق عبارتند از شهرهایی با امکانات آموزشی پیشرفته (منطقه 1)، شهرها و مناطق نیمه پیشرفته (منطقه 2) و شهرهایی با امکانات آموزشی پایین (منطقه 3) می‌ باشند.

 

مناطق سه گانه در کنکور سراسری
اسامی سهمیه منطقه یک
اسامی سهمیه منطقه دو
اسامی سهمیه منطقه سه

 

در بهره‌ گیری از سهمیه مناطق کنکور سراسری، شرایط زیر حاکم هستند:

 

تمامی داوطلبانی که در نظام جدید آموزشی تحصیل کرده‌اند، با توجه به این که مدرک تحصیلی در سه سال پایانی دوره دوم متوسطه را در چه محلی اخذ کرده‌ اند از سهمیه مناطق 1 الی 3 بهره خواهند برد.

 

در مقابل تمامی داوطلبانی که در نظام قدیم آموزشی تحصیل کرده‌اند، با توجه به این که مدرک تحصیلی در سه سال پایانی دبیرستان را در چه محلی اخذ کرده‌ اند، از سهمیه مناطق 1 الی 3 بهره خواهند برد.

 

داوطلبانی که در نظام ترمی-واحدی سالی-واحدی دوره آموزش متوسطه تحصیل کرده‌ اند، با توجه به این که مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال پایانی دبیرستان خود را در چه محلی اخذ کرده‌ اند، از سهمیه مناطق 1 الی 3 بهره خواهند برد.

 

اگر مدارک تحصیلی متقاضیان در محل‌های مختلفی اخذ شده باشد، داوطلبان مشمول سهمیه منظور شده برای مناطق مرفه خواهند بود.

 

متقاضیانی که حداقل 2 سال از سال‌های پایانی تحصیل خود را در کشورهای خارجی سپری کرده باشند، مشمول سهمیه منطقه 3 خواهند بود.

 

افراد معلول و ناتوان نیز مشمول سهمیه منطقه 3 خواهند بود.

 

بیشتر بخوانید: کدام سهمیه مناطق بهتر است

 

 

 

 

 

تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

موضوع مهم دیگری که لازم است برای بررسی تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری به آن اشاره شود، سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری می‌باشد. تمامی داوطلبانی که از تمامی شرایط تعیین شده جهت بهره‌گیری از سهمیه رزمندگان برخوردار هستند را باید در دو دسته قرار داد.

 

دسته اول افرادی می‌ باشند که حداقل به مدت 6 ماه (از تاریخ 31 شهریور ماه 59 تا 67) به عنوان داوطلب در دوره دفاع مقدس در صحنه جنگ حضور داشته‌ اند. این گروه می‌ توانند به وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان بسیج مستضعفین مراجعه کنند و اقدامات لازم را جهت اخذ فرم سهمیه خود انجام دهند و پس از تکمیل فرم مربوطه و دریافت کد پیگیری 12 رقمی، می‌ توانند جهت ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه سراسری اقدام کنند.

 

دسته دوم داوطلبان نیز از تمامی کارمندان ثابت، پیمانی و یا کارکنان نظام وظیفه‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است که برای حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته (از تاریخ 31 شهریور ماه 59 تا 67) به عنوان داوطلب به علاوه‌ زمان انجام وظیفه خود در دوران دفاع مقدس در میدان نبرد حضور داشته‌ اند.

 

 

تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری که مرتبط با سهمیه رزمندگان می‌باشد، باید توسط مقام ارشد یکی از نهادهای نیروهای مسلح تایید شود و در نهایت در ثبت نام بدون کنکور داوطلبان در دانشگاه‌ های سراسری تاثیر بگذارد. گروه دوم متقاضیان جهت استفاده از سهمیه رزمندگان باید کد 12 رقمی این نوع سهمیه را دریافت کنند. اعتبار این کد به یک سال می‌رسد.

 

داوطلبان در صورتی که از شرایط ثبت نام بدون کنکور برخوردار باشند می‌ توانند از سهمیه تعیین شده برای ایثارگران نیز بهره ببرند. در جدول زیر به شکل خلاصه به بررسی تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری (نوع سهمیه و میزان تاثیرات آن) پرداخته‌ ایم.

 

 

درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری
همسر و فرزندان شهدا25 درصد
همسر و فرزندان رزمندگان مفقودالاثر25 درصد
جانبازانی که حداقل 25 درصد جانبازی دارند به همراه همسر و فرزندانشان25 درصد
آزادگان به همراه همسر و فرزندانشان25 درصد
جانبازانی که درصد جانبازی آن‌ها زیر 25 می‌باشد به همراه همسر و فرزندانشان5 درصد
همسر و فرزندان رزمندگانی که برای حداقل 6 ماه به شکل داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرده‌اند5 درصد

 

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور

 

 

 

 

تاثیر سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

یکی از موضوعات بسیار مهم دیگری که جهت بررسی سهمیه های کنکور سراسری باید به آن توجه شود، تاثیرات حاصل از سهمیه‌ مناطق محروم می‌باشد که تنها گروهی خاصی از داوطلبان را شامل می‌ شود.

 

افرادی که به عنوان بومی استان‌ های کرمانشاه، لرستان، بوشهر، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد شناخته شوند، از داوطلبانی هستند که می‌ توانند از سهمیه در نظر گرفته شده برای مناطق محروم بهره ببرند؛ مناطق محروم حدود 40 درصد از ظرفیت ثبت نام بدون کنکور رشته‌ های مختلف در دانشگاه‌ های سراسری را شامل می‌شود.

 

تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری با در نظر داشتن تاثیرات حاصل از سهمیه مناطق محروم مشخص می‌شود؛ چرا که در طول هر سال حداقل تعداد زیادی از داوطلبانی که از این سهمیه بهره می‌ برند و در واقع بومیان مناطق محروم با بهره‌ گیری از این سهمیه پذیرش دانشگاه‌ های سراسری را دریافت می‌ نمایند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

تاثیر سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

مورد آخر در ارتباط با تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری، بررسی تاثیرات حاصل از سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی می‌ باشد. این سهمیه برای تمامی شهرها و مناطقی کشور تعیین شده که درگیر بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، طوفان و... بوده‌اند و خسارات جانی و مالی بسیاری به این مناطق وارد شده است.

 

اگر در زمان وقوع هر یک از بلایا هر یک از افراد همراه خانواده و یا به تنهایی در این مناطق حاضر بوده باشند، تاثیر این سهمیه شامل حال آن‌ ها خواهد بود. هر یک از افراد برای بهره‌ گیری از تاثیرات سهمیه مناطق محروم، باید یک گواهی را از فرمانداری منطقه خود دریافت کنند و در زمان ثبت نام به دانشگاه تحویل دهند.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص سهمیه های پذیرش بدون کنکور را در اختیار داوطلبان قرار داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط در این حوزه را دریافت کنید.

 

در ادامه بخوانید: سهمیه مناطق سیل زده در کنکور



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ انواع سهمیه های پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری چیست ؟

✔️ سهمیه های بدون کنکور دانشگاه های سراسری دارای انواع مختلف سهمیه مناطق، رزمندگان، ایثارگران و ... می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده اند.



 

2- ✔️ نحوه محاسبه سهمیه های پذیرش بدون کنکور دانشگاه های سراسری چگونه است ؟

✔️ میزان تاثیر هر یک از سهمیه های پذیرش بدون کنکور سراسری در مقایسه با دیگری متفاوت است که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ کد 12 رقمی ایثارگران و رزمندگان را از کجا می توان تهیه کرد ؟

✔️ مطابق متن مقاله، کد سهمیه های ایثارگران و یا رزمندگان پذیرش بدون کنکور را می توان از ارگانی که در آن صاحب امتیاز هستید دریافت نمایید.

منبع : تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OmYL
نظرتان را بنویسید