شرایط طلاق توافقی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
طلاق به خودی خود واژه ای ترسناک در افکار عموم است و ممکن است آن را به صورت فروپاشی یک زندگی و همچنین نابودی گذشته و حال و آینده تصور کنیم . قطعا در برخی طلاق ها به خصوص در مواردی که زوجین در هیچ موردی به توافق نمی رسند با یک فرایند پر دردسر و عذاب آور مواجه خواهیم بود . 

اما گاهی طلاق به یک تصمیم آگاهانه و مشترک زن و شوهر با کمترین چالش تبدیل می شود که می تواند آرامش بیشتری را برای هر کدام از زوجین به همراه داشته باشد ، به این گونه طلاق ها ، طلاق توافقی یا مسالمت آمیز می گویند . اما این نوع طلاق شرایطی دارد و برای این که بدانید برای طلاق توافقی آمادگی لازم را دارید یا خیر می توانید این مقاله را مطالعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید .



آیا برای طلاق توافقی آمادگی دارید ؟
تصمیم به طلاق حتی اگر به صورت یک تصمیم دو طرفه و با توافق زوجین انجام بگیرد ، تصمیم سختی است و پیامد های منفی زیادی به همراه دارد . سوال اینجاست که آیا برای طلاق توافقی آمادگی دارید ؟ آیا تمامی جنبه ها را بررسی کرده اید ؟ شاید برخی از مسائل از قلم افتاده باشند ، به همین منظور در این قسمت از مقاله تمامی مواردی که باید مد نظر قرار دهید ، عنوان شده است ، می توانید آن ها را مطالعه کنید و با دید بازتری ، تصمیم نهایی تان را بگیرید .

 آیا به ترمیم ازدواجتان فکر کرده اید ؟

قبل از اینکه وارد مباحث اصلی طلاق بشوید شاید لازم باشد که اطمینان حاصل کنید که راه حل بهتری وجود ندارد . به این موضوع فکر کنید که آیا واقعا مشکلاتتان قابل حل نیست و راهی برای ترمیم رابطه تان وجود ندارد ؟ به جلسات زوج درمانی و مشاوره بروید حتی اگر همسرتان در این زمینه با شما همکاری نمی کند ، می توانید به تنهایی این قدم را برای نجات زندگی مشترکتان بردارید . 

گزینه دیگر ماندن و ادامه دادن رابطه تان است . مطمئن هستید که انقدر مشکلاتتان بزرگ هستند که نمی توانید به هیچ طریقی آن ها را تحمل کنید ؟ حتما ارزیابی های لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که شرایط بعد از طلاقتان ، شادتر از شرایط فعلی تان خواهد بود . تصمیم عجولانه ای نگیرید که شما را از چاله بیرون بکشد و به درون چاه پرتاب کند . حتی به عنوان یک پیشنهاد دیگر می توانید به جدایی جسمی و مالی در حین زندگی متاهلیتان قناعت کنید . شاید این نوع جدایی از یک طلاق واقعی برای هر دویتان بهتر باشد .

بیشتر بخوانید : راز خوشبختی در زندگی زناشویی
 آیا به هزینه های طلاق فکر کرده اید ؟

هر نوع طلاقی هزینه بر است ، اگرچه طلاق های مسالمت آمیز سریعترین و کم هزینه ترین نوع طلاق ها هستند اما به هر حال اگر تصمیم قاطعی درباره طلاق توافقی تان گرفته اید ، باید بدانید که هزینه های زیادی باید پرداخت کنید که تنها مالی نیستند ، شما باید از انرژی ، زمان و احساسات خود نیز هزینه کنید .

 آیا از حق و حقوق مالی خود آگاهی دارید ؟

اگرچه طلاق یک آشفتگی عاطفی عظیم است ، اما از منظر حقوقی ، تشکیل پرونده برای طلاق بیشتر شبیه به یک معامله مالی است . می توانید با همسرتان به طور توافقی درباره دارایی هایتان و نحوه تقسیم کردن آن صحبت کنید . شما باید بدانید که بعد از طلاق در چه مکانی می خواهید زندگی کنید و دارایی هایتان دقیقا چه چیز هایی خواهد بود .

 آیا می توانید زندگی بعد از طلاق خود را اداره کنید ؟

یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از تصمیم به طلاق باید مورد بررسی قرار دهید این است که آیا می توانید بعد از طلاق از لحاظ مالی روی پاهای خود بایستید ؟ به این فکر کنید که ممکن است مسئولیت نگهداری و حضانت فرزندتان هم با شما باشد . 

تصور کنید هنگام ازدواج ، مبلغ X تومان به خانواده می رسد تا قبض ها و مخارج یک خانه را پرداخت کند . هنگام طلاق ، هنوز فقط همان X تومان برایتان وجود دارد ، اما اکنون باید هزینه دو خانه را پرداخت کنید و این یک افزایش چشمگیر در هزینه ها است . بنابراین سعی کنید برای خودتان بودجه ای در نظر بگیرید تا ببینید درآمد و هزینه هایتان واقعاً چقدر خواهد بود و مشخص کنید آیا می توانید راهی برای کسب درآمد پیدا کنید .

 آیا به مصلحت فرزند خود فکر کرده اید ؟

دارایی های شما که باید برایشان تصمیم بگیرید تنها به خانه و ماشین و زمین و غیره محدود نمی شود ، بلکه دارایی ارزشمند دیگری دارید که فرزندتان است و قابل تقسیم شدن بین پدر و مادرش نیست . بنابراین ، حتما به او فکر کنید ، او را در جریان بگذارید و شرایط را برایش توضیح دهید .

می توانید از خود او بخواهید که بگوید ترجیح می دهد چگونه و در کنار کدام والدش زندگی کند . با همسر خود درباره حضانت فرزندتان به توافق برسید و ساعات و روزهایی که او در کنار هر کدام از شما دو نفر خواهد بود را مشخص کنید .

بیشتر بخوانید : طلاق خطری برای آینده فرزندان


شرایط طلاق توافقی را بشناسید
برای برقراری شرایط طلاق توافقی بین طرفین باید مراحل جدایی به ترتیب طی شوند تا دو نفر بتوانند به این نتیجه برسند که احتمالا طلاق مناسب ترین گزینه برای هر دوی آن هاست . پس اگر بررسی کرده اید و می دانید که طلاق انتخاب حتمی شماست و فکر می کنید برای آن آمادگی لازم را دارید ، این قسمت از مقاله را مطالعه کنید تا بدانید که آیا شرایط طلاق مسالمت آمیز در رابطه با شما و همسرتان وجود دارد یا خیر . 

جدایی شناختی یا ذهنی

جدایی شناختی یا ذهنی به معنی تصمیم گیری در مورد طلاق نیست ، تنها اولین جرقه های فکری جدایی در این مرحله زده می شود ، اما تصمیم به طلاق به معنای واقعی آن بسیار بعد از این مرحله اتفاق می افتد . این نوع جدایی بعد از یک دوره ناامیدی و ناراحتی به وجود می آید .

در این مرحله اگر زن و شوهر بتوانند با یکدیگر مسئله شان را حل کنند ، قضیه طلاق منتفی خواهد شد اما اگر در این کار ناموفق باشند ، وقایعی مانند ترک کردن همسر برای مدت کوتاه اتفاق می افتد . معمولا همسری که ترک می شود ، خشم و عصبانیت بیشتری را تجربه می کند و کسی که ترک می کند ، احساس گناه می کند . سردر گمی ها معمولا در این مرحله شروع می شوند ، نقش ها و قوانین فرزند پروری کمی به هم ریخته می شوند .

 جدایی عاطفی

جدایی عاطفی مرحله تحول عظیم زوجین است . در این مرحله زن و شوهر ازدواج خود را بررسی می کنند و شریک زندگی خود را زیر سوال می برند و تمامی مدتی که با یکدیگر بوده اند را مرور می کنند . هر کدام از آن ها روال جدیدی را برای زندگی خود انتخاب می کنند و رفتار جدیدی را در پیش می گیرند که عمدتا مورد انتقاد و مقاومت همسرشان واقع می شود .

در مرحله طلاق عاطفی ممکن است زن یا شوهر حتی وارد هیچ بحث و مشاجره ای نشوند چون احتمالا مکالمه ای با یکدیگر نخواهند داشت ، ممکن است علی رغم مخالفت یکی از زوجین ، دیگری کاری را انجام دهد که به آن علاقه دارد و ممکن است رفتاری که همیشه در طول زندگی مشترک از طرف زن یا شوهر تحمل می شده ، دیگر قابل تحمل نباشد . بنابراین در این مرحله ، افراد واقعا متفاوت از چیزی می شوند که قبلا بوده اند و رفتار های جدیدی از خود نشان می دهند و ساختار زناشویی شروع به فروپاشی می کند .

حتما بخوانید : اختلافات زناشویی را به صفر برسانید
 جدایی جسمی

پس از جدایی عاطفی ، عمدتا جدایی جسمی اتفاق می افتد که تیر خلاصی برای رابطه زناشویی زوجین خواهد بود . جدایی جسمی تنها مربوط به رابطه جنسی نمی شود و به یعنی پایان دادن به هر نوع تماس فیزیکی است که نشان دهنده محبت زن و شوهر به یکدیگر می باشد .

اگر مرحله جدایی عاطفی به طور کامل اتفاق نیفتاده باشد ، جدایی جسمی همیشگی نیست . زن و شوهر هایی که پس از طلاق مجددا با یکدیگر ازدواج می کنند به این دلیل است که جدایی عاطفی به طور کامل اتفاق نیفتاده است و جدایی جسمی که خواهان آن بوده اند یک امر موقتی بوده است و بعد از گذشت مدتی از طلاق متوجه می شوند که از لحاظ احساسی و جنسی به یکدیگر نیاز دارند .

 جدایی حقوقی

جدایی حقوقی شامل جدایی اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی است . زن و شوهر از این پس در مجامع عمومی و حتی مهمانی ها با یکدیگر دیده نخواهند شد ، حساب های خود را کاملا جدا خواهند کرد و تنها مواردی که ممکن است آن ها را به یکدیگر وصل کرده باشد ، فرزندانشان و خانه ای است که به صورت مشترک در آن مانند دو غریبه زندگی می کنند . در صورتی که به مرحله آخر رسیدید و شرایط طلاق توافقی را داشتید می توانید از طریق لینک زیر برای طلاق اقدام کنید .

حتما بخوانید : سامانه تصمیم


هرگز های طلاق توافقی را بدانید
هنگامی که یک زوج مرحله جدایی حقوقی را نیز پشت سر بگذارند به نظر می رسد که طلاق مسالمت آمیز تنها راه حل شان خواهد بود . در این صورت می توان گفت که شرایط طلاق توافقی به طور کامل مهیا شده است و امیدی برای ادامه زندگی مشترکشان وجود نخواهد داشت . در چینن مواقعی برای ساده تر کردن فرایند طلاق توافقی باید یک سری نکات را در نظر گرفت که در این قسمت از مقاله توضیح داده شده اند .

 هرگز والد را از فرزندش جدا نکنید .

اگر حضانت کودکتان با شماست ، تا مدتی اجازه دهید که والد دیگر کودک به طور مداوم به او سر بزند . جدایی ناگهانی کودک از پدر یا مادرش او را دچار استرس و ضربه سختی می کند . کودکان در صورتی که متوجه فاصله والدین خود شوند ، فورا خود را مقصر جدایی آنها می دانند ، بنابراین بگذارید به آرامی با شرایط وفق پیدا کنند .



 هرگز جدایی خود را جار نزنید .

بدیهی است که خانواده و دوستانتان به هر حال در جریان جدایی شما قرار خواهند گرفت اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این جدایی را در فضای مجازی برای همه علنی کنید . بنابراین ، لطفا زندگی خصوصیتان را با پست ، عکس و یا فیلم در شبکه های اجتماعی پخش نکنید .

حتما بخوانید : نکات طلایی برای کنترل استفاده از فضای مجازی
 هرگز در مورد همسر سابق خود بد نگویید .

درباره همسر سابقتان با احتیاط صحبت کنید به خصوص در مقابل فرزندانتان . یادتان باشد که قرار نیست با همسر سابق خود بجنگید ، پس نیازی به لشگر ندارید . بنابراین هرگز سعی نکنید که با بدگویی از او برای خود طرفدار جمع کنید و اعتماد فرزندانتان را جلب کنید .

 هرگز در مورد یک رابطه جدید عجله نکنید .

برای فرار از درد و رنج طلاق یا صرفا برای نشان دادن قابلیت های خود به همسر سابقتان به به آغوش فرد دیگری پناه نبرید . به خودتان زمان بدهید و اجازه دهید بار احساسی رابطه قبلیتان کم شود و در این مدت می توانید وقت خود را به بچه ها یا چیز ارزشمندی اختصاص دهید که می تواند به شما کمک کند تا کاملاً بهبود یابید . 

  کلام آخر 

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زن و شوهر به صورت مسالمت آمیز در رابطه با دارایی ها و فرزند خود تصمیم می گیرند و جدا می شوند . اما برای رسیدن به چینن مرحله ای زن و شوهر باید تمامی سطوح جدایی شناختی ، عاطفی ، جسمی و حقوقی را تجربه کنند تا شرایط طلاق توافقی را داشته باشند و در نهایت پس از بررسی آمادگی های لازم در رابطه با زندگی بعد از طلاقشان ، آگاهانه و به صورت مسالمت آمیز طلاق بگیرند .

در ادامه بخوانید : مراحل طلاق توافقی



سوالات متداول


1- برای داشتن شرایط طلاق توافقی کدام مراحل را باید پشت سر گذاشت ؟
اگر زوجی از 4 مرحله جدایی شناختی ، عاطفی ، جسمی و حقوقی که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند ، عبور کرده باشند ، طلاق توافقی بهترین گزینه برای رابطه شان خواهد بود .




2- آمادگی برای طلاق توافقی به چه معناست ؟
آمادگی برای طلاق توافقی به معنای بررسی مسایل مالی و آینده نگری در رابطه با فرزندان و غیره می باشد که در متن مقاله به طور کامل بیان شده اند .




3- چگونه می توان فرایند طلاق توافقی را تسهیل کرد ؟
با رعایت نکاتی که با هرگز در متن شروع شده اند می توان فرایند طلاق توافقی را به بهترین شکل انجام داد .

منبع : شرایط طلاق توافقی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G49y
نظرتان را بنویسید